Tuontiauto vm.1968 rattilukko ja katsatus ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Nova1968, 19.4.2011.

  1. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Osta Cobra. Jotenkin ei ton laatu häikässyt. Molemmista kaukosäätimistä patterit loppu eikä toinen toiminut ollenkaan.

    Leima on kuitenkin paperissa ja ajokausi aloitettu.
     
  2. firesweep

    firesweep Gearhead

    No hitto tuli kuitenkin hankittua sleel mate. Täytyy nyt vaan sitten elää tämän kanssa:(. Toivottavasti toimii leiman ajan.
     
  3. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Mistä hankittua ja millaista Cobraa olette noihin laittaneet?

    Mulla -68 Coronetissa on joku Jenkeissä vähän sinnepäin asennettu hälytin, jota en jaksaisi siinä katsella, kun kaukosäätimiäkin on vain yksi ja se koko vehje muutenkin on toiminnaltaan sekä asennustyönlaadultaan täysi vitsi. Eli jotain fiksumpaa kaipaisi tilalle, kun rekisteriotteessa erikseen lukee, että virtalukkoa ei tarvita, koska autossa on varashälytin.

    Yhteen Mersuun laitoin jokunen vuosi sitten Cobra G198:n, joka on toiminut pääosin ihan asiallisesti. Toiseen Mersuun laitoin taas Viperin jonkun kaksisuuntaisen hälytysvehkeen ja ihan ensimmäinen tekemäni hälytinasennus oli myös Mersuun, ja se oli Alfatech 200BB. Se oli sellainen värkki, joka ei ensimmäisen kymmemen vuoden aikana tehnyt mielestäni mitään asiaankuulumattomia kommervenkkejä, joten siihen olin erityisen tyytyväinen. Niitä vaan ei enää saa mistään.

    Jotenkin tuntuisi, että joku Viper (tai saman firman Avital) tai Cobra se nyt voisi sitten olla. Kytkentä on suhteellisen simppeli, kun ei tarvitse miettiä keskuslukkojen tai muiden mukavuustoimintojen ohjaamista, kun niitä ei ole... Käynnistyksenesto ja luukkutunnistimet toimintaan, niin se jo riittää aika pitkälle. Ehkä vielä vilkkujen / takavalojen kytkentä sitten lisäksi.
     
    Muokattu: 19.3.2017
  4. firesweep

    firesweep Gearhead

    Lähetetty yv PPR Cudalle.
     
  5. three hundred

    three hundred Gearhead

    Lahti. Auto alram. Tyyppiä en nyt muista... sekin kyllä löytyy jostain varastosta se paketti...
     
  6. 455STW

    455STW Gearhead

    Mikä mahtaa olla todennäköisyys/mahdollisuus saada kyseinen pykälä poistettua lainsäädännöstä tai saada sinne lisäys/poikkeus ettei 50 vuotta vanhoihin tuontiautoihin tarvitsisi alkaa asentelemaan moderneja ajonestolaitteita?
     
  7. three hundred

    three hundred Gearhead

    Jos olis ollut järkevä katsastusmies niin vaikka heti... trafilta löytyi joku asetus mikä kumoaa sen rattilukon asennuksen mutta kun on jäärä niin on jäärä. Oli kyseinen paperi mukana leimalla ja ei halunnut ymmärtää vaan hylky tuli....
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Muokattu: 22.3.2017
  9. 455STW

    455STW Gearhead

    Eli katsurit tietämättömyyttään asennuttaa turhia värkkejä wanhoihin rautoihin?
     
  10. three hundred

    three hundred Gearhead

    Ei se toi ollut .... siinä oli jotain... suurina sarjoina valmistettuja autoja ja sit oli USA ja pari muuta maata... en nyt muista sitä mut voin kaivaa sen ens viikol jos joku sitä kaipaa??
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    Joo siis liitettä 8 voi käyttää suurina sarjoina valmistetuille.
    "Liitteen 8 mukaan luvattoman käytön estolaitteen teknisille vaatimuksille voidaan soveltaa vaatimustenmukaisuuden osoittamistapaa I, jolloin riittää, että esim. ohjauslukko täyttää USA:n, Japanin, Korean tai Kanadan mallivuotta koskevat vaatimukset."
     
  12. three hundred

    three hundred Gearhead

    Jotai tommosta siin tais olla..
     
  13. Turnn

    Turnn Gearhead

    Jos mun kärryn ensimmäinen käyttöönottopäivä olisi ollut 6 viikkoa aikasemmin,tai tuotu muuttoautona,ei "ajonestolaitetta" olisi tarvinut! Ja mitä se trafille (liikenteen turvallisuusvirasto) kuuluu onko rattilukkoa! Jotenkin ymmärtäisi jos vakuutusyhtiö sitä vaatisi.
    Varmaan joku katsastaja katsois sormien läpi em. laitteen puutetta... Minäkin varasin varta vasten sellaselle joka vois niin toimia -Ei toiminut :D
     
  14. 455STW

    455STW Gearhead

    Eli katsuri päättää tarvitaanko (elektroninen) ajonestolaite tai vaihtoehtoisesti kirjaa rekisteröintikatsastuksen yhteydessä auton tietoihin että kyseinen ajoneuvo täyttää em. poikkeusehdot?
    Kannattaako siis kysyä ennakkoon katsurin kantaa asiaan?
     
  15. firesweep

    firesweep Gearhead

    Kävin juuri katsastuskonttorilla selvittämässä ennakkoon minkälainen ajonestolaite on hyväksyttävä. Käytännössä elektroninen ajonestolaite kauko-ohjaimella on hyväksyttävissä, mutta ei osannut oikein selittää miksi mekaaninen lukitsin ei kelpaa (esim Bilteman). Kumpikin kun kuitenkin vaatii manuaalisen toimenpiteen että menee päälle o_O.

    Tässä Trafin ohjeessa (https://www.google.fi/url?sa=t&sour...lK-jT0Z5_sIHqGi7w&sig2=o8a762LWKcjU9tc3wAcNWQ) puhutaan kohdassa 13 vain ohjauslukosta. Mutta millainen ohjauslukko käy, on edelleen epäselvää.

    Tuli sellainen fiilis, että katsurit ovat vain nyt jostain syystä päätyneet elektroniseen ajonestolaitteeseen.
     
  16. 455STW

    455STW Gearhead

    Katsurisi ei ole ajan tasalla? Eikä ilmeisesti moni muukaan katsuri?
    Jos valmistusvuotta koskevat valmistusmaan vaatimukset täyttyy, ei tarvitse alkaa asentaa Suomilandian aikanaan vaatimia ajonestolaitteita?
     
    Muokattu: 23.3.2017
  17. höyrymakkara

    höyrymakkara 1st gear

    Pari vuotta sitten kun katsastin oman 71 -mallisen auton, niin ei meinannut katsatusmies uskoa millään että ajonestolaite riittää eikä se rattilukko ole pakollinen. Väitin, että kyllä on muillakin riittänyt kun olin täältä lukenut. Soitti sitten muuta asiaa trafille kysäisi ohimennen tätäkin asiaa ja sieltä sanottiin että elektroninen ajonestolaite riittää.
    Kytkentähän on helppoa tällaisiin vanhoihin autoihin ja eihän siitä tarvi kytkeä kuin se ajonesto. Eli solenoidin heräte laatikon kautta.
     
  18. T.

    T. 3rd gear

    Jos pitää kauko-ohjattu olla, niin oltaisiinko tässä jo aika lähellä?
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Ajonestolaite vaaditaan 1.10.1998 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa.
    Ei tarvi rattilukkoa alkuperäisessä 68 mallin jenkkiautossa jos tehdään rekisteröintikatsastus. Eilen viimeksi varmistettu K1 konttorilta.
     
  20. 455STW

    455STW Gearhead

    Tuota tarkoitin omissa kirjoituksissani, mitä Ck yllä kirjoittaa; jos katsuri ei ole ns. ajan tasalla ja vaatii ajonestolaitetta, ei kannata kysyä että millainen ajonestolaite laitetaan, vaan kertoa että sellaista EI tarvita. Eikä rattilukkoa.
    Onneksi tätä nykyä on useampia vaihtoehtoja missä (rekisteröinti)katsastaa, joista jotkut tarjoavat jopa palvelua...
     

Kerro tästä muillekin!