Tuontiautojen veropäätökset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja dodge, 7.1.2006.

  1. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Ennen vuotta 1950 valmistetuista autoista ei mene tullia kunnosta riippumatta, ALV menee ostohinnasta + rahdista.
    Yli 30 vuotta vanhoista autoista ei mene tullia, jos ovat alkuperäiskuntoisia, eli ALV ostohinnasta+rahdista ja lisäksi sitten autoverot.
    Eli yli 30 vuotta vanhoista, vuoden 1950 jälkeen valmistetuista autoista peritään tullia 10%, jos puuttuu osia. Missä sitten menee osien puuttumisen raja onkin kai sitten tullimiehen päätettävissä.
     
  2. 74

    74 Gearhead

    Loistava vastaus. Kiitos.
     
  3. BuickS

    BuickS Gearhead

    Onko lisää käytännön kokemuksia Tullin veroarpajaisista koskien wanhoja ajopelejä?
     
  4. kustom builder

    kustom builder 1st gear

    verotus

    Olen jo sen verran pudonnut kärryiltä että parasta kysyä: koskeeko tämä uuden mallinen (lue edullisempi) verotus vain EU:n alueelta tuotavia autoja vaiko myös USA:sta tuotuja?
     
  5. MiCiC

    MiCiC 1st gear

    Eikös tuo autoverotusjuttu mene sillai että ´58 on ensimmäinen vuosi suomessa jolloin autoveroa perittiin..

    Eli tällä logiikalla ´57 ja vanhemmista ei tarvitse maksaa veroa.

    Näin olen antanut itselleni kertoa, ja tällä säännöllä ite oon noita kattellu.

    Oikaiskaa nyt jos oon väärässä mutta väitän kyllä kovasti että se näin on.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Näin se on ja vero on sama tuodaanko eu:sta vai muualta.
     
  7. Bitch

    Bitch Gearhead

    Ja tämä tieto tullista:

    "Toisesta EU-maasta tuotava auto on tulliton ja käytetty auto on myös
    arvonlisäveroton. Ennen kuin auton voi rekisteröidä Suomessa, on
    siitä maksettava autovero ja autoverosta arvonlisävero. Jos auto on
    otettu käyttöön ennen 1.1.1958, se on autoveroton.
    Käytetyn auton autoverosta ja sen laskemisesta on tietoa Tullin
    nettisivuilla. Sivuillamme on myös esimerkki autoveron laskemisesta.

    Tämä ei ole valtiota sitova tieto.

    Ystävällisin terveisin,

    XXX"
     
  8. edsel58

    edsel58 1st gear

    Veroista

    Jos pystyy todistamaan, että -58 mallin auto on otettu jenkeissä käyttöön vuonna -57, mitähän tulli siihen sanos ?
     
  9. Speed Bird

    Speed Bird 1st gear

    58- mallinen auto joka on otettu käyttöön 57 on veroton .Vero päätös tehdään käyttöön otto vuoden mukaan
     
  10. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Jos käyttöönottovuosi on ratkaisevaa, niin mitenkähän autoverotetaan sitten vm 1917 T-Ford, jota ei koskaan rekisteröity ? Tuollainen oli pari vuotta sitten myynnissä USA:ssa, ajettu 85 vuoden aikana vain n. 400 mailia siirtoajoja, auto on siis käytännössä uusi, kuin pakasta otettu. Saako edes Suomen kilpiin, kun pitäisi ilmeisestikin täyttää "uuden" auton (ensi)rekisteröintihetken turvallisuus- jne. vaatimukset, esim. turvavyöt, jarrut edessäkin, katalysaattori, Air-Bag:t, niskatuet, kolaritestinormit, EU-tyyppihyväksyntä, jne...
     
  11. Speed Bird

    Speed Bird 1st gear

    Kysyppä tullista voi olla että miettivät silläkin vähänaikaa :D Mutta meneekö tämä autovero homma nykyään niin että KAIKKI 25vuotta ja vanhemmat autot vm-58 asti verotetaan automaatisesti alenevalla verokannalla joka lasketaan uuden auton hinnasta,eikä tulli enää määrittele auton hintaa?
     
  12. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Mercury Cyclone -68.
    Veropäätös 30.11 2003
    Verotusarvo: 7500e josta veroa maksettu 2444,70e

    Tiedä sitten saako mitään takaisin jos nyt pyytää UUSIEN normien
    mukaan laskettamaan verot?
     
  13. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Ainakin mun kohdalla Lahden tullissa meinas vanhempi patu että tulli menee vaikka auto onkin vuosimallia 1929. Pitäisi kuulemma olla hyvin tarkkaan alkuperäinen, eli vaatisi melkein museoauto tarkistuksen tms..
    Luuli raukka tietysti että kontin kätköistä paljastuu jokin hottentotti -viritys...

    Onneksi nuorempi naisvirkailija otti asiakseen selvittää että meneekö tullia vai ei. Ei mennyt lopulta. Vain alvi ostohinnasta ja rahdista.
    Tällöinkin pari autoverotuksen kaveria kävi katsomassa autoa ja totesi sen alkuperäiskuntoiseksi, ilman mitään ongelmia. Hatunnosto tälle toimiston tädille!
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Yli 50v auto saa olla minkä kuntoinen vaan! Yli 25v auto pitää olla kokonainen ja alkuperäinen sekä "harvinainen" eli ei enää valmisteta yms. Montako yli 25v vanhaa automallia on yhä valmistuksessa? Morgan?
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Yli 50v auto saa olla minkä kuntoinen vaan! Yli 25v auto pitää olla kokonainen ja alkuperäinen sekä "harvinainen" eli ei enää valmisteta yms. Montako yli 25v vanhaa automallia on yhä valmistuksessa? Morgan?
     
  16. Perttu

    Perttu 1st gear

    Mercedes-Benz G-sarja.
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Lueppa toi Tullin linkki niin saat yksinkertaisen vastauksen :rotfl:
     
  18. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Chrysler 300 myös.
     
  19. KTM

    KTM Gearhead

    Ei taida olla mitään yhteneväistä Chrysler 300:lla nykymuodossa ja yli 25-vuotta vanhassa muodossa. MB:n Gelendwagen on yhä pääosiltaan sama kanttikonneella pokattu vempele kuin tuotannon alussa. Siksi vertaus ontuu aika pahasti.
     
  20. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Niin tiedä niistä yhteneväisyyksistä,mutta merkki ja malli on samat,sitähän kysyttiin? Jos kysymys ois ollut "kuinka monta autoa tehdään samalla muotilla kuin 25-v sitten" ei vertaus toimisi.
     

Kerro tästä muillekin!