Tummaihoisentukka?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja amis, 10.9.2005.

  1. B 49

    B 49 Gearhead

    Kerran olen ollut todistamassa kun fiiberilaikka hajoaa ja menee muutaman metrin päässä olevan auton oven lasista läpi.Saattaa palleissa vähän kirpaista jos sopivasti osuu.
     
  2. Volare -77

    Volare -77 1st gear

    Jep.. Taidan näitten kertomusten jälkeen myydä rälläkkäni ja ostaa nipun hiomapaperia.. Eipähän ole sukukalleudet enää vaarassa. :rotfl: :lol:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hitto elämässä ei voi tulla kun turpiin. Pääseeköhän jenkkiharrastajat taivaaseen? :oops:
     
  4. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    Hyviä nimiä neekerin tukalla..täällä samaa tuotetta saa ostaa "neekerin pillu"-nimellä :rotfl: heh, sensuuri iski :rotfl:

    kohtuu nopea on poistaa maalia epäkeskolla 80 hiomapaperilla. ainaki oman romun katon hioin silläkeino ja hyvä tuli ja kohtuu nopea
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi,
    Mulla oli kypärä-mallin maski päässä ja makasin auton alla. En huomannut että maskin alareuna ei ollutkaan enää siinä normaalilla leuan kärjen tasolla, vaan oli päässyt nousemaan pari senttiä ylemmäs. (Kun makaa lattialla, niin se kypärä harvoin on just oikealla kohdalla päässä). Kuppiharja osui kardaanitunnelissa olevaan nopeusmittarin vaijerin kiinnikkeeseen, hajosi siten että noin 1/3 sen piikeistä tai niiden jämistä lähti lentoon. Langan pätkä pääsi lentämään maskin alareunan alta ja 8mm pitkä messinkilangan pätkä lävisti silmän värikalvon/valkuaisen rajasta ja painui sisään. Silmän "optiikka" säilyi suhteellisen ehjänä, lankapiikki rikkoi linssiä liikuttaavaa lihasta. Reikä silmässä oli suurin ongelma eli sitä ei meinattu saada pysymään ehjänä ja vuotamattomana eli 7 kertaa leikattiin, ommeltiin, liimattiin yhteensä jotain 15-20 ommelta :eek: (ns. "silmä puhki") Homma lopulta alkoi pysymään kasassa eli silmä vuotamattomana ja paineissaan mutta se oli 7. kerta leikkauspöydällä ja aikaa tapaturmasta oli tuolloin kulunut noin 5 viikkoa.

    Nyt 2 vuotta tuon jälkeen ennuste on hyvä: Näkö säilyi yllättävän hyvänä, pystyn jopa lukemaan lehteä vain tuolla silmällä. Ehkä 5v kuluttua se joudutaan vielä kerran avaamaan, mutta se selviää vuosittaisissa tarkastuksissa aikanaan. Käytännön ongelma on että silmästä tuli "hidas", eli kun kääntää päätä, se tarkkenee vasta sekunnin kuluttua. Se on hassu tunne johon tottuu. Tai tottuu ainakin helpommin kuin lasisilmään joka olisi ollut toinen vaihtoehto. Lisäksi on oltava tosi tarkka metallipölyn ja roskien kanssa koska ne eivät nyt irtoa tuosta silmästä niinkuin terveestä, vaan se aina tarkoittaa käyntiä lääkärissä puhdistuttamassa. Täytyisi varmaan alkaa treenaamaan vakio-pistooli ammuntaa uudestaan ja katsoa mikä on tulostason ero ennen ja nyt tuolla silmällä:lol:

    ISO hatunnosto TYKS:in silmälääkäreille: Olin jo itse heittänyt pyyhkeen kehään ja alkanut varautumaan lasisilmään kun tilanne oli päällä pahimmillaan. Eräs kandi heitti pahan kommentin tuossa tilanteessa: "Onhan tämä tilanne vakava, mutta ei toivoton. Tehtiin me silmä kuntoon kaverille joka oli räjäyttänyt auton akun silmilleen. Se vaati 16 leikkausta ja ompelua ja nyt ei olla vielä edes puolessa välissä tuosta".
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Edellinen siis allekirjoittaneen näppikseltä.
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Voi pas... mikä tuuri, ei voi juuri muuta kommentoida ???


    Täytyy koputella puu-päätä, on noita tullut silmille mutta ei ole noin pahaa käynny, tosin on nuo rillit jo entuudestaan eli oliskos jotain tekoa sillä jotta on pikkasen varovaisempi jo ikäänkuin lähtökohdiltaan, mutta toivotaan jotta lopun perin saavat homman ja mimmät oikein uutta vastaavaan kuntoon, kyllä ne nykysin aikas ihmeellisiä saavat tohtor setät aikaan ...


    Laitoitte notta fiber laikan ol joku saanut meneen läpi auton lasista, eikä mene läpi johan nyt, ja taitaa olla järjen köyhyyttä seas vai mikä siinä on jotta niitä laitetaan pikku-rälläkkään, eihän ne sinne ole tarkoitettu, samoin kuin ne apu-laikat joilla ne paperit jne, saa kätevästi kiinni rälläkkään, ovat vihon viimeisiä leluja, se kun pyörii pikkasen reilummin rälläkkä kun tuollanen porakoneeseen tarkoitettu paperi, fiber tahi harja kestää, rälläkkään vain sinne kuuluvat eikä muuta ...

    Noista neekereistä, sen mustan saisivat lailla kieltää, kuka niitä enään käyttää, ne ei kestä yhtään mitään, sen sijaan se tahna versio kestää ja on hyväksi havaittu.

    Paine-ilmo värkkeihin on täälläkin tehty noita sovellus palikoita, joilla saa kiinni paineilma vinkuun mm, pikku rälläkän kivet jne, no siinä ne menee kyllä, perustuu taas siihen jotta se ei hiottaessa jaksa sen enempiä kiertää kuin oikeassa paikassakaan, joten tyhjänä ottaa kyllä kierroksia liikaa kiville yms, mutta kun voimaa ei ole niin kuin sähkö koneessa, niin ei ole niitä yli kierroksia, miksi tämmösiä sitten tehdään, ne ovat joissain paikoissa kätevämpiä, pääsee helpommalla ...


    Joka jannu joka moista kyhäilyä alalla harrastaa on takuulla saanut jossain vaiheessa siipeensä, toivotaan vaan jotta pahoilta kolhuilta säästyttäis, mutta olis mielenkiintoista josko porukka laittas listan mitä on käynny ...

    Joten :

    - Kädestä luut poikki ja toinen ranne murtu, laiton tallin valoja
    - Naamassa 5cm vekki, tunnetaan nykysin nimellä "arpinaama"
    - Sormesta jänne poikki, ei taivu sormi entisen lailla
    - Kädet ja jalat on saaneet osansa, eli tikattuja paikkoja on muutama
    - Pikkuvarvas ja sen kaveri murtui vasurista, ne kesti kauan


    Nuo ovat nyt suoraan auton rassaamiseen liittyviä tai talliin suoraan, kyllä sitä muutakin on käynny mutta täällä ollaan päästy aika vähällä ... :lol: :p 8)
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toi kyllä kertoo sen että silmiä kannattaa suojella. Tästä kätevästi aasinsilta silmäsuojaimiin. Käytän semmoisia normaaleja halpoja suojalaseja mutta niiden ongelma on mulla että ne huurtuu. Eli siis kun on kuuma ja vidsuttaa, painin auton kimpussa lasit höyrystyvät sisäpuolelta. Varsinkin silloin jos käytän hengityssuojamaskia. Kertokaapas mistä saisin hieman pienmpikokoiset suojalasit ja sellaiset että voin luottaa linssien kestävän räjähtävät laikanpalaset. Saa maksaa enemmän kuin kolme euroa. :)
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Neuvoisin kyllä hankkimaan vaan isommat silikonit Tiina Jylhältä ennemmin kun rupeaisin vanhoja poistamaan :rotfl:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taitaa olla karvalla järjen köyhyyttä ja tahnat päässä kun ei tiedä että fiiberi laikkoja on 125mm:nä myynnissä :argue:
    Ja millähän muotoa sä raiskaat niitä neekerintukka laikkoja jos ne ei muka kestä mitään?Tiedän heti aika monta pläkkärifirmaa jotka niitä käyttää jatkuvasti.
    Toi B49 on ollut aika monta vuotta peltiseppänä(ja on edelleen)eikä kylähulluna.
    Eiköhän sekin ole nähnyt millä tavalla tavarat voi rälläkästä lentää.
     
  11. DeS

    DeS Gearhead


    Vanha prätkäkuskin kikka auttaa tuohon huurtumiseen. Pistät johonkin puhtaaseen rättiin Fairya ja pyyhit sillä lasien sisäpintaan tasaisen, ohuen kalvon ei huurru enää
     
  12. VRC

    VRC 1st gear

    Prätkäkeinoista huurtumiseen vielä lisää, kenttäkikka matkan varrelle (jos ei kuljeta fairypulloa mukana): mikä tahansa saippuainen vesiliuos käy, eli kastelee linssit saippuavesiliuoksella ja antaa veden vain valua itsekseen pois, ei siis kuivata mitenkään, lopputuloksena pintaan jää ohut saippuakalvo joka estää huurtumisen.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kummallisia kommentteja sekä omitusia arvosteluja, no nimettömänä on helppo huudella, köyhät kyykkyyn jos ei ole sen vertaa omia harmaita tai nyt sitten vaikka tahnoja päässä, perinteinen neekeri ei kestä mitään, ne on suoraan sanottuna perseestä, oliko kyllin selvästi sanottu jotta menee heikko lahjaisillekkin perille ???

    Jos ajat, kuten nimetön nyt viittaa B49 tekosiin, jep hyvin ja kauan se peltisieppo on hommansa hoitanu ja hienoa jälkeä saanut aikaan, vai onko joku toista väittänny, vai eikö se uppoa ...

    Siis nyt kuka tahansa joka tekee jotain jopa ja itte, on kokeillut taatusti neekerillä ajaa pikkasen näiden metsä-aihioiden pintoja tai muuta rososta pelliä, no vaikka sadevesi kourua, kun pitäs puhdasta saada aikaan ja laskee powerilla, ei siis kukka-keppien hommaa, se perinteinen neekeri tulee silmille, mutta annas olla ja koetas vastaavaa tahnaversiota, sitä harmaata, sillä toimii isosti ja paremmasti, nimettömät pikkupojat suksikaa suolle, tai koettakaa joskus tehdä itte jotain sen sijaan jotta selitätte notta joku teki silloin ja tällöin niin ja näin, helv... :mad:


    Minä se olin tana ...
     
  14. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Maalinpoistoaine, elmukelmu ja lasta on mielestäni parempi maalin poitoon kuin tuo "neekerintukka". jos jää jotain jäänteitä niin sitten voi hyvin ottaa tuolla tukalla. Tuo kelmu on ihan ehdoton käyttää tuon maalinpoistoaineen kanssa, niin ei haihdu aine ilmaan.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kysyisin sellasta asiaa aiheeseen liittyen, että kuinkahan paljon ko. neekerintukka lämmittää hiottavaa kohdetta?
    Ymmärrän kyllä että jos painaa ihan sikana niin varmaan kuumiaa ja hellästi niin päinvastoin....
    Jokatapauksessa mulla on sellanen tilanne että pitäis saada konepellin sisäpuoli saada puhtaaksi vaurioittamatta ulkopuolen pintaa.
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä hinkkasin sisälokarit puhtaaks renkaiden puolelta sen kummemmin varomatta, ei kärsiny maalit konehuoneen puolella. Että ei se niin paljoa taida lämmittää. Toki kannattaa olla vähän varovainen eikä painaa ihan sikana... Mikäs se semmonen harmaa tahnaversio on mistä Karva puhuu? en mä muista moiseen ikinä törmänneeni. Onko kellään kuvaa moisesta havainnollistamaan mistä puhutaan??
     
  17. Karva

    Karva Gearhead

    Käyppäs rauta-kaupassa, tiedäkkös semmoinen paikka jossa myydään tyä-kaluja ...

    Niitä harmaan värisiä tahna-laikkoja kuten täälläpäin sanotaan, ei se en ollut minä - vaan rauta-kauppias, joka sille nimen väänsi, on joka nurkalla myynnissä ja valmistaja on 3M. Mikä lie sen oikia nimi ???

    Eroaa lähinnä siten jotta niitä tavallisia neekeriä kun on saatavana vaikka minkä värisenä ja melkein mille tahansa aineelle, oli joskus kokeilussa jopa komian liilan värinen, muistaakseni rosterille, ja sitten on mm, se perinteinen musta. Nämä kaikki on semmottisia jotta näkee melkein läpi, mutta tuosta tahna-versiosta ei näje läpi ja kestää aivan eri-verran kuin muut, ja sitä paitti sillä voi ajaa niin rosteria, hapista, pelliä, jne kaikki menöö ...

    Hinta on noin pari - kertainen verrattuna perinteiseen mutta kylä kestää ainakin kolmen verran, ollaan ajeltu koko auto puhtaaksi parilla tommosella, mustaa neekeriä olis menny kassillinen, ja kokeilkaas ajaa vaikka sade-kourut kirkkaaksi pohjia myöten, siinä saa tehdä tosissaan töitä ja normaali perinne negru tulee silmille, tämä harmaa ei, eli tänne ja parille muulle pajalle, ei enään osteta mitään muita kuin näitä ...

    Niitä saa kaupasta ...

    :soosoo:
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä oon vissiin ollu rautakaupassa simmut kiinni kun en ihan rehellisesti muista ikinä nähneeni tommosta kuvauksen mukaista laikkaa, saatika eriväristä neekerinlettiä. Mustia ne on ollu kaikki mitä mä olen käyttäny... :-? Mutta pidetään mielessä ja että on 3M-tuote, voi sit mennä tyäkalumyyjäsedältä kyselee ja selittää, ne ei meinaan kuitenkaan tunne sitä nimellä tahnalaikka... :)
     
  19. laakkius

    laakkius Gearhead

    mulla on lilan värisiä neekerintukkia, liekkö sitten hippisellaisia...Paljon kovempia koostumukseltaan, mutta ajavat saman asian...3M kamaa ovat.

    Toi harmaa edellämainittu laikka saattas olla 3M viimeistelylaikka, sellanen n. 6mm paksu , halkaisija 150mm ja ihan perinteisen hiomalaikan mallinen?
    Maksaa vaivaiset 44e/kpl, ja siitä on olemassa halvempi kopio, joka maksaa vain 22e/kpl... Noita Kopioita saa esim. http://www.a-palojoki.fi , ja toimivat ihan yhtä hyvin kuin aito 3M:kin, kestävät vielä pidempäänkin...Itse käytän noita rosterin kiillotuksessa esityöhön...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

Kerro tästä muillekin!