Tumpelo kysyy kuinka ECUa huijata?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jarona, 16.9.2016.

  1. jarona

    jarona Gearhead

    Autona Subaru SVX, ilmansaantia olen vähän parantanut ja pakoputkistoa
    avartanut kohtuullisesti.
    Kulku parantui selvästi, joten nälkä kasvoi..
    Tilasin amerikasta chipin ECUun jonka pitäisi muuttaa monia
    asioita jotta teho edelleen lisääntyis.
    Mutta se jäi kaikilta huomaamatta että euroopan mallin ECU on
    erinlainen amerikanmalliin verrattuna eikä chipille ole edes paikkaa mihin laittaa..
    Jostain luin että joskus onnistuu bensan saantia lisäämään kun
    on kaksiläppäinen läppäkotelo ja vain toiseen liittää MAFfin ja
    laittaa kaks kertaa suuremmat suuttimet, minun tapauksessa
    275cc-550cc.
    Minulla olisi jo valmiina 380cc suuttimet ja haluaisin muuttaa
    rakkineen kulkemaan E85 polttoaineella.
    Olisiko kellään konstia valmiina tai ajatuksia?
    Tottakai ilmansaantia olen miettinyt jo valmiiksi että siitä ei jää paitsi..
     
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Subaruiden bokseille löytyy muistaakseni Suomestakin hyvin osaajia.
    Jos tuossa on jo samanlainen ohjaus kuin esim -90 luvun imprezassa niin sen pystyy ohjelmoida/lastuttaa ja jopa aika hyvillä kartoillakin vakio ecuksi. Subaru clubilla voisi olla paremmin tietoa ja ainakin z-power niminen firma on subaruita säätänyt.
     
  3. jarona

    jarona Gearhead

    Z-power näyttää rassaavan nissaneita..
    Niin, unohtu mainita ettei tässä subarussa ole OBD-liitäntää,
    joten senkään kautta mahdotonta.
    SVX eroaa aikalaisistaan subaruista ihme kyllä niin paljon
    että muitten mallien viritykset eivät toimi sellaisenaan..
    Aatellaampa, kun nykyään 275cc suuttimet ruutaa bensaa ja
    net vaihdetaan 380cc suuttimiin käyttäen E85 polttoainetta jota
    tarttee syöttää noin 30% enemmän, niin polttoainepainetta säätämällä
    saataisiin Ecullekin passeli seos?
     
  4. J.J.

    J.J. Gearhead

    Nissaneissa ja Subaruissa on samat ecut ja siltä Subarunkin säädöt siellä onnistuu. Ja ohjelmointi ei siis tapahdu obd portin kautta vaan lastulla tai lisäkortilla jota pääsee sitten vaikka itsekin säätämään läppärillä. Eikös tuo ole 3,3 litrainen kutonen? Noista Subarun kutosista on otettu Suomessakin kovia tehoja irti.
     
    Muokattu: 17.9.2016
  5. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    ECU:n "huijaukseen" on olemassa ihan sitä tarkoitusta varten tehtyjä vempaimia. Tässä yksi, jolla voi myös ohjata suoraan suuttimia:
    http://sporttiauto.com/kauppa/DET3

    Toinen enemmän vapauksia antava vaihtoehto voisi olla varsinainen vapaasti säädettäväksi tarkoitettu, kokonaan alkuperäisen korvaava moottorinohjainlaite. SVX:ää ei ole suoraan listattu, mutta ECU:n pistokkeen tyyppiä vertaamalla sopiva voisi löytyä. Esim. tämmöinen:
    http://sporttiauto.com/kauppa/WRX2
    (Näillä Plugin ECU:illa pystyy useimmilla ohjaamaan jopa kahdeksaa suutinta, vaikka ovatkin tarkoitettuja neloskoneille.)
     
  6. jarona

    jarona Gearhead

    Kiitoksia vastauksista ja linkeistä, taidan hommata jommankumman
    vaihtoehdon sporttiautosta.
    Kädetön kyllä olen atk- puolella mutta josko oppis ku aikansa tuhertaa...
     

Kerro tästä muillekin!