Tuning & Styling -osaston tulevaisuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja Ylläpito, 19.11.2004.

?

Tulisiko "Tuning & Styling" -osasto sulkea?

  1. Kyllä

    25 ääntä
    29,1%
  2. En osaa sanoa

    11 ääntä
    12,8%
  3. Ei

    50 ääntä
    58,1%
  1. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Onks meillä kuinka paljon ikäeroa? Ihan samalla logiikalla voin kysyä, että mitä sä alat niitä puolustelee kun et ollut sillon edes syntynyt? :p Kyl mä oon nähny kun BelAiri on muunnettu kaksoviseks, mutta onko se tuningia? Mun Capricessa ainakin on äänenvaimentimet paikalla ja 78 vm niin siinä ei kai ole saastelaitteita niin paljon ollutkaan noissa uudemmissa vehkeissä. Ja eihän mun muutenkaan pitänyt edes olla harrastaja vaan ihan peruspulliainen, joka nyt vaan sattuu ajamaan hieman vanhemmalla perhejenkillä ympärivuoden.

    Kuka turpiin saamisesta on puhunut? Itselläni ei ainakaan ole tapana kilpailla joidenkin huippuunsa viritettyjen autojen kanssa omalla perus perhe sedanilla, joka on täysin VAKIO. :eek:

    /edit Senkus pilaavat autonsa ja käyttäytyvät tuolla liikenteessä kuin idiootit. Kateudestahan se kai johtuu. :rotfl:

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=pZ9mCHREElc#t=160s

    2:40-3:08 :lol:

    Kyllähän mäkin voisin tuningia harrastaa nimittäin detuningia! "Detuning refers to returning a modified car to its original factory status."
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kuvaus sopii hyvin myös perus linttajengiin! :rotfl:
     
    MadMike tykkää tästä.
  3. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    No kyllä mä ymmärrän jos auto on päässyt huonoon kuntoon käytön myötä, mutta en mä oikeasti sitä tajua, että joku potkii tahallaan niihin lommoja tai vetelee spray maalilla. Onhan ne karun näkösiä ja jopa niin karuja, että ne on jo omalla tavallaan hienoja, mutta itse jos ostaisin auton niin en haluaisi, että sitä on ruostutettu. Mielummin Californian auringon paahtama. Ne näyttää jo hienoilta.

    Miks ei koskaan Amerikkalaiset autot yritä kisailla mun kanssa valoissa olin sitten Cheyvllä tai Opelilla liikenteessä? Mutta tyyninki pellet ovat heti kimpussa jos menee Chevyllä ja joskus jopa Opelixilla? Kertoo jotain käyttäytymisestä kuitenkin. Ja ehkä se keski-ikäkin vaikuttaa asiaan.

    Jos asia on se, että Tuning on kuin Rodia niin poistetaan jompikumpi näistä? Tuning & Styling = Rod & Kustom?
     
  4. ata

    ata Gearhead

    Mikä tarve on poistaa mitään? Luetun ymmärrys ainakin kaipaa parannusta. Kuka on sanonut, että tuning ja rodaus on sama asia, minä ainakin kirjoitin vain, että se muistuttaa idealtaan sitä mitä roddaus oli esim. 50-luvulla USA:ssa jolloin se alunperin siellä alkoi varsinaisesti. Ei ollenkaan sama mitä se tänä päivänä on.
     
  5. jknR

    jknR Gearhead

    Eiks noi vois yhdistää. Rod Tuning & Kustom Styling? ;)
     
  6. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Kuka sua on syyttänyt mistään? Tarkista se oma luetun ymmärrys. Missä vaiheessa viittasin sun teksteihin?
     
  7. ata

    ata Gearhead

    Kirjoitit:
    ja tätä ennen tässä samassa ketjussa tällä viikolla minä ja bowtie olimme maininneet, että tuningin idea on nykypäivänä vastaava kuin roddingin idea oli alunperin. En väittänyt kenekään "syyttäneen" ketään, oletin vain että olit tätä keskusteluketjua lukenut kun noin kärkkäitä kommentteja haluat kirjoittaa. Olit sitten näistä jostain keksinyt että joku olisi väittänyt (minä tai bowtie) että tuning olisi sama kuin roddaus.

    Ehkä sitten viittasit bowtien tekstiin, mutta siinä hän vain kirjoitti samasta asiasta josta olin itse kirjoittanut torstaina. Kumpikaan ei ole väittänyt, eikä kukaan muukaa, että tuning ja hot rodding olisivat sama asia, vaikka idea niiden takana onkin alunperin sama, hot rodding on vain muuttunut vuosien mittaan aivan toiseksi asiaksi, vaikka autot olisivat pysyneet samanlaisina, mutta siitä se ero tuleekin.

    Tällainen jankkaus on kyllä ihan turhaa. Sovitaanko, että minä saan jatkaa sekä epäkäytännöllisten coupemallisten jenkkiautojen että tuning-autojen harrastamista ja sinä saat jatkaa tilavalla farmariautollasi ajamista eikä kumpikaan halua poistaa kummankaan autoharrastuksia. Olen aika monta vuotta tuolla tuning-harrastuksen piirissäkin pyörinyt itse ja tiedän ja tunnen monia sen puolen harrastajia, ainakin itse arvostan myös heidän rakennelmiaan. Samaten jenkkiautojakin "tuunataan" tai millä nimellä sitä nyt kutsuu, en kyllä tuota tuning-sanaa käytä itsekään, koska sillä on niin negatiivinen klangi. Etenkin kun olen sen ikäluokan henkilö itse, että se tarkoitti virittämistä alunperin. Nykyään enemmän muuta ja siitä on tullut joillekin pelkkä haukkumasana.
     
  8. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Oliks toi farmariauto joku oletus vai vittuilu? :p Sellaista en kuitenkaan omista.
     
  9. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    ^ sillä ei liene tässä varsinaisessa asiayhteydessä juurikaan merkitystä
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    On meillä varmaan just sen verran ikäeroa et kun noita muutoksia on tehtailtu mä taputtelin paskakakkuja, sä et ollu vielä edes syntyny. Anyway, oli se kenenkin ikä mitä tahansa, sen verran pitäis olla avarakatseisuutta et annetaan muiden harrastaa just niitä autoja kun haluavat. Sun teksteistä loistaa vähän semmonen mielipide että kaikki tuunatut romut on vaan pakoputkiviritettyjä räppänöitä, siks otin esille sen turpiin saamisen... Muiden liikennekäyttäytymistä mun on vaikea perustella, eli en osaa sanoa miks jengi haluaa kisata sun kanssa. Ehkä sun auto kuullostaa niin tehokkaalta? Mistä minä tiedän...

    Ata sitä tossa yritti sulle selvittää että hot rodding on lähtökohdiltaan sama asia, toisen maailmansodan jälkeen oli runsaasti nuoria miehiä vailla töitä joista monet aikansa kuluks alkoi rassaamaan vanhoja 30-luvun autoja joita sai lähes ilmaiseks, päämääränä saada ne kulkemaan kovempaa omalla rakentelulla. Ihan sama mitä nykyään tuunarit touhuaa, ainoo vaan että 30-luvun fordit on vaihtunut 80-90-lukujen japsiritsoihin, ei niitäkään oikein kukaan haluu nykyään joten saa lähes ilmaiseks. 30-luvun Fordit taas maksaa kymmeniä tuhansia joten siinä vähän syytä miks nykykakarat ei moisia harrasta... Ja arvaas kuinka paljon rodimiesten laittomat kisailut sun muu touhu herätti vastalauseita 40-50-luvuilla, ihan samalla tavalla porukka ajatteli että perseilevät liikenteessä pilatuilla autoillaan kun mitä sä ajattelet tuunareista. Kun asioita kattoo vähän pidemmälle niin huomaa ettei tuning ja kaahaus oo mikään uus jutttu, ajopelit on vaan vähän erilaisia nykyään.
     
  11. JariV

    JariV 2nd gear

    Bowtie on asian ytimessä. Hyvin kirjoitettu.
     
  12. Fargo

    Fargo Gearhead

    Nii, se ooppelihan ei ollu sun....
     
  13. 69

    69 Gearhead

    Oho, oodeella on tämmönenkin osasto, enpä ole huomannutkaa. No olkoon vaan.
     
  14. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    No enkö mä saa esittää niitä vastalauseita nykyään 2000-luvulla? Ihan samalla tavalla mä ajattelen, että ne perseilevät siellä liikenteessä. Tuning ja kaahaus ei joo ole ihan uus juttu ja katukisoja ne tykkää järjestää. Ettis omia kavereita kisattavaks jossain muualla kun keskellä julista liikennettä ahdistelis mun omia vakio romuja. Se on helvetin hienoa, että nuoret ihmiset osaa, viitsii ja harrastaa. Varsinkin autoja! Mutta vittuako tekevät niin rumia niistä ja käyttyvät niin saatanan ylimielisesti niiden autojen kanssa ja vaarallisesti kaahailevet tuolla. Ei kaikki, mutta sama juttu ku manneilla. Surullista, että se 98% pilaa loppujen 2% maineen. Jenkkiporukois taas toisin päin se 2% säheltää. Johtuuko ikäerosta sitten en tiedä.

    No ei ollukkaan. 01 Polo oli farmari joskus, sitte 92 Opel sedan, 80 Aspen sedan Ja 78 Chevy sedan. Ja tossa ilmeisesti viitattiin johonkin lintta farmari Capriceen.
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Oliskohan ihan noinkaan...? Vähän epäilen.
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Erikoista, että meikäläisen rinnalle ei ole yksikään tuningauto tullut vielä kurnuttamaan, vaikka tuollainen vanha Camaro saattaisi olla sangen houkuttelevakin "päänahka" metsästettäväksi.
    Olen suorittanut empiirisiä kenttätutkimuksia kahdella eri Camarolla, eli vm. 1972 pikkulohkolla ja vm. 1968 isolohkolla. Toisessa jykevät soundit, toisessa hillitymmät.
    Pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla. Maalla ja kaupungissa.

    Mutta ei.
    Tuning-autoista, tai niihin rinnastettavista ajoneuvoista on näytetty lähinnä peukkua tai pyydetty valoissa painamaan kaasua veekasisoundien takia. Joskus vähän kumiakin on pyydetty polttamaan...

    Eli tämän noin seitsemän vuotta kestäneen kesäisen kokeilun siivittämänä olen antanut itselleni ymmärtää, etteivät ne tuning-autoilijat ainakaan minua ole liikenteessä häirinneet läsnäolollaan.

    Mutta sitten nämä uudenkarheat Audit, Volvot, Volkkarit ja heidän keski-ikäistyvät kuljettajansa. Sieltä sitä kilpailutahtoa alkaakin löytyä hieman eri lailla. Mutta se ei taas ole minun päänvaivani.
     
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Vähän samat kokemukset kun Jakulepillä, meillä ei varmaan oo tarpeeks provosoivan näköistä kalustoa...?
     
  18. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Miksette muuten itse harrasta tuning autoilua? Voisitte tehdä sellaisia hienoja pelejä, joista puhutte.
     
  19. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mie harrastaisin mutta kun ei riitä rahat, pitää tyytyä mopariin... :lol:
    Vakavasti... kyllähän toisen käden jälkeä arvostaa, oli niillä käsillä sitten tehty mitä tahansa. Kun näen rakennetun auton ja vaikka se ei ole sellainen millä itse haluaisi ajaa niin silti arvostelen sen sillä perusteella miten se on tehty.
    Käyttiksenä minulla on vanha Volvo, od:n porukalle paha ja ruma "tuningauto". Onhan siinä alustasarja, matalaprofiilirenkaat, tummennetut lasit ja turbokone. Minulle se on vanha volvo, ihan jees auto käyttikseksi vaikka sitäkin joutuu välillä harrastamaan.
     
  20. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Ainakin täällä Keiteleellä tuninkia harrastavat hieman samaan tyyliin kuin jotkin jenkkejä.ei paljon kuttaperkka härpäkkeitä.Ei paljon eroa alkuperäisestä ulkonäkönsä puolesta,mutta kun tutkii lähemmin löytyy kaikkea pientä ,samaa mitä jenkeistäkin.Liekkö suuri synti jos heilläkin on oma palsta näillä sivuilla?Voinen lainata kurssinjohtaja Marja Linnovea:"Ihmisellä on aikaa ja rahaa siihen mitä hän pitää tärkeänä".
     

Kerro tästä muillekin!