Tulpan värit (lyijytön bensiini)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja whiic, 30.9.2003.

  1. whiic

    whiic 1st gear

    Eli autossani ei ole ongelmaa (ilmeisesti), mutta tuli mieleen, että omaa tietämystä ja tietämyksen tasoa yleisesti tulisi kehittää...



    Tulppien perinteinen värianalyysi perustuu vanhoihin kansanoppeihin, ja siten myös aikaan jolloin bensiinin sisälsi lyijytetraetyyliä (tuota ainetta joka värjäsi pakoputkenkin ruskeaksi). Tähän aikaan pidettiin vaalean ruskeeta karstaa sytytystulpan päällä terveenä, ja sen puuttuminen oli aikaisemmin selvä merkki tulpan ylikuumenemisesta (liian kuuma tulppa, liian laiha seos, liian paljon sytytysennakkoa).

    Mitenkä tulpan väriä tulee analysoida tänään, kun autona on vanha kaasutinkone, ja lyijyllisestä on siirrytty esim. kalium-pohjaisiin venttiilinsuoja-aineisiin? Suomi24:llä väitettiin, että vaalean ruskea väri indikoi, että moottori polttaa öljyä (luonnollisesti mitään siellä olevaa ei kannata uskoa pureskelematta). Aiemminhan vaalean ruskea väri kertoi moottorin olevan terve, kun taas valkoinen tarkoitti ylikuumaa, kuiva musta ylirikasta ja märkä musta öljyä polttavaa.

    Onko nykypäivänä toivottavaa, että tulppa on vitivalkoinen, luonnonvalkoinen, beesi (mutta karstaton) vai vaalean ruskea ohuesti kerrostunut ja irtoava karsta?

    Olisi varmaan hyvä, jos 'värikartta' saataisiin päivitettyä jokaiselle harrastajalle. Voi toki olla, että terve tulppa on yhä saman värinen kuin aiemmin. Ajattelin kuitenkin, että lyijytetraetyyli ruskeaa kerrostumaa tuottavana aineena saattaisi vaikuttaa tulpan toivottavaan väriin.
     
  2. whiic

    whiic 1st gear

    Klassinen setti tunnistuskuvia:
    http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... qread2.asp

    Mutta epäilyttää silti luottaa kuviin... onhan sielläkin mainintaa "Lead Erosionista" ja "Lead Foulingista" kärsivistä tulpista, jollaista ei nykybensalla voi enää tapahtua. Voiko siis uskoa "Normal conditioniin" enää olevan sama kuin 60-luvulla?
     
  3. bbford

    bbford Gearhead

    Ainakin omas EFI 5.0 koneessa on aikas valkoiset tulpat.
     
  4. whiic

    whiic 1st gear

    Onko lyijynKORVIKEainetta?

    EDIT: Netistä vähän kaivelin ja ovat lähinnä sitä mieltä, että ruskeat kärääntymät tulpassa ovat NYKYPÄIVÄNÄ polttoaineen lisäaineista (yhtä hyvin jokin muukin kuin TEL alias 'lyijy') tai sitten johtuu öljyn palamisesta pienemmissä määrissä (ei niin suurissa määrin, että öljyt olisivat 'märkinä'). Omassa autossa siis alkanut viimeaikoina kerääntymään enenevissä määrin vaaleanruskeaa pulveria tulpille. Öljyn kulutus on desi tai pari tonnilla, joten siitä tuskin johtuu (ellei kulutus ole sitten kasvanut, mutta epäilen, että ei). Käytän bensiinin seassa Nesteen venttiilinsuoja-ainetta suhteellisen runsaasti ('pyöristellen' ylöspäin tankkausten yhteydessä - ekstraa 10...50% tankkauskerrasta riippuen). Alkoi kuitenkin mietityttään sen verran, että taidan mielenrauhan saavuttaakseni tarkistaa muutkin tulpat, kun käyn tallilla (viikonlopuun siis). Jos kertymää löytyy vain yhdestä tulpasta (taaimmainen sylinteri) niin voihan olla, että jokin vuotaisi öljyä sylinteriin. Epätodennäköisenä tosin asiaa pidän.

    Ovatko muut huomanneet, että lyijynKORVIKE värjäisi tulppia?

    Onko kenelläkään ruskeat tulpat ilman lyijyä ja ilman korvikettakaan? Syökö kone öljyä?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: whiic 2003-09-30 20:16 ]</font>
     
  5. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Ainakin V-guard -merkkinen venttiilinsuoja-aine värjää tulpat aivan kuten vanha lyijyllinen bensa. Tästä syystä me käytettiin sitä aina mopedeissa, juurikaan muuta virkaa sillä ei sanottavasti ole 2-tahtisessa, mutta tulpan väri oli tosiaan aivan kuin tankissa ois ollut lyijyllistä.
     
  6. whiic

    whiic 1st gear

    Näin tekee ilmeisesti myös Nesteen venttiilisuoja-ainekin, sikäli jos omasta koneestani löytynyt pulveri on tätä ainetta, eikä johdu muista tekijöistä. Ihmetyttävää vain on, että olen ajanut aina venttiilisuoja-aineella ja runsaammissa määrin löysin sitä ainoastaan viime kerralla vilkaistessa, kun olin lisännyt sytkäennakkoa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minun laihaseos- SBF289:ssä tulpat ovat kuin kaupasta ostettuja. Puhtaan valkoisia. Holley 600cfm ensiöpuolen suuttimet ovat 61:set. Käytän joko lisäaineistettua bensaa tai lisään purkista itse.
     
  8. whiic

    whiic 1st gear

    Laihaseos...

    No, enpä tiedä vaikutusta asiaan. Kyllähän laihaseosmoottoreissakin on rikas seos sytytystulpan ympäristössä (seos sylinterissä epähomogeeninen), jotta syttymisaika ei viivästy eikä tapahdu samanlaista tehohäviötä kuin 'normaaliseosmoottoreissa' mikäli ne ruuvaa laihalle.

    Vai tarkoitatko, että moottorisi on vain 'linttalaihennettu' eli seokset ovat vedetty kauttaaltaan laihalle ilman että seosta olisi rikastettu tulpan ympäristössä?
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    No kavereiden mielestä se ei nyt niin kaukana lintasta ole.

    Ei se sen kummempi laihaseos ole kuin että siinä on Holley 600cfm Vac 9210, joka on emissiokalibroitu -77 318-360 Moppe Vaniin. Ensiöpuolen suuttimet ovat 612, eli 61 normaalikielellä, kun esim. yleismalli 1850 600Vac ensiöpuolella on 66 suuttimet. Sytkää antaa HEI-tyyppinen DUI-jakaja perusennakko tilanteesta riippuen 12-18 välillä ja mekaanista pitäisi olla 24 astetta 3000 rpm:llä ja tulppien kärkiväli on max .55 luokkaa, joten kipinää riittää. Kannet ovat tavalliset 289 kannet, tosin en ole avannut, joten en mahd. porttauksista tiedä. Tuo paketti toimi suoraan paketista hienosti. Maantieajossa 10-11L/100km ja radalla 15.211 tyhjäkäynniltä lähtien ja maalissa kolmosella alta 5000rpm, nelivaihteinen loota. Täytyisi joskus mitata seokset.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Arto65FB 2003-10-02 11:07 ]</font>
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ne värit, mitä ne nykyään on????
     
  11. whiic

    whiic 1st gear

    Aivan. Ne nykypäivän värit haluaisin tietää. Pelkällä bensiinillä ajettaessa (95E, 98E) pitäisi olla valkoiset tai vaalean harmaat OK, liian rikkaalla (tai liiallisella tyhjäkäynnillä ennen tarkastusta) saattaa olla tummanharmaasta mustiin.

    Ennen vanhaan OK oli vaaleanruskeasta suklaan väriseen, musta oli rikkaalla ja valkoinen liian laiha.

    Se mikä pätee nykyisiin ja vanhoihin tarkasteluihin on, että jos eriste kiiltää enemmän kuin uusi tulppa, on tulpan eriste sulanut (ja jähmettynyt uudestaan), tällöin seos on joko laiha, jäähdytysjärjestelmässä vikaa, ennakkoa liikaa, lämpöarvo liian kuuma, tai muuta vastaavaa. Eli tähän tapaukseen ei ole lyijyttömään siirtyminen muuttanut diagnoosia. Samaten hajonneet eristeet, katkenneet tai sulaneet elektrodit, jne.

    Mutta tuo väriseikka (poislukien kiiltävän kirkkaat, sulaneet) on muuttunut ajan myötä. Pelkällä bensiinillä ruskeaa ei ilmeisti pitäisi olla (ehkä poikkeuksena ryssäbensa?) ellei moottori syö öljyä. Polttoaineen lisäaineet SAATTAVAT tuottaa väriä tulppiin. V-Guard on usein mainittu aiemminkin, mutta entä ne tavallisemmat, kuten Nesteen huoltoasemilta saatava Nesteen oma venttiilinsuoja-aine?

    Itselläni on ainakin (vaalean) ruskeat tulpat, kun olen Nesteen suoja-ainetta (+ Nesteeen 98E) käyttänyt, mutta mitään varmuutta ei asiasta ole että mikä värin aiheuttaa.

    Onko muilla Nesteen bensoilla ja Nesteen lisäaineilla ajavat todenneet ruskeaa väriä tulpissa lyijyttömän aikakaudellakin?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on uudet tulpat n.1000km ajon jälkeen ruosteen/ruskean punaset....???? ST1 bensalla ajellu.
     

Kerro tästä muillekin!