Tuning & Styling -osaston tulevaisuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja Ylläpito, 19.11.2004.

?

Tulisiko "Tuning & Styling" -osasto sulkea?

  1. Kyllä

    25 ääntä
    29,1%
  2. En osaa sanoa

    11 ääntä
    12,8%
  3. Ei

    50 ääntä
    58,1%
  1. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

  3. pas2

    pas2 Gearhead

    Jännä on se, että vuoden 1978 hotrod-lehdissä suurin osa autokalustoa on kamalaa, juttuja lukee yhtä mielellään kun tuning-lehteä, sen sijaan prätkät ovat hienoja. Kaikille ilmiöille on tykkääjänsä ja olishan toi mun Impalakin komee 70-luvun lopun "happomaalauksella". Tuninkia kaikki tyynni.
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

  5. ata

    ata Gearhead

    Jostain syystä aina jotkut on hirveän yksisilmäisiä joissain asioissa. Telkasta tuli tuossa joskus sellainen dokumenttisarja hot rod-alan vanhoista legendoista (siis USA:n 50- ja 60-luvun äijistä) Discovery-kanavalla, siinä ne vanhat gubbet kertoivat kuinka silloin esim 60-luvulla he eivät pitäneet uusia muskeliautoja minään kun ne oli vaan sellaisia uusia autoja nuorisolle, ihan kuin moni jenkkiharrastaja sanoo nyt noista tuoreemmista laitteista. Mutta sitten ne ihan järjestään kertoivat kuinka aitoa hotroddingia silloin 50-luvulla oli se, että otetaan joku halpa auto joita on tarjolla paikallisesti helpolla ja sitten siihen tehdään kaikenlaisia virityksiä, enemmän tehoa, muutellaan ulkonäköä jne. ja että sielä USA:ssakin tämän päivän tuning-harrastus on monessa mielessä toimintana lähempänä alkuperäistä hotroddingia kuin tämän päivän hotrodding, jossa aihiot ovat arvokkaita ja vanhoja ja tyylisuuntien noudattaminen on tehnyt siitä lähinnä jonkinlaista pastissia menneistä ajoista eikä ollenkaan samalla idealla kuin alunperin.

    No itse olen tukeva sekakäyttäjä... minulla on "tuning-auto" sekä V8-"jenkki" joka tosin ei ole tehty Amerikassa... ja niistä se 2-litran 16V-turbomoottorilla varustettu laite on se nopeampi laitos... Toisaalta se "tuning"-auto on toistakymmentä vuotta vanhempi kuin "jenkki"... ja "jenkki" on käyttöautona ja se "tuning"-auto on taas harrasteauto. Toisaalta silloin kun itse aloin esim. V8-lehteä säännöllisesti lukea ja jenkkiautotapahtumissa kiertää, ei kukaan väittänyt, että 60-luvun alun autot olisivat vain "uusia käyttöautoja", niin sanoivat silloin vain pesunkestävät pussihousumobilistit joille kaikki 2. maailmansodan jälkeen tehdyt autot olivat "tylsiä nykyautoja joita ei koskaan tulla harrastamaan". Heidän suhtautumisensa "roddareihin" oli muutenkin hyvin samanlaista kuin nyt näiden "roddarien" suhtautuminen "tuunareihin"... aivan samat ilmiöt uudestaan ja uudestaan. Ja tottakai aina jotkut taas vain nostagisoivat jotain aikakautta...

    Valitettavasti moni ei ole kauhean avarakatseinen, tosin samaa on siellä tuning-puolella ihan samalla tavalla. Toisaalta kaikki euro- ja japsiautojen harrastus ei ole tosiaankaan mitään "tuning"-harrastusta ja toisaalta tosiaan jenkkiautojakin "tuunataan".

    Kaikki nuorisoautoilukaan ei tosiaan ole "tuuningia". Mutta monet tuning/styling-autot on rakennettu kyllä erittäin pitkälle, niissä on usein isojakin kori- ja tekniikkamuutoksia, sisustojen viimeistelystä puhumattakaan. Toisaalta esim jotkut Chip Foosen Jenkeissä "tuunaamat" jenkitkin on ihan tyylikkäitä, vaikkei kaikki siitäkään tyylisuunnasta pidä.

    nimim. "erilainen entinen nuori" :D
     
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    ^Aamen
     
  7. rb

    rb Double Gearhead

    Hyvin heitetty ata.

    Eikä Austraalialaista autoa kannata ainakaan tuolla tekniikalla mitenkään vähätellä.
    Päinvastoin.
     
  8. Johnny V4

    Johnny V4 2nd gear

  9. ata

    ata Gearhead

    Tää sama Vollehan kävi ainakin tänä kesänä tuolla Vantaan cruiseissa Heurekalla polttamassa nakkia, tosin tuo yläkierroksilla rajoittajaa vasten pyörivän turbokoneen kanssa se ei ole niin näyttävän kuuloista kuin veekasilla... (oma turboauto kun on nelivetoinen, niin sillä ei paljon suditella, etenkään tuolla kyseisen mallisella nelivedolla viskokytkimineen).

    Jännä homma kyllä kuinka 60 hv pienemmällä teholla ja vain pari sataa kiloa kevyemmällä kopalla auto on n. 0,5 s nopeampi varttimaililla saman kuskin kanssa.

    Sinänsä taas ihan toinen juttu on se, että kun mulla on Pontiac ja Opel vasemmalta puolelta ohjattavina autoina, niin tuolla Australian maalla toisella puolella palloa ihan samat autot oikelta ohjattavina ovat olleet molemmat myynnissä Holden-merkkisinä ja Ison Britannian saarella taas Vauxhalleina... samaa GM:ää kun kaikki ovat.

    Keski-ikä kyllä tuning-maailmassa on edelleenkin huomattavasti alhaisempi kuin jenkkiharrastajilla. Itsekin taidan siellä tuning-maailmassa olla aivan yli-ikäinen vain muutaman vuoden yli nelikymppisenä. Pitävät yleensä ihan vanhana pappana siellä...

    Mutta jos nyt oikein tosiaan Suomen oloissa hienoa tuning-autoa ajatellaan, niin vaikka GTi-magazine ei ole monen od:n käyttäjän lempilehti, niin katsokaapa siitä juttu oranssista Opel Speedster Turbosta, siinä on todella hieno auto jota voisi myös tuning-autoksi jotenkin kutsua (sen virittämistä tarkoittavassa merkityksessä), ei ole kyllä nuoriso-osastoa senkään omistaja, ja tällä hetkellä auto on korjaustoimenpiteiden alla, kun sille kävi pieni haaveri suljetulla alueella mikä siinä lehtijutussakin mainitaan. Parhaimmillaan tuning voi olla jotain sen kaltaista. Ko. auto on ollut edellisessä ulkoasussaan mustana esillä myös Tampereen Hot Rod & Rock Showssa jokunen vuosi sitten ja tänä vuonna Oulun Hifi & Tuning Shossa tuossa tämän vuoden ulkoasussaan, jollaisena se tuossa uusimmassa GTi-Magazine-lehdessäkin siis esiintyy. Tuo auto ainakin säväytti itseäni aivan oikeasti.
     
  10. jknR

    jknR Gearhead

    Tarkoititko tuota ruotsalaisen autoteollisuuden taidonnäytettä vai Calibraa?
     
  11. ata

    ata Gearhead

    Tuolla ylläolevalla meinasin ihan vain omaa Calibraani, tuo Volle on varmaan paljonkin nopeampi laite. Sitä en suinkaan ole itse ajanut, vaikka noilla 240-mallin Volvoilla olen aikoinaan ajamaan opetellutkin ja malli on sinänsä hyvinkin tuttu, vaikkakin "hieman" orginaalimmassa asussaan.
     
  12. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Kiitti tästä!! Jätkillä on tosiaa hyvä meno ja mielenkiintosta on seurata tuommosta toimintaa kun siitä ei ite tajua mitään, tehoja löytyy ja turbo viheltää kivasti.. 8) :lol:
     
  13. jknR

    jknR Gearhead

    ^ Tossa Gatebil: Day 4-osan lopussa jätkillä oli kyllä hieno majoitus! Rahamiehet pääs nukkumaan trailerilla. ;)
     
  14. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Näissä on sellainen kieliposkella tyyppinen asenne jota itekin dikkaan.. Ei tästä autojen roplaamisesta kannata tehä liian vaikeaa ja stressaavaa.

    Vanhat eurot on tosi jees, jenkit ne vasta onkin jees, tuninki on ööööö tuota, ihan jees ja hattu nousee kaikille jotka viitti kätensä liata näiden nelipyörästen takia.

    Sitä en osaa sanoa että kannattaako od:llä olla tätä tuninki palsataa. Taitaa valtaosa kuitenkin keskittyä naureskelemaan näille tuninkivehkeille ja mikäpä siinä, mielipiteensä kullakin.
     
  15. puavo the baboon

    puavo the baboon Gearhead

    tän tuninki ja stylinki osaston vois muuttaa lopettamise sijasta esim. muut harraste autot ja käyttökikotin palstas? :wink: ite harrastan muitakin romuja chevyn lisäs,100a dasuni,välikoppa escorttia ja pari kaaliakin on tontilla.. nuille lasikuitu sukkuloille on omat fani sivunsa mutta jos täällä joku kysyy käyttökikottimen/talviauton korjausvinkkejä ni ee tarttis pussihousujen iha hurjistua et vittuko tänne tulette utelemaan jenkkiautosivulle nissandatsuncherryn sytytys tulppien kärkiväliä tms.. :rotfl:
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Muut kuin mitkä? Ja kohta sitten alkaa taas se vääntäminen harraste- tai käyttöauton määritelmästä. Toisen käyttöauto on toisen harraset niin eikö ne kannata molemmat käsitellä noissa jo olemassa olevissa.

    Eiköhän tämä ole hyvä näin. Jos ei ole asiallista asiaa niin jättää kirjoittamatta - koskee muitakin aihealueita. Ja minua myös :oops:
     
  17. puavo the baboon

    puavo the baboon Gearhead

    lähinnä tarkotin näitä paska kikkareita jotka on valmistettu muualla ku ameriikassa,euro foortit,datsunit,vanhat toyotat,opelit jne.. ja vaikka ajankin datsunilla olosuhteiten pakosta ni silti minua vituttaa kahtoa kun tekniikka osastolla kysellään citroenin airbag valon sammutusta tms.. :poff:
     
  18. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Katoitko sen Karpolla on asiaa-pätkän? Se ainakin liitty vahvasti tuningiin. Tämä huumoripätkä kuvaa ehkä enemmän "amiksia", mutta tuning harrastajina hekin tuntuvat itseään pitävän. Tollasta porukkaa meidän koulussa ainakin riitti. 200€ Corolla, 2000€ musavehkeet ja joku takaspoileri mätänetistä ja menox.

    Ikä tuo viisautta tai jotain.

    [​IMG]
     
  19. jknR

    jknR Gearhead

    Mopoautostahan toikin harrastus on ihan hyvä aloittaa jos ikä ei riitä vielä "oikean" auton rattiin. Toivottavasti tuon kikkareen rakentaja ei vaan viisastu vanhetessaan liikaa ja lopeta koko harrastusta. ;)
     
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No juu, liittyy se, paitsi se kyljellään pötköttävä Golffi ledinauhat pohjassaan... Se munamallin Kedautti lasikatolla on käsittääkseni ihan vakavalla mielellä tehty ja kohtuullisen tunnettu ulkomaillakin, jokainen saa tietty olla ihan mitä mieltä vaan aihion valinnasta, mutta lopputuloksessa ei mun mielestä ole mitään naureskeltavaa. Eiköhän kyseisen Kadetin rakentamiseen ole kulunut rahaa, aikaa ja vaivaa ihan kohtuullisesti... Ja ideahan on ihan sama kun Hot Roddingissa alunperin, otetaan halpa aihio jota aletaan rakentamaan. Tai sitten videossa esiintynyt A-Vectra, ei mun tietääkseni ole tehty 2-ovisena koskaan, Dartteja ja BelAireja muuteltiin 2-ovisiks ennenkun Cruiserproject oli edes syntynyt...

    Monesti tuntuu että äänekkäimät tuningin arvostelijat on näitä harrastajia jotka "harrastaa" jotain Capricea tai ChevyVania repimällä saastelaitteet ja äänenvaimentimet mäelle, enemmän mä arvostan vaikka ton mopoauton duunannutta 16-vuotiasta kun näitä em. tosiharrastajia. En mäkään mitenkään suuremmin arvosta valtavia lintulautoja ja korisarjoja, mutta pidän mielessä että siltä lintulaudalla ja pokemon-värityksellä varustetulta japsitötteröltä voi tulla turpiin ja huolella...
     

Kerro tästä muillekin!