Tullin autoveromuutospäätöksen perustelut!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja hummer1, 28.9.2011.

  1. hummer1

    hummer1 3rd gear

    Tarina tullin " hyvästä vitsistä " !

    Ostin alkuvuonna Virosta Volvo V70 vm 2001. Verotuspäätös tuli nopeasti 3233e. Yleiseksi pyyntihinnaksi oli määritelty 10508e. Valitin päätöksestä vedoten nettiautosta n 10 kpl printtaamaani ilmoitukseen, joissa hinta oli halvempi. Yritin myös vedota kilometreihin , mutta se on toinen juttu.

    Tänään tuli ilmoitus postista noudettavissa tullilta paketti! Lähdin noutamaan ajatuksella saas nähdä mitä tulli keksinyt ettei tarvi takaisin maksaa.

    Olipas aika MAHTI-yllätys.. sain käteeni 4 kg painavan paketin ..

    Paketissa oli 5 sivua kielteisiä perusteluita ja 742 KPL PRINTATTUA SIVUA
    ( 4 kiloa painava nippu papereita) täynnä Volvon hintatietoja eri vuosimallin V70 Volvoista.
    Tällä perustelivat , että minun 10 kpl ..ei vertailu kelpoinen heidän MAHTI-tietokantaan ja siitä että halusivat olla hyvin avoimia.

    Tämä oli kuin mikäkin vitsi tai tullivirkailijan näpäytys "röyhkeälle" alennuksen pyytäjälle. Tälläiseen pelleilyyn haaskaavat meidän verorahoja!
     
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Siis tuohan menee jo koomisuuden puolelle. Saavatkohan kaikki muutkin vastaavan lähetyksen?
     
  3. virta

    virta Gearhead

    Minulla taas päinvastainen kokemus.Olen pyytänyt perusteita mallikohtaisiin autoveroprosentteihin,eikä niitä ole annettu.Valituksia on ollut monia.
    Syyhän on että autoveroprosentit eivät kestä lähempää tarkastelua tai perusteita ei ole.

    Muutoin kannatti printata Lakiwikin autoverovalitus ja käyttää sitä,se on tuottanut hyvin,alvit sun muut oli siinä huomioitu.
     
  4. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Lain mukaanhan perusteet pitää antaa. Vaan milloinkas tulli noudattaa mitään lakia?
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Noin ne tekee aina, ei tulli muuta koskaan tekemiään päätöksiä. Nyt vaan äkkiä tekemään valitusta hallinto-oikeuteen ennen kuin valitusaika menee umpeen. Valitukseen kannattaa laittaa vielä muutama satanen kulujakin. Samat perustelut hallinto-oikeuteen niin läpi menee.
     
  6. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    "YLEINEN PYYNTIHINTA VEROPÄIVÄNÄ"... :rotfl:

    -Aloittajalla siis 10 vuotta vanha ajoneuvo,minulla 20 vuotta vanha jenkki
    valmiste ja kas vero kutakuin puolet..nooh auto puolet vanhempikin eli
    20 vuotta.Itseäni huvitti että minun autoni veron perusteena käytettiin
    YHTÄ nettiauto 10.900€ hintaan 'myytyä' vastaavaa,siis ilmeisesti
    siellä oletetaan että autot menevät aina hintalapun hinnoilla,heheh
    Minä olisin sitten taas toivonut- joulukinkun painoista (t)uloste kasaa jossa
    valtion virkamies olisi eritellyt vastaavia autoja...
    Ilmeisesti "30 vuotiaat" lasketaan siitä 2011 Bemun hinnasta ällistyttävällä
    laskukaavalla johon ei ihminen pysty,mutta virkamiesten keskimäärin
    3 kuukauden voimainponnistukset tuottavat n.50-200€ verolaskun
    tuojalle,tulee siinäkin veronmaksajille laskulle hintaa..heh
    ps.en aio valittaa, mutta jään jännittämään minne Urpolainen/Käteinen
    rahani lähettävät,Kreikkaan,Afrikkaan..??

    t: Arska :soosoo:
     
  7. virta

    virta Gearhead

    Kyllä sain paikallisessa hallinto-oikeudessa jotain vaatimuksia läpi,tosin aika nihkeästi.

    Jos voittaa saa myös oikeuskuluja,itse sain 150e,kannattaa ne myös ehdottomasta muistaa vaatia.
     
  8. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Ei sinällään autoveroon liittyvää mutta tullin toimintaan silti.

    Tässä kun sivubisneksenä tuotan tavaraa yritykseni myyntiin Kiinasta niin pääsee aina välillä tullin kanssa toimimaan vaikka kuljetusyhtiönä DHL tai UPS.

    UPS:n kautta kun tavara tuli niin pyytivät aina kauppalaskua, tietty (on ihan ok), mutta ongelmana se että Kiinalaiset kun tekee aivan erilaiset kauppalaskut kuin mitä nyt TULLIN pellet on päättäneet vaatia oikein sääntönä. Eli meikäläisen kauppalaskut ei kelpaa ja Kiinalaisten yritysten pitäisi nyt yhden Suomalaisen yrityksen takia alkaa muuttamaan kappalaskujaan kun ei täällä tulliin kelpaa. Olen soittanut tästä asiasta erinäisiä kertoja tulliin asiaani hoitavalle taholla ja muutamat kerrat on jopa puhelin lyöty korvaan, ehkä olin turhan kiihkeä... =)

    Mutta välillä paketti tuli ilman mitään kauppalaskuja ja välillä ei, joskus kävi tullintarkastajat katsomassa paketin sisällön.

    Ja tullissa silti vänkäävät että nuo erinäiset päätökset eivät ole yhden henkilön ajatuksia vaan Tullin toiminta tapa, silti joka kerta erilaisia päätöksiä riippuen asian hoitajasta... ELI ota nyt sitten selvää...

    Nyt kun käyttänyt DHL:ää niin ei ole KERTAAKAAN ollut samaa ongelmaa ja kauppalaskuja ei ole lähetelty!.. osaako DHL siis puhua paketit läpi vai hä?
     
  9. hummer1

    hummer1 3rd gear

    Edellinen tullikeskustelu oli minulla muutamia vuosia sitten . Olin vuonna 2001 ostanu HD Road King Classic vm 2001 . Asuin silloin ulkomailla ja toin sen silloisen vaimon nimissä Suomeen. Itselle tullasin auton. Kävi niin että vaimo karkasi takaisin ulkomaille vapaampaan elämään ja jäin itse tänne taxfree velkojen kanssa. Tulli ei suostunut antamaan minkäänlaista huojennusta asiaan ja loppuviimeksi asia meni niin, että kun pyörä oli ollut minulla täällä muutaman vuoden piti se sitten viimein myydä ja jouduin maksamaan aluperäisentullihetken 2001 uuspyyntihinnan mukaisen veron, joka oli selkeästi enemmän kuin uuspyyntihinta lopullisella verotushetkellä 2005. Eli tuli maksettua veroa yli 9000e tax free pyörästä. Tämä siitä syystä , että ex vaimo ei asunut sitä 2 vuotta Suomessa. Yritin huonolla menestyksellä tästäkin valittaa.. toisaalta näin jälkeenpäin ajattellen ei se 9000 th ollut paha hinta kun ex vaimosta pääsi eroon ... kiitos tulli!
     

Kerro tästä muillekin!