Tummaihoisentukka?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja amis, 10.9.2005.

  1. amis

    amis 1st gear

    Uskaltaako neekerintukalla hioa maalit pois pintapelleistä? Vai syökö se peltiä? Pelottaa vaan että alkaa peilailemaan jos hioo pellille...
     
  2. Jusmo

    Jusmo Gearhead

    Tuo kiinnostaa itteäkin tässä vaiheessa ku puol datsunia pellillä ja kaks neekerintukkaa jo puhki kulunu :eek:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Saattaa olla aika hidasta jynssätä, ehkä loppusilottelut. Kuumailmapuhallin ja sikli tai sitten maalinpoistoon tarkoitettua ainetta, joka levitetään maalipinnalle, annetaan vaikuttaa ja siklillä pois.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Neekerintukka, a.ka somalilaikka a.ka kuusamon tussu rules!

    Maalinpoistoaineella ja lastalla kannattaa kaapia pois suurimmat ja paksuimmat maalikasat ja loppu hionta tuolla. Tekee hyvän jäljen ja ei syö peltiä. Ei ole maailman nopein tapa poistaa maalia mutta jälki on jees. Kärsimättömät käyttää ns. fiber -laikkaa (lamelli laikka) rälläkässä, mutta sen kanssa pitää olla varovainen koska se syö peltiä.
    Mulla meni jo pelkkään pohjalevyyn noin 10 neekerintukkaa. Koko autoon käytettyjä en edes ole laskenut.... varmaan jotain 25-30kpl ??? Mutta maalia olikin sitten "vähän" runsaammin poistettavana kopasta ja irto-osista :odroll:
     
  5. amis

    amis 1st gear

    Koetin pieneen alueeseen, ja ainakin uudella laikalla tuntui lähtevän maalit vallan mainiosta, paljon nopeammin kuin esim. teräsharjalaikalla. Neekerintukalla ei varmaan kannata hioa kuin suoria pintoja, kulmissa vissiin kuluu ihan kiitettävästi :)
     
  6. jylppy

    jylppy Gearhead

    Eikös fiiberilaikka ja lamellilaikka ole vallan eri kapineita?
    Fiiberilaikka on helvetin krouvi kova hiomalaikka ja tulee kiinni suht hidasnopeuksiseen värkkiin omaan tellinkiin, kun taas lamellilaikka suoraan rälläkoneeseen ja laikka muodostuu limittäisin olevista hiiomapaperin suikaleista?

    Korjatkaa nyt !"#¤!"#¤#!"¤leen "#¤#%!"½, jos olen hakoteillä oikein jumalattomasti!!!
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voit olla hyvinkin oikeassa, en ole noista kovin varma sillä oma projekti hiottiin 95%:sti neekerintukalla. Kokeilin rälläkässä mm. messinki kuppiharjaa huonoin tuloksin: harja hajosi ja silmää leikattiin ja ommeltiin 7 kertaa (oli suojalasit). Samoin kokeilin rälläkässä laikkaa jossa oli noin 20 hiomapaperin suikaletta laikan suuntaisesti. Oli sen nimi mikä tahansa, se söi metallia hieman liikaa. Eli kumpaakaan viimeksi mainittua en suosittele vaan kehun tuota rasistisen lempinimen omaavaa vekotinta, mikä sen virallinen nimi sitten onkaan ;-)
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    "Rasisti" laikka on alunperin tunnettu nimellä Peittaus-laikka, on alkujaan suunniteltu kirkkaitten (rst ja hapokkaat) hitsaussaumojen puhdistukseen eli peittaukseen paikoissa joissa ei voi hapottaa...

    On suositeltava vekotin, varottava teräviä reunoja koska niissä se hajoaa helposti...Hinnaltaan (ainakin nuo halk.150mm) on suolainen jos joutuu kaupasta ostaa..Porakone jossa on suunanvaihto on hyvä koska voit aina ajaa oikeaan suuntaan eli siis reunaanpäin...(tehneet ymmärtäneet)..

    Fiber-eli tukilaikka on pelkkä tasainen hiomapaperi, tarvitsee nimenmukaisen tukilaikan alleen. Muistuttaa epäkeskokoneen papereita ja Lamelli-laikka on omaanalustaa liimattuja hiomapaperin palasia lomittain...Tukilaikka on sika hyvä hiottaessa tasopintoja tai hitsisaumoja em. alueilla..Lamellilla taas hiot pyöreitä pintoja ja muita "purseita"...
     
  9. Pecan

    Pecan Gearhead

    Ja sitä somalintukkaa saa myös rälläkkään ja eri kovuuksina. Esim. yhdellä violettisella poistaa jo aika paljon maalia. Ei oo ehkä muuten niin hyvä, mutta kestää monta kertaa pidempään kuin musta.
     
  10. DeS

    DeS Gearhead

    Mää käytän säätyväkierroksista rälläkkää tummaihoisentukkalaikan pyörittämiseen, porakoneella homma on ihan räkänsä kanssa pelaamista. 150:een laikkaan tarvii keskireikää hieman suurentaa jotta sen saa kiinni ihan fiiberilaikan mutterilla ja pyörimään HITAILLA kierroksilla, käy homma aika jouheasti. Ja tuo pyörimisnopeus tulee katottua AINA, joku oli joskus lainannut rälläkkää ja nopeus oli täysillä kun pistin pyörimään, vittu että teki kipiää kun laikka halkesi ja laikanpuolikas lensi ottaan. Ja tosiaan, kulmien putasusta kannattaa järkeillä, tukkalaikka hajoaa helposti jos pääsee haukkaamaan.
    Jos on oikein paljolti bondoa niin siitä kannattaa enimmät poistaa karkealla fiiberilaikalla, ja varottava hiomasta peltiä, ei muuten mutta jos suurta määrää bondoa poistaa tukkalaikalla niin sitä pölyä on talli täynnä, fiiberillä pöly on karkeampaa eikä se leviä niin helvetisti
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sivistynyt on laikkojen nimistä hän :)

    Jos bondo-män on ollut yhtä ahkera kuin mun autoa aikanaan korjatessa ja ruiskukitillä viimeistellessä, niin vasara-tylsä taltta -yhdistelmä on suositeltava vaihtoehto :-( Siis yli 5mm poistettavat kerrokset stuffia millä tahansa laikalla sotkevat hieman liikaa tallia.
     
  12. amis

    amis 1st gear

    Ei se pöly oo ongelma, ilmojen suosiessa voi lykätä kaaran pihalle ettei tarvi tallia pölyllä täyttää :)
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pari autoa olen tollaisilla hionut pellile.Full-Size Electraan meni 6 kappaletta rälläkkään sopivia neekerintukkia ja muutama porakonemalli.On noi tossa hommassa aika hyviä kapineita.Ekat pari meni aika nopeasti loppuun väärän käytön takia.Sitä laikkaa kun ajaa ihan vaakatasossa peltiin nähden,niin kestää yllättävän kauan.Kulmassa ja painamalla se ei ole kovinkaan pitkäikäinen.


    - Joni
     
  14. Hoikkis

    Hoikkis 1st gear

    Rälläkkään sopivalla yöntimo tukalla hioin cadillacin. Kulutus oli noin muovikassillinen ja kartsa tupakkaa. Hyvä tuli eikä maalarikaan valitellut.
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jos tuollaisella norsunpesijälaikalla aloittaa maalinpoiston..

    Niin kannattaako ensin suorittaa silikoninpoisto vai saako sen huolella poistettua maalinpoiston jälkeen??
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos "yön Timon tukka "tuntuu liian karskilta niin "3M massalaikka" jättää siistimmän pinnan hiottavaan kappaleeseen.Ainakin putkipuolellaon huomattu 3M:n tuote paremmaksi karvien hiomiseen/kiillottamiseen.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis pitikö silmää operoide seitsemän eri kertaa? Menikö näkö? Onko nuo niin vaarallisia? Kerro lisää alkoi itseä hirvittämään kun on tullu kuppiharjaa käytettyä?
     
  18. Jos ei rautakaupasta löydy neekerintukkalaikkaa, niin nylonlaikka nimellä voi löytyä. Eivät nimittäin joka paikassa ymmärrä :D
     
  19. amis

    amis 1st gear

    Miten laikka hajosi? Oliko suojalaseissa sivullakin suojat vai olivatko vain "silmälasimallit"?
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    kuulin tuossa että viiperilaikkakin hajoaa jos sitä työntää ja se osuu kulmaan. joku jätkä ammattikoulussa oli kuulemma saanut laikan puolikkaan palleilleen ja gutaa oli tehnyt. niin että ne olisi vain vedettäviä vehkeitä ne laikat. tietääkö joku paremmin?
     

Kerro tästä muillekin!