Tulli keventää keräilyautojen verotusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Heikki, 4.11.2005.

  1. Cuda

    Cuda 1st gear


    Vaasan tullissa oli käynyt. Minkä paikkakunnan tullia suosittelet? Hyvähän noista olis laajemmin tietää - jos olisivat vaikka jo jossakin tullauspisteessä ehtineet tietonsa näille edullisemmille taksoille päivittää.
     
  2. Road Runner

    Road Runner 1st gear

    Vaasa on huonoin mahdollinen, suosittelen Eteläistä tullipiiriä (Helsinki + Lahti). Pohjoisesta myös Tornio on hyvä. Paljon riippuu myös siitä että saat oikean henkilön kiinni.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja Lappeenranta kait sitten toiseksi huonoin. Lahdesta jäi todella hyvä maku.
     
  4. ässäeemeli

    ässäeemeli 1st gear

    tullausta

    Multa myös pisteet Lahteen, erittäin asiallista palvelua 8)
     
  5. Cuda

    Cuda 1st gear

    Toi mun on vähän liiankin helppo uskoa.

    Paikallisessa tullipiirissä - lähinnä konttorin johtajan toimistossa - asiointi vaatii melkoista stoalaista itsehillintää.. ettei tulisi havaitsemaan loikanneensa pöydän yli takomaan vähän maalaisjärkeä paikallisen byrokratian helmen toimivallasta turvonneeseen päähän. Se ***tuilu ja tarpeeton kyykytys sieltä ko. virkamiehen roolin takaa oli sitä luokkaa että äkkipikaisempi olisi jo läväyttäny.

    Katsoin tarpeelliseksi poistua paikalta kesken ylimielivaltaisen arvioinnin siitä miten stetson-kymppitonni verostusarvosta voidaan harkinnanvaraisesti alentaa kokonaista 5 %, jos auton lakkapinta ja verhoilu ovat sitten _oikein_todella_huonossa_ kunnossa. Oli turhaa mainita ettei siinä ole verhoilua tai varsinaista maalipintaa enää lainkaan. Eli heidän arvioimastaan 10 000 -> 9500 egen verotusarvoon, josta 37 pinnaa olis tehny 3515 egee. Näyttelyvoittajakuntoisen ja huonohkon projektin välinen ero verotusarvossa olisi siis heidän mielestään anteliaat 185 euroa. Eli heidän asenteenaan oli; täys vero vaan oli sit paska tai museohelmi.

    Pari minuuttia vielä lisää samaa tuubaa ja olis ihmetyttäny et näinkös tässä kävi? Tolla on nenä vinossa. Voi nyt perhana. Ja minä kun olen niin rauhallinen luonne.




    <disclaimer on>
    Kukkia halaaville pasifistelle joiden mielestä mistään ei saisi käämi palaa;

    Eiväthän nämä virkamiehetkään heiltä vaadittavien pykälien soveltamisvelvollisuudelleen kovin paljoa mahda - mutta sille pikkuhitlerpuolijumalavallanhumala -kyykytysvittuiluasenteelleen mahtaisivat. Samanlaisia asennevammaisia löytyi valtiollisilta katsastuskonttoreilta parikyt vuotta sitten. Nykyään moisiin törmää ilmeisesti "liian harvoin". Toleranssi on kait siksi pääsyt laskemaan liikaa!? :rotfl:

    <disclaimer off>



    Täytyy soitella noihin. Tänks.
     
  6. Road Runner

    Road Runner 1st gear

    Tein tossa vielä vähän tarkempia laskelmia esim. -68 - 70 Chargerista ja täytyy vähän korjata omia laskelmia. Eli kyllä tommosesta sittenkin menee veroa n. 700 - 800 euroa (sis. autoveron + alvin). Mutta aika kohtuullinen vero tuo kuitenkin vielä on.

    Eli vm. -70 olevan muskelijenkin vero on n. 800 eur. Ja jos on esim. -68 niin vero tippuu n. 700 euroon. Corveten verot on taasen n. pari sataa euroa enemmän.
     
  7. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    ERITTÄIN hyvä idea! Noin menettelmällä tulisi varmasti oikeita päätöksiä :)
     
  8. SG480

    SG480 1st gear

    Onko tää auto linjalla Joensuu/Lieksa?
     
  9. Cuda

    Cuda 1st gear


    Ei ole sama. Tää oli jossain Vähäkyrö/Isokyrö/Merikaarto -alueella. Sano se sen kylän nimenkin - mutta en nyt sitä muista. Ne kun meinaa olla mulle kaikki sitä samaa (historiallista, alkupaikkakunta-)"Kyröö", joka on noin 30 kilsaa Vaasasta provinssiin päin.
     
  10. SG480

    SG480 1st gear

    No hyvä niin, sittenhän niitä tuleekin kaks liikenteeseen yhden sijasta. Haettiin noihin kuvaamiisi aikoihin Luleåsta '68 Charger ja sekin taitaa olla vielä verottamatta. Tais maksaa muuten silloin rullaava 14.000 mk, haettiin sitten toisella reissulla #match kone+laatikko+jotain muuta sälää jotka kustansi siihen aikaan hirmuisesti eli viis tonnia.
     
  11. BuickS

    BuickS Gearhead

    Mihin nuo ns.tarkemmat laskelmat perustuu: Markkinoilla olevien hintapyyntöihin vai vastaavaan uuteen vertailuautoon? Jos vertailuautoon, mikä on vertailuauto?

    Lottopallo(t) pyörii...? :eek:
    (en arvostele tässä Road Runneria vaan lähinnä Tullin menetelmää...)
     
  12. Road Runner

    Road Runner 1st gear

    Laskelmat perustuu vastaavaan uuteen vertailuautoon ja siitä tehtäviin ikävähennyksiin. Esim. tuo aikaisempi ´68 Corvette tapaus. Uuden vastaavan hinta n. 97.000 eur, josta jää ikävähennysten jälkeen arvoksi 2.700 euroa ja siitä autovero 29 % + alv 12,4 % = n. 880 eur.

    Tommosiin täytyy vastata YV:llä :D
     
  13. SK

    SK Gearhead

    Jos, kuten mainitun Corvetten esimerkki näyttää vahvistavan, tulli laskee autoveron ikävähennyksen kautta, ei sillä vertailuautolla ole kovin dramaattista merkitystä noin vanhan auton osalta.

    Jos 38 vuotiaan Chargerin vertailuauto olisi halvin Chrysler, Neon (uuden hinta näemmä 24900), tulisi veroja alveineen (12.4%) n. 210 euroa. Jos vertailuauto otettaisiin toisesta ääripäästä, Chrysler 300C Touring Hemi AWD, listahinta 78600 (kalliimpi kuin mm. SRT-6 Crosfire), tulisi veroa n. 660 euroa. Vertailuauto voi tietysti olla (ja todennäköisesti onkin) jokin aivan muu, mutta eiköhän sen hinta ole tuossa haarukassa.

    Jos minulla olisi verotusta odottamassa leimakuntoinen 2 koppainen Charger, niin olisi kyllä aivan sama meneekö veroa 200 vai 660 euroa. Tai vaikka tonni.

    Toki nolla euroa olisi parempi, mutta ei tuohon voi talous kaatua. Vielä hetki sitten Chargerin verotusarvo olisi perustunut vastaavan markkinahintaan Suomessa, joka oli näemmä tullin mielestä kesäkuussa 2005 15660 euroa (1970Charger R/T) ja siitä verot alveineen 5104,53 euroa. Ja jos tuollaista muskelia lähtee tuomaan "vanhan hyvän 25-vuotis säännön" perusteella, niin se 30 % CIF hinnasta olisi aika ruma summa, ainakin jos eBayn hintoihin on uskomista.

    Samoilla vertailuautoilla muuten tuon aiemmin mainitun 59 Windsorin laskennallinen vero alveineen olisi 87 ja 270 euron välillä.

    Jos näitä Corvette esimerkin kaltaisia - minun mielestä järjellisiä - veropäätöksiä tulee vielä lisää, niin tässähän voi alkaa eBaytakin kyttäämään ihan vakavalla mielellä.

    Muistelen muuten lukeneeni, että näiden hankalien vanhojen autojen ja pyörien verot laskettaisiin keskitetysti Hämeenlinnassa, jolloin verokohtelu olisi koko maassa yhdenmukaista ainakin laskun osalta, paikalliset neuvot voivat toki heittää suuntaa jos toiseen.
     
  14. Cuda

    Cuda 1st gear

    TÄMÄ KUULOSTAA HYVÄLTÄ!! :D

    Nämä uudistetut käytännöt taitavatkin olla melko asialliset. Jos siis tosiaan nykyää noin asiallisesti menevät.

    ..koskas se tulli aukeskaan,, josko kolmas kerta toden sanois.. ja sais marinaation ja 59rysän paperisälän kuntoon.
     
  15. Piru

    Piru 1st gear

    täältä löytyy kätevästi uusien autojen hintoja jos haluaa tehdä laskutoimituksia http://www.mainio.net/app_cars_price_se ... 5695;18861

    omalla kohtaa pientä jännitystä ilmassa kun camaroon ei ole suoraa verrokkia olemassa...mihinköhän verrataan corvetteen :eek: valitus lähtee heti vetämään jos näin käy. :mad:
    toivottavasti käytäntö on se että vastaavan mallin puuttuessa verrataan automaattisesti saman merkin halvinpaan malliin. :rotfl:
     
  16. SG480

    SG480 1st gear

  17. BuickS

    BuickS Gearhead

    Kiitokset lisäinfosta!

    Tämä sivustohan toimii paremmin kuin Tulli, josta en ole vieläkään saanut vastausta kysymykseeni. Eihän tässä ole kuin kuukausi odoteltu...

    Katse on suunnattu Ruåtsiin.
     
  18. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Aiemmin kun Camaroa ja Corvettea tuotiin Suomeen yhtäaikaa, esim. vuonna 1999 myyntihintojen välinen suhde oli 1.71 ja vuonna 2001 suhde oli 2.02, siten keskimäärin 1,86 (hinnat otettu tuolloisista Tekniikan Maailma-lehdistä). Joten tuolla tasolla pitää "uuden" Camaron hinnan olla suhteessa nyt uutena Suomessa myytävänä oleviin Corvetteihin.

    Mustangit ja Camarot ovat vuosikymmenien aikana olleet hinnaltaan ja myös ominaisuuksiltaan hyvin lähellä toisiaan. Siten näitä tulisi verrata keskenään. Mutta Mustangiakaan ei tuoda Suomeen, eikä edes Eurooppaan, ainakaan vielä...

    Oma lukunsa on verrata klassikkoauton verotusarvoa laskennallisesti "uuteen" autoon: miten paljon uudessa autossa on hinnanlisäystä johtuen paremmasta tekniikasta: esim. ainakin AIR-BAGit, korin törmäyskeston parantuminen, katalysaattorit ja polttoaineen ruiskutusjärjestelmät antureineen ja tietokoneohjaus, ABS-jarrut, ja vähemmässä määrin levyjarrut, 3-pisteturvavyöt ja penkkien niskatuet takanakin.

    Vai: onko sitten tuossa kuukausittaisessa 0.8% arvon alenemassa (verrattuna edelliseen kuukauteen) sisällytettynä tekniikan kehittyminen ja paremmuus ? Tämä olisi hyvä tietää, jotta spekulaatiot voisi jäädä pois ja pelisäännöt olisivat selkeät ja riidattomat.
     
  19. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tuosta tekniikan kehittymisestä oli jossain juttua, että tulisi ottaa vertailuautoksi tuotavan auton hinta uutena Suomessa, korjattuna rahan arvon muutoksella.
    Sitten taas lopputulokseen vaikuttaisi devalvaatiot + muut kurssimuutokset ja markkinatilanteen mukaan tehty hinnoittelu.
    Lopputulokseen ei taida suurta eroa tulla, eikös joku laskenut jossain topicissa, että vuoden '70 Charger383 on maksanut nykyrahassa jotain 70 000 euroa?
    Tietysti jos vaikkapa Hemimallin vertailuun käytetään mäclarenmarsua, valitus on paikallaan :wink:
     
  20. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    Tätä keskustelua satunnaisesti seuranneena ihmettelen sitä, kuinka vaikeaksi yksinkertainen asia halutaan tehdä. Verotuskohteluhan muuttui paljon paremmaksi harrastajan kannalta. Lukekaa nyt tuo SK:n juttu, joka oli niin selvästi kirjoitettu, että yksinkertaisempikin (kuten minä) ymmärsi. Ja sitten selaamaan sitä Ebayta ja autoja tuomaan, ehtii vielä kesäksi. 8)
     

Kerro tästä muillekin!