True Street Challenge?

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 4.10.2018.

  1. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Tuota orkkis pyöränkaaria en oikein ymmärrä. Selkeämpi olisi maks. 295 leveys (levein mitä halvalla saa 15" vanteelle katurenkaita). Tuo pyöränkaariasia karsii vain turhaan autoja pois. Mitä väliä jos kaarissa on 6cm ylinmääräistä tilaa jos renkaat on vain rajoitettu johonkin leveyteen?
     
    Jukka 63 ja Mon383 tykkäävät tästä.
  2. TeeDeeKoo

    TeeDeeKoo 1st gear

    Tässä on ollut nyt puhetta aikalailla että millä menopelilla saa osallistua ja millä ei, mutta kuka näitä järjestäisi, missä ja koska? Olisiko oma cup vai pelkästään paikallisia kahinoita irrallisina toisistaan? Kiertävä järjestäjä? Vakuutukset, luvat jne? Eikö se puoli pitäisi saada kuntoon myös?
     
    Jukka 63 tykkää tästä.
  3. GS

    GS Gearhead

    Näinkin, eli ihan kuinka sääntöihin halutaan asia kirjoittaa?
     
  4. GS

    GS Gearhead

    Pointtahan tässä on pitkässä juoksussa se että kaikki Suomen kilvelliset katukilpurit saataisiin yhden ja saman lipun alle.
    Eli tänne jo nyt pirstaleiselle street kentälle ei tarvita yhtään omaa kuppikuntaa enempää, vaan kaikkien nykyisten toimijoiden pitäisi nähdä ko.lajin potentiaali ja istua yhteen ja samaan pöytään kirjoittamaan säännöt.
    Ok, tätä nyt tosiaan pitäisi ensin vuosi/kaksi koeponnistaa, jotta oikeasti nähtäisiin mihin suuntaan ne säännöt lopulta pitää viedä, jotta tulevien vuosien muutostarve pysyisi mahdollisimman pienenä.
    Tämä kuitenkin toimii jos/ja kun samalla tehdään niille kilvettömille Race Streettereille lisäksi pari omaa luokkaa (maailmalla ne on ne Small ja Big Tire = rengaskoko tasoittaa ryhmien sisällä).
    Mutta, juuri True Streetistä pitäisi lähteä ja jotta hommasta saataisiin myös aitoa kilvanajoa, Suomi pitäisi jakaa neljään omaan itsenäisesti hallinnoituun alueeseen jolloin kisamatkat pysyisivät lyhyenä ja porukka kiinteänä (=”meidän joukkue”). Oikeastaan nythän meiltä puuttuu enään Itä?
    Loppukaudesta ajettaisiin sitten koko Suomen True Street kuninkuudesta, yksilö ja joukkue/alue kisana (+ ajetaan ne pari Race Street luokkien luokkakunkkua).
    Näin saadaan se tarpeeton ”konsensus”/”hyssyttely" lajin sisältä karsittua ja laji enemmän kilpailuhenkiseksi, kuin vain oman ennätyksen tahkoamiseksi.
    Näin saadaan laji aidon kilpailuhenkisyyden kautta kehittymään ja omiin rukkasiin puhaltelu minimiin.
     
    Muokattu: 9.10.2018
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eiks alkuperäinen ajatus ollut et nykyisten kisojen yhteydessä, eli West Coast Cupiin omana luokkanaan.
     
  6. Onkohan tämäkin topikki lähtenyt laukalle kuin naapurin ruuna?
    Jos kaikkien kaikki mielipiteet otetaan ylös, tulee semmoset säännöt ja asetukset että ei mitään rajaa.

    Säännöt pitää olla lyhyet ja yksinkertaiset.
    Autot ajamaan ja kisoihin ajamaan niillä KATUAUTOILLA ja that´s it.

    Jos siellä nyt jollakin on leveämmät renkaat tai 580-632 motti (joita saa perkeleen halvalla uusiakin nykyään) niin siinäpähän liukastelee , toiset ajaa sillä millä ajaa.

    Nimim.
    True or not True, that is the question.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  7. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, juuri näin.
    Eli säännöt pitäisi nyrkkisääntönä pystyä puristamaan max. kymmeneen sääntökohtaan ja thats it.
    Leimasetä/Trafi voimassa olevaan otteeseen hoitaa ja rajaa 90% säännöistä ja loput max.yhdeksän sääntökohtaa loput.
     
  8. TeeDeeKoo

    TeeDeeKoo 1st gear

    Niin että jos tulet 200km päästä niin traileria ei saa olla mukana? Helvetin hauskaa jos menee vaikka kardaani vituralleen. Jos tuolla halutaan jotain todistaa eikö riitä että lineup:ssa vaikka kaikki autot tyhjäkäynnillä. Oikeassa katuautossa ei pitäisi olla lämpenemisongelmia.

    Oletko hakenut netistä noita "true street" sääntöjä. Melkein jokaisella järjestäjällä omat ja aika erilaisia toisiin nähden. Voimassa oleva katsastus ja muutokset otteessa pitäisi riittää. Jos halutaan katuhenkisyytttä niin no prep ja ei slickesjä. 1/8 maili tasoittaa kuten on mainittu eroja. Tämä vaatii kuitenkin nykyisissä kisoissa huomiota että preppaamaton rata on tarpeeksi leveä ja ajanotto toimii myös sekaisin ajettavissa kisoissa 1/4 ja 1/8 mailille ja on toinen maalialue radalla. Mutta tästä keskustelusta näkee että aikamoista sääntöviidakkoa halutaan jotta oma kilpuri pääsisi mukaan. Jos halutaan yksinkertaistaa niin nuo vaatimukset mitä mainitsin edellä ja kolmeen luokkaan jako 7,5s ja nopeammat, 7,5-9s ja 9s -> hitaammat. Vapauttaisi aika paljon säännöstelyä millä ajetaan. Nuo ajat nyt on vaan suuntaan antavat ja esitetty periaatetta. Jos ajaa nopeammin niin heti seuraavaan luokkaan ajamaan.
     
  9. rodhot

    rodhot Gearhead

    Taas tämäkin keskustelu muistuttaa miksi tein autot ja ajoin v8 roadsport ja endurance kilpailuja .Sääntöjä vatvotaan vuodesta toiseen huhtikuulle saakka. Esimerkiksi endurancessa kun pidettiin auton rakenne,tutkinto ,ratasäännöt ,kilpailumaksut selkeinä ja kohtuullisena ja tehtiin vain pieniä tarkennuksia. Tuloksena oli että radalla oli maksimi määrä ajokkeja mitä lähtö suoralle mahtui (ja kuskeja triplat).
     
  10. country sedan

    country sedan Gearhead

    Eikö ton 'katurenkaan' sais määriteltyä minimi tread wearilla? Esim Toyon 100 on vähän eri MT:n 00.
     
  11. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Wcsc yhteydessä jos ajetaan tollaista luokkaa niin sitten kisat on kaksi päiväiset puhumattakaan että puimurit vetää välillä. Huom. North black list Ratakin liimattu yleensä.
    Toisaalta kannattais kokeilla saako tolleen porukat ajelee.
     
  12. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, olen tutkinut kymmenien eri järjestäjien True Street sääntöjä (ja aktiivisesti seurannut eri jenkkilän No Prep/True Street sarjoja), ja sehän onkin yksi olennainen osa True Streettiä jenkeissä että joka järjestäjällä ja periaatteessa jopa joka kisassa voi olla hieman eri säännöt.
    Se mikä nyt kuitenkin yhdistää tätä True Street ”logiikkaa”, on nimenomaan olemassa oleva ote ja tuoreet leimat.
    Kaikki muu on sitten ”makuasia”, kuinka paljon ja mitä halutaan milloinkin rajata, sen voimassa olevan otteen lisäksi.
    Se miksi kuitenkin jenkkilässäkin on se keskimäärin kymmenen muuta sääntökohtaa, johtuu nimenomaan siitä että sillä pyritään välttämään tätä iänikuista katsurin ja katsurin kaverin välistä ”takaovea”.
    Eli vaikka paperiin saisikin leimattua jotakin enemmän kuin yleisesti kukaan muu, se olisi joka tapauksessa säännöin rajattu pois.

    Olen henkilökohtaisesti tasan samaa mieltä siitä että voimassa oleva ote ja siinä oleva moottorikoko+muutokset otteessa pitäisi riittää, mutta ymmärrän toki senkin näkökulman että moni haluasi varmistaa tätä katulaillisuutta myös muutamalla muulla rajauksella.

    Useimmat jenkkiläiset No Prep kisat kuitenkin alkaa vaaditulla 20-40-mailin ”siirtymäajolla” kilpailupaikalle ja tätä kannattaisin myös henkilökohtaisesti mikäli juuri muita sääntöjä ei olisi kuin voimassa oleva otevaatimus?
    Tämän ei pitäisi olla mikään ongelma eikä kynnyskysymys aidolle True Street autolle, eikä silloinkaan vaikka kissalat sattuisivat pysäyttämään kesken siirtymän.
    Ok, suosii toki tämäkin jonkin verran matalapuristeisia turboautoja, mutta elämä on?
    Eli jos paperit on ok, auto tieliikennekelpoinen (ajot eivät siis lopu siihen kissalan rysään) ja sillä voidaan todistetusti ajaa kadulla 20-50km, mikä muu se silloin on kuin ”Katuauto”?
    Jos tällainen auto on Suomessa nopea, se on nimenomaan nopea ”Katuauto”= True Street, eikä se siitä jossittelemalla enään sen jälkeen muuksi muutu.
     
    Muokattu: 9.10.2018
  13. Bomber#1

    Bomber#1 Gearhead

    Kun täällä OD:lla tuntuu olevan kaksi tarkoitusta, selvittää millainen on oikea katuauto ja millainen uusi luokka pitäisi tehdä, joka parhaiten sopisi aina minun tekemälle autolle ja oikeille katuautoille joilla ajetaan kadulla niin oikeasti parasta olis sit tehdä "hakkapeliitta"-luokka.

    Maksimileveys 205mm, kaikille sama kitkarengas ni loppuu urputtaminen.

    [​IMG]

    Riittäis yleisölle viihdettä ja kuskeille haastetta.

    Toi leimassa tai muutosleiman mukaan autojen kartoittaminen on ihan epäreilua ja turhaa. Kuten sadassa eri topikissa täällä 10 vuoden aikana on jo todettu, se antaa edun niille kenellä on hyvät paperit tai hyvät suhteet konttorille. Niin ei mun mielestä pitäisi minkään luokan syntyä.


    Näillä aiemmilla ehdotetuilla säännöillä tämäkin menee juuri sopivasti tähän truu striitti luokkaan kaikilta osin.
    [​IMG]
     
    Jukka 63 tykkää tästä.
  14. GS

    GS Gearhead

    Ei muuten mene, mikäli täällä luodaan jokin jenkkityyppinen rajaava säännöstö(montakin sääntöjen vastaisuutta).

    Tämä vielä menee, koska ilmanotto suojassa konepeiton alla:

    [​IMG]
     
  15. 1320

    1320 Gearhead

    Tästä olen 100% samaa mieltä.

    Voimassa oleva leima pitäisi varmaan kirjatakin sääntöihin, mutta mitään moottorinkokoja ei missään nimessä. Samapa se vaikka ajaisi jollain 632 Cid kattilalla vaikka otteessa olisi 454, se tavallinen katurengas tasoittaa asioita nimittäin aika tehokkaasti ja viereinen kaveri on vahvoilla vaikkapa 350 Cid pikkulohkonsa kanssa, jos toinen painelee maaliin asti Cooperit savuten...

    Edelleen olen sitä mieltä, et Vatasen alkuperäinen ehdotus on erittäin hyvä.
     
  16. Bomber#1

    Bomber#1 Gearhead

    No nyt viittasin tuohon topikin alkuun, en siihen mitä mikäli-sääntöjä sinä olet tähän päivittämässä...

    Anyway ymmärsit varmaan kuitenkin pointin mitä tuolla Challen kuvalla hain? Eli kotimainen muutosleima tai leima otteessa ei ole tasapuolinen kaikkia kohtaan.

    Muuten kannatan kaikkia uusia ajatuksia ja luokkia mitkä saattaisi vetää uusia kuskeja kisaamaan ja yleisöä katsomoon, jos joku oikeasti laittaa sellaisen pystyyn eikä vain jossittele täällä virtuaallisesti. Jossittelijoita täällä riittää, tekijöitä sit vähän vähemmän.
     
  17. GS

    GS Gearhead

    Ei kai nyt mitään voi eikä kannata ”vain tehdä”, siis pelkästään ”tekemisen ilosta”?
    Eli kyllähän pitää ensin tietää mitä kenttä haluaa ja kuunnella herkällä korvalla niitä ”jossittelijoitakin”, koska vaikka paljon ”jossitellaan”, siitä helposti pitkässä juoksussa muodostuu jonkin moinen kuva siitä mitä oikeasti ollaan paitsi.

    Eli tämä pikkuisen naivi...”jossittelijoita riittää”...netin keskustelupalstalla??, ei todellakaan tarkoita sitä että keskustelu olisi jotenkin turha ja tarpeeton vain siksi että mitään konkreettista ei tapahdu ennen ajatusten vaihtoa.
    Pointti on siis siinä että tästä aiheesta nimenomaan PITÄÄ käydä mahdollisimman laajasti keskustelua ennen kuin lähdetään tekemään mitää.
    Vanha viisaus kun pitää paikkansa että hätiköiden syntyy vain kusipäisiä kakaroita ja ei mikään hyvä ja kestävä synny tähän maailmaan ”vain tekemällä”.

    Siitä on turha olla huolissaan etteikö tekijöitä löydy, jos/kun konsepti on hyvä ja konseptilla on vetovoimaa lajin sisällä ja katsomoissa.
    Meidän ei tarvitse onneksi keksiä enään pyörää kokonaan uudelleen, koska ameriikan veljemme ovat todellakin toimivan perusidean jo keksineet(tässä konseptissa on taustalla paljon, paljon muutakin kuin vain säännöt itse kipailemiseen, vaan kyse on kokonaan uudenlaisesta ja modernista tavasta ajaa ja kehittää Street Racea).
     
    Muokattu: 10.10.2018
  18. pile

    pile Gearhead

    En ihan kaikkea jaksanut lukea ,mutta jos oikein hamusin miin Petteri haluaa mahdollisimman vakio alustaiset autot kisaamaan. No painojen kanssa ,olisko niin että mikä on auton oma paino otteessa se myös pitää täyttyä kisoissa +kuski päälle. Olis helppo tapa todentaa.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Auton otteen omapaino sisältää kuskin ja täystankin.
     
  20. johntravolta

    johntravolta 3rd gear

    No joo muuten hyvä mutta jos rek otteessa on four linkki ja leveät renkaat ne tulee hyväksyä. Mitään koneen koko rajoituksia yms ei tarvita.
     

Kerro tästä muillekin!