Tulli keventää keräilyautojen verotusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Heikki, 4.11.2005.

  1. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Taloussanomat kertoo seuraavaa:

    Tulli keventää museoautojen verotusta

    Tulli keventää selvästi maahantuotavien keräilyajoneuvojen verotusta. Uuden ohjeistuksen tavoitteena on Tullin mukaan varmistaa, että yli 25 vuotta vanhoista ajokeista peritään autoveroa käyttöarvosta eikä keräilyarvosta.

    Harvinaisten keräilyautojen arvonmääritys pyyntihintojen perusteella on ollut vaikeaa, sillä samanlaisia autoja ei ole juurikaan tarjolla. Tulli onkin usein käyttänyt arvonmäärityksessä myös ulkomaisia hintatietoja.

    Uuden ohjeen mukaan yli 25-vuotiaan keräilyauton verotusarvona pidetään lähtökohtaisesti iän myötä pienenevää osuutta uuden vastaavan ajokin hinnasta.

    Arvon katsotaan uudessa ohjeistuksessa alenevan 0,8 prosenttia kuukautta kohden edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta. Esimerkiksi 26-vuotiaan ajoneuvon verotusarvo on enää 8,16 prosenttia uuden vastaavan ajoneuvon verotusarvosta.


    Lähde: http://www.taloussanomat.fi/etusivu/4732676.asp
     
  2. rocketman

    rocketman Gearhead

  3. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Kerrankin on tullin päätöksissä enemmän hyvää kuin huonoa. Hyvä puoli on tietysti se, että klassikkoja saa maahantuoda halvemmalla mut pieni miinus on, ettei tulli ja sitäkautta päättäjät vieläkään sisäistä, ettei vaikkapa 30 vuotta vanha auto tule automaattisesti käyttöautoksi nissan anjovisten sun muiden varisten joukkoon loskan ja suolan sekaan.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Totta, mutta parempaan suuntaan mennään. Uskomatonta sanon minä!

    Onko tänne tsaarivaltioon tullut joku täysipäinenkin päättämään autojen verotuksista :eek:
     
  5. MudMax

    MudMax Gearhead

    Hienolta ainakin kuullostaa 8)
    Pari asiaa vielä epäselvää: Ovatko kaikki yli 25 vuotta vanhat autot keräilyautoja vai onko määritelmä sama kuin tullivapauden osalta?
    Myös määritelmä "vastaavan uuden auton verotusarvosta": esm Vette on helppo, kun vastaavaa uutta myydään suomessa, mutta lasketaanko muskelimoparit SLR-marsumaklärenin mukaan :odroll:
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei tähän silti vielä pidä tyytyä. Edelleen näytetään pidettävän itsepintaisesti kiinni jostain "vastaavan uuden auton" käsitteestä, vaikkei käytännössä mikään uusi auto vastaa mitään yli 25-vuotiasta autoa. Ei rakenteeltaan, ei ominaisuuksiltaan, ei ulkonäöltään... Mallin nimi saattaa olla sama, mutta siihen se yhtäläisyys loppuu.
    Kaikki takavuosien autotkaan eivät ole toisiaan vastaavia: Esim. 60-70-lukujen Chevrolet Nova ja 80-luvun puolenvälin etuveto-Nova (Toyota Corolla). Tai Pontiac Le Mans ja myöhempi (Opel Kadett E) Pontiac Le Mans.
     
  7. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tämä on tosiaan vasta kiva välietappi, eikä suinkaan sellainen lopullinen ratkaisu.

    Vuonna 2002 SA-HK lähetti valtiovarainministeriöön oman lausuntonsa, jonka mukaan yli 30-vuotta vanhat ajoneuvot tulisi vapauttaa kokonaan autoverosta. Asiassa taisi aktiivisimmin toimia SA-HK:n silloinen puheenjohtaja Veikko Karjalainen? Lausunnon seurauksena eduskunnan liikennevaliokunta esitti mietinnössään että "museoajoneuvot" (siellä nämä käsitteet menee aina miten sattuu, eivät ole mielestäni tarkoittaneet museorekisteröityjä vaan ylipäätään "mr-ikäisiä") tulisi vapauttaa autoverosta ja eduskunnassa tämä sai kannatusta, mutta asia jätettiin muutamien muiden verovapauskysymysten kanssa pöydälle eikä sitä otettu vielä tuossa vaiheessa mukaan autoverouudistukseen. Eduskunta kuitenkin muistaakseni antoi päätöksen että asiaa on valmisteltava.

    Kansanedustaja Erkki Kanerva teki 2003 keväällä uudelleen esityksen, että yli 30-vuotiaista museoajonevoista ei perittäisi autoveroa ja esitystä kannatettiin ja kyseisen asian valmistelu siirtyi virkamiehille. Käsittääkseni myös Tullista annettiin puoltavia lausuntoja, koska vanhojen keräilyautojen markkina-arvo ei ole yksiselitteisesti määritettävissä ja näiden yli 30-vuotiaiden autojen verotus työllistää "turhaan" tullia. Nyt se verovapausasia on kuitenkin hautautunut jonnekin valtiovarainministeriöön. Muistaakseni pakettiautojen veronkiertojutun yhteydessä tämä ja jotkin muut muutokset jätettiin odottelemaan jotain kokonaisvaltaisempaa selvitystä ja byrokratian rattaat ovat tainneet jämähtää...

    SA-HK:n puolesta autoveroasiaa ajanut Karjalaisen Veikko on nykyisin vielä SHAL:n varapuheenjohtaja ja SHAL:lla on nyt myös uusi aktiivinen puheenjohtaja, Ruikkalan Jyrki, joka on mukana myös autojen rakentelusäädösten uudistustyössä VM:n, LM:n, AKE:n, automaahantuojien ja harrastejärjestöjen yhteisessä työryhmässä. Kannattaa ottaa yhteyttä SHAL:iin vaikkapa osoitteella shal@shal.fi ja kysellä lisää mahdollisuuksista saada tähänkin autoveroasiaan lisää vauhtia.
     
  8. vw79

    vw79 3rd gear

    ikävä kyllä tää mahdollisesti voimaan tuleva uus käytäntö ei madalla kaikkien yli 25.vuotiaiden verotusta. otetaan esimerkiksi vaikka äskettäin verotettu vuoden ´75 avokupla. nyt jos uudella laskumallilla vertailukohteena käytetään uutta new beetle cabrioo ja siitä verojen osuutta ja tota vuosivähennyskaavaa jää vero käytännössä samoihin lukemiin.

    mitä tästä opimme, kaiki nää vitun vuosivähennys prosentit ja 30 vuotta tuoreempii automalleihin vertaamiset on aivan sairasta kikkailua/pelleilyä.
     
  9. Make2

    Make2 3rd gear

    Jaa vai että takaisin vanhaan. Minulla on vielä edellisen lain aikainen päätös Helsingin hallinto-oikeudessa odottamassa käsittelyä tästä vastaavasta ajoneuvosta. Pääsee näköjään taas tämä takavuosien legenda Herra Nurminen tekemään päätöksiä vastaavista ajoneuvoista. Nämä yhden miehen lautakunnan päätöksien oikeudellisuudet tutkii tietysti taas tämä kyseinen henkilö itse ja yksin, kuten vanhan lain aikaan :soosoo:

    Enpä viitsi nyt enempää sanoa kun on sen verran hyvä kotikasvatus.
     
  10. vw79

    vw79 3rd gear

    ei tietty vanhaan, mut pointti oli se ettei tää mahdollisesti uusikaan systeemi oo kaikilta osin puolueeton/syrjimätön/järkevä.

    mulla on tiedossa näihin yli 25 vuotiaisiin volsuihin sellaisia veropäätöksiä, joissa saman vuosimallin kohdalla maksuun tulleet verot heittäneet jopa satoja prosentteja.

    tää systeemi ei tuu kuntoon ennen kuin nää vanhat joko vapautetaan täysin veroista tai määrätään joku nimellinen kiintee maahantuontivero.

    kaikki prosenttijuzkat vertailuautoineen on hanurista.

    suomessa varmaan oikeuslaitokset purkaa vielä neljännella vuosituhannella naitä verovalituksia:)
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kyllähän tuossa eduskunnan vastauksessa (EV 304/2002 vp) hallituksen esitykseen (HE 271/2002 vp) annetaan lausumia, joissa puhutaan asioista joita Heikki ohessa mainitsi. Lausuman 4. kohta on jo toteutettu.
     
  12. junnu78

    junnu78 1st gear

    no nii

    tarkotus ois tuoda vanha vette keväällä, toivottavasti laki kerkee tulla voimaan :lol:
     
  13. Make2

    Make2 3rd gear

    Naulan kantaan. Mieluiten ei yli 25 vuotiaille veroja ollenkaan niin saadaan hienoja klassikoita tähänkin maahan. Jos nyt sitten on pakko veroa periä niin hankintahinnasta. On suoraviivainen ja ennalta laskettavissa sekä mahdolliset huijaukset voidaan katsoa kansainvälisistä osto-oppaista suoraan. Nämä tullin yhden henkilön lautakunnat ei kuulu enää 2000 luvulle.
     
  14. always bb

    always bb Gearhead

    niin lasketaanko se vero siitä minkä arvoinen tämä keräily auto on ollut esim 66 hinnat oli 2000-6000$
     
  15. spinout

    spinout Gearhead

    Älä unta näe.. edelleen Suomessa myytävän 'uuden vastaavan' ajoneuvon verotusarvosta.

    Olisko jämähtänyt Kuitusen pöytälaatikkoon? Aikoinaan jossain veronkiertoestoasiassa sai virkamies näpeilleen, eduskunta tyrmäsi esityksen ja takaoikealta tuli perään kostolaukaukset.. :)
     
  16. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Eipä ole vielä tullin tai Aken sivulla mitään aiheesta. Joten onko tuo asia vielä esitys?
    Asiaan liittyen viikolla kuulin jotain mainintaa Akella käytössä olevista maksullisista puhelinpalvelu numeroista, jotka kuuluisi olla jonkun lain mukaan paikallispuhelin maksun hintaisia numeroita.
     
  17. MudMax

    MudMax Gearhead

    Autovero.fi;n uutisessa on linkit tullin ohjeisiin (2.11 päivätyt, 8kpl jpg kuvina, tuskaiset katsoa automaattisesti ikkunaan sovittavalla exploderilla :mad: ).
    Vieläkin keksitty jotain "byrokratialaskelmakäyriä", mutta huoleni "keräilyauton" määritelmästä taitaa olla ohi, kun tullin käyttämä esimerkki on Fiat 127 :p
    Joitain määritelmiä vastaavan uuden auton määritelmäksikin oli esm Renu alpine vs keskimoottori tojota.
    http://www.autovero.fi/uutinen.php?uid=25
     
  18. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    "Vastaavan vertailuauton valinta aiheuttanee kuitenkin edelleen epäselvyyttä."

    Tuo oli siis www.autovero.fi -sivustolta, ko. artikkelin lopusta. Ja aika hyvin tuo kiteyttää pelkoani asian tiimoilta. Itsekin hihkaisin riemusta, kun hesarista tuosta luin...kunnes silmät osuivat tuohon kohtaa, että aletaan taas laskea "uuden vastaavan" arvosta tuollaisia hattivakio-prosentteja (jotka mielestäni ovat yhä EY-tuomioistuimen mukaan muuten laittomia!!).

    Tuo esimerkki Fiat 124 vs. Fiat Punto jo kertoo jotain anyway tuosta verrokkiauton valinnasta. No onhan joo molemmat Viatteja ja tommosia neekerivehkeitä, mutta siihen se yhtäläisyys loppuu. Mitäs jos otetaan toi sama esimerkki (ikien puolesta) mutta erilaiset autot...vaikka joku Vette...otetaanko verrokiksi varmuuden vuoksi vaikka joku 340000 euron Ferrari? Noh, siitä toi sama 8,16% veroksi...JEE, maksa sitten jostain haisevasta, tulvavaurio-Vetestä yli 27000 euroa hattuvakioveroa :mad:

    Okei, kuten Heikki sanoi, niin tämä lienee eräänlainen osavoitto taistelussa harrasteautojen verovapaudesta. Mutta tuskaiselta tää tuntuu...

    -JJ-

    EDITTIÄ: ohjesivu 4 pahentaa mieltä...Renu Alpine ja uusi vastaava Toyota MR2. Takamoottorirakennetta, tehopainosuhdetta ja ulkomittoja on painotettu...kylläpä lohduttaa. Jos riittävän kieroutunut mieli on, niin tuodessani maahan husqvarnan päältäistuttavan ruohonleikkurin, niin verrokiksi voidaan antaa vaikka Lamborghini Murcielago!.... :mad: :mad:

    Kuulostaa muutenkin, että tää vaan pahentaa Tullin tilannetta, kun nyt joutuvat keksimään excelillä käyriä ja sen päälle vielä surffailemaan jallun sivujen sijaan nettiautossa ja tehdä vertailua, että tuleeko käyrästä suurempi summa kuin yleisestä pyyntiarvosta. Voi hemmetti, tosta tulee vielä paskaa käteen ja kaikille.
     
  19. drako

    drako 1st gear

    Tuo oliskin kiva tietää millä tavalla noita ulkomaisia hintatietoja käytetään, oletetaanko niiden hintojen olevan suoraan verrattavissa Suomessa vallitseviin hintoihin? Eihän noita autoja esim. Ruotsiin myydä sen takia että se olisi kivaa vaan siksi että siellä niiden kauppahinnaksi muodostuu jotain aivan muuta (siis olettaen että auto on hyvä). Mutta noin yleisesti tossa tulis mun mielestä huomioida tuo ero, koska muutenhan tolla saadaan sitä veroa vaivihkaa hinattua ylöspäin ja silti näyttämään veronmaksajille kuinka reilu verokarhu on olevinaan...
     
  20. BuickS

    BuickS Gearhead

    Tullin älyköt, johtaja Reijo Virtanen ja tulliylitarkastaja Juha Nurminen ovat suuressa matemaattisessa viisaudessaan päätyneet seuraavaan välisaldoon. Seuraava teksti on suora lainaus herrojen allekirjoittamasta Tullin ohjeistuksesta... (ilmeisesti vielä ehdotus)

    Tavoiteltu lopputulos:
    Tämän arvonmääritysmenetelmän tarkoituksena on varmistaa, että autovero kannetaan yli 25 vuoden ikäisistä ajoneuvoista niiden iän mukaan määräytyvästä KÄYTTÖARVOSTA, eikä ajoneuvomallin harvinaistumisen johdosta niille kertyneestä keräily tms. arvosta.

    Minkälainen KÄYTTÖARVO on mielestänne yli 25 vuotiaalla ajoneuvoilla?
    KÄYTTÖARVO on 0!

    Minkä ...vetin takia TAAS viritellään laskentakaavoja verrattuna vastaavaan uuteen ajoneuvoon?!?

    NYT äänet kuuluviin harrastajat, että saadaan asianmukainen täysi verovapaus kaikille yli 25 vuotiaille maahantuotaville ajoneuvoille. Joko lähetit kansanedustajallesi sähköpostia?
     

Kerro tästä muillekin!