Tuniinkiautojen ulkonäkö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja toyopet, 24.2.2004.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kaverin luona tuli selattua GTI-lehteä ja siinä pisti silmään, että kaikki autot on jossain määrin yritetty saada näyttämään ns. kilpa-autoilta.
    Tuli vaan mieleen, että eikö tu(u)nareilla ole tullut muita suuntauksia mieleen. Eli tehdä autostaan todella yksilöllinen eikä vain levike- ja spoilerisarjat ja ylisuuret vanteet, joita kaikkia saa ostaa kaupasta?
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Milläpä muulla niitä sitten koristelis? Kromipuskurit ja valkosivurenkaat '98 Pösöön?
     
  3. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Niin, tässä tuunauksessa on nyt vähän vallalla sama kuin 70-80-luvun taitteen Suomikustomeissa. Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut aluvanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
    Koska tulee cruising-tuning? 1,3:lla pärjäisi hyvin, pääasia, että auto näyttää hyvältä sisältä ja päältä. Kavereiden kanssa voi kiertää rundia ja pirkot tulee kyytiin.
    Onhan moni kustom-ukko ja entisöijä todennut, että se sivuventtiilikutonen onkin ihan hyvä kone.
    Vielä kun moottoritie on kohta ainoa paikka, missä voi ajaa yli 30 km/h.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin tai sitten kaarilistat ja vinyylikatto '95 Primeraan?
    Mutta asiaan ehkä sen takia pitää näyttää kilpa-autolta kun jo vakionakin löytyy kaikenmaailman päälleliimattua höpö-höpö-urheilullisuutta
     
  5. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Ja pro street ei muka ole ihan samaa suuntausta? Onhan noita muitakin suuntauksia, esim. monet Volkkarihörhöt (ja minä) ovat ihastuneet retro-lookkiin ( http://koti.mbnet.fi/spoljin/13.jpg )
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    tarviiko muka ajaa kovempaa kuin se 30km/h? tuntuu jo aika kovalta tuokin vauhti
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No niin, se oli persoonallista. Ei näyttänyt kilpa-autolta alkuunkaan.
     
  8. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Siis ook sää Jari koittanu raplata jotain Donnaa käymään paksummalla vai mitä...häh???

    Joo-o, perjantai on juu jutuistakin päätellen.

    Sitä vaan piti alunperin topiikkiin liittyen mainita että TYYLITAJUA kaivataan ihan yhtä paljon kustom-, rodi-, kuin tuning-rakentelussakin (kisahommissa ei tarvita tyylitajua, riittää että vehkeet LIIKKUU!).
     
  9. veekasi

    veekasi Gearhead

    Onk tää tuunaus oikeesti jotain uutta? Sillon kun kaverit laitteli wunderbaumeja ja karvanoppia(joskus esihistoriaalisella kaudella -80 luvun lopulla), muistan pääkaupunkiseudulla(tiksi) pyörineen mustan E-Kadetin testarossa-look. Ihmeteltiin kun kaveri ei koskaan ollu haastamassa/haastettavissa, selvis et auto oli aito TUUNING, eli 1,6 koneella. Mut ei mitään ihan hianon näkönen peli, ekoja ko tyylisuunnan edustajia mitä tiedän, liekö jossain hengissä? Me vaan rassattiin tekniikkaa joihinkin kuplan ja Dartin rämiin. Eikä ymmärretty autoista mitään, eikä kai oikeen vieläkään :smile: Pitäs kai ostaa UUS farmariauto ja ruveta viettään porvarillista rivitaloelämää :smile: :smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: veekasi 2004-03-12 12:53 ]</font>
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    kenkähylly (bobo) rules!!! golffissa oli muuten vähä pähee kangsterilippa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

  12. HEMI

    HEMI 1st gear

    Ai toi daihatsu :grin:
     
  13. Kun selailee vanhaa US-Partsin luetteloa niin näyttää siltä että tämä tuning homma olis keksitty USA:ssa.Varsinkin vani ja pick-upin omistajille löytyy kaikennäköisiä valoilla varustettuja tikapuita yms.
     
  14. sjusex69

    sjusex69 1st gear

    Tuning tulee olet valmis (tai et)...sita ei esta mikaan, no Suomessa ehka verottaja ja ake pistaa kampoihin.
    Jokunen vuosi sitten kun selaili jenkeissa lehtihyllyja niin lahes kaikki harrastelehdet oli jenkkiauto aiheisia. Nykyaan jo noin puolet lehdista on pelkkaa tuningia.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    no johan jenkeissäkin suurinosa autoharrastajista on tuunaajia!
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin, täysiä tunareita!
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mä en tajua Show not for go autoja. (esim. 2-300 euron levikkeet + tonnin pokkikset, mutta sit on joku 1.3 kone???)

    Jos auto näyttää siltä että se kulkee, niin on se aika noloa jos se kiihtyy satkuunkin jossai 18 sekunnissa :lol:
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    helvetti ku osaa enää kirjottaakaan, POPPIKSET piti kirjottaa
     
  19. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Mihis tässä on kiire, valmiissa maailmassa? :grin:
    Ei vaan, kyllähän minäkin olen enemmän go-kuin show-henkeen, sleepereissä on sitä jotain.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kerran oli Hot Rodissa hyvä juttu todellisista sleepereistä: Katsauksessa oli joku Impala, Camaro ja muita tavallisia malleja. Ideana oli että autot olivat todella tiukassa kunnossa , joka auton koneessa oli vähintään 400 hevosvoimaa. Ulkonäkö vaan ei antanut mitään vihjettä, autot näyttivät lähinnä entisöidyiltä, niissä oli mm. rattivaihteet, ei vaikuta kovin kisahenkiseltä! Autoissa oli mm. seuraavia juttuja: Alkuperäiset ilmanputsarit joihin oli lisätty toinen torvi ja alapinnassa oli lisäreikiä jotka eivät näkyneet ulos. Samalla uusi 850 cfm kaasari jäi piiloon. Lokasuojamerkit oli jätetty ennalleen tai vaidettu: 502" Chevyssä oli 327" lokasuojamerkki, Edelbrockin imusarjasta ja kansista oli hiottu huut helkkariin tekstit,imusarjat ja alumiinikannet oli maalattu alkuperäisellä moottorimaalilla,peltisarjojen sijaan oli käytetty rautasarjoja jotka oli portattu mahdollisimman isoiksi. Takavanteet olivat levitetyt alkuperäismallit jotta 275 renkaat sopivat paikalleen. Sisustat autoissa olivat alkuperäiset, kierroslukumittarit olivat upotettu alkuperäisten mittarien paikoille jotteivat erottuisi liian hyvin jne. Autot näyttivät todella vakioilta, mutta ne pystyivät 11-12 sekan aikoihin. Paras juttu oli ehkä se lokasuojamerkkien vaihtaminen pienempiin, vois olla melkoinen yllätys kun luulisi että joku tavallinen 327 Nova nyt ei mikään ohjus ole....tässä olisi miettimistä monelle "all show, not go"-miehelle!
    Samaa keinoa voi kyllä käyttää tavalliseen käyttöautoon, jos sattuu olemaan vaikka joku turbo-Volvo jossa on 250 hv. Ne Volvot kun ovat kaikki niin saman näköisiä, eihän niissä ole mitään spoilereitakaan ,höh;)
     

Kerro tästä muillekin!