Tulpan hatut kärähtää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja VesaR, 20.8.2006.

  1. VesaR

    VesaR 1st gear

    Kiikalaan mennessä uudet accel 300+ 8.8 straight plug sarjasta kärähti rautoihin asti menomatkalla 1 ja 3 sylinterien hatut ja 4 sylinteri hatussa oli alkavaa tummumista.

    Siis isolohko chevy ja hedmanin 2 tuuman headerssit - ja pirun ahdasta on eli ykkösen alkukäyrää on aavistus lyöty kasaan ja 3 sen hiukka enemmän jotta olisi tilaa tulpanhatuille. Nyt oli headers wrappia kaikissa sekä menomatkalla myös sellaiset ohuet termotecin alumiini sukat itse hattujen päällä eikä auttanut - paluumatkalla sama juttu mutta ei niin suuria koloja varsinkin 4ssa oli vaan pieni alku ja paluumatkan ajoin ilman niitä alumiinisukkia koska päättelin että ne vaan kerää kaiken lämmön sisäänsä ja pahentaa ongelmaa - ongelma lienee se että 1 ja 3 sylinterien hatut on väkisin vaikka kuinka taivuttelisi niin aivan kosketuskontaktissa pakosarjan kanssa, 4sen saa väännettyä 3 milliä irti.

    Neuvoja / ideoita :mad:

    Onko nuo yhtään paremmat? Vai pahentako vaan hattujen kuumuutta koska joutuu olemaan kosketuksessa pakosarjaan...
    http://www.taylorvertex.com/hp/index.cgi/BootProtectors
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kumma juttu.

    Mulla on ihan samanlaiset pakosarjat ja piuhat ja hatut.

    Mä oon tehnyt silleen että laitoin thermotechiä hattujen ympärille ja alumiinipellistä tötteröt niiden hattujen ympäri jotka ovat alttiita kuumuudelle.

    Ei mitään ongelmaa ole 3 vuoden aikana ollut.
     
  3. VesaR

    VesaR 1st gear

    Siis laitoitko sitä alumiinista sukkaa siihen hatun päälle
    http://www.thermotec.com/products/full/14005/14005.html

    vaiko sitä header wrappia?
    http://www.thermotec.com/products/full/11001/11001.html
    vaiko sitä header wrappia?

    Taivutitko siitä alumiinista sellaisen niinkuin putken siihen hatun ja termotecin päälle?

    Jääkö sulla se hattu/termotec/alumminipelti kokonaisuus kiinni pakosarjaan vai saatko sitä pysymään yhtään irti?
     
  4. Gyrus

    Gyrus Gearhead

  5. VesaR

    VesaR 1st gear

    Näyttäisi samantyyppisiltä kuin nuo taylorin - taylorilla lupaa suorassa kosketuksessa 260 celsiusta kestoa noille tulpan suojille ja 650 celsiusta heijastuslämmölle...

    Kertokaan nyt teknisen koulutuksen saaneet onko johtopäätös oikein eli nyt kun mulla on varmaan 3 ellei 4 millin kerros termotec header wrappia siinä kohdassa ja paljas tulpanhattu ottaa siihen kontaktin niin eikös liene parempi että laitan vain yhden kierroksen eli kiepin pakosarjan ympärille ja yritän saada 1-2 millin ilmaraon jotta pääsen tuossa lämmönjohtavuudessa materiaalien suoran kosketuksen sijaan ilman kautta heijastuvaan kuumuuteen eli 260 asteen sijaan 650 asteen sovellustilanteeseen?
    Ja entäs mitäs siitä sanotte että kuinka hyvä on itse tulpanhatti kääriä jollain termotec tai taylor kamalla 360asteisesti vaiko mielummin vain vaikka vain se pakosarjaan lähes osuva syrjä 180 asteen verran niin pääsee se kuumuus karkuun siitä tulpan hatusta - siis jos se on kokonaan käärittynä niin se eristemateriaalihan estää myös pitkäkestoisessa tilanteessa sitä hattua vastaavasti jäähtymästä jolloin kääreen sisällä tilanne vain pahenee???

    Ja mitäs olette mieltä tuosta WBBCn ajatuksesta eli ohuen ohut alumiinipelti levy siihen pahimpaan kohtaan pakosarjan ja hatun väliin kuitenkin siten että edes 1 mm ilmarako jäisi? kannattaisiko se laittaa pakosarjaan kiinni vaiko tulpanhattuun? Pakosarjassa jos se olisi niin sehän johtaisi lämpöä itsensä pituudelta pois siitä kuumimmasta kohdasta???

    ....
     
  6. VesaR

    VesaR 1st gear

    Jäikö sulla yhtään ilmarakoa hatun (suojuksineen) ja pakosarjan (suojuksineen) väliin?
     
  7. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    mulla se ei itse asiassa oo hattu joka ottaa kiinni satsiin vaan tulpanjohto osa.. ja ilma rakoa ei jäänyt eli makaavat peltisatsin päällä.. mutta eivät edes ole tummuneet..

    se thermotec tulpanjohto suoja maksoi suomessa muuten 14€ kipale.. yks sellanen suojaa kaks tulpanjohtoa, jotka yhdessä.. ja sit piti laittaa kaks vielä lisäks suojaamaan shifterin vaijeria :)
     
  8. VesaR

    VesaR 1st gear

    Ahaa, no mutta kuitenkin oli ihan kiinni pakpsarjassa eli varmaan ihan yhtäkovat lämmöt - no ei se hinta haittaa pääasia että loppuisi tää ketutus :mad:
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kestikö se punainen lainajohto kotiin saakka :odroll: .
     
  10. VesaR

    VesaR 1st gear

    ÄLYTTÖMÄN suuri kiitos siitä! Ilman sitä olisin saanut tosiaan aamulla lähteä suoraan kotiin nilkuttamaan. Joo se kesti itseasiassa (ykkössylinterin) aika hyvin kotiin asti siinä oli vasta sellainen pienen pieni alkava sulamisreikä josta mun mielestä ei kipinä ole läpi lyönyt, mutta sitten kolmossylinterin hattu (vaihdoin 6 pytyn kanssa johdot päikseen) oli ihan pashana taas eli sentti kertaa sentti kolo ja metalli makasi pakosarjaa vasten :mad: )
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Älä mua kiitä vaan Rämpyläporukan "pikku"pierussa ollutta Gruusiihviä :rotfl: .
     
  12. VesaR

    VesaR 1st gear

    Ok mulla menee nää tiimit ja muut sakaisin - vai pikku kaasussa, sehän oli sellainen päämekaanikon optimaalinen säätöolotila :D
     
  13. jukka63

    jukka63 1st gear

    Keraamisia tulpanhattuja lyötyy,kestävät vaikka mitä.Mun lompakko ei kestä niitä hintoja.Toivottavasti sulla kestää.Joku Jacobs tai jotain siihen suuntaan.
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Laita lyhemmät tulpat ja ei ota hattu kiinni pakosarjaan. Mulla oli pikkuletukassa samoja ongelmia, mutta lyhyillä tulpilla ongelmat loppu kerrasta, kun tuli ilmrakoa monta milliä. Oiskohan ne tulpat jotain 4-5mm lyhempiä, ellei enempikin. Asiansa osaava varaosaputiikki osaa auttaa, eikä pelkästään myy sulle tonnilla erilaisia lämpöeristeitä ja avaruustulpanjohtoja!!

    Esim accelin tulppia löytyy "normaalina" ja lyhyinä, tsekkaa:
    http://www.carshopinc.com/index.php/cPath/21_36
    Sivun alalaidassa rupee olee noita short merkinnällä.

    Gyruksen moottori ei varmaan käy ihan kunnolla, jossei johdot sula. kyl ne pakolämmöt senverta kovat pitäis olla että tummuu ja sulaa kunnolla jos kiinni ottaa.
     
  15. jukka63

    jukka63 1st gear

    Avaruustulpanhatut ovat asiaa :rotfl: Jos niitä on kaupan,jokuhan niitä ostaa.Lähinnä heitin vitsinä ton keraamiset hatut.Toisaalta,hehkutusta, maksakoon mitä maksaa :rotfl:
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo ja jos jossain tilanteessa mikään muu ei auta niin sitte tollaset yyberpiuhat on toki paikallaan. Mut ekaks kannattanee laittaa ne lyhkäset tulupat ja vasta myöhemmin lähtee kyselee apuja nasalta. :poff:
     
  17. VesaR

    VesaR 1st gear

    No hitto! Kiitos vinkistä, mähän käyn kyseleen heti noita lyhempiä tulppia!!!

    Mulla on nyt seuraava viritelmä (WBBCn vinkki) aamusta asti ollut kokeilussa eli kaikki kääreet ja wrapit heitin roskiin ja laitoin hatun toiseen sivuun header wrappia 10cm pätkän rautalangoilla kiinni ja sen päälle taivutin 0.5mm alumiini pellistä vielä suojakilven ja senkin jätin toiselta kantilta auki jotta tuulettuisi...katsotaan illalla onko mitään jäljellä...
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joo, Pieni tarkennus. Sitä eristenauhaa ei tarvitse laittaa kun tulitikkuaskin kokoinen pala hatun ympäri. Sen saa siististi piiloon sen alumiinipelti kääreen sisälle. Eli on niinsanotusti "näyttelykelpoinen" viritys.
     
  19. VesaR

    VesaR 1st gear

    Ostin tosta viereisen korttelin vauhtikaupasta yhden heti kun sattu oleen ac delcon shortti tulppia hyllyssä - ne on kai ihan vakiotulppia joillekin alukantisille mosille. On about 6 mm lyhempi!!!
    Siis R43XLS tilalle lyhempi oli B41-629
     
  20. VesaR

    VesaR 1st gear

    Ensimmäisen päivä meni ja noin 30-40 km ajettu lopputulos on se että kun kaikki 3 hattua suojineen irrotin tarkistusta varten niin kaikki on ihan virhettömiä eikä mitään tummumista havaittavissa :D :D :D
     

Kerro tästä muillekin!