True Street Challenge?

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 4.10.2018.

  1. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Ja tästä touhusta voisi sen verran kertoa omia kokemuksia että ajoin Valtterilla WCC jokusen vuoden, ja suomen Power kisoissa Real Street luokkaa molemmissa kisoissa, olisko ne ollut -94 ja -95? Sijoituksen 2. ja 3.
    Lisäks kävin Mantorpissa European Street Finals kisassa nappaamassa 3. sijan.
    Cupissa oli hyvin kalustoa, ja suurin osa ihan daily driveriä suht rehellisesti katsastettuna. Ongelmahan jo silloin oli että eri puolella suomea meni hyvinkin erillaiset rakennelmat läpi.
    Power kisoissa sääntöinä oli pelti auto, ja radial renkaat. Mulla kylläkin kuitu keula mutta pääsin ''armosta'' mukaan kun ei se varsinaisesti tuonut mitään etua muihin nähden.
    Radial renkaat toiaan oli säännöissä, ja hommahan oli kovinkin tasaista. Yks tais mennä just 10s puolelle ja seuraavat ihan 11 pinnassa. Itse satsasin matalalla kiinni ottavan turbiiniin ja korkeisiin kumeisiin millä sain sutimisen lähdöstä pois, ja paras tais sillon olla 11.2.
    Hauskaahan oli, kun oli tiukkaa kisaa, siis siihen asti kun Appelgren saapui paikalle. Oli saanut hommattua amerikasta niihin aikoisiin markkinoille tulleet BF Goodrich drag radialit, ja vetäisi heti 9 puolelle, ja kisan päätyttyä tai paras aika olla ihan matala 9.
    Me muut tahkottiin sitten keskenään siitä finaalin häviäjän paikasta.

    Mut liittykö tää mihinkään tai ei, niin jää mietittäväksi. Jos ei muuta niin hiukan historia tarinaa ainakin. :)
    Mut tää, kuten suomessakin oikeestaan kaikki uudet ''hyvät'' luokat, econo gasin ajoista lähtien, on joku aina hetken päästä ''pilannut'' sääntöjä viilaamalla ja veivaamalla, ja satsaamalla suoraan rahalla kovempiin ja parempiin tekniikoisiin.
    Voin oikeen luvata että samaten tulee tänkin luokan kohdalla käymään, toisen tai kolmannen kauden alkaessa tulee jo sellasta kalustoa mikä jättää normi harrastajan kotio.
    Siis jos tästä nyt luokka saadaan.

    Tosta 200m ajomatkasta sen verran, ne 200m kisat mitä mä oon ajanut on ollut helvetin hyviä kisoja. Enään ei pullistellakkaan suoraan voimalla, vaan hyvät reakstiot ja virheetön ajaminen yleensäkin nousee ykkössialle.
    Lajittelussa 0.5s nopeempaa autoa vastaan ajaminen varttimaililla on jo hävitty, 99% varmuudella, kun meet lähtöviivalle. Mut 200m kisassa se ero ei ookkaan kuin .2-.25s, ja se on kohtuudella otettavissa hyvällä startilla, ja kun tiedetään että niillä kovemmilla autoilla on todennäköisempää kärsiä pitovaikeuksista niin homma muuttuukin helvetin mielenkiintoiseksi.

    Se voi olla että yleisö on siitä hiukan ihmeissään, ainakin aluksia,mutta siihen koitetaan vaikuttaa selostajien ja infoomisen kautta että homma selkenis.
     
    JuhaKuu, cutlass cruiser, Catiska ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Hyvä kirjoitus Karilta. Ainahan joku tulee semmosilla vehkeillä toisena tai kolmantena vuotena että oksat pois ja ku katsoi noita jenkkien 6 se radial lähtöjä niin nehän on täysiä pro kilpureita jo rungoltaankin eikä voi verratakaan + radat ympärivuotisssa viikottaisessa käytössä jne jne jne.

    Minua ei kyllä kiinnosta henk.koht. 200m kisaaminen, mutta asiahan on hyvin ratkaistu sillä että ajaa jotain muita kisoja tai luokkia. Ei täältä kisat ja luokat lopu, on vain viitsimisestä kiinni raahata itsensä ja auton radalle. Minun hankintani ei ole nopea, tiedän että täällä on paljon nopeampia radial autoja, mutta ainakin voi kokeilla laittaa hanttiin tuommosella 10 sekunnin autolla (mennyt muuten 6,6/103mph 1/8 milen), jos niihin osallistuu. Toivottavaa olisi että tämä Drag Radial kisahomma olisi nosteessa, tämmösiä tarvitaan aivan kuten esim. North-Blacklist kisojakin.
     
  3. JarmoY

    JarmoY 1st gear

    Yleisöä kai kiinnostaa kuitenkin enemmän se 0-201 m kuin 201-402 metrin matka. Lähtöjäkin tulee tiheämmin välein. Vai meneekö joku katsoja yleensä sinne 300 metrin päähän lähdöstä seuraamaan kisoja..
     
  4. No mutta näinhän sen täytyykin olla. Kas kun en hoksannut tuota.

    Nyt varmaan ajetaan sitten kaikissa luokissa 200metriä, koska se menee yleisöön kuin häkä ja eikös markkinataloudessa maksava yleisö ole "se". Et räketit ja muut nyt 200metrin kimppuun....

    Kannattaa muuten jokaisen käydä esim. 300m kohdalla katsomassa kisaa. Ääntä ja vauhtia on paljon enemmän kuin lähtöviivalta katsottuna uskookaan.
     
    always bb ja Skigu tykkäävät tästä.
  5. Skigu

    Skigu 1st gear

    Ihmetelly kans tätä, et kuin väki on lähdössä ja läheskään kaikkissa paikoissa ei edes pääse maalin, prkl. Ei rallisakaan väki lähtöä ole kattomassa.

    Maalissa tosiaan vasta tajuaa sen vauhdin, voiman ja se äänikin paljon rajumpi, kuin lähdössä.
     
  6. GeeTeeO

    GeeTeeO 3rd gear

    Oma katsojan mielipide tuohon puolikas matkaan. Veikkaan että suurimmalle osalle katsojista ei 1/8 mailin ajat sano yhtään mitään, varttimailin ajat tajuaa varmaankin 95 % katsojista. Se tuskin katsojia isommin kiinnostaa miten jännää kisailua se on kuljettajan näkökulmasta. Tuohon voisi verrata bracketkisailun indeksi jarruttelua ja sitä että ensin maalissa oleva "voittaja" häviääkin lähdön koska ajoi liian lujaa... Vaikka se olisi kuljettajien mielestä kuinka hienoa puuhaa, niin mitenkään katsojaystävällisiä luokkia ne eivät siinä mielessä ole.

    Aika hyvin on ollut vuosien varrella havaittavissa ainakin Porissa jossa yleisöä on riittänyt (kiitos hyvien järjestelyjen ja järkevien lipunhintojen) se, että suurin osa yleisöstä liukenee paikalta aika ajojen jälkeen kun pudotuskaavioiden tekeminen alkaa. Ei se kilpailun jännittävyys merkitse suurimmalle osalle yleisöstä sinänsä mitään. Yleisön karkottamiseen tietysti tuo puolikas matkan kisailu on oiva keino.

    Tämmöisen maallikon silmiin pisti viime kesän Nitrokisoissa pitkän tauon jälkeen käyneenä Top Doorslammer luokka. Jos autot ovat samanlaisia kuin Pro Modit niin miksi nämä ajavat vain puolikas matkaa, eikö ne uskalla vetää täysillä loppuun asti ?! Top Fuelin kilpailumatkan lyhentämistä kritisoi jokunen vuosi sitten Shirley Muldowney Hemmings Muscle Machines lehden kolumnissaan. Kun matka on lyhyempi, niin lähtö on katsojille jo liiankin nopea ja lyhytkestoinen suoritus.

    PS. kellottakaapa joskus Street Outlawsin 1/8 mailin lähtöjä, aika kauan kestää tuo rykäisy ruudulla kun monesta kamerakulmasta näytetään sama lähtö...
     
  7. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Jonnet ei muista.

    [​IMG]
     
    gremlin tykkää tästä.
  8. always bb

    always bb Gearhead

    Autoa ostaessa on vaan suosta se kun ei ole papereita, ostin kanssa auton missä sai vaan varmenteen ja itse jaksoin se 15€ maksaa että sai paperit ja kun ne sain luki otteessa vaihdetut osat 10% eikä myyjä sanonut että on 2 kilpinen
     
    dart -66 tykkää tästä.
  9. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Aika omituisia väitteitä esitetty täällä tohon katsastukseen liittyen. Mun kesävessa leimattiin fyyran kisoihin eikä tarvinnu kun lisätä päävirtakytkin ja vaihtaa bensalinjan painepuolen liittimet "korva"klemmareiksi. Ja öölitikut piti varmistaa jousella että pysyvät kiinni.
    Nyt on samaan vessaan menossa turbokone ja jääkö nyt sitten tämä uusi luokka sen takia ajamatta:odeek: .
     
  10. Toivotaan että tulee 200m radial kisaan autoja, se on varmasti jokaisen toive.
    Laji tarvii nyt sykäyksiä ja uutta toimintaa, uusia muotoja kehittyäkseen. Tämmöinen Radial ryhmä on kyllä hyvä ja jokainen kadunmies voi osallistua ilman suurempia satsauksia.


    Toki jokainen toivoo lisää kuskeja/autoja tuonne muihinkin katukahinoiden ryhmiin. Joskus oli semmoinen tunne että puolet osallistujista tai ylikin on jotain helvetin japanilaisia moottoripyöriä. Eihän sitä kauaa kukaan ihminen katso, vaikkakin keski-ikäisillä kuskeilla voi olla touhutippa kun on niin jännää pärrätä suoraan maalista lineuppiin....
     
  11. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    ehkä kannattaisi jättää nuo sääntötulkinnat niitä osaavien käsiin...
     

Kerro tästä muillekin!