Tremec TR6060 kardaaniajatuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Vide, 19.11.2019.

  1. Vide

    Vide 1st gear

    Tarkoitus laittaa TR6060 laatikko jäykällä taka-akselilla varustettuun GM a-bodyyn. Laatikossahan on kiinteä joukki, joten tavallinen yksiosainen kardaani ei käy.

    Tässähän toimisi tietysti 2-osainen kardaani, jossa olisi takapätkässä liuku, mutta tukilaakerille pitäisi tehdä kannake ja vielä mielellään runkoon, koska kyseessä rungollinen auto. Tämäkin on toki vaihtoehto, mutta mieluummin laittaisin yksiosaisen kardaanin...

    Amerikan maalla jotkut näkyvät käyttävän kardaania, jossa on etupäässä vakionopeusnivel, joka sallii kardaanin pituussuuntaisen liikkeen. Onko näistä kellään kokemusta ja tekeekö näitä Suomessa joku? Vähän hintavaksi tulee tilata jenkeistä tuollainen valmis kardaani enkä ole nähnyt myynnissä noita pelkkiä niveliä...

    Yksi vaihtoehtohan olisi tehdä yksiosainen kardaani normi ristikoilla, jolloin kardaaniin pitäisi tehdä liukuosa. Minkälainen liuku tähän olisi hyvä ja onko vaaraa, että liukuosan pieni välys alkaa kovilla nopeuksilla pitkässä kardaanissa täristämään? Kardaanin pitäisi kuitenkin kestää 7000 rpm kierrokset.

    Muita ajatuksia, kuinka kardaanin voisi toteuttaa?
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Aika monessa jenkkimaasturissa on kardaanissa liuku, oli sitten vakionopeusniveliä tai ei. Itellä k5 blazerissa kardaanit liuilla ja edessä on vakionopeusnivel lootan päässä, takana molemmat nivelet on tavallisia. En ole nähnyt että vakionopeusnivel sallisi pituussuuntaisen liikkeen, aina se liuku on ollut erillinen osa.

    Tukilaakerillisia kardaaneja käytetään kait vain jos on tosi pitkä kardaani tai jotenkin ahtaat tilat. Turhaa monimutkaisuutta jos pärjää ilmankin.

    Eli jostain dyykkaat kardaanin missä on liuku ja modaat siihen oikeat päät. Jos se pitää teettää, niin Komet oy on ainakin ollut huippu paja noissa.
     
  3. Näin minäkin olen ymmärtänyt.

    Tommoinen vakionopeusnivelkardaani oli tämmöisessä Lada-projektissa. Harmi vain, että ketjun aloittaja veti herneen nenukkiin ja vei kuvat mennessään.Niin siinä oli molemmissa päissä vakionopeusnivelet. Minulle ei koskaan selvinnyt sen lopullista ideaa.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Molempien päiden vakionopeusnivel mahdollistaa sen että kulmat voi olla vähän sinneppäin ja eri suuruiset. Eikä niin haittaa vaikka muuttuu jousituksen liikkeen mukana. Ei varmaan kovin usein tarpeen henkilöautohommissa.
     
  5. Vide

    Vide 1st gear

    Jenkeissä ainakin driveshaft shop näkyy tekevän tuollaisia kardaaneita, joissa etummainen nivel on vakionopeusnivel. Mitä olen jenkkien keskusteluita lukenut, niin tuo sallii noin tuuman verran päittäisliikettä ja on hyvin pelannut erilaisissa laatikkoswapeissa. Eihän vetoakseleissakaan ole erikseen liukua esim. maastoautoissa, joissa joustoakin voi olla jo jonkin verran...

    Kaksiosainen kardaani olisi kyllä edullisin vaihtoehto. Ei tarvitsisi kuin etupätkän, joka käy laatikon perään sekä kaksiosaisen kardaanin esim. vanista tai pikkarista. Nuo vaan liittäisi toisiinsa.

    Yksiosaiseen kardaaniin tarvitsee aina muutososan, että laatikon hännän kumidonitsin tilalle saa laitettua ristikon (tai vakionopeusnivelen). Nämä muutososat näkyvät maksavan jenkeissä n. 200 $.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jaa juu tässä tarkoitaan sellasta etuvetotyylistä cv niveltä eikä perinteistä tuplaristikko niveltä. Semmosessahan voi ollakkin liuku rakennettu samaan.
     
  7. timopajala

    timopajala Gearhead

  8. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Mulla samanlainen pähkäily tässä ollut bmw gs6-37dz askin kanssa, siinäkin alkujaan kiinteä yoke kumilimpulle. Jos ois 5v aski, siihen löytyy jopa suomesta järkihintaan uutta booripäätä perään johon pulttaantuu kardaanin laippa suoraan, mutta siis tohon isommalla pääakselilla olevaan 6v askiin ei.
    Ruotsista löytyy joitain adaptereita sit sen kolmisorpan ja volvon ison kardaanilaipan väliin, tämän tyyppistä:
    https://www.l-m-r.se/p/universal/a-traktor/medbringaradapter-volvo-740-940-kardan-till-m40-lada.html
    Mutta tiedä sitten kun tommoisella jatketaan, sekä 1-osa kardaanissa vielä liuku ja pistetään 8000rpm/min, häviääkö perskannikasta palanen.
     
  9. Vide

    Vide 1st gear

    Tää tuli nyt tehtyä vanin 2-osaisesta kardaanista. Kardaanin takapätkään en tehnyt muuta kuin vaihdon ristikot ja maalasin. Etupätkään liitin camaron kardaanista etuosan ja tukilaakerina käytin pemarin tukilaakeria, joka on kumiltaan notkeampi kuin vanin kartaanissa. Tukilaakerille tein kannakkkeen runkoon.

    Nyt vähän käyty kadulla testailemassa ja hyvin tuntuisi pelaavan...
     

Kerro tästä muillekin!