Triumph Slant four - moottori jumissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jacka, 14.11.2019.

  1. Jacka

    Jacka Gearhead

    Potilaana rautapuskurinen Saab 99, vuosimalli 71. Moottorina Triumphin 1,85 litrainen Slant four. Auto seissyt ainakin 30 vuotta ja männät todella jumissa. Lohkossa enää kiinni männät ja veivit. Mäntien päällä liotettu ehkä kaksi kuukautta naftaa, myös puukalikalla naputeltu mäntiä tuloksetta. Kummastakaan ei apua. Miten irroitan kiinni ruostuneet männät (männärenkaat) irti sylintereistä? Etikka, lämpö, Coca-cola?

    Viisaat neuvot ovat tarpeen...
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Auttasko jos tekis laipan minkä keskellä paineilmalle nippa ja sen pulttais lohkoon kiinni, naftaa ja paineilmaa perään niin paine työntäs naftan paremmin männän väliin ja paine lopulta tuuppais männän pihalle ?
     
  3. petrus

    petrus Gearhead

    Laippa, siihen rasvanippa ja prässillä rasvaa sylinteriin. Toinen vaihtoehto, että kansi paikoilleen niin, että venttiilit on paikoillaan ja kiinni, sit sytytystulpasta sisäkalut pois, hitsaa siihen rasvanipan tilalle ja prässillä rasvaa sylinteriin. Prässillä saa niin kovan paineen, että kylä lähtee.
     
  4. Jos ei tuolla liuottamisella ole lähtenyt niin ei muuta kuin pyöreä puupalikka pystyyn sylinteriin ja lekaa niin perkeleesti. Jos noin paljon kiinni, on 100% varmaa että joutuu poraamaan. Eikä tuommoseen koneeseen männät+renkaat paljoa maksa.

    Eiköhän nuo rasvanippa yms. hommat mene leikkimisen puolelle. Maalaisjärkeä. Rautarenkaat ovat jokatapauksessa syövyttäneet pytyt siitä kohtaa missä ovat ruostuneet kiinni. 3kg pajavasara ja pyöreä puukalikka käyttöön ja ihan varmasti irtoaa. seuraavaan ylikokoon poraus ja hoonaus ja pistää koneen nippuun.
     
  5. petrus

    petrus Gearhead

    No en sanois leikkimiseksi - minä olen sillätavoin yhden koneen saanut liikkeelle, joka oli ollut iänkaiken jumissa. Oli alumiinimäntä ja valurautasylinteri. Tuli kuntoon sylinterien osalta renkaiden uusimisella.
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    50/50 atf asetoni on aivan hyvä irroitusmyrkky.
     
    Jussi289, Rannis ja Vuppe tykkäävät tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kannenkin irrottanminen kys. moottorista voi olla ohjelmanumero.
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kovin innokas mäntien nuijiminen voi saada ne turpoamaan, mikä ei edistä irrottamista.

    Entäpä ohennettua irrotusöljyä joka pyttyyn, lohko vaakatasoon ja kiehuvaa vettä vesitilaan? Ja sitten mäntien naputtelua samalla.

    Jos mäntiä ei tarvitse ehjinä saada irti, niin piikkaamalla viimeistään lähtee... Ja miksei ehjänäkin, jos poravasaralla paukuttaa piikkausasennossa joku paksu peltipala välissä?
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juu, sitä se oli jo 20 vuotta sitten, ja sitten seuraavaksi vesipumpun irroitus ;)
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  10. vai turpoaa männät. Luuletko että tuommonen valualumiininen mäntä siellä jotain pitää kiinni, vaikka turpoaisi kuinka paljon niin lähtee kuin kuppa töölöstä kun antaa lekaa. Niin, jos ei ole vara kunnolla korjata tuommosta konetta, voi toki nysvätä sitä ja kaataa sylinteriin vaikka ternimaitoa tai kiehuvaa kookosöljyä... mutta jos lähtökohta on se että on jo uitettu polttoöljyssä, bensassa,....ja ei pikkunaputtelulla lähde, niin eikö se nyt ole ihan selvä homma että nuijii vittuun ne mukit sieltä ja investoi pari sataa uusiin romuihin ja vähän poraamiseen + hoonaamiseen. Tosin sitten se ei ole enää matching numbers eikä nostalgiaa.

    Olen minäkin irroitellut 40vuotta ulkona olleen 331cid early hemin. Jenkeissä panin sylinterit, kampikammion täyteen löpöä ja täällä naputtelin romut irti. Kyllä ne pitää lähteä nätisti irti, jotta on vielä käyttökelposta kamaa. Silläkin koneella ajoin 6000km , kesän, ja seuraavana talvena porasin ja hoonasin uusille hiluille. sitten vasta kone oli semmoinen kuin sen pitää olla.
     
  11. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Koivukalikka pytyn kokoinen ja 8 kg leka... Sillä irtos Borgwardin kakkosmäntä pytystä. Ja poraukseen meni, oli sevverran renkaat syövyttänyt pyttyä. Kovin homma oli ettiä koneeseen ylikokomännät vuonna 87...
     
  12. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kyllä turpoaa, eli leviää yläpäästä, on tullut nähtyäkin. Salaisuus lienee se, että jos lekalle lähdetään, niin annetaan sitä lekaa sitten kunnolla, eikä yritetäkään naputtelemalla irrotella. Eli heti ensimmäiseen lyöntiin voimaa.
     
  13. MJF

    MJF Double Gearhead

  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ai niin, ja yksi tapaus vielä. Sylinteriputkia painettiin irti alumiinilohkoista. Märät putket siis, jotka normaalisti lähtee paljain käsin irti, mutta oli liimautuneet niin, että viiden tonnin puristuksella ei liikahtanut, ja enempää ei uskaltanut laittaa. Irrotusöljyt ei auttaneet, mutta vuodonilmaisuspray tehosi. Jonkun vanhemman asentajan neuvo, kuulemma menee pienempään väliin. Kaikki irtosi hetken liotuksen jälkeen ihan kohtuudella.
     
    caprice305 tykkää tästä.
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kyl aika paskassa kunnossa saa olla pytty ettei siitä ajokelposta konetta tule pienellä hoonaamisella. Yks taunuksenkin kone hakattiin liikkeelle ja sekin monta vuotta oli ajossa ja on varmaan vieläkin vaikka kuulemma ei voi käyttää ilman poraamista.
     
  16. Jacka

    Jacka Gearhead

    Männät on irti. Lähti lämmöllä ja naputtamalla.

    Seuraava ongelma, eli moottori ois muuten paloina, mutta vesipumpun vesipyörä ois vielä irroitettava. On vääränkätinen kierre. Eli pitäis olla liukuvasara, missä vääränkätinen ko kierre. Eli miten saisin vesipyörän irti? Ideoita.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Tohon vesipumppuun oli aikanaan ulosvetotyökalu,muistan et muutama seppä sai sen hammaspyörän rikottua liukuvasara irroituksella kun se on aika hentoista tekoa.Täytyykin katella josko mulla olis tallella nuo pumpputyökalut.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mä tiedän yhden joka on satoja tollaisia napannu irti liukuvasaralla eikä yksikään oo menny rikki siitä.
    Eiköhän se seppä ilmarinen, taitaja tuhatvuotinen, yön hiivittyä saavu areenalle ite kertomaan taikakalunsa ja tapansa.
    Mut oo siitä huolimatta varovainen.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuo on hyvä osuus neuvossa. Se on oikeesti aika perkeleen arka paikka. Kaikenlaisille mokille.
     

Kerro tästä muillekin!