True Street Challenge?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 4.10.2018.

  1. shr1

    shr1 Gearhead

    Riippuu käyttöönottoajankohdasta.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Mitäs jos kaikki vaan väkertäis sen oman raaserinsa talven aikana kondikseen omien taitojen ja kukkaron sanelemana.
    Varmaan sivuseikka sit rengaskoot ja ratojen preppaukset sun muu tauhkana;isoin kynnys on varmaankin se, et uskaltaa tuoda sen oman tekeleen areenalle kaikkien silmien alle.
     
    pts tykkää tästä.

  3. Sanoinko minä jossain vaiheessa että ei saa trailerilla kuljettaa. Luepa uusiksi tekstini.
    Katuautot ajamaan !!!! ei tarkoita että ajamalla paikalle.

    Minä ainakin tuon helikopterilla tai avaruusaluksella oman autoni, ja varmuuden vuoksi etuveto niin ei mee kardaani poikki. 100A ratsuni .....

    Kyllä se vain on niin, että jos nämä 11-14sek katuautomiehet ei ole nytkään menneet ajamaan niillä autoillaan street man tms. ryhmiin esim. WCC kisoihin, aivan sama mitä sääntöjä laitatte, kun niillä jotka ei ole olleet nytkään menee paskat jo kotona housuihin kun niitä jännittää että mitä ne muut nyt sanoo, ja jos en nyt pärjääkään..... ei ne sieltä kotoa tule vaikka mitä ihmesääntöjä veivaatte.

    Ne ajaa kellä on vehkeet ja tohtii niitä ulkoiluttaa, oli se taso mikä vaan. Niin se vain on.
    Ja aina on ollut kaikille sopivia ryhmiä ajaa, sekin on vain niin !
     
    Herje ja Shining Whit tykkäävät tästä.
  4. sirkus

    sirkus Gearhead

    Mun auto meni vaparina kiinan katukumeilla 13.1 1/4 mile lentokentällä ja jos twin turbojen kaa saa osallistua ( ahtimet ottees) niin kiinostunu oon tuleen koittaan. Vaparina toi oli helppo lähtee mut turbojen kaa tilanne on varmasti toinen. Ps. Lehtijouset ja caltracsit säilyy.
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Tässähän tarkoitus olisikin päästä niistä ”ihmesäännöistä” eroon ja jos omistat auton missä on otteessa leima (ehkä muutama muu simppeli reunaehto), omistat True Street...siis Katukilpa-auton.
    Kynnys sääntöjen puolesta tässä onkin vetää niin matalalle kuin mahdollista.
     
  6. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Aloitustaso on tosi helppo ja kynnys matala. West coast cupin test man ”ryhmään” voit viedä sellaisen himmelin kun tallista löytyy. Eikä tosiaan tarvi henkeen ja vereen ajaa kilpaa hampaat irvessä. Voit rauhassa tutustua toimintaan sekä autoosi, jos touhu on uutta. Siitä voi sitten ponnistaa ylemmäs jos siltä tuntuu.

    Itse olen nyt tutustunut parina kesänä (15v tauon jälkeen) itselle uuteen mutta käytettyyn autoon muutamalla lähdöllä. Samalla on tullut ratkottua joitakin teknisiä ongelmia. Jossain kohtaa saatan ajaa heads upia tai bracketiä. Aika näyttää sitte. Niin ja kulkupuoli oli 11,003/200+.
     
    max tykkää tästä.
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mä ,oiskohan 2004 vuonna, ajoin 205/75/15 BF Goodrich lifesaver valkosivuilla kolme lähtöö Porissa 1600 kilosella autolla vakiojousituksella ilman lisätuentoja tai muutakaan hokkuspokkusta, vapari ja pumppubensa 12.1, 11.90, 11.60. Pienillä teknisillä muutoksilla ja ajoharjoittelulla olis parantunut vielä reilusti, uskon et kympin aika olis ollut tehtävissä, mut jäi sillä kertaa tekemättä.
     
    Herje tykkää tästä.
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minulla on auto valmiina näihin. Jos joku tämän kaltainen sarja ilmaantuu ja sitä ajetaan jossain muuallakin kuin vain toisella puolella Suomea niin mukana olen kuin peräpukama. Itselläni lähinnä rahapussi rajoittaa ajohinkua. Ainoastaan Fyyra on järjestänyt kisoja jotta selviää alle 400km ajolla (ja sen aiheuttamilla kuluilla) mutta ne kisat maksaa sitten taas ihan liikaa minulle. WCC taas vaatii sen tuhat kilsaa ajoa.

    BL ei ole vaihtoehto (osin ym syistä) mutta myös siksi ettei tuolla omalla rassilla pääsisi edes hai-altaasta. Ja se onkin "luokka" ahdetuille katuautoille.
    Siksipä olen seurannut mielenkiinnolla näitä GS:n keskustelun avauksia. Pidän peukkua että niistä oikeasti lähtisi siemen itämään ja saisimme Suomeen laajemminkin katuautoilla kisaamista niin että kisoja on eri puolella maata ja kisaan pääsee osallistumaan enemmänkin kuin 20 autoa Suomesta.
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei oo näkyny Hyvinkäällä, vesivehmaalla eikä malmillakaan Dusteria. Matkaa vissiin vähempi ku 400.
     
    Herje ja Tero2 tykkäävät tästä.
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä, ajoa tulee n. 500km.

    Ja puhuin tuossa aiemmin kilpailuista. Kyllä täällä meilläkin päin voi ajaa vartille aikaa, mutta nuo kadunmiehenpäivät sun muut ei ole oikein kisaamista.

    Kertaalleen tuo Dusteri on raahattu kisoihin. Kerran Motoparkkiin ja kerran Alastarolle. Eipä se paljoa ole mutta ei nyt sentäs ihan pelkkää netissä huulien heiluttelua. Ymmärrän toki että sillä määrällä ei vielä puheoikeutta näihin asioihin saa, mutta uhallakin heitän välikommentteja kokeneiden juttujen väliin.
     
    Muokattu: 11.10.2018
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Puheoikeus toki on, mut sillä ei oo toistaseks nähty yhtään autoo radalla. Just oli tos tallipalaveri, ja todettiin et pitäis järjestää true street ruhmän sääntökokous jossain vaik tampereen swapissa. Jokainen osallistuja sais tuoda sinne yhden säännön joka kirjattais niihin. Tulis varmaa ihan vitun hyvät.
     
    Jukka 63 tykkää tästä.
  12. TeeDeeKoo

    TeeDeeKoo 3rd gear

    Nyt tuli luettua toiseen kertaan ja juu ethän tuota tarkoittanut.
     
  13. TeeDeeKoo

    TeeDeeKoo 3rd gear

    Jos saatte huutoäänestyksellä säännöt aikaiseksi, seuraavaksi pitää miettiä järjestävät tahot. Jos ovat omia tapahtumia niin ottaa useamman tonnin rahaa että kaikki menee oikein ja virallisesti. Jos ajatellaan että luokka tulee majailemaan nykyisten tapahtumien kylkeen niin se voi olla aikatauluongelma lupien suhteen.
     
  14. shr1

    shr1 Gearhead

    Olisko toi 1/8 mile sellanen matka, mikä oikeesti kiinnostaa ajajia, uusiakin? Hyviä puolia on, se on selvä, mut miten lyhyempi matka istuu kunkin ajattelumaailmaan.

    1/4 mile kuitenki ollu aina se perinteinen mittari ja Esson baarin polttava aihe suorituskyvylle, oli jerkkua enempi tai vähempi. Uusia tuulia pitäs tietysti aina omaksua, mut myönnän ainakin ite aavistuksen vierastavani tota puolta matkaa.
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kannatan kasimailia ehdottomasti. Kuten aikaisemmin on mainittu, se ja liukkaat renkaat tasoittaa autojen välisiä eroja. Ja lisää turvallisuutta koska moni kaara on kuitenkin ilman kehikkoa yms.
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kasimaili on ihan ok. Toi turvallisuusasia on hurskastelua. Jos tällasia saadaan aikaseks, niin ei mee kauan kun lopparit ovat siellä 170-180 km/t ja siit se vaan nousee. Siitkin vauhdista kyl tapahtuu ku on tapahtuakseen ja aika harva peli enää siitä vauhdista pitoa vahingossa irrottaa, et se matkan vaarallisin osuus on kyllä niillä liukkailla renkailla se ekat 200 metriä.
     
  17. GS

    GS Gearhead

    Jenkkilässä 10-vuotta sitten kun siellä keskusteltiin No Prepin alkumetreillä myös tästä asiasta, epäilyä 1/8-mailia kohtaan oli paljon, mikä toki on ihan ymmärrettävää.
    Nykypäivän autot, myös street autot ovat ensinnäkin PALJON nopeampia kuin vaikkapa 30-vuotta sitten, joten varsinkin silloin kun ajetaan näillä leimatuilla ”True Street” autoilla, loppunopeuksia olisi hieman hyvä rajoittaa.
    Suurin juttu täss on kuitenkin kustannusten säästö, eli 1/8-maili säästää autojen tekniikkaa merkittävästi enemmän, kun tämä loppupään 200m:n ”tyhjän rallatus” jää pois.
    Eli tässä kilpailijan näkökulmasta suurin asia on siirtää moottorin korjaamiseen käytettyjä pääomia moottorin päivittämiseen nopeammaksi...noin karrikoiden.
    Samalla myös radan rasvauksia tapahtuu 1/8-maililla selvästi vähemmän ja puhdistettavaa matkaa vähemmän jos alkupäässä kilahtaa. Tämä tarkoittaa lyhyempia puhdistustaukoja ja siitä taas kiittää helteinen katsomo ja Line Up.
    Katsojille laji muuttuu jopa mielenkiintoisemmaksi sen nopeamman temmon ja tietynlaisen lajiagressiivisuuden nousun kautta, koska autojen kehitys painottuu nykyistä enemmän lähtöön ja alkumetreille. Lähdöt ovat myös nopeatempoisempia.
    Laji muuttuu niin katsojan kuin kilpailijankin näkökulmasta myös tasaisemmaksi ja vähemmän puhdasta moottoritehoa suosivaksi, koska nimenomaan lähtö painottuu kokonaissuorituksessa paljon enemmän(erityisesti ajettaessa pienemmän pidon lentokenttäkisoja...”economy preppauksella").
    Näennäisesti autojen erot maaliviivalla ovat paljon pienemmät kuin 1/4-maililla ja sitä kautta jännitysmomentti voittajasta kasvaa niin autoissa kuin katsomossakin.

    Tässä on vielä paljon muutakin, mutta pointti on se että taustalla on nimenomaan päivittää lajia myös tältä osin nykypäivään, nykypäivän prioriteetteihin jossa on huomioitu niin katsomo, kilpailijat, kuin kilpailun järjestäjäkin.
    Kyse pitkälti on kustannusten laskemisesta kaikilta toimijoilta ilman että laji oikeasti menettää mitään, vaan päinvastoin.
    Ei ole mitään syytä pitää joiltain osin menneestä kiinni, jos/kun laji kuitenkin muilta osin elää nykypäivässä. Eli se veneen perinteinen tervaaminen ei auta enään silloin kun alla on lasikuituvene, olkoon vaikka kuinka hyvä juttu puuveneelle?
     
    Muokattu: 12.10.2018
    Catiska tykkää tästä.
  18. GS

    GS Gearhead

    No Prep ”genre” on ennen kaikkea hallinnollinen ja täysin uusi tapa toimia ja ylläpitää Street Race kulttuuria.
    Eli vaikka täälläkin on keskitytty puhtaasti sääntöasioihin, sen mukanaan tuoma absoluuttisesti suurin muutos kulttuurillisesti on kuitenkin ko.lajin hallinnointi.
    Siis silloin kun aidosti siirrytään No Prep tyyliseen kulttuuriin Street puolella, mutta tämä lienee kokonaan oman topikkinsa asia (isoin juttuhan ideassa on se että ”artisti” ei enään maksa, vaan raha baletin pyörittämiseen tulee ihan muualta).
    No Prep organisaatioiden palleilla istuu ihan muiden asioiden osaajia kuin ex tai nykyisiä kilpailijoita. Tarkoittaa sitä että koko baletin ykköstykit ovat markkinoinnin osaajia, ei mahdollisimman lujaa ajaneita kilpailijoita,jne,jne.

    Yksi ensimmäisistä perusmuutoksista on kuitenkin jakaa maa alueellisesti omiin tulosvastuullisiin ” jaostoihinsa” niin että tämä oman alueen paremmuudesta ajaminen voidaan tehdä järkevillä etäsyyksillä.
    Tässä taas taustalla on kustannusten säästö kilpailijanäkökulmasta, eli taas saadaan saadaan säästynet pennoset laittaa auton kehitykseen, eikä hotellissa asumiseen.
    Toisena tietenkin se että kun aktiivinen peruskilpailurumba tuodaan lähelle, se vetää sisään myös kaveri/tuttujen piiristä uusia kilpailijoita...”testaajia aina aluksi”...ja lajiin saadaan kynnys entistä matalammaksi.
    On matalampi kynnys käydä kokeilemassa omaa autoaan tuttujen ympäröimänä tutuilla paikoilla, kuin pakata kamat ja lähteä toiselle puolelle Suomea.
    Voi tuntua aktiivikilpailijoiden mielestä pikku jutulta, mutta se ei sitä ole, vaan oikeasti systeemi toimii ja vetää uutta verta baanalle nimenomaan ruohonjuuritasolta.
    Samalla luodaan maahan ikäänkuin ”meidän” joukkueet ja muuttaa kulttuuria oman ennätyksen ajamisesta aitoon kilpailuun.
    Tarkoitushan on lopulta ajaa vuosittainen alueiden joukkuekisa ja yksilövoittajat eri alueiden nopeimpien kesken, jotta alueiden ”kruunupäiden” paremmuus saadaan loppukaudesta ratkaistua.

    Eli, se mikä tässä toimii lajikehityksen moottorina on nimenomaan kilpaileminen ja kilpailullisuus. Tässä baletissa pyritään lopettamaan tämä yleinen ”konsensus”/”kiva hyminä" ja aikaansaada alueiden välille ja niiden sisälle aito kilpailutilanne, joka taas ruokkii lajin/autojen kehitystä ja sitä kautta myös katsomon sekä paikallisuuden, mutta ennen kaikkea somen kautta tapahtuvan markkinoinnin jatkuvan mielenkiinnon.
    Tämä takaa myös paremmin sääntöjen mukaiset autot, koska jos/kun jaossa on myös rahaa(No Prepin idea on maksaa siis kilpailijoille, ei maksattaa sirkusta heillä), protestikynnys sääntöjen vastaisesta autosta pitää olla matala.
    Jos/kun protestikynnys on matala, jokaisen alueen sisällä tapahtuu jo sisäistä kontrollia sääntöjen mukaisista autoista, koska jos loppukauden ”joukkue kunkkukisaan” lähetetään selkeästi sääntöjen vastainen auto ja toinen alue protestoi ja se menee läpi, sen jälkeen lähdöt heidän osalta ajetaan yhtä autoa pienemmällä joukkueella.
    Siperia opettaa joka tapauksessa aika pian että niin oman alueen paremmuudesta ajettaessa, kuin sitä kautta joukkue-edustuspaikalla pitää olla oikeasti sääntöjen mukaiset autot.

    Systeemi rakentuu siis niin että se tukee jatkuvaa uutta verta poistuvien tilalle ja luo ympäristön/mahdollisuudet myös kilpailijan kehittymisen lajin sisällä.
    Eli mahdollisimman matala kynnys tulla sisään, mutta samalla tuetaan kilpailijoiden mahdollisuutta kehittyä ja kehittää autoaan ilman että vastaan tulee keinotekoisia ketään/mitään palvelemattomia säännöin rakennettuja seiniä.
    Ei siis rakenneta sääntöjä siten ”miten on aina ennen tehty”, tai tervata sitä lasikuituvenettä vain siksi että kultaisissa mielikuvissa tervasihan isoisäkin keväisin aina veneensä.
    Nyt eletään pitkällä 2000-lukua ja maailma on joka suhteessa ihan erilainen kuin Drag Racingin/Streetin kultavuosilla 80-luvulla.
    Tätä päivää pitää käyttää hyödyksi ja nähdä nykypäivä ennen kaikkea mahdollisuutena ilman perusteetonta muutosvastaisuutta, eikä romantisoida aikaa ennen kännykkää ja somea.
    Nyt on nyt ja ennen oli ennen, joten rakennetaan säännöt ja organisaatio tähän päivään, eikä romantisoida siitä mikä meni jo.
     
    Muokattu: 12.10.2018
  19. Herje

    Herje Double Gearhead

    :wc::wc::wc::wc:
     
    Lasse73 tykkää tästä.
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä tuun kyl kattoo ku ootte saanu genret, baletit ja pallit prepattua kisakuntoon. Tai siis preppaamattomanako se oli parempaa?
     
    Jukka 63 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!