Tunnel Ram vakiona 2023 letukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 27.10.2021.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Noh, onhan se jonkinmoinen uusi pikkulohkoletukka. Ei ollenkaan perinteinen, mutta eiköhän siitä tule crate-versioitakin. Ja ihan helposti ei saa viritettyä imupuolta vakiosta..

    Hydraulinostajia ei tässä moottorissa ole ja ilmeisesti kuusitasoinen alakerran alipainepumppu tehostamassa toimintaa. Hm.

    Pakosarjat näyttävät ihan siisteiltä. Mutta kait joku noistakin tekee rosteriversion. 670 heppaa vaparista ei juuri siitä kuitenkaan taida kasvaa.

     
  2. TM:llä on juttu samasta aiheesta:

    Corvette Z06:n 5,5-litrainen vapaasti hengittävä moottori tuntee yhtiön sisällä koodin LT6. Se kehittää 500 kilowattia ja käyntinopeusmittarin punainen viiva on kohdassa 8 600 r/min. Suurin vääntömomentti 623 Nm saadaan 6 300 r/min kohdassa eli ylempänä kuin useimman moottorin suurin teho!

    [​IMG]
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jotain arvioita varttimaililta, mutta harvoinhan ne toteutuu sitten kuitenkaan lehti/videotesteissä:

    1/4 should be about 10.5 at low 130s

    Saapa nähdä.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pakosarjat on jo rosteria.
     
  5. J.J.

    J.J. Gearhead

    Eiköhän tuo kympin vartin mene että tärähtää kun perusversiollakin pääsee matalan yhdentoista ajan, jotkut päässeet jopa kympin puolelle.
    Mahtava laite kyllä tulossa, kiva kuulla miten flatplane kone laulaa.
     
    Muokattu: 28.10.2021
  6. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    https://www.caranddriver.com/news/a38044152/2023-chevrolet-corvette-z06-revealed/

    Sylinterimitat 4.1 x 3.15
    The engine is rated at 670 horsepower and 460 pound-feet of torque, with the horsepower peaking at 8400 rpm, right near the 8600-rpm fuel cut. That Ferrari V-8s also make peak power right at redline is no coincidence. In the LT6, more revs mean more power, and the engineering team will use every last rpm it can.
    In an automotive world obsessed with electrification and efficiency, it's bold for GM to develop a new engine with a short stroke and a fat bore. Cylinder dimensions are 104.25 millimeters by 80.0, netting a displacement of 5.5 liters. The compression ratio is 12.5:1. And for the engine nerds: The brake mean effective pressure is in excess of 1400 kilopascals.

    vanhaan lohkoon LS7 perustuva doch V8
    https://www.motortrend.com/how-to/750-hp-dohc-ls-based-mercury-racing-motor-roadster-shop/
     
    Muokattu: 28.10.2021
    Isamu tykkää tästä.
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Niin mutq litra teho.... :D Tätä kuulee niin prkleen usein joltain euro/japsi/mp porukoilta. Mitä hiton väliä sillä litra teholla on, jos ne tekee jonkun 100-300hp...
    Näitä onkin hyvä kiusata sanomalla, mutta RC porukat nauraa teidän litra tehoille :D
     
  8. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Vai flatplane?
     
    J.J. tykkää tästä.
  9. Itse mietin eilen, että mikä on tunnel ramin määritelmä. Tämmöisen löysin:

    Wiktionary describes a tunnel ram as ‘A type of high-performance intake manifold designed to straighten the pathway of fuel/air mixture, speeding the flow to the combustion chamber’.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Voi myös ajatella moottorin tehopainosuhdetta.

    Ilmeisesti LT6-moottori painaa 215 kiloa (with fluids) joten 679 euroheppaa tuosta malmikasasta tekee n. 3.16 heppaa per kilo.

    Siitä vaan sit vertailemaan neli- ja kuusipyttyisiin vakiomoottoreihin.
     
    chevy 2 ja Fuselage tykkäävät tästä.
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nii-i.

    [​IMG]
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Monesti sitkeessä elää olettamus, että Tunnel Ramit ei toimisi kadulla. Vaikka monissa dynotesteissä on todistettu, että niillä saa alaskin vääntöä yms lisää vs single plane imarit.
     
  13. Milloinkohan tulee ensimmäinen stroukkisarja..
     
  14. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Sillä saataisiin ainakin litrateho laskemaan vähän inhimillisemmälle tasolle.
     
  15. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Joo mutta tuo imari ei ole ihan tavallinen siksi että siinä on puoliskojen välissäkin läpät. Läpillä voidaan puolittaa kotelon tilavuus alakierroksilla ja tuplata tilavuus yläkierroksilla.
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jännä nähdä viedäänkö jenkkilässä tällaista moottoria koskaan johonkin Westechin moottoridynoon. Ja jos viedään, niin tuleeko sieltä reilut 700 kaakkia sellaisenaan.

    Eli kuten tapana on niin vakiomoottorin tehot kasvaa mukavasti vaikka niille ei ole tehty muuta kuin ehkä apulaitteiden poisjättö ja STP-korjauskertoimet.

    Vähän asiaan liittyen eli BTR:ltä tuli mainos miten uusi 225 VVT-nokka puskee mukavat lisätehot LT1-moottoriin. Eli peräti 579 heppaa pelkällä nokan muutoksella:

    [​IMG]

    Ihan hienoa sinänsä, mutta mites 455-heppainen vakio LT1 puskee kuitenkin tuossa 501 kaakkia...

    Tuo toinen käyrä eli 608 heppaa on nokalla ja MSD:n imusarjalla.

    Kivoja lukemia ja kun niistä vähentää sen pattiarallaa 50 kaakkia niin ollaan suomidynolukemissa.
     
  17. max

    max Double Gearhead

    STP korjauskerroin....onkos tämä se juttu jonka näkee farkku tai nahkatakin hihassa?
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo melko monessa videossa Richard Holdener avaa tota miksi vakiot tuottaa Westechillä enemmän kuin mitä tehdas ilmoittaa. Tuo STP kerroin taitaa olla sellainen että "kelikerrointa" on niin paljon todellisen maailman verrattuna että se nostaa aina tehoa?

    Täytyy siis vaan ottaa korjauskerroin käyttöön kun lukee ämeriikan testiä.
     
  19. TM tietää (?):

    Hurja moottori antoi tietenkin olettaa, että suorituskyky on aivan toista luokkaa kuin tavallisessa Corvette Stingrayssa. Sekään ei ole mikään etana, vaan kiihtyy nollasta 60 mailiin (96 km/h) 2,9 sekunnissa ja taittaa varttimailin 11,2 sekunnissa. Nyt tiedämme Z06:n vastaavat arvot, jotka ovat hurjaa luokkaa: 2,6 ja 10,6 sekuntia.
     
  20. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

Kerro tästä muillekin!