Tulpan kierteen korjaus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jusssi, 19.7.2015.

  1. jusssi

    jusssi Gearhead

    Kysymyksessä olis pieni perämoottori, jonka toisen tulpan kierteen on jo aiemmin joku korjannut jollain, joka tuli sieltä tulpan mukana pois. Sitten korjasin itse semmoisella korjaussarjalla, jossa irtokierrelaitettiin tulppaan ja sen mukana se kierre vietiin kanteen. No eipä sit pysyny sekään kun nyt tarkistin tulpat. Kansi irti ja helicoil-tyyppinen irtokierre sisään, mutta ei saa sitäkään kunnolla enää pysymään, kiitos aiempien korjausyritysten ja kierteiden irtoamisien, horo mikä horo.
    Jokohan on konstit loppu vai olisikohan tuohon vielä ratkaisua olemassa?
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla on rätkässä Time sert irtokierre, ollut jo muutaman vuoden. Aina kun tsekkaan/vaihdan tulpat niin putsaan kierteet ja laitan vähän rasvaa kierteisiin. Toistaiseksi on pysynyt.

    TimeSert kierreholkkeja on myös ylikokoja, ja jos ei nekään riitä niin hitsarille kansi joka täyttää kierteet, sit uudet tilalle.

    Jos kierreinsertti on niin lyhyt että tulpankierre näkyy palotilan puolella niin seurauksena karstaiset kierteet vetää insertin ylös tulpan mukana. Siinä tapauksessa tulpan kärjestä voi sorvata kierrettä pois tarpeen mukaan...
     
  3. K-750

    K-750 1st gear

    Joo itselläkin kokemusta noista Timeserteistä. Hyvin on pysynyt ja jos epäilyttänyt niin laittanut vielä tipan ruuvilukitetta korjaushylsyn ulkopintaan ennen asennusta.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko noita timesert;tejä saatavilla siihen aatamin aikuseen iso kierteiseen tulppaan?

    Tartteis itelle ja sellainenhan vois toimia aloittajan tapauksessakin
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos en väärin muista niin Time-Sertin asennus makso irtokanteen (rätkäpajalla) kolmisenkymppiä asennettuna. Niitä on kait jossain moottorikoneistamoissakin. Täydet setit on aika hintavia.

    Tossa jotain kokoja.

    http://www.timesert.com/html/sparkplug.html
     
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Olen joskus noita kierreholkkeja tehny ihan niin et sopivan kokoseen pulttiin poraa kierrereiän. Vaatii mieluummin sorvin jotta saa porattua keskelle.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Matsku sais vaan olla jotain sellasta missä on lämpölaajenemiskerroin lähellä alumiinia. Oon vaan nähnyt netissä kuvatuksia missä teräsinsertit löystyy ajan saatossa.
     
  8. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Mikäs veneen moottori on kyseessä?...Oliskos sellaista mahdollisuutta,kuin hommata ehjä kansi,ehjineen tulpankierteineen.?
     
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Htsillä umpeen ja uutta reikää. Taitaa olla niin monesti mälvätty reikä jo että ei muuta "pysyvää" korjausta ole
     
  10. jusssi

    jusssi Gearhead

    Ok, kiitos kommenteista. Timesert ei taida enää onnistua, koska reikä on tosiaan rassattu aika huolella. Kone on 4hv evinrude. Kanneen voisi aina löytää purkamosta, mutta voi olla myös löytymättäkin, ainakaan hyvää. Taidan koittaa hitsata reikään tavaraa ja jengata uudestaan, hitsaus kun pitäis onnistua itseltänikin.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mikä kierre siinä nyt on M14x1,5? Sopisko siihen isompi, esim. M18x1,5? Taunuksen tulppa siis.
    Tietysti jos hitsausvehkeet on ja kansi on jo käpälässä niin ei kannattane käyttää isompijenkasta tulppaa...
     
  12. jusssi

    jusssi Gearhead

    Joo siis M14x1,25 on. Empä muistanutkaan tuon fordin tulppia noin isoiks vaikka noidenkin kans joskus raplannu. No hitsasin reiän umpeen, hankala hitsata, tigillä ensin koitin ja sit kävin migillä turaamassa. Laitoin sen metalli-irtokierteen sinne, ei oikein meinannu onnistua, kun vinoonhan se kierteytys lähti ja kansi on aika helposti murenevaa seosta. Fiilaten sitten oioin tiivistepinnan vinon reiän mukaiseksi. Koekäyttö suoritettu ja tuntuis toimivan.
     

Kerro tästä muillekin!