Trollhättanista kojahtaa (tai kosahtaa)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja BRAKE DRUM, 7.3.2025.

1. TopyCa

TopyCa Gearhead

2. KohtalainenPaja

KohtalainenPaja 3rd gear

AC =1901 perustettu autovalmistaja.
    Factory Five Racing=1995 perustettu kitcar paja.

Slant Sickness tykkää tästä.
  3. KohtalainenPaja

KohtalainenPaja 3rd gear

4. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Vois jäädä tuotantosarja lyhyeksi moottoripulan takia. On tosi hienoa, jos taas kerran tehdään käsityönä eurosportti, jossa kuitenkin kelpaa amerikkalainen sydämensiirto. Ja jos tuo tehdään kunnolla, niin niitä on aika sukkelaan enemmän kuin Shelbyn tekemisiä.

Jensen, Bristol, Facel Vega ja mitä niitä nyt onkaan ollut. Amerikan moottorilla eurovaunuja.

5. KohtalainenPaja

KohtalainenPaja 3rd gear

Trollhättanin tehtailla on paikka monen Suomalaisen sydämessä joten toivotaan menestystä tälle projektille eikä heti dissata suohon kuten on maan tapa:)

hantta tykkää tästä.
  6. TopyCa

TopyCa Gearhead

AC on konkkakuningas :)
    Ei tee itse juuri mitään. Teetättää muissa maissa, jopa Afrikassa. Haalii osia mistä saa.

https://en.wikipedia.org/wiki/AC_Cars

"As a result of bad financial conditions over the years, the company was renamed or liquidated many times until its latest form."

7. Slant Sickness

On kuiteskin olemassa 124 vuoden jälkeen. Monet ovat hävinneet busineksesta tuolla välin ja joutuisamminkin.

8. tapsah

tapsah 3rd gear

kyllä varmaan toi ukkostava moottori on just hyvä tohon

9. KohtalainenPaja

KohtalainenPaja 3rd gear

Olen käsittänyt että autonvalmistajat kasaavat autot alihankkijoilta tulevista osista.Voin toki olla väärässä että tekevätkin osat itse.

10. fmila

fmila Gearhead

Ehkä parempi sanoa, autotehtaat teettävät osat alihankkijoilla (ja kilpailuttavat ne samalla "kuralle") kasaavat sitten omien tekeleiden ympärille niistä autonsa. Korit tehtaat rakentavat toki itse. Toivottavasti Trollhättanin "pomot" ei kaada tuota systeemiä omien palkkojensa korottamisella, niinku Saabin pomot huhuen mukaan tekivät aikoinaan

t. AM

11. teddy99

teddy99 Double Gearhead

Toivon myös, että tälle autolle riittäisi ostajia. Maailma olisi paljon mukavampi paikka, kun ihmiset menisivät aamuisin hymy korvissa työpaikoilleen, kun saavat olla tällaisten autojen ratissa. Olisivat sitten hyväntuulisuuden myötä myös kohteliaita toisille ihmisille. Ilo ja hyvinvointi heijastuisi moneen muuhunkin asiaan ja toisi siten hyvinvointia myös heille, joilla ei ole AC Cobraa.

Mutta valitettavan moni ihminen vaatii nykyään elämältään kurjuuden maksimointia ja autohankinnassa se näkyy siinä, että ostetaan AC Cobran sijaan esim. uusi Dacia Sandero. Sellaisella ajaessa kuskin naama on aina yhtä apaattinen kuin Ähtärin eläinpuiston johtoryhmällä Pandojen ylläpitokuluja laskiessa. Olen täysin varma, että johtoryhmässä ei ollut yhtään AC Cobran omistajaa. Hyväntuulinen AC Cobran omistaja olisi todennut hankkeen laskemattakin täysin älyttömäksi, koska hän ei halua elämäänsä kurjuutta.

Dacia Sanderoa myytiin viime vuonna maailmanlaajuisesti yli 300 000 kappaletta. Siis yhden vuoden aikana. Sopii miettiä miten suuri syy-yhteys tällä on kasvaneisiin mielenterveysongelmiin? On muistettava, kuinka paljon mielenterveysongelmat aiheuttavat työpaikoilta poissaoloja. Sitä kautta tuotantotappioita ja se vaikuttaa kovin kielteisesti bruttokansantuloon. Siinä ei pillerit ja terapia auta, kun pihassa seisoo edelleen se Dacia.

Jos nämä viime vuonna 300 000 Daciaa ostajanutta olisivatkin tilanneet AC Cobran, niin koko yhteiskunta voisi paremmin. Myönnän kyllä, että Dacian ostaneilla saattaisi olla jonkinlaisia haasteita maksaa AC Cobra, mutta yhtälailla ovat itsensä jo nurkkaan ajaneet, kun suurin osa Dacian ostajista on hankkinut kurjuuden velkarahalla. Se valitettava tosiasia on tässä myönnettävä, että velkarahalla pitäisi siis aika monen AC Cobrakin ostaa. Mutta on syytä huomioida se, että jos kaikki 300 000 Dacia Sandeon ostanutta olisikin tilannut AC Cobran, niin sen hinta olisi varmasti paljon halvempi kuin mitä se nyt on. Ja sitä kautta yhä isompi joukko pystyisi ostamaan AC Cobran ja vaikuttamaan omaan ja yhteiskunnan hyvinvointiin.

Siispä voikaa hyvin ja tilatkaa uusi AC Cobra.

12. Slant Sickness

Kai ne nyt 250 kappaletta saa vuosittain myytyä, koska laite on tarkoitus tehdä nykymääräysten mukaiseksi. Ei tarvitse ostaa talliin piiloon, vaikka niinkin aika monelle käsityöläisautolle käy. Britit saavat saarellaan erivapauksia piensarjatuotannon autoille, joten ihan niiden sääntöjen mukaan ei kannata mennä. Toisekseen saarivaltio on tullirajan takana moneen suuntaan ja siksi Ruotsi on parempi paikka tuommoisia valmistaa.

Ja kai tuosta on tehty muutakin kuin AI:lla kuva, koska sivuillansa oli jopa suoritusarvoja. Hmm. Ja jos isot 21" renkaat haittasivat, niin ne vaihtuvat pienempiin, kun ottaa vain 400 heppaisen vaparimoottorin. Silloin rengaskoko on enää 19".

13. KohtalainenPaja

KohtalainenPaja 3rd gear

Olisi ollut kiva lukea mitä ketjussa olisi kommentoitu jos uutisessa olisi Trollhättanin sijasta Uusikaupunki mainittu :D

14. TopyCa

TopyCa Gearhead

Jos olisit ajanut AC tai Shelby Cobralla vaikka viikon stop-n-go ajoa ehkä sauraavaksi ajasit arkiajot Dacialla. Minä ajaisin :) En tosin edes tiedä Daciasta mitään, mutta silti.

Ajoin kaverin Shelby Cobralla Losiksen ruuhkassa. Yhtä kidutusta... ajoasento 90 astetta selkätuelle matalassa aidossa "Vintage" jakkarassa ja muut epä loogiset käyttövimpaimet.
    Tunti riitti maistelemaan kurjuutta... Kxxlin jatkona erittäin hyvä auito - päät kääntyi!

SEMA Show'sa juttelin Carroll Shelbyn kanssa mm ajoasennosta ja muusta. Oli tullut lanceeraamaan uutta alumiinikorista Shelby Series 1 "AC Cobraa" Olds Aurora V8 koneella. Ne tehtiin Las Vegasin läheisessä vankilassa konnien projektina! Halpaa työvoimaa..
    Pyysi menemään siihen istumaan ja antamaan mielipiteen ajoasennosta.
    No, tein niin. Jalkatilaa ei ollut yhtään! Mulla 44 monot. Vasemmalla tuli sisälokari ulos kuten Fiat 600'ssa. Piti istua vinossa.
    Sanoi Shelbylle - pahempi kuin aito Cobra! Ei jalkatilaa edes mulle, 172cm.
    Hän siitä innostui ja yritti itse mennä sisään kokeilemaan. Ei saanut jalkojaan minnekään...
    Ei ollut ennen istunut autossa joka kantoi hänen nimeä...
    Tuli pois, sanoi "Susi on!" No good! Lupas panna inssit uusimaan jalkatilan...
    Että tämmöisiä susi-helmiä noi erikois sarjan autot voi olla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shelby_Series_1

PS. Tutustuin Carroll Shelby'yn kun olin ajamassa rallia hänen ranch'in lähellä Terlingua Kansallispuistossa ja hän oli Kunnia Marchal'ina ralli kulkuessa. Autona aito n 1970 avo Musse Shelby GT500. Kutsui vieraakseen "Chili Cook-off" tapahtumaan joka oli valtavan suosittu.
    https://www.carrollshelbystacos.com/history

Muokattu: 9.3.2025
    karra ja teddy99 tykkäävät tästä.
  15. teddy99

teddy99 Double Gearhead

Mainosmateriaaliakin on jo valmiina: The Rip Chords - Hey Little Cobra.
    Aivan loistava biisi ja hieno sanoitus.
    Milloinkas laumasopulien suosikkiautoista tehdyt biisit kimpoavat spotifyn soittolistan kärkipäähän? Eli siis laulut vaikkapa BYD Dolphinista tai Dacia Sanderosta...? Ai ei ole edes tehty...? ”Hey little Cobra” nousi USA Billboard listan sijalle 4 helmikuussa 1964. Aiheesta. :odcool:

Tuohon uuteen Cobraan kun saisi perinnearvojen kunnioittamisen perusteella erivapauden, ettei siinä tarvitsisi olla yhtään enempää sähkölaitteita kuin vuoden 1964 mallissa oli. Eli starttimoottori, laturi. valot, mittaristo ja tuulilasinpyyhkijät riittää. Kaikki muu on turhaa ja tuottavat vaan tarpeettomia harmeja. Ulkonäköä pitäisi viilata alkuperäisemmäksi ja renkaat kokoa 15." Ei tosin enää tarvii olla rättirenkaita.

Muutama vuosi sitten huomasin Briteissä myynnissä replica Cobria alkaen 20 000 euroa. Eikä mitään pillgrim-taunuksia, vaan pidemmälle kehitettyjä V8 koneilla. Työkiireiden vuoksi jahkasin asiaa liian kauan. Brexit astui voimaan ja heti perään tuli korona. Eipä sitten lähdetty hakemaan V8 Cobraa. Noh... Odotellaan, totesin. Ja sillä aikaa V8 Cobrien hinnat nousi niin korkealle, että piti luovuttaa...
    Ihmiset tekevät elämässään pahoja virheitä. Jotkut ovat menneet naimisiin ja minä en ostanut Cobraa silloin kun olisi pitänyt...

Valitettavasti en ole päässyt ajamaan aidolla Cobralla, saatika replikalla (ajamaani Pilgrim Taunusta ei voi edes sanoa replikaksi), mutta ajelisin ehdottomati mielummin V8 Cobralla kuin Dacialla. Ajamisen helppous, rengaspaineanturit tai kaistavahti eivät ole minulle tarpeellisia asioita, kuten minut tuntevat ovat saattaneet autoistani päätellä. Autovalinnoissani järki on korvattava tunteilla. :odbiggrin:
    (Autovuokraamon Dacialla ajettua pätkää en edes tunnusta tehneeni)

Muokattu: 9.3.2025
  16. TopyCa

TopyCa Gearhead

Samaa mieltä mutta minun valinta on vaikka 1959 Caddy. Ei koskaan tylsä olo ajella niillä!
    Ahneuksissani en jättänyt yhtä wanhuuden päivien iloksi vaan muutin rahaksi. Nyt kaduttaa.

Tuonne 1970 saakka olivat Isot Aidot Jenkit maailman parthaita laadultaan - mun mielestä.

Etenkin jos oli kynnyskotelon päällä "Body by Fisher". Silloin oli Mersu S-sarjan ääni sulkiessa oven.

karra ja ihd tykkäävät tästä.
  17. BRAKE DRUM

BRAKE DRUM Double Gearhead

Suorita matemaattista tarkastelua syntymäaikasi ja elinikäodotteen välillä niin saat summittaisen arvion siitä että kuinka kauan sitä -59 Caddyn myyntiä pitää vielä katua.

Ja sitten päivän yhdistetty politiikka- ja vitsiosuus

Erika laulaa saksaa päästään euroviisuihin.

Kun Saksa laulaa Erikaa marssitaan Puolaan....

karra ja taunusstyle tykkäävät tästä.
  18. TopyCa

TopyCa Gearhead

Tiedän jo tarkaan; Kuolemaan saakka....
    Tai jos sattuu "väärällä moottorilla" Hot Rod henkinen tulemaan vastaan ostan sen :)
    Mksi tuo kone? No, ovat yleensä halpoja, tai ainakin halvempia. Sopii mulle mikä kone vaan muttei diesel tai sähkö.

19. Slant Sickness

Uusi Cobra on 10 senttiä alkuperäistä pidempi. Akseliväli on kasvanut 40 senttiä, joten arvaan pyöräkoteloiden siirtyneen kuskin jalkatilassa jonkin verran eteenpäin.

Replikoita on kyhätty maailman sivu, kuten myös 30-luvun Fordeista tehtyjen rodien jälkituotantoa siihen malliin kuin amerikan Joet niitä viiskytluvulla teki. Ei rodejakaan tehtäisi 70 vuotta vanhoihin ratkaisuihin, jos semmoiset tulisivat oikean autotehtaan tuotantoon. Uusikaupunki, olkaa hyvä, idea on vapaasti käytettävissänne.

20. Youtubesta löytyy ainakin yksi replican rakentelu;

Kerro tästä muillekin!