Tuniinkiautojen ulkonäkö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja toyopet, 24.2.2004.

  1. Jimbo

    Jimbo 1st gear

    Edellisen kirjoitti siis meikäläinen...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mielestäni Tuning harrastus on enemmänkin "bolt on" harrastusta, eli ostetaan valmis palikka joka uuvataan paikalleen ja homma on valmis...
     
  3. caballista

    caballista 1st gear

    Harvemmat meista überdriven-lukijoista tuntee tuning-kenttaa kovinkaan hyvin. Mielikuva muodostuu muovipalasista, monet tuning-harrastajista taitavat kuitenkin muotoilla osat ihan itse. Se on sita harrastamista. Kun tyontaso ylittaa rakasauman niin kohta on lintallinen urpoja nauramassa ja vittuilemassa.

    Ei jenkki-harrastajatkaan ole muokattu yhdesta puusta, kaikenlaista hiihtajaa tahankin porukkaan kuuluu.
     
  4. TiGGer

    TiGGer 1st gear

    .. ja kumpienkin harrastuksena on nuo nelipyöräiset moottoriajoneuvot.
     
  5. Badabum

    Badabum 1st gear

    Tuning tarkoittaa tietääkseni koko auton viritystä moottoria myöten.
    Styling taas on tarrojen teippausta ja lintulautojen liimausta.
    ...eli suurin osa näistä suomen tuuunignautoista on itseasiassa stylingautoja!!!!
     
  6. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    ...eikä niissä oo silti sitä tyyliä paskan vertaa. :lol:
     
  7. Karvanopat ne olla pittää !!! :D
     
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    En lukenut kaikkia juttuja tästä läpi, mutta mieleeni tuli JULY 2004 HotRodMagazinessa ollut juttu "The Musclecar Boom". Sen mukaan jenkeissä tuning-harrastus ja -autonrakennus on taantumassa. Eräänä syynä on liian usein vaihtuvat rakentelutrendit, uusia ideoita tulee kokoajan liian nopeasti, mitä tahansa teet autollesi, niin kohta se on jo vanhentunutta, joku tekee vielä hurjempia levityksiä, siipiä jne.
    Tuning-rakentamiselta puuttuu jonkinlainen yhtenäinen koodisto, mikä on ns "oikein" ja mikä "väärin", puuttuu muotokieli, puuttuu yhtenäinen "päämäärä", mihin pyrittäisiin. Jo pelkästään tuunattavat automallit muuttuvat vuosittain, olet heti ulkona ja vanhanaikainen jos teet vm 2003 mallista autoa, 2004 on jo nähty, "voittaja" on se joka ekana ehtii 2005 mallin tuunaamaan...ts koko tuning rakentaminen on kiihtyvässä syöksykierteessä, missä moni harrastaja ei jaksa olla yhtäkertaa enempää mukana.
    Aikaisemmin esillä olleissa japaninpoikien rakennelmissa on hienojakin esityksiä, mielestäni; ne vanhemmat 70-luvun mallit on hienoja jo pelkästään korimalliensa osalta, ne ei vaadi kovinkaan paljoa: renkaat, vanteet, yleensä stance missä auto seisoo...
    Kotimaisista ja liikenteessä näkyvistä tuning-autoistakin parhaimman näköisiä on mielestäni juuri ne autot joista ei heti pysty sanomaan mitä tuolle on tehty, mutta jotain siinä on mikä kiinnittää huomion.....
     
  9. ata

    ata Gearhead

    Monessa paikassa (eri foorumeilla) olen aiemminkin tästä vaahdonnut, mutta kirjoitetaan nyt tännekin.

    Tämä nykyinen autoharrastuksen tila on omituinen. Alaa n. 25 v seurattua ihmetyttää nykyinen meininki. Itse olen neljääkymppiä lähenevä "autohullu"...

    Itse olen seurannut autoharrastusta pitkään, itselläni ei ole harrasteautoja juurikaan ollut, usein kavereiden kyydissä on tullut oltua, on ollut pitkälle rakennettuja sekä vakioita ja siltä väliltä eurooppalaisia, japseja sekä amerikkalaisia. On ollut tavallisia malleja sekä erikoisuuksia. Nykyään itsellänikin on harrasteauto sekä lisäksi käyttöauto (joka on tässä kesällä kyllä ollut lähinnä käyttämättä...). Räyskälän dragrace-kisat käytiin katsomassa aikoinaan ym. kuten myös Ahveniston ratakisoja 70- ja 80-luvuilla. Molemmat kiinnostivat.

    Ensinnäkin on se, että tässä jokunen vuosi sitten joku (Markkanen?) keksi USA:ssa olleen japsi-ja euroautojen suosion jenkkilehtiä lukiessaan ja päätti perustaa GTI-makasiinin Suomeen. Tämän lehden periaatteet ovat omituisia ainakin omasta mielestäni. Lehdessä on ensinnäkin lanseerattu tämä "tuning"-sanan väärä käyttö ja sen lopullinen pilaaminen. Nykyäänhän monet käyttävät sitä lähinnä pilakäytössä eikä sitä kukaan vanhempi harrastaja kehtaisi käyttää vaikka muuten määritelmä voisi sopiakin. Monet virityspajat Euroopassa ovat olleet nimeltään tyyliin "Sejase Tuning", valmistaen yleensä koneiden viritysosia (tuninghan tarkoittaa viritystä) tai suorittaen moottorien viritystä muista osista. Spoilerit eivät tähän juurikaan kuuluneet eivätkä kuulu. Joillain firmoilla saattaa olla spoilereitakin tarjolla, mutta ne menevät joko "styling" tai "optik-tuning"-osastojen alle.

    GTi-Magazine-lehti kuitenkin on näköjään pääasiassa kiinnostunut näistä spoileriautoista. Heitä eivät kiinnosta tehokkaat alkuperäiset euroautot eivätkä klassikkoeuroautot. Se on siis pelkän yhden tyylisuunnan lehti. Vähän kuin jos sen sisarlehti V8-Magazine olisi nimeltään Pro-Touring-lehti eikä se esittelisi oikeastaan ollenkaan muun tyylisiä autoja.

    Eli jenkkiautoharrastuksessa on kyllä myös käytössä hot-rod-nimitys, joka todellisuudessa tarkoittaa vain tiettyä tyylisuuntaa rakentelussa, mutta silti sen nimen alla on muutakin jenkkitoimintaa, kun taas eurot ja japsit on pitänyt mennä niputtamaan yhteen (itseäni eivät japsit niin paljoa kiinnosta, pääasiassa eurot ja jenkit enemmän) ja hommaa sitten vedetään tällä "tuning"-termillä, joka on alkanut tarkoittaa Suomessa tätä tiettyä spoileri-tyylisuuntaa.

    Jenkkipuolella on paljon rakentelutyylisuuntia, niin on europuolellakin, mutta esimerkiksi tämä GTi-lehti ei ole niistä kovin kiinnostunut, eikä ole sen 16-vuotias lukijakuntakaan. Nämä teinit usein luulevat ihan tosissaan että eurojen rakentelu on alkanut Suomessa 2000-luvulla Fast and Furious-elokuvan ja GTi-Magazinen myötä, vaikka sitä on tehty jo vuosia vuosia vuosia...

    Ulkomailla homma on vähän terveemmällä pohjalla. Euroopasta esimerkiksi löytyy useita eurooppalaisiin autoihin keskittyneitä harrasteautolehtiä, joissa esitellään monenlaisia autoja, on erikoisia alkuperäisiä, on entisöityjä klassikkomalleja, on raakoja performance-autoja, on hyvällä maulla tehtyjä erikoisempia pelejä ja on myös näitä spoileriautoja. Spoileriautojakin on go ja no go-mallisina. Euroopassa järjestetään paljon kiihdytyspäiviä paikallisille autoille, jenkithän ovat täällä Euroopassa erikoisempia import-autoja, vähän kuin eurot jenkeissä.

    Eli eurooppalaisille autoille on olemassa useita eri rakentelutyylejä, jostain kumman syystä niistä tällä hetkellä hehkutetaan vain yhtä. Kaveri rakensi aikoinaan 80-luvun alkupuolella ihan näiden nykysuuntausten mukaisen "tuning-auton", kun taas monet harrastavat eurooppalaisten autojen performance-rakentamista, samaten kuin niiden entisöintiä. Euro-kustomeita ja muskeleitakin on jonkun verran. Eikä performance-rakentaminenkaan tarvitse välttämättä veekasia, kyllä iso kuutonenkin aika hyvin näyttää muutamassa tuntemassani eurossa potkivan... tai ahdettu nelonen, puhumattakaan taidolla rakennetuista vaparinelosista.

    Omassa harrasteautossani on muovisia spoilereita laitettu edellisen omistajan toimesta, moottori on viritetty ammattimaisessa virityspajassa (itse en ole konetta rakentanut, vaikkakin rahaa näin tietysti on mennyt enemmän, kun ei vain ole paikkaa eikä aikaa rakentaa kaikkea itse, minkä joku toinen osaa tehdä paremmin tässä tapauksessa), auto on tietenkin todella keskeneräinen kun ei ole minulla vielä ollutkaan kuin puolisentoista vuotta, mutta on siitä ihan kohtuullisen nopea saatu kuitenkin (13,7/165,5 vartilla ja 400 m 14,2 s sateella) ja suunnitelmia on paljon autolle. Paljon olen tavannut monenlaisia harrastajia ja mielipiteitäkin autoista on about yhtä paljon kuin on mielipiteen esittäjiäkin. Monilla on myös komeita autoja, heidän tietämättä mitään näiden automallien historiasta ym. joka taas itseäni kiinnostaa erityisen paljon, autokirjoja ja vanhoja lehtiä tulee ahkerasti luettua, samaten kuin kirjoitettua juttuja oman merkkikerhon lehteen merkin historiasta, vaikka oma peli onkin 1990-luvulta.

    Euroautoharrastaja olen, mutta tuning-harrastajaksi en ilkeä itseäni tämän ikäisenä kyllä sanoa, se on enemmän noiden lökäpöksyisten pipopäiden käyttämä termi... omat mielipiteeni autojen rakentelun tyyleistä ei myöskään aina mene samoilla linjoilla näiden kanssa. Oma linja on kyllä toki otettu tehtaan kilpa-autoista joista pyrin kaikki ulkonäkökikat matkimaan, sillä tällöin nuo ovat tehtaan kyseiseen automalliin tarkoittamia ulkonäön osia.

    Silti huvittaa kun nyt on euro- ja japseihin tulossa mirramaaleja ja flakemaalauksia, jotka olivat "in" joskus 80-luvulla... ne näyttävät omasta mielestäni korneilta, mutta sehän on vain oma mielipiteeni.

    Juu, tämän verran tällä kertaa. Harmittaa vain kun monet käyttävät terminä euroharrastus = "tuning" kun tuon tuning-sanan merkitys on vääristynyt käsittämään vain yhtä rakentelusuuntaa. Itse ehkä käyttäisin omasta auton tyylistä nimitystä "performance" tai jotain... Ja vanteet ovat 1 tuumaa suuremmat kuin alkuperäiset alut ovat olleet...
     
  10. joilee

    joilee 1st gear

    Onhan niitä semmoisia nu-kustom tuning-autoja. Ainakin muutama vuosi sitten gti:ssä oli oranssi vw vento, joka oli semmoinen . Eli autoa silotellaan madalletaan ja sheivataan vähän kuin jossain 50- luvun customeissa. En tiedä mahtaako kyseinen rakentelusuuntaus olla enää "pinnalla".
     
  11. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    No onhan siinä nyt niitä vanhempiakin aina silloin tällöin, oma A-Mallin Manta on joskus esitelty, Kaverin tbo Elite, saab 96 V6, B-mantoja useampiakin, mk1 escortti, "mk1" celica jne. onhan näitä melkein joka toisessa lehdessä, enemmänkin saisi olla tosin sillä noista lukeminen sattuu ainakin itseä eniten kiinnostamaan, V8:ssakin esiteltiin ennen muinoin kiinnostavia rakennettuja vanhenpia euroja/japseja mutta mihin lie se tapa kadonnut, oli lehden paras anti.

    GTI:hin päätoimittaja Eronen teki jutun mun Opelista samoin kuin myöhemmin tuunatusta käyttönissanistakin ja ko. kaveri tuntuu olevan eritoten kiinnostunut näistä vanhemmista menopeleistä, itselläänkin oli joku jenkki harrasteautona.
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    [​IMG]

    mulle tulee tällainen mieleen noista all show no go peleistä. Toisaalta rodit sämpylät ym kiinnostaa enemmän kuin "siistit"
     
  13. Hannu_L

    Hannu_L Gearhead

    Eipä tuo hirveän pinnalla taida olla, tarvitseeko noita kaikkia niin muodin mukaan tehdäkään.

    http://img95.imageshack.us/img95/3377/pug0073zl.jpg
    http://img95.imageshack.us/img95/3407/pug0015vn.jpg

    Tuossa oma yritys aiheesta.
     
  14. oldskool

    oldskool 1st gear

    Olen kyllä ihan Hannun kanssa samaa mieltä. Muodit tulee ja menee, tyyli on ikuista;)

    Eri asia on sitten, että onko sen oman auton rakentelutyylin nimellä lopulta mitään merkitystä, pääasia kai pitäisi olla, että auto on hieno? Sen takia henkilökohtainen mielipiteeni on, että voisi olla viisasta jos puhuttaisiin tuunareiden, roddareiden ja styling-, performance-, viritys-, revitys- ja levitysharrastajien sijaan vaikkapa autoharrastajista tai autonrakentelijoista. Samassa veneessä ovat useimpien rakentelupulmien suhteen kaikki merkistä ja vuosimallista riippumatta.

    Mutta kun pääasia monille tuntuu olevan oikeasti riidan haastaminen. Jenkit on haisevia lahnoja, japsit riisikuppeja, ranskalaiset syödään pelliltä paistamisen jälkeen jne. Kaikki tuommoinen omaan napaan tuijottamisesta seuraava mollaus on lopulta pelkkää ajan haaskausta.

    Siinä olen atan kanssa samaa mieltä, että on harmillista, ettei nykynuoriso usein tunnu tietävän ajasta ennen viime vuotta. Sama historian tuntemattomuutta koskeva moite koskee kuitenkin suurta osaa nuorista harrastajista merkkiin katsomatta. Totuus on kuitenkin, että ihminen ei voi iälleen eikä lähtökohdilleen mitään. Tärkeintä on, että on nykyään kiinnostunut autoista ja niiden rakentelusta. GTi:kin on nimenomaan rakennetuille autoille omistettu lehti - autojen ikään tai tyyliin katsomatta. Eli yhtä lailla sleepereille kuin huomionherättäjillekin.

    Kiitos muuten Mikolle ylennyksestä:)

    T: alle kolmekymppinen rokkihoppituunari (Jenkkitapahtumia vuodesta 1983, omassa ajossa tänä vuonna 1990-luvun lopun Audi, saman vuosikymmenen alun Chrysler, 1980-luvun lopun Porsche ja 1960-luvun museo-Rambler.)
     
  15. CAMARO

    CAMARO 1st gear

    Tämmöisten ihmisten takia tekis mieli ampua itteni TEIDÄN jälkeenne!
    Jos joku haluaa virittää esim. ruohon leikkuria niin sitten virittää. Jos joillakin vielä alleen laskevilla on siihen sanomista niin voi voi!

    Kyse on omasta tekemisestä ei muiden.

    Itse harrastan v8 jenkkejä ja jokut muita.

    Tarviiko teidän älykääpiöiden täällä lapsellisuuttanne purkauta???
     
  16. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

  17. FNB tuning

    FNB tuning 1st gear

    siisti rattori ja muutenkin eikö tää suomi oo liian pieni paikka autoharrastajien tapella (aletaan vaatimaan mielenosoituksilla toisille korkeampia autoveroja :argue: :argue: :argue: )Nii no ko se tuunas ja silleen :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
     
  18. usu

    usu 1st gear

    En koko topikkia jaksanut lukea mutta:

    Eikö nyt olisi aika jo ruveta vetämään yhtäköyttä autoharrastajien kesken??
    Suomi on sarvikuonojenmaa ja ja autoharrastusta sakotetaan entistä enemmän.
    Kaikki me ollaan samassa pulkassa ja se pulkka ei tätä menoa kauaa liiku.
     
  19. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Yhdyn edelliseen vaikka pidänkin tune autoja melko rumina...

    Omasta mielesestä jotkun tune tune autot on ihan siistejä mutta yleensä ne on niitä missä ei ole hillittömiä puskureita ja takalippoja yms tilpehööriä..

    Esim 740 volvo turbon korisarjalla on minun makuun juuri riittävä.

    Ja sitten toiseen aiheeseen joka on verot ja säännöt joista vois yhistää voimat koska esim tune sivikkejä on 4 jokaista yhtä jenkkiä kohden.

    Esim tunig miehiä luultavasti ottaa päähän paljon enemmän 25% mottorin kasvatus sääntö kun jenkki harrastajia joilla on valmiiksi isot vertailu moottorit.

    Ja jos ei muuta niin on se kiva aina väitellä perus v8 voima vastaa ahdettu 1.3l voima kone :D :D :D : 8)
     
  20. liteFun

    liteFun 1st gear

    Oli ihan pakko rekisteröityä että pääsee pari juttua kirjottamaan.

    Ihmetyttää nimittäin se, miten nuo pipopäät teinit on onnistunu ymmärtämään stylingin tuningina?!?
    Ja mikä kumma siinä on että pitää olla valmiita korisarjoja?

    Itse harrastin viime kesänä yhden maskiritilän verran stylingiä.
    Löysin 80-luvun Opel Asconan ritilän, jonka muokkasin Omegan keulaan, sahailin ritilöitä poikki ja supermuovikittiä riittävästi reunoihin, oli muuten vähän teinituning-fiiliksiä :D
    Tarkoitus oli siis vain muokata eri auton ritilä keulaan, mikä mielestäni onnistui ihan hyvin ja muuttaa ulkonäköä aavistuksen. Maalata pitäs kunnolla, sillä ei oo mitään väliä vaikka pakkelin takia tuo ritilä painaaki 5kg kunhan se näyttää erilaiselta kuin vakio-omegan etupää, varsinkin kun omegaan ei mitään osia tahdo saada valmiina.

    Ja sitten seuraava projekti olisi 82-83 vuosimallin Nissan Sunny Wagon, johon pitäisi ulkonäköä uudistaa sen verran että eteen Nissan 720-pickupista tutut kuutiot eli etuvaloumpiot (mielestäni tuplavalot, jotkut puhunevat nelivaloista? [][]====[][]) alkuperäisten 5x7" tjsp kanttisten isojen rumien valojen tilalle, sekä myös taakse ehkä Volvo 740 takavalot.
    Takavalojen uudistus lähinnä siitä, kun ne oroginaalit farmari-sunnyssä on niin onnettomat. Kapeat pystyt valot, jarruvalo samassa osiossa taka(parkki)valon kanssa, peruutusvalo ja vilkku.. Sumuvaloista takana on hyötyä monesti talvisin ja sateella, käsittääkseni Volvoissa sellaiset on :)
    Eli, ainakin takavalojen suhteen tarkoitus on parantaa huomatuksi tulemista liikenteessä, jarruvalo omaan osioonsa umpiossa eikä samaankuin takavalo on. (aiheesta on tehty tutkimuskin kuinka vaikuttaa peräänajoriskiin, aika vähän mutta silti...)

    En kuitenkaan katsoisi umpioiden vaihdon olevan niinkään stylingiä yksinään, mutta eipä tuo paljoa kustomointiakaan ole, ainakaan perinteisessä mielessä.

    Ja vielä sellanen asia, en tiedä tuleeko tuo projekti onnistumaankaan, mitään en osaa mutta haluaisin kovasti yrittää, vaikeuksia paljon tiedossa mutta jos noiden valojen vaihto onnistuu niin että lopputulos auton ulkopuolelta on siisti niin kylläpä sillä henkseleitä voi paukutella vai mitä?
    Mitä tahansa muuta kuin "teinituningia", toki olisi hieno vielä ritilä takalasiin saada...
    70/80-luvullahan niitä oli joka autossa... Harvemmin tosin korinväriseksi maalattuna?
     

Kerro tästä muillekin!