Tullaus netissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jalluvaari, 28.3.2011.

  1. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    EU:n ulkopuolelta tavaransa toimittavista verkkokaupoista ostaminen helpottuu huomisesta alkaen, kun tullaamisen voi hoitaa kokonaan netissä ilman käyntiä paikanpäällä. Netissä voi tehdä tulli-ilmoituksen ja maksaa tullimaksut sekä arvonlisäverot.
    Tullin palvelussa tulli-ilmoituksen tekoon tarvitaan verkkopankkitunnukset ja Postin tai muun kuljetusyhtiön saapumisilmoitus sekä kauppiaan lähettämä lasku tai tilausvahvistus.

    Tullimaksut ovat riippuvaisia tavaran tullinimikkeestä eli eri tavaroista peritään erisuuruiset maksut. Tullin tiedotteen mukaan nettipalvelu tunnistaa noin 200 yleisintä tuontitavaraa. Jos tilattu tavara ei löydy listalta, tullaukseen vaadittavan koodin saa puhelimen välityksellä.

    Tullauksen helpottaminen on osa EU:n laajuista eTulli-ohjelmaa, joka pyrkii kaikkien tullin palveluiden sähköistämiseen. Toistaiseksi asiansa voi vielä hoitaa myös perinteiseen tapaan paikanpäällä asioimalla, mutta tulevaisuudessa koko prosessi on tarkoitus hoitaa netin välityksellä. Tullin mukaan jo nyt suuri enemmistö toimista hoidetaan sähköisesti.

    Tuo tullinimike koodin saaminen saattaa aiheuttaa jonkinmoista puhelinruuhkaa tulliin.

    Kunhan ootte kokeilleet, kertokaa kokemuksista. Helppoa kun heinänteko vai onko taas luotu joku byrokraattien rakastama helvetinkone systeemi ?

    www.tulli.fi

    :eek: :eek: :eek:
     
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ihmeellisintä asiassahan on, että se on ilmainen :eek: Toisin kuin esim. ifarT:in liikenteestäpoistorahastus.

     
  3. met59

    met59 Gearhead

  4. Peeveli

    Peeveli 1st gear

    Aikas hyvi näytti olevan harrastetilauste tariffit et niillä pärjää!!Niitä tariffeja o nimittäin jokunen ja niistä juuri sen oikean löytäminen on oikeesti aivan oma taiteenhaaransa.Mielenkiinnolla odotan miten alkaa pelittää ja kunpi nopeempi tapa saaha tavara itele eli kotitulli vai netti :odroll:
     
  5. paja1

    paja1 Double Gearhead

    joo kylläpä vaikutti selkeeltä :eek:
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kertoivat joskus minulle tullissa, että nimikkeen valintaan vaikuttaa ensisijaisesti valmistusmateriaali ja vasta toissijaisesti se, mihin käyttöön se on tehty. Hauskoja nimikkeenetsintähetkiä! Ottakaa eväät valmiiksi viereen :)
     
  7. Viimeisimpiä tuliaisia kun Kotkan Mussalossa tullasin niin tullihenkilö pyysi ilmoittamaan milloin tullaan seuraavan kerran niin hän lähtee lomalle :poff:

    Ei oo noi nimikkeet ihan hallussa tullin ihmisilläkään , ja naureskeli tämä neiti ettei kohta enää onnistu tullaukset siellä paikanpäällä vaan kaikki siirtyy sähköiseen muotoon....

    Melkoinen soppa voi olla vastassa tulevaisuudessa ,mutta eiköhän se siitä.
     
  8. Smokie

    Smokie 1st gear

    Pätkääkään aiheeseen tutustumatta olen jo muodostanut mielipiteen että pakkohan sen on olla joku rahastusautomaatti. Tässä maassa oikea työnteko ei vissiin kiinnosta oikein ketään niin pitää keksiä miten voi esim netin välityksellä imeä rahat pois urpoilta. Toivottavasti joku todistaa että olen väärässä.

    Systeemi nykyisellään on kyllä aika huvittava, viimeksi jouduin maksamaan 17,60€ lausunnosta ettei mun tarvi maksaa mitään. Tulee mieleen vanha Hemmo Paskiainen sarjis missä ilmoitettiin notta saatte vetää markalla käteen.
     
  9. Panze

    Panze 3rd gear

    Mä ymmärsin että nettitullaus on järjestetty että voidaan lopettaa lisää tullin toimipisteitä ja potkia pihalle taas lisää porukkaa.
    Valtio toisinsanoen myöntää itsekkin työntekijöiden olevan liian kalliita pitää palkoilla,mutta toisaalla voivottelee korkeita työttömyyslukuja.
     
  10. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Nykyäänhän jos ostat jotain pikkukamaa ja maksat postituksen kotiin saakka, niin jos paketti sattuu jäämään tullattavaksi, ryöstää itella tullaamisesta yli 20€. Toinen vaihtoehto on pyytää paketti lähimpään tullipostiin (minulla 130 km päähän) ja käydä itse virka-aikana tullaamassa. :( Eipä ole jostain syystä tullut vielä kertaakaan käytyä. Hyvin on kyllä itellan palvelu pelannut, ei siinä mitään, mutta aika kohtuuton lisäkulu tuo on silloin kun kyseessä on lähetys, josta alv + tulli on kympin - pari...

    Hieno juttu jos toimii, olen usein ajatellut että juuri tällainen mahdollisuus asioida tullin kanssa ja tullata itse ja ilmaiseksi pitäisi olla. Täytyypä kokeilla jahka tulee ajankohtaiseksi. Toivotaan kovasti, ettei tästä nyt sitten esim. itella saa jollain verukkeella vedettyä jotain välistä...
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kautta aikojen olen törmännyt siihen, että vaikka kuinka etsii valmiiksi tavaralleen tullinimikkeen, niin tullihenkilölle se ei meinaa kelvata. Eihän nyt maallikko voi tietää tämmöisiä hienoja asioita yhtä hyvin kuin virkamies. Siinä sitten tullihenkilö selaa edestakaisin tariffia ja löytää sieltä ensin muita vaihtoehtoja, kunnes sitten lopulta kuitenkin päätyy siihen valmiiksi etsittyyn.
    En tiedä epäilevätkö tullihenkilöt vilpistä luonnostaan kaikkea ja kaikkia, vai toivovatko ne löytävänsä tariffista tavaralle jonkin kalliimpitullisen nimikkeen. Tai peräti tuontikiellon :poff:
     
  12. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

  13. paja1

    paja1 Double Gearhead

    tää on niin tosiasiaa :rotfl: välillä jostain männänrenkaiden tms hakemisesta tullista tulee sellaista taidetta että pois alta. onko ne pensakoneeseen ja minne sinne ja mitä ne siellä tekee ja blaa blaa.... :wc:
     
  14. belair54

    belair54 Gearhead

    Tänään oli postilaatikkoon tullut saapumisilmoitus ebay ostoksesta,
    eli samantien kokeilemaan uutta nettitullaus.

    Aika helpoltahan toi vaikutti kun oli vain ohjausiskari ramiin, ei ollut paha
    rasti löytää tullinimikettä, mutta kun on useampia osia niin kyllä toi työstä
    käy.

    Nyt vaan odottelemaan tullauspäätöstä... saa nähdä kuinka nopeasti asia
    etenee.

    Nettitullauksen käyttöohjeissa oli maininta että kuitit täytyy säilyttää vuosi+
    3 vuotta ja ne on näytettävä pyydettäessä jälkikäteen, ei muuta kun mappiin
    kaikki kuitit talteen :rotfl:.
     
  15. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ^ hienoa :mad:

    tässä lienee meidän autoilijoiden koodit:

    http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/ulk ... 11fi17.pdf

    LÄhes kaikissa kohdissa on "enintään 2800 cm..."
    Eli meidän kohdat on "muut"

    esim mulle tulee kohta rättikaton rätti, se lienee:
    Muut -> Muut

    8708 99 97

    meniköhän oikein :oops:
     
  16. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    paitsi että autojen moottorin osat on toisessa ryhmässä,

    MOOTTORIN OSAT
    8409 91 00 – – "jotka soveltuvat käytettäviksi yksinomaan tai pääasiallisesti kipinäsytytteisissä mäntämoottoreissa "
     
  17. belair54

    belair54 Gearhead

    Ensimmäinen tullaus meni todella sujuvasti, lienekkö aloittelian tuuria.

    Aamulla oli tullut sähköpostilla päätösluonnos, joka sisälsi suoran linkin
    tapahtumaan > kirjautuminen verkkopankkitunnuksilla > tarkistus että kaikki
    tiedot on luonnoksessa oikein > hyväksyt luonnoksen ja saat samantien
    laskun > valitset verkkopankin, kirjaudut ja maksat laskun > postille on
    annettu tieto että tavaran voi toimittaa asiakkaalle, näin asia meni
    tiivistetysti.

    Erikoisinta tässä tapahtumassa on se ettei tullille tarvitse toimittaa
    kauppalaskua/tilausvahvistusta, vaan ilmoitat tavaran hinnan ja rahdin
    hinnan, ehkä juuri sen takia kaikki dokumentit täytyy säilyttää neljä vuotta ja
    esittää pyydettäessä... saa nähdä miten tämä toimii ja kuinka nopeasti
    aletaan tehdä pistokokeita, no onhan suomalaiset rehellistä porukkaa.
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuli eilen tehtyä ensimmäinen nettitullaus heti 19:00 jälkeen kun olivat tehneet ekan bugikorjauksen ohjelmistoonsa.

    Sain Fedexistä siis saapumisilmoituksen josta löytyi tarpeelliset tiedot.
    Ainoa mutka matkaan kun laitoin sen tullauskoodin tai mikä lie väärään kenttään niin se tietenkin heitti herjan että ota yhteys neuvontaan ja ilmoita koodi: "." (koodia ei siis ollut").
    Kannattaa muuten painaa sitä "Tallenna luonnos"-näppäintä niin ei tarvi kaikkea aina aloittaa alusta.
    Soitin neuvontaan joka oli kahdeksaan asti auki ja virkailia neuvoi jonnekkin puoli yhdeksään asti kun käytiin läpi missä virhe saattaisi olla.
    Ehdotin että lisäävät tooltippejä kun eihän kaikki voi tietää tulli-slangia...
    Lopuksi kun tallensin tullauspäätöksen ja luovutustodistuksen huomasin että luovutustodistuksen vesileimassa luki isolla poikittain että "Mitätön". Pientä kehitystyötä on tuossakin järjestelmässä vielä jäljellä mutta ihan jees verrattuna AKE:n näpertelyihin.

    Kun sanoin tukipuhelimeen että voi suomalaisille olla iso kynnys siirtyä nettitullaamiseen niin nainen vastasi että ovat miettineet niin että jos joku osaa netin kautta tilata tavarat Suomeen niin kyllä se osaa ne netissä tullatakin. :wink:

    Loppujen lopuksi koko homma meni hyvin loppuun ja neuvonnasta sai erittäin ystävällistä palvelua. Aion kyllä jatkossa tullata kaikki itse netissä.
    A++++ awesome....
    :D
    - Jani -
     
  19. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Siis myös kuriirien paketit voi tullata itse?

    Semmonen pointti, että toimitusten kokonaishinnat tuskin laskee ja oman työn osuus kasvaa. Missä tässä on se porkkana johon tarttua?
     
  20. mopar72

    mopar72 Gearhead

    Loistavaa Suomen Tulli!!!!!!!!!!!
    Eilen ekan lähetyksen ihan ite tullasin ja maksoin :D .
    Kyllä helpottaa ja lisää tämän tyypin ebay tilauksia :D .
    Aika harppauksen kohti kohti tämänhetkistä nettinörtti yhteiskuntaa tulli otti, iso plussa siitä :) .


    -Esa
     

Kerro tästä muillekin!