Transporter 1.9td -99 kytkimen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja flatonia flattop, 26.9.2010.

  1. flatonia flattop

    flatonia flattop 3rd gear

    Mikä tuossa olis paras tapa menetellä, kone ja vaihteisto pakettina alas vai onko helpompi irrottaa apurunko ripustuksineen että laatikko mahtuu pois? Silmämääräisesti ja mitään vielä purkamatta ainakin näyttää mahdottomalta jos ei jompakumpaa tee :mad: Muuta huomioitavaa?
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ei siinä tarvitse eikä kannata apurunkoa irrottaa, tilaa on ihan vitun hyvin muuten. Sulla ei varmaan ole moottorinkannatinta eikä autonostinta, joten homma muodostuu x kertaa vittumaisemmaksi: http://www.toolfetch.com/Category/Shop_ ... TC4324.htm

    Jos tollaset kuitenkin on tai sattuu löytymään lainaksi, irrota akku ja pinoa tilalle puuta tai jotain muuta, kannata toinen pää oikean ajovalon päällä kulkevaan peltiseen "jäähdyttimenkehikkoon". Toinen pää tulee sit puupalikoiden päälle kiinni ja nosto-osa tulee sylinterikannen päätyyn valettuun nostolenkkiin kiinni esim ketjulla ja sakkelilla. Joissain malleissa joutuu irrottamaan jäähdytysnesteen paisuntasäiliön (2x10mm kanta harvakierre peltiruuvi)

    Seuraavaksi mitta käteen, vanha vapaapituus muistiin per puoli ja vääntösauvojen säätöpulteista jousien esijännitys pois, niin että eturipustus ei makaa ollenkaan vääntöjousien varassa. (27mm kanta mutterissa).

    Ennen moottorituen kiinnitystä kannattaa irrottaa konehuoneesta vaihteiston kytkinkopan yläpultit (2x 18mm kannat), samoin kytkinvaijeri, nopeusmittarin anturi, pakkivalon anturi ja vaihdevivusto (2x 10mm+2x13mm kannat+väkisin vääntää yksi staga irti esim isolla ruuvarilla) sekä kytkinvaijeri joka kannattaa vaihtaa samalla kun kyykytin on irti.

    Vaihteiston yläkannatin irti (2x16mm kanta), vaihteiston pääty alaspäin kannattimesta säätämällä, moottorin/vaihteiston vääntötuki irti (1x 21mm, 1x 10mm kuusiokolo), startti irti (13mm)

    Alapallonivelet irti, mutterin irroituksen jälkeen joko hakkaamalla alatukivarren kartion kylkeen tai käyttämällä sopivaa irroitustyökalua. Vetoakselien ulkopäiden mutterit irti, yleensä 27mm kanta pultissa.
    Iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaajan koiranluut irti, pultit kokonaan pois tukivarsista (21mm kanta). Vetoakselien ulkonivelet irti pyörännavasta, sisäpää irti vetolaipasta (12mm XZN kanta) ja vetoakselit pois.

    Vaihteiston kannatin irti laatikosta, yleensä 2x16mm kannat pulteissa.
    Vauhtipyörän alapeltisuojus irti askista (2x8mm kuusiokoloruuvit).


    Seuraavaksi vaihteiston oikean puolen vetoakselin hännän irroitus koneen kyljestä (3x13mm,1x16/17mm pultit).


    Vaihteisto pitää irrottaa ohjuritapeista ja pyöräyttää noin 45 astetta myötäpäivään jotta mahtuu pois apurungon välistä.

    Kytkimen paineasetelman pultit vauhtipyörään ovat M7x18mm, 9mm XZN kannalla. 9mm kiintolenkissä yleensä sopiva pää.

    Kampuran takastefa on yleensä vaihdettava alumiinisen takalaipan kanssa, pelkkää stefaa tarjotaan virheellisesti mm. motonetissä, tämä ei sovi kaikkiin ABL-moottoreihin. Sen sijaan takalaippa on lähes universaalisti vaihtokelpoinen 90-luvun VAG-moottoreihin sekä bensa että diesel. Laipan hinta on ainoa huono juttu. Työkonemalleissa (mm. Transporter) stefa on vaihdettavissa takalaippaan jos laippa on tietyn mallinen/tietyn valmistajan tekemä ja on 12mm korkea, henkilöautomalleissa sama laippa on 11mm paksu ja stefaa ei voi vaihtaa takalaippaan.

    Semmosta. Ennen vääntösauvojen kiristystä kannattaa tarkastaa kaikki pallonivelet, eritoten yläpallot joiden vaihto on vähän työläs yleensä.
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    juu ei tarvii mitään ihmeitä..varsinki ku o pikku koneine!!

    parilla halli tunkilla pärjää ,josta toisen laittaa mootorin alle, ja toisella ujuttaa vaihteistoo ees taas...ja mootorin tukee kalikoilla ja naruilla ketinkeillä. kun sillä o tapana "luiskahtaa" oman painopisteensä takia(mootorihan taittuu voimakkaasti taakse)

    40*30mm umpirautakalikat sinne missä ylätukivarsi muuttuu vääntösauvaks ni ei tarvitte taistella vetarin eikä iskarin kanssa, kun tukivarsi ei pääse ala asentoon!..iskari pois koko telineinee(siin misä pohjaamis kumi o myös kiine) edestä siittä kuskin puolelta!

    vaihde vivusto: umpi silmukka pois(kaks m6), laatikon päällä nailoni-pesästään vasta pää pois..ja "ohjausvarsi" nousee pesästään kangella ja rautsikalla pomiloin molemmat tangot sinne korin misä o jarruputket....

    helppo tuo muute....sit vaan kauhia määrä pulttei ja kannakkei irti..... :rotfl:
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mun mielestä ihan turha pelleillä millään rautakalikoilla tukivarsien välissä, kun jousituksen saa pois jännityksestä avaamalla 2 mutteria. Eikä iskareita tarvitse irrottaa kuin alapäästään (1 pultti). Jos ihan tarkkoja ollaan, oikealla puolella vetoakseli tarvitsee irroittaa vain sisäpäästään joten

    Landella tehdään asiat vaikeimman kautta? :poff:

    Vaihdoin perjantaina kytkimen 97 vuosimalliin, mittarissa 443000km. Kytkin oli alkuperäinen, valmistettu loppuvuonna 1996(!).
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    ite en oll aukonu "voiwoin" vääntösauvoi sen jälkee kun yks korkkas...tuppaa vaan hampantuu vanhemmite se säätö sen vert.....ja iskarin tuki ny ei oll ku kahella kiine yläpäästä joten onpaha enampi tilaa vaihelaatikon perseelle!

    ja noi kalikat ny o iha orkkis "leputus" et saa vaihettuu osia etupäähä...

    mut kukin tekee kuin tykkää...vaikka perse edellä karvasee kuuseen kuten me "landella" kehäkolmosen sisäpuolella kun ei oll kuusia nähtykkää :soosoo:
     
  6. flatonia flattop

    flatonia flattop 3rd gear

    Eipä oikein googlettamalla tietoa löytynyt mutta täältä tuli heti niin hyvät ohjeet että ei voi kun :eek: Kiitos ja kumarrus :D
     

Kerro tästä muillekin!