Tubeless rengas sisäkumin kanssa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Driver81, 23.4.2012.

  1. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Viime syksynä ostin auton ja oli kahdet uudet renkaat mukana. Kesärenkaat oli käyty laitattamassa vanteelle jollain kyläsepällä ja ei ollut saanut kumia nousemaan vanteelle ilman sisäkumia. Oli kuljetuksen aikana vakuumilla otettu kaikki ylimääräinen tila pois niin olivat olleet läjässä.

    Eilen laitoin alle ja yksi kumi vuoti yön aikaan tyhjäksi ja vein sitten vianorille tämän pallon. Siellä sanoivat että ei tubeleksen kanssa saisi koko sisäkumia käyttää kun on sen verran karkeampi sisäpinta että syö sen sisäkumin ajan kanssa rikki asti?

    Toinen seikka tähän kävin viime viikolla sarjan toisen renkaan korjattavana toisessa rengasliikkeessä kun se oli ajettu naulaan. Siellä olivat korjanneet tilanteen laittamalla sisäkumin sinne?

    Saako siellä olla tuo sisäkumi vai pitääkö sinne viime viikkoiseen liikkeeseen menemään reklamoimaan tilannetta?

    kiitoksia
     
  2. PK

    PK 1st gear

    Sen verran on kokemusta, noista sisäkumeista tubeleksien sisällä, että kyllä ajan kanssa hiertyy rikki. Menee yleensä sellaisille pienille reiille ihan haperoksi. Kestää kyllä yhden tai kaksi ajokautta etenkin, jos pitää renkaat täynnä ilmaa. Tyhjäksi päästettynä peli on yleensä menetetty. Tuo paikkaus sisäkumilla eikä normaalilla tubeless paikalla pitäisi ainakin hyvin perustella asiakkaalle (vanne liian huono tai rengas reunoiltaan sellainen ettei ilma tule pysymään). Voihan sen verran reklamoida, että miksei ole laitettu tubeles paikkaa, vai oliko niin että siellä oli jo sisäkumi ja rengasliike vain vaihtoi uuden ehjän.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Saman suosituksen olen itsekin kuullut, eli ei sisäkumia tubelessiin.
    Se sisäpinta on karkeampi ja kaiketi voi kuluttaa sisäkumin puhki.

    Se naulanreiän korjannut firma teki jokatapauksessa väärin, vyörenkaan korjaus on muutenkin riskaabelia hommaa, kudokset kun ovat ottaneet itseensä jo.
    Hommaat biltsusta renkaan paikkaussatsin ja panet sen koiranpaska paikan itse sinne.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minulle suositeltiin laittamaan talkkia kumien väliin. Kieltämättä on ollut vähän vaikeuksia saada sisäkumit kestämään.
     
  5. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Stop koiranpaskapaikoille ja kunnon tubeless korjaus sinne. Tubeless kestää sisäkumilla jos sisältä poistaa kaikki valmistajan merkintätarrat ja mielellään käyttää talkkia. Näin esim vanhoissa vanteissa missä ei kunnon tubeless kanttia. Muuta syytä sinne ei ole sisäkumin laittoon
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Muuten LM:n kanssa samoilla linjoilla, mutta tubeless-renkaassa PITÄÄ käyttää talkkia sisärenkaan kanssa. Itsellä oli käyttiksessä ainakin neljä vuotta moinen yhdistelmä, en vaan enään muista miksi... :rotfl:

    Ilma kun näkyy pysyvän nyt ilmankin :eek:
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Lyhentäisin tuota hieman: renkaassa PITÄÄ käyttää talkkia sisärenkaan kanssa

    Jostain syystä tuo asia näyttää olevan tuntematon monessa rengasliikkeessäkin.
     
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Totta molemmat huomautukset, Sami.
     

Kerro tästä muillekin!