True Street Challenge?

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja chevy 2, 4.10.2018.

  1. Keme

    Keme Gearhead

    Eli konseptin teoria on hallussa. Ei siis puutu enää paljoa, kun tarvitaan vain järjestävä organisaatio. Raumalla ajetaan ensi kesänä varmaan taas no-prep-specki-kasimailia, ni sinne vaa kaikki kattoo kuka on Länsi-alueen kovin luu :D
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  2. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    En varmaankaan kuulu kohderyhmään ”kultaisella ´90-luvulla pikkulohkoisella B-body Moparilla” viimeksi stripillä ajaneena (15,610 enkka), mutta kovasti kummastuttaa tämä jorina. Onko nykyään tosiaan niin ettei radalle voi mennä kokeilemaan jos ei ole toiveita saada muovivaasia palkinnoksi kisavoitosta? Silloin kun autoja oli paljon katuautokisoissa ei ollut missään luokassa kolmen kärkeen asiaa silloinkaan, kun niillä kolmella nopeimmalla. Aika iso joukko on kuitenkin niitä kenelle se oma enkka on isoin juttu ja sen parantaminen. Se silloin entisinä kulta-aikoinakin nosti tasoa vuosi vuodelta. Pirun hienoja luokkia olivat A ja B edustaessaan parhaimmillaan melkoista Pelle Peloton henkeä.

    Kovasti näyttää nykyään olevan suosiota kadunmiehen kiihdyttelyille ja varmasti siitäkin joukosta osa saa kipinän kisaamiseen. Euro/japsi harrastajille vaan hankkii nykyään olla niin paljon muitakin vaihtoehtoja kiihdyttelyn sijaan driftingeineen ja time attackeineen . Sitä porukkaa täytyisi vaan saada kiihdyttelemäänkin.

    Tuo radiaalirajaus on kyllä suoraan ´80-luvulta, jolloin katuslickseillä ajaville oli oma X-/sikaluokka joka taisi johtaa lopulta Outlaw-luokan syntymiseen. Koska ainakin omaan rajoittuneeseen mieleeni mahtuu vain mahdollisimman hyvän henkilökohtaisen ajan tavoittelu, niin en voi käsittää mitä hienoa on tuhlata potentiaalia suditteluun. Ehkäpä pitäisi sadekelin varalle luoda oma luokka jossa ”kuskin kyvyt” pääsisivät oikeuksiinsa. Siinäpä sitä olisi voiman tuntua ja kaasujalan hallintaa kerrakseen.

    Samaten en ymmärrä 1/8 mailin hinkumista. Sen verran vanha jäärä alan ilmeisesti olemaan ettei puolikas matkan ajat sano itselleni mitään kulkupuolesta. Varttimaili sen olla pitää. Tuo on vähän niin kuin ”keskeytetty yhdyntä”, mut jos nosto pisto ja ravistus on se juttu joillekin niin sitten… Veikkaan että aika moni katsoja on samaa mieltä. Katsojan näkökulmasta pudotuskilpailu ei ole mikään iso juttu, sen huomaa hyvin WCSC-skaboissa kun aika-ajojen jälkeen kaavioita aletaan tekemään. Aika iso kato käy katsomossa ja finaalikierroksia on enää kourallinen porukkaa seuraamassa.

    Ja tuo että 1/8 maili säästää tekniikkaa, voi hevon vittu mitä kilvan ajoa se on. Anteeksi nyt vaan kun osoitan sormella GS, mutta tuolla logiikalla voisit mennä Pro Modillasi ajamaan brackettia 14 sekunnin indeksillä niin saisi pintakaasulla körötellä eikä paikat kuluisi. Säästää se varmaan bensaakin, kun ei tarvi vetää kuin puoleen väliin. Aika vaikea kuvitella tätä minään katsojaystävällisenä luokkana. Jos hommaa nyt kuitenkin pitäisi ajatella sen kaluston ympärille mitä Suomessa on eikä Amerikan tosi-teeveetä katsomalla.

    Uudet ideat on toki aina tervetulleita ja parhaimmillaan johtavat sellaiseen kuten Blacklist, mutta realiteetit olisi hyvä säilyttää.

    T. Museoautoluokkaa odottava jolla dragradiaalit ostoslistalla
     
    onoff road, 930BiT, Voliant ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

    Tehdään Brownlist.... :D Eli Blacklist 11-20, niin pääsee hitaammatkin ajamaan kilpaa. Ton lista ykkönen voi sit haastaa Blacklistin 10 paikalla olijan... :D:D
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kakkalista on ollut olemassa jo monta vuotta. Et vähintään tarvii keksii joku vähempi rasistinen nimi ettei sorru loputtomiin tekijänoikeus oikeudenkäynteihin. Uttisointi ja lopputuloket on eolleet vähemmällä huomiolla mut tapahtuuu, ja taas ensikesänä. Säännöt on julkiset, mutta salaisuus. Vähintään neljä ovea ja vakiomoottori. Kummastakin poiketaan tarvittaessa pärstäkeroitmen mukaan.
     
  5. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Voisko joku perustaa sellaisen katsastettujen katuautojen Greenlistin, jossa vaaditaan +2200kg omamassa, neljä ovea, alkuperäinen vapaastihengittävä moottori + vaihdelaatikko, alkuperäinen jousitus, vinyylikatto, sohvapenkki ja vihreä väri? Voisin olla kiinnostunut, jos kaikki kilpailut on Pirkanmaalla tai korkeintaan Satakunnassa. Greenlist ei oo sitten tarkoitettu tosikoille.
     
    Muokattu: 13.10.2018
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Tuo 1/8 on kyllä helvetin tylsää katottavaa ihan oikeesti, siinä ei kyllä mitään järkee oo.
     
    Lasse73, Jukka 63 ja 930BiT tykkäävät tästä.
  7. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    1/8 hämää oikeastaan vain siitä syystä, että on tottunut ajattelemaan 0-100km/h ja 1/4 aikoja.

    Hmm.. mun kinnerillä 1/8 tarkoittaisi, että kolmosta ei vissiin ehtisi saada ikinä pesään tai mahdollisesti pitäisi vaihtaa vähän ennen maalia. Mun auto on suunniteltu 1/4:lle (turhan mahtipontinen sana tämän räpellyksen yhteydessä) mutta semmoinen hyöty olisi, että ei tarvitsisi pelkää targapalojen pois lentelyä pienemmillä loppunopeuksilla :rotfl:.
     
  8. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Mullahan on tommonen ilmaston pelastaja.Polttoaineena on ollut aina E 85.Valitsin sen tietysti lähinnä ympäristö syistä kun rupesi vituttaman toi bensa moottoreiden aihuttama maailman loppu.Tietysti tossa E 85 polttoainessa tiettyjä etuja.Vastaa 106 oktaanista bensaa ja motti pysyy viileennä.Ei tietysti mitenkään liity polttoaineen valintan.
     
    Muokattu: 13.10.2018
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mun mielest 1/8 ei ole sen tylsempää kuin varttimailikaan. Reaktio ja alkumatka nousee suurempaan rooliin, erot tasoittuu. Aika harva vekotin sil vikal 200 metril enää työntää kovinkaan kummosesti.Mitä jotain vanhoi aikalappuja kattelin, ni kymmenen sekan autolla vikat 200 metrii vei vajaa nelisen sekuntia ja vauhti kasvo sellanen 40-50 kilsaa tunnissa. Sehän on oikeen niinku et kiihdyttelis nollasta sataan semmonen 10 sekkaa, aika hurjaa.
     
    three hundred, Catiska, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. superbird

    superbird Gearhead

    1/8 mailin lähtöjä olen nähnyt tuhansia. Amerikassa. Siellä katuautoilla ajataan tätä hyvin paljon. Lyhyt matka ei anna anteeksi nukkumista valoissa, sudittelua ym töppäyksiä. Suosittelen ehdottomasti True street challengeen.
     
    cutlass cruiser, GS, Catiska ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. JuhaKuu

    JuhaKuu 3rd gear

    1/8 on minusta ihan mieleistä ajettavaa ja seurattavaa. Varsinkin kilpailullisesti.
     
    supo tykkää tästä.
  12. supo

    supo Gearhead

    1/8 loistava matka ratkoa paremmuus eli korostuu kuskin toiminta jne.
     
    Catiska tykkää tästä.
  13. kanttiauto

    kanttiauto 2nd gear

    Päivää kaikki!

    No niin...Tää olikin jo tiedossa et sanavalmis arvon raatii ruotii uutta mahdollista luokkaa mut kilpailun järjestäjälle tai sen organisaatiolle joka WestCoastStreetCuppia pyörittää on asian tiimoilta tullut tasan YKSI asiallinen yhteydenotto asian tiimoilta.

    Arvostan sen sen tekijää ja hänen kanssaan käytyjä keskusteluja ÄÄRIMMÄISEN suuresti. Tässä kohtaa voin tuntea kiitollisuutta koska kyseinen henkilö lupautui jopa olemaan puuhamiehenä tässä luokassa.

    Mun lienee antaa oma näkemykseni nyt omalta osaltani Sunrisecruisersin organisaation väestä. KOROSTAN, MINUN oma näkemykseni aiheesta.

    Palautetaan keskustelua niille suunnille millä se alkoi:

    Ajatuksissa siis on ollut yksinkertainen luokka, täysiä maaliin katsastetulla autolla. Edullinen ja ennenkaikkea hauska. Useimmille sopiva (allekirjoittaneen huom. useimmille)

    WCSC kisoissa on ollut vuosien aikana jos vaikka ja mitä luokkia kilpailijoiden toivomuksesta. Aikoinaan ajettiin VW luokaa ainoastaan takamoottori volsuille, on testi ryhmää A,B,C,D ja Bracket luokat on koeteltu. Ajan kanssa nuo kirjain luokkien osallistuja määrät kutistuivat trafin määräyksien johdosta ja kilvettömiä autoja varten alettiin ajattamaan outlaw tyyppisiä vempaimia. Ihan muistutuksena että vuosia sitten kirjain luokkien autot olivat kaikki katsastettuja, mutta kun trafi haki kilpiä autoista pois ja alkoi seurata vaikkapa lehdessä esiteltyä autoa ja sen katsastuksia niin soppa oli valmis....(tämä onkin eri tarina mutta pohjanmaalta lyötyy näitä vehkeitä mistä se kilpi todellakin luovutettiin katsastus viranomaisille)

    Nyt on FHRA:n kisoissa väljemmät säännöt kuin ennenmuinoin Street luokissa oli. Asia nyt vaan on niin että lajin kattojärjestön sääntöjä, varsinkin turvavaatimuksia noudetetaan WCSC kisoissa. Se mitä auto oletettavasti kulkee määrittelee turvamääräyksien tiukkuuden. Da?

    Mahdollisessa uudessa luokassa voidaan luovia pykäläviidakon lomassa jos kulkupuoli väkisinkin rajataan hitaammaksi lyhentämällä ajomatkaa ja kaventamalla rengasta.
    Kisan järjestäjän katsastusta ja ilmoittautumista taas helpottaa jos vaatimuksena on että ilmoittautuessa pitää esittää katsastustodistus/kuitti hyväksytystä katsastuksesta.

    Tällä foorumilla on muualla mainittu kisanjärjestämisestä että senkun täyttelee paperia ja lippua ja lappua. Sitten vaan lähettelemään Pelastuslaitokselle, Poliisille ja jos oikein viralliset kisat tahtoon niin prosyyri nimeltään Kilpailulupa FHRA:n toimistolle. (oma veikkaukseni on ettei siellä tämän tiimoilta ruuhkaa taida olla) Sit saakin pitää minkämoiset kisat tahtoo...

    Koska edellämainittua ei monikaan ole tehnyt (WCSC-organisaatio+allekirjoittanut poislukien) lienee näissä luokan perustamis ja mitä missäkin ajetaan ajatuksissa kallistaa päätään järjestäjän suuntaan.

    Pitkän pohjustuksen jälkeen siihen asiaan.

    Poriin ja siellä ajettaviin kisoihin kuskeja ja katsojia riittää hienosti. Seinäjoella tilanne onkin kieltämättä heikompi. Jotta WCSC voidaan pitää helppona ja edulllisena tarkoittaa että katsojia ja kilpailijoita saadaan paikalle.
    Koska Drag Racing on hyvin marginaalinen autourheilu muoto täällä kotosuomessa pitäisi saada lajille nostetta tavalla tai toisella.
    Tässä kohtaa uusi "entry level" tasoinen luokka todellakin voisi olla paikallaan. Pitkään tämä ameeriikasta suomeen kulkeutunut autourheilun jalo muoto on ollut USA valmisteisten autojen dominoima, mutta ajat todellakin ovat muuttuuneet. Tehokkaan moottorin tekeminen kotikonsteilla on edullista likipitäen mistä vaan. 300-800 hevosen voimien irroittaminen ei siis ole ongelma. Siihen kun valitaan sopiva teline, eli kori asia mutkistuukin huomattavasti. Tässä kohtaa astuukin kuvaan se iän ikuinen vastakkain asettelu eri autojen ja mallien eroista. Se aftermarket alumiinikansilla, tiukalla nokalla ja toisella kaasarilla varustettu muskelipeli on siinä lähtöviivalla ennakosuosikin asemassa verrattuna sitä turboahdettua erillisjousitettua vaikka tuon mainitun 800hv penkkihevosen tehoista nykynuorison suosikkimerkkiä vastaan. Lähtö tapahtuu ja muskelipeli maalissa ensimmäisenä! Hyvä! Eikö vain? Seuraavassa lähdössä onkin kaksi eri konsernin tuotetta vastakkain mutta valmistus vuosi on jotain 60 lukua ja tekniikka perinteistä....Kellokortissa seisoo nopeampi aika kun siinä turbohimmelissä. Kaikilla ei ole varaa klassiseen USA muskeliin mutta käy kuitenkin selväksi minkä tyyppisellä tekniikalla oleva laite olisi ryhmään sopiva.

    Eli kun tässä aika kulkee kohti ensi kesää/kautta niin voidaan olettaa tämänkin keskustelun saaneen uusia piirteitä.
    Haaveissa ja toiveissa VOISI olla jopa että tälläinen viestiketjun alussa mainittu(siis ensimmäisenä kirjoitettu viesti) luokka toteutuu ja tuo kuljettajia ja katsojia. Jos ja kun joku uusi kuljettaja innostuu lajista niin ylöspäin tähyäminen nopeampiin ja itselle enemmän sopiviin luokkiin niin WCSC kun FHRA:n kisoissa lienee taattua.

    Tähän mennessä vaikuttaa siltä että perinteisiä jenkkiautoja olis osallistumassa useampia ja tosissaan osallistumassa olevat pääsevät sopuun säännöistä keskenään. Edelleenkin osoitan arvostustani ja kunniotustani sille henkilölle kuka tätä on lupautunut pohjustamaan ja avustamaan käytännön järjestelyissä kisapaikalla asti.

    Pitäkää keskustelu asiallisena ja toivottavaa olisi että niihin käytännön tekemisiinkin saadaan aikanaan apua.

    t. Ville Hakala
    Sunrise Cruisersin tämän hetkinen PJ
     
    pile, Shining Whit, JuhaKuu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Kiitos Ville.

    Tapaamme radalla ensi kesänä.

    Se on varmaa omalta osaltani (jos vaan letukan automaatti saadaan kuntoon..).
     
  15. kanttiauto

    kanttiauto 2nd gear

    Hyvää iltapäivää arvon raati.

    Sunrisecruisersin vuosikokouksessa olikin tästä aiheesta asiaa.
    Täällä esitellyn tapaista luokkaa on todellakin mahdollisuus päästä ajamaan 2019.

    Haasteita on kuitenkin ratkomatta ennen ensikautta useampia.
    meillä Waasalaisilla on vielä itse kisojen järjestämisen kanssa asiat kesken.

    Jahka aikataulut yms asiat saadaan sovittua voidaankin jatkaa tämän "TrueStreetChallengen" kanssa keskustelua.

    Luokan toteutumista auttaisi jos saadaan varmuus osallistujista. Tämä tieteinkin vaatii että säännöt ovat selvillä riittävän ajoissa.

    Sääntöjä ei siis ole pilkulleen viilattu kohdilleen. Pääpiirteissään asia etenee kuten ensimmäisessä viestissä on kuvattu.

    Muutamia kilpailun järjestäjän kannalta huomion arvoisia seikkoja:
    - Katsastus väkeä on rajallisesti käytettävissä, eli kilpailukatsustuksen tulee riittävän selkeä ja helppohoitoinen. Esimerkkinä polttoaine. Mikä tahansa normaali kuluttajakaupasta liemi käy kunhan autosi kulkee sillä mitä rekisteriotteessa lukee. Helppo todeta?

    Tieliikenne laki salli pakoputkiston tulevan ulos likipitäen mistä tahansa, sinänsä sillä ei ole merkitystä mutta aiheuttaako epäselvyyksiä jos putkisto määrätään tulemaan takapuskuriin saakka vaikka auton rekisteriotteessa lukee pakoputkien ulostulot sivuilla vasemmalla ja oikealla? Riittääkö äänenvaimennus oltava tyyppinen maininta?

    Jos turbo ja ruisku on kielletty saako osallistua BMW2002 tii:llä tai -80-81 Pontiac Turbo Trans-Amilla? Entä Volvo P1800Es injection vuodelta 1970? Sinänsä sama kuka milläkin ajaa, mutta em. autoissa ei ole luistonestoa yms. Eli jos auto on alkuperäinen mallisarjan turbo/efi, joskin iäkäs, niin voiko osallistua? Kysehän on siitä että moottorinohjaukseen perustuvaa luistonestoa ei saa käyttää. (veikkaan että esimerkin autoja ei taida liiemmälti osallistumassa)

    Renkaan leveys max 275. sehän on simppeliä kuin mikä? Entä jos autoon askarreltu vaikuttava lasikuituinen korisarja ja se ei löydykkään rekisteröinti tiedoista? Jos auton on oltava katsastettu niin sehän ei onnistu mikäli esimerkin levyinen rengas tulee korilinjan yli. Myös levikkeiden asentaminen niin että auto levenee on muutoskatsastusta vaativa juttu ja näin ollen korin leveyden muutos näkyy rek.tiedoissa. Eli sallitaanko 275 leveä rengas ehdoitta vai olisiko syytä asiaa täsmentää vaikkapa niin että rengas sopii auton korilinjojen sisäpuolelle? Tai on merkattuna otteeseen? Esimerkkinä Rantakirppu tai -74 Dodge Dart.

    No siinäpä pari pähkinää. Huomatkaa että ovat vain mieleen juolahtaneita asioita, asiallisella keskustelulla voi siis vaikuttaa.

    Henkilökohtaisesti toivoisin ettei sääntöjä laadita ns. kaiken kieltäviksi. Olisi hienoa nähdä kaikenlaista kalustoa mitelöimässä keskenään, ehkäpä joku rohkenisi kokeillakkin jotain uutta? Jos ja kun ytimenä on katuliikenteesen katsastettu, alkuperäistyyppinen, ja rekisteritietojen mukainen laite niin on jo sinällään oikein hyvä lähtökohta.

    VHA
     
  16. GS

    GS Gearhead

    Hyvä, hyvä.

    Miksi ihmeessä turbot/ruiskut pitäisi rajata ulos, mikäli alunperin autoon tyyppihyväksytyt ja/tai otteeseen leimatut?
    Eli jotta ko.luokka halutaan pitää aidosti "True Streettinä” ja lajina missä ei tarvita puhelinluettelon kokoista sääntökirjaa, koko jutun pitäisi perustua voimassa olevan rekisteriotteen ympärille?

    Isoin pohdittava sääntökysymys on se, voiko autossa olla muita modifikaatioita kuin ”Bolt On”...vai sallitaanko myös isompia mikäli ne on otteessa?

    Siitä pitäisi kuitenkin lähteä ja sääntöihin ainostaan tehdä lisäykset mikä on sallittua otteen ulkopuolella? ”Ote” on kuningas ja se edellä pitäisi mennä, kaikki muu sääntölisäyksiä.

    Mielestäni laillinen otteessa oleva Dot-rengastus pitäisi aina olla sallittu ja yhtenä perusteena tähän on jo se että monissa tehokkaammissa nykyautoissa on jo vakiona paljon leveämpi rengas kuin tuo 275-leveä rengas. Pitäisikö mm.vakio corvetteihin vaihtaa tehdasasennusta kapeampi rengastus jos haluaa kisata sillä päivittäiskäyttöisellä autolla?
    Renkaat luonnollisesti korilinjan sisällä, paitsi jos leimasetä on jotakin muuta hyväksynyt...

    Polttoaine toki pumpuista suomessa saatava ja mikäli joku jotakin muuta epäilee, protestia kehiin. E85 luonnollisesti sallittu.

    Pakoputkisto tieliikennekelpoinen/hyväksyttävä vaimennettu.
     
  17. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Blacklist sillä lisäyksellä kilvet+katsastettu??
     
  18. Keme

    Keme Gearhead

    Mitä merkitystä tollakaan oikeasti on? Onhan se toki 100% väärin, että joku osallistuu uudella GTR:llä leikkiin ja voittaa sen kaikkien kaasarijenkkien edestä? Mokoma pokemon kuski ajaa siirtymät vielä automaatti-ilmastointi ja cruise päällä :D Täysin merkityksetöntä menneisyydessä junnaamista koko luistoneston kieltäminen.
     
    GS tykkää tästä.
  19. 1320

    1320 Gearhead

    Joskus tulevaisuudessa voisin kuvitella mahdollisesti osallistuvani. Joten pakko kommentoida, omia mielipiteitä...

    -Vatasen alkuperäisen ehdotuksen ympärille säännöt ehdottomasti. Silloin säännöt on yksinkertaiset, ja pysyvät kohtuullisen lyhyinä.

    -Ruiskut ja turbot voisi olla sallittuja, jos auto on tehtaalta ollut varustettu noilla, ja ahdin on samankokoinen kuin tehtaalta tullessaan.

    -Ei missään tapauksessa rekisteriotteen ympärille tehtyä sääntökirjaa. Muuten tämä hieno idea menee piloille heti. Tällöin kisa käydään leimakonttorilla, ja voittaja on se kuka kusettaa katsastusmiestä parhaiten, tai jonka muutokset on kirjattu papereihin joskus kauan sitten. Näinhän karkeasti ottaen WCSC Heads Up ryhmä toimii, ja sielläkin ne muutamat autot pärjää missä muutokset on otteessa. Harva noista autoista on sellaisia, jotka tavan tallaaja voisi tänäpäivänä käydä rekisteröintikatsastamassa ilman leimamiehen kusettamista. Kyseinen ryhmähän on siis mielenkiintoista seurattavaa ja autot hienoja, siitä ei voi väittää vastaan. Yritän vaan sanoa, että tässä True Street Challengessa oli ilmeisesti kuitenkin tarkoitus tehdä enemmän ns Entry Level ryhmä Drag Racen pariin, jossa tavallisellakin katuautolla voi tulla kisaamaan, ja parhaassa tapauksessa jopa pärjätä kohtalaisesti.

    Siinä mun mielestä piilee myös tän ryhmän valttikortti, jolla sitä kalustoa saadaan viivalle. Jos pärjätä voi samalla katuautolla millä käydään aktiivisesti cruisingeissa ja ajellaan paljon, niin silloin kalustoa luulisi riittävän viivalle. Jos säännöt tehdään rekisteriotteen pohjalle, auto pitää aina varta vasten rakentaa tätä luokkaa varten, ja silti jotkut '80 ja '90 luvulla muutoskatsastetut härskit StreetRace laitteet ajaa oikealta ja vasemmalta ohi muutoksineen, joita ei nykypäivänä enää otteeseen saa lipsahtamaan.

    -Renkaat. Se 275 maksimileveys kuullostaa hyvältä mun korviin. Jos joku auto on tehtaalta tullut leveemmillä kumeilla, niin mitä sitten. Kaupasta saa renkaita. Ihan yhtäläillä jos katuautossa on 295 nakit takana, niin nekin tarvisi vaihtaa... Ja renkaan rajaamisella ns normaali katurenkaaseen saataisi luokkaa paljon mielenkiintoisemmaksi, kun kisa tasoittuisi eikä sillä teholla välttämättä voitettaisikaan, jos puolimatkaa menisi Cooperit savuten. Eli siis sama homma kuin noissa Small Tire skaboissa, joita on mielenkiintoista katsella, rengas rajoittaa touhua yllättävän paljon.

    Ja miten ne sallitut renkaat sitten määriteltäisiin? Yksinkertaisintahan olisi laittaa sääntöihin lista renkaista mitkä on sallittuja. Mitä kumeja tuossa koossa nyt yleisimmin löytyy, listasta olisi helppo katsoa, onko omat renkaat sallittu vai tarviiko ostaa toiset, ja tällöin ei syntyisi kiistaa siitä, onko allaolevat pyörät sallittu vai ei...
     
  20. GS

    GS Gearhead

    Eli on parempi kusettaa kilpailun järjestäjää ja sen katsastajia, koska näin saadaan yksi tarvastava+valvova instanssi systeemistä pois? Miksi valvontaa pitäisi vähentää jos pitäsi mukaan saada mahdollisimman vähän ”kusetusta”???

    Ainahan voidaan siis ”kusettaa”, kyse on vain siitä ketä ja kuinka paljon.
    Voimassa oleva rekisteriote lisää kuitenkin katuautojen valvontaa voimassa olevan rekisterotteen verran lisää ja pudottaa automaattisesti kusetuksen määrää oleellisesti.
    Miksi siis ihmeessä tämä valvontakeino pitäisi poistaa, mikäli kyse on ”True Street”...”todellisista katuautoista”?

    Rekisteriote kuitenkin kaikkialla muuallakin maailmassa on näiden True Street / Daily Driver autoja yhdistävä tekijä ja sen ”kova ydin” johon näiden autojen olemus ja säännöstö perustuu?
    Muussa tapauksessa meillä on yksi ”musta lista” luokka lisää ja eihän siinä ole mitään järkeä, kun meidän kuitenkin pitäisi saada ihan oma kilpailu leimassa oleville ja oikeasti kadulla laillisesti ajettaville katuautoille?

    Eli pitääkö meidän rakentaa yksi ”musta listaluokka” ensin jotta vihdoin saadaan tähän maahan oikea ja maailmanmittakaavassa yhteneväinen kilpaluokka kilpiautoille?
    Perustetaanko nyt ensin se True Street "kilvettömille kilpiautoille".....? ja sen jälkeen vihdoin se kaivattu ”Daily Street luokka”?

    Tässäkin luokassa kannattaa kuitenkin muistaa se kiveen hakattu perustotuus, että kaikki ei ole kalustonsa kautta samalla lähtöviivalla, eikä pidäkkään, koska siitä pitää ensin kilpailla.

    Se miten kilpailu ja kilpailusuorituksista saadaan isoillakin tehoeroilla tasaiset, on 1/8-mile matka ja kadunomaiset pito-olosuhteet jotka lisäksi muuttuvat kisan edetessä.

    Rengassääntöä rajaamalla joudutaan lopulta sääntöjen suolle jossa kenelläkään ei ole hetken kuluttua kivaa. Tämä ”sallittujen renkaiden” luettelo on ehkä absurdein tilanne mihin voitaisiin joutua ja näin pakotettaisiin kilpailijat rengaskaupoille ennen osallistumistaan.
    Melkkä renkaan merkkihän ei vielä kerro mitään, koska saman merkin+mallin eri kantavuuksien renkaissa on jo merkittäviä eroja, renkaiden nopeusluokista puhumattakaan.
    Se rengaslista voi olla esim jonkin hyväksi tiedetyn nopeusluokan osalta loppu ja sitten kun toisilla on ja toisilla ei, ollaan taas suolla.
    On myös kestämätön ajatus että leimatussa katuautossa pitäisi kuitenkin olla jokin rengaskoko mitä siihen ei ole koskaan tyyppihyväksytty eikä se ole myöskään otteessa.
    Lisäksi, kaikkiin autoihin ei mene tänä päivänä se 15” vanne jarrujensa puolesta, voi tulle eteen tilanne että näihin isompia vannekokoja vaativiin autoihin ei vain ole saatavillakaan mitään rengasta vaadittuun leveyteen. Näissä muutenkin korkeiden dot sliksien käyttö kun on sikälikin mahdotonta. Pelkkä renkaan leveys ei siis indikoi lainkaan renkaasta ulosmitattavasta pidosta.

    Eli taas kerran tullaan siihen perusideaan, että tästä luokasta ei pidä tehdä sääntöviidakoin liian raskasta ja vaikeasti tulkittavaa, vaan jos autossa on voimassa oleva leima ja auton muutokset otteessa, sillähän saa suomessa katuliikenteessä ajaa ja perusideahan ”True Streetissä" on järjestää näille liikennekelpoisille autoille oma kisansa.
    Niille ”kilvettömille kilpipeleille” on jo omat luokkansa.
     
    Muokattu: 14.12.2018
    Thumba tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!