Tuning & Styling -osaston tulevaisuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja Ylläpito, 19.11.2004.

?

Tulisiko "Tuning & Styling" -osasto sulkea?

  1. Kyllä

    25 ääntä
    29,1%
  2. En osaa sanoa

    11 ääntä
    12,8%
  3. Ei

    50 ääntä
    58,1%
  1. JariV

    JariV 2nd gear

    Kummatkin videot olivat hyviä ääripäitä, sekä toi Celica että raggari-lankkukylkilintta. Kummassakin on samaa ajatusta toistensa kanssa.

    Tuninigpuoli olisi syytä säilyttää. Heidän autonsa ovat useasti viimeistelyltään, ajettavuudeltaan ja teholtaan sekä nopeudeltaan aivan eri planeetalta kuin vanha jenkkiauto. Vähän viritetyllä esim. isolohko-Challengerilla ei tartte edes kuvitella pärjäävänsä hirveän hyvin. Esimerkkinä voisi sanoa että Vantaan teini-Shellille voi mennä kokeilemaan onneaan, siellä on useampi vihainen peli jotka edustavat tyylisuuntaa josta tällä foorumilla ei pidetä.

    Itse jouduin kilvanajoyrityksen kohteeksi kun mua seurattiin ja provottiin varmaan 10 kilometriä, kävin tankkaamassa autoni tolla huoltsikalla. Sitten kuitenkin päätin lähteä kisaan mukaan ja voitin sen. Mutta sanoisin, että kun heppu autossaan saa vaihdot sujumaan oikein ja ahdot heräämään nopeammin niin varmaan tulee turpiin seuraavalla kerralla ellen käy nysväämässä jotain kivaa konehuoneen puolelle :)

    Tosin tossa oli kyse vaan suoraan ajamisesta moottoritiellä missä ei haastetta ole.

    Mä oon jotenkin ymmärtänyt, että tuning-porukat eivät enää järjestä cruising-iltoja. Se on sinänsä sääli, kyllä mä joitain kertoja kävin heidän kokoontumisia katsomassa. Okei, myönnettäköön että musiikki ei tippunut muhun mutta kovaa se panostaminen oli kyllä kaikinpuolin, autoihin ja tapahtumaan. Yritystä oli paljon. Saman toivoisin jatkuvan.

    Itse ainakin toivoisin että nämä heput tulisivat Kauppatorille koska ne ovat monesti suurella vaivalla tehtyjä laitteita ja harrasteautoja siinä missä muutkin.
     
  2. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Joopajoo, katsoin aiemmin linkittämäsi oululaisten amisvideon. Teinit ajaa pildeä, turkoosi Datsuni polttaa kumia ja rikkoo tasauspyörästön. Aivan perusjunttimeininkiä. Paheksuttavaa? Kyllä. Datsunia ei tosin oltu potkittu piloille...

    Tätä "rokkapillyrepelien leppäkylki yrittää polttaa mutta ei onnistu"-videota et halua ymmärtää? Kuvittele leppäkylkivessan tilalle potkittu farkkuToyota, niin ehkä aukeaa sinullekkin...? Junttiördääminenhän muuttuu harrastamiseksi kun alla on jenkki?
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tuunajissakin on niitä joiden mielestä museokuntoinen hemicuda on "vitun romu", että toisten harrastuksien ja mieltymyksien väheksyminen ei suinkaan ole jenkkiharrastajien yksinoikeus.
    Jos tällä palstalla olisi joskus jotain järkevää keskustelua aiheesta niin tämän voisi hyvin pitää ylhäällä.
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

    Vaikkakin Datsunin toiminta nyt ei tosiaankaan järkevää ollut niin se sentään sai sen pallon palamaan. Toi linttapaska ei saanu mitään aikaseks vaikka siellä oli monta tyyppiä nostamassa perää ilmaan. Joten Ratsuni voitti ton erän 6-0. Kummankaan auton omistajan järjenjuoksu ei kuitenkaan eronnut toisesta edukseen.

    Tottakai niillä hepuilla on voimakkaita mielipiteitä jenkkijoonaksista. Onhan meilläkin tuunink-Timoista.
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo, Dasse sentään suti, jopa molemmilla, kunnes perä porsi. Mut miten toi touhu (=datsun-video) eroaa vaikka Tiksin cruisingin kuminpoltosta, joka joidenkin OD:laisten mielestä on maailman hienoin asia? Dasse sentään pysy kuskilla näpeissä, joistakin Tiksin urheista ei voi sanoa samaa... Huomaa että tässä keskustelussa pari herraa jotka on harrastanu vähän pidempään ja muitakin kun amerikkalaisia autoja osaa katsoa asiaa vähän eri kantilta kun valtaosa jenkkijoonaksista.
     
  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Heitetääs vielä vähän toisenlaistakin näkövinkkeliä keskusteluun - vaikkei suoranaisesti topicin aiheeseen liitykkään.

    Pidän sitä aivan normaalina ilmiönä, että tuning&styling tyyppinen rakentelusuuntaus on otettu nuorempien rakentelijoiden keskuudessa vastaan avosylin. Turha sitä on vierastaa ja moittia vaikkei miellyttäisikään.
    Rahaa ei ole nuorena käytössä liialti, mutta ihan kohtalaisia aihioita on tarjolla edullisesti eurojen ja japsien joukossa.
    Yksi sun toinen jenkkiharrastajakin vollottaa persaukisuuttaan harrastuksensa saralla ja projektit seisovat vuodesta viidenteen, kunnes ne myydään tai paalataan. Toivottavasti omalla kohdallani ei tule käymään niin...

    Teinpä piruuttani pienen otannan Nettiautosta sillä ajatuksella, että millaisia japsi/eurokiesejä saisin n. 3000-3500eur budjetilla.
    Noh, sillä saa esimerkiksi seuraavanlaisia pelejä:

    VW Golf VR6 2.8 1994
    Mazda MX-6 2.5 1994
    Subaru Impreza 2.0 1996
    Audi A3 1.6 2000


    Eihän nuo edellä mainitut mitään hirveän uusia olleet, mutta mitäs jenkkejä sillä rahalla saa? Entä sporttisuus ja suorituskyky?

    Noh, pääasiassa vaneja, farkkuja ja 4d tolppia...

    Ei siis välttämättä osastoa, mitä tämän päivän junnut autolta hakevat.
    No sentäs pari F-bodya näytti olevan mukana, mutta pahoin pelkään että tuolta japsi/euro -listalta löytyy näillekkin varteenotettavat haastajat.
    Pontiac Firebird 3.4 1993
    Chevrolet Camaro RS 5.0 1989

    Eli pointti on se, että sitä tarjontaa löytyy sieltä japsi/eurorintamalta huomattavasti paljon enemmän kohtuullisin kustannuksin.
     
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    ^^Totta, jos haetaan perusteinin pimustushaavia, jolla pitäisi vielä päästä joka päivä amiksen parkkikselle elvistelemään, niin yli kolkytvuotiaat jenkit alkaa olemaan auttamattomasti aika huonoja; nopeat tai edes nopean oloiset autot maksaa, bensa maksaa, virittely maksaa. Tekniikka on jostain maailmansotien ajalta, auto painaa ja alusta kuin lemmenlaivassa. Alkaahan se aika nopeasti nolottamaan kuutoskoneisessa lava-kamarossa liikennevaloissa. Kyllä tämä jenkkeily on vähän sellainen elämäntapa...

    En myöskään enää puhuisi Datsun-harrastuksesta tuuninkina, alkaa olemaan jo harvojen ja valittujen perverssio sekin, ja datsunilla ei ole ainakaan 2000-luvun puolella saanut pyydettyä pyryharakoita. Tai sit se oli vaan jätkästä kiinni...
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

    Re:

    Lainaus vuodelta 2004 jota voisin kompata.

    Näin viisikymppisen näkökulmasta on hienoa kun edelleen löytyy nuorisoa jotka jaksaa rakennella autojaan ja moottoripyöriään. Edustipa se harrastuksen kohde sitten mitä valmistusmaata tai tyylisuuntaa tahansa.

    Pääasia että tekee ja se että lopputulos on itselle mieluinen.

    Ei kaikista maailman laitteista tarvitse tykätä, mutta onko niitä pakko haukkuakkaan!!

    Vanha kulunut mutta edelleen paikkaansa pitävä klisee:,

    Olisi tämä maailma tylsä paikka, jos me kaikki tykkäisimme samoista asioista.
     
  9. JariV

    JariV 2nd gear

    "alusta kuin lemmenlaivassa"

    Voi vittu, meni kahvit väärään kurkkuun ja tipuin tuolilta :D :D
     
  10. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Jos kaikki harrastaisi vanhoja Usassa valmistettuja Amerikkalaisia Jenkkirautoja, niin saattas olla, jottei niitä kaikille riittäisikään. Voi vaan arvailla kuinka kalliita olisivat hankkia. :wink:
     
  11. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    No ei kai kun kahen litran oohoocee turbokolmosenkautta nelosenpuhaltimella sierra jättää sen.. PPPFFFFTTHHHpffff!
     
  12. idiot

    idiot Gearhead

    :rotfl: me ollaan jo eellä!
     
  13. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Onko jenkkiharrastus ja tuning jotenkin toisensa poissulkevia tai vastakohtia? Muistelisin nähneeni "tuunattuja" jenkkejäkin. Siis tässä nykymerkityksessäkin.
     
  15. JariV

    JariV 2nd gear

    Toi on vaan valitettavasti aika todennäköstä. Tuo kävi kaverilleni. 200:nen Nissani pieksi ja huolella. Mä olin Challessa kyydissä ja kommentti ratin takaa oli et "voi vittuuu, tarttee alkaa tehä jotain.."
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Olen myös nähnyt mattamustia, potkittuja japskeja ja harrikkamiehiä valkoisessa saabissa. JOkainen tyylillään.

    Oli tyyli tai valmistusmaa mikä hyvänsä, niin elämän vakio tuntuu olevan, että jokaisen pitää rikkoa/pilata ainakin yksi auto teini-iässä, jota sitten vanhana muistellaan katuen, että "oli se sitkeä peli, kesti kaiken meitin rääkin, ja niitä ei näe enää ikinä".
     
  17. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    En minäkään lähtisi Camarolla tämän päivän euro/japsisportteja haastamaan.
    Onhnan tuossa pahaisessa 50-luvun tekniikkaan pohjautuvassa pikkulohkossa toki kivat murinat ja vääntöäkin hieman, mutta kyllä tänä päivänä auton suorituskyky luodaan aivan muuta reittiä kuin helvetillisellä litratilavuudella.

    Lisäksi tuning- ja jenkkirakentamisessa on paljon yhtäläisiä juttuja.

    Ajatellaan vaikka tyypillistä sämpylä-Mercury customia. Auton ulkoasua muokataan madaltamalla kattoa, madaltamalla alustaa, poistamalla kahvoja, listoja, vaihtamalla vanteet, muokkaamalla maskia. Sisustaan vedetään tuckn' rollit,jne.

    Samojen periaatteiden äärellä tuning-rakentajat madaltavat autoa, poistavat listoja ja merkkejä, yksinkertaistavat yleisilmettä, vaihtavat vanteet, muokkaavat maskia. Tekniikkaa ei välttämättä piristetä niin paljoa. Tehdään ns. pakoputkiviritteinen ja satsataan stereoihin.

    Sama sit performance-puolella. Tänäpäivänä kotimaammekin talleissa tehdään ja on myös valmistunut muskeliklassikoita joissa on prochargerit, vesi-metanoliruiskut, polttoaineenruiskutus, ilokaasut, 19" vanteet, nykyaikainen sisusta stereoineen, alusta aivan vimpan päälle,jne.
    Saman lailla niitä nippon-raketteja väsätään, ehkä lisätään vielä jokunen spoileri,jne.

    Jopa jumalauta jo ammoisan Keimolan ajoillakin drag racea ajaneet tervaskannot vannovat nykypäivän tekniikan nimeen ja ruuvaavat 2000 -luvun hemejä 60-luvun koreihin silmät kiiluen plus alustasta löytyy tämän päivän huippupalikkaa.

    Juu, tuokaa nenäliinoja niin itketään yhdessä...
     
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

  19. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    200hv turboautoja 2000-4000€ haarukassa on niin paljon että saa valita värin! :D Lisäksi tuollaisella perhesportilla voi ajaa koko vuoden keleistä välittämättä ja rakentelupalikkaa on netti pullollaan.
    Samalla rahalla ei oikein harrastejenkkiä saa ja jos saakin niin silti on oltava vielä se talvipirssi. Ei ole käytännöllistä eikä muodikasta, etenkään muodikasta. 8)
    Ja mitä tulee jenkkitekniikka vs. euro/japsi niin aika huonosti menisi autoteollisuudella jos ww2 aikainen moottori olisi yhtä hyvä kuin 60 vuotta uudempi.
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Niin;... Meidän ikäluokka imi vaikutteensa V8 magazinesta kun mitään muuta ei ollut, kun nykyisin sieltä kioskin lehtihyllystä löytyy muutakin autoaiheista tarjontaa.

    Ja pitkälti noissa auto valinnoissa rakentelu suuntauksissa vaikuttaa kaveripiiri, että mikä oman ikäluokan keskuudessa on out ja mikä in.

    No,,,, ehkä "kotikasvatuksella" on myös oma osansa tai niin mä ainakin ajattelin, kun kundi hommasi ensimmäiseksi harrastepelikseen kolmoskoppaisen firebirdin.
    Mutta heti kun se oli saanut sen koputeltua suoraksi että sai sen takaisin kilpien väliin niin ensimmäiseksi takakonttiin ilmestyi sen koko tilan vievä subbarikotelo, sitten racemallista etupenkkiä ja tietysti ne 19 tuumaiset vanteet oli vielä pakko löytää jostain alle.

    Eli autonvalinnasta huolimatta se rakentaa sitä ihan samaan tyyliin kun muu kaveripiiri niiden bemareita..
     

Kerro tästä muillekin!