Tuontiautojen veropäätökset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja dodge, 7.1.2006.

  1. BarrelNut

    BarrelNut 1st gear

    Kyllä tää verohomman epävarmuus on ainakin itsellä pistänyt toisen käyttiksen (muijan auto) päivityksen jäihin.

    Eli syytä olisi valtiovallan kyllä nopeasti tehdä päätös puoleen tai toiseen jos se haluaa autokaupan toimivan normaalisti.
     
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Sama vika Rahikaisella - ykköskiesin myin pois työsuhdekiesin tieltä, kakkoskiesi on parinsadan euron ranskatar (joka sekin saatiin about ilmatteeksi appiukolta, kun meinasi viedä romuttamolle). Eli autoverollista pääomaa tällä hetkellä on käyttöautoissa kiinni likimain 0 euroa, ainoastaan juoksevat kulut rasittaa...

    Kunhan fransmanni ei räkäise öljyjä pihalle tai kone ei jysähdä juntturaan, niin leimaa piisaa ensi vuodelle asti. Ehkä voin näin odotella rauhassa parempia tuulia autoverotuksen puolella...

    ...tosin suomalaisten virkamiesten mulkkuuden huomioiden, en viitsi kyllä henkeäni pidätellä autoveron poistumista odotellessa.

    -JJ-
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    kuule vitun "jusku1"-tyyppi, ihan trolli joo. Tee sinä valituksesi.

    Nokonzok ja kippo761, teillä oli ihan järkeä argumenteissänne, ehkä ihan niin synkkää ei maailma ole kuin olen ajatellut, mutta tokko ihan 350 euron vuosimaksuissa pysyy jonkun fullsize-jenkin vuosittaiset ajoneuvoverot vai oletteko eri mieltä?
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Ajella siis vaikka koko kesä '40 Willysillä, jossa on laillinen 427 isolohko, kun hakisi vaikkapa Englannista auton, eli ei ikään kuin ikinä leimaisi autoa Suomessa, vaan pitäisi Ison Britannian rekisterissä? Aika realistiselta kuulostaa?
     
  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Holleyn logiikka menee vikaan siinä, että eri verotuksen muodot ei ole toisiansa poissulkevia. Ei suomessa ole ennenkään ollut ongelmia verottaa raskaasti sekä auton ostoa, että käyttöä ja lisäksi vielä omistamista.

    Hyvä jos näistä edes jotain saadaan alaspäin eu:n ansiosta, yleensä kun suomessa veroilla on ollut vaan yksi suunta.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Ei varmasti ole noin päin poissulkevia, mutta olen kuvitellut valtiossakin jonkun osaavan laskea, että jos verotuloja on xxx EUR, josta liikenteestä tulee sanotaan nyt muutama miljardi, niin jonkun osa-alueen siitä vähentyessä - autoveron - voisi olla paikallaan nostaa jotain toista osa-aluetta, että verotulot pysyvät samana kuin ennenkin. Näin minä olen vilpittömän tyhmänä jonkun osanneen päätellä tuolla. Helpointahan olisi pysyä esim. liikenteen verotulojen sisällä ja tehdä vain siellä muutoksia, vai mitä? Eli vähenevää autoveroa todellakin voi paikata ajoneuvoverolla, tai miksei polttoaineverolla? Mikä logiikassani on tältä osin pielessä?
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ei välttämättä mikään.
    Suomessa liikenteestä on muodostunut niin suuri valtiontalouden lypsylehmä viimeisen reilun 60 vuoden aikana, että siihen tehtyjen kevennysten paikkaaminen muualta on kivuliasta.
    Käytännössä jäljelle jää kohdennuksen muuttaminen "lypsylehmä liikenteen" sisällä, kuten mainitsit.
    Aina löytyy hyötyjiä ja kärsijöitä.
    Lisäksi: reilupeli on perseestä!
    Jos vaikka huomenna autovero (hankittaessa) olisi 0% ja käyttömaksu nykyinen +200%. Niin mun mielestä vanhojen autojen, joista on maksettu vanha autovero hankittaessa tulisi saada mennä vanhan käyttömaksun mukaan, kun se hankinnan yhteydessä maksettu vero on ollut suurempi.
    Mutta eihän se näin menisi Suomessa.
     
  8. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Pielessä on se että verotuloja ei suinkaan koiteta pitää samana liikenteen sisällä vaan niitä pyritään joka tapauksessa korottamaan ja niin on tehtykin viimeiset reilut puoli vuosisataa. Se että kiltisti maksetaan hankintaveroa ei todellakaan takaa sitä etteikö omistus ja käyttöveroja pyrittäisi kasvattamaan. Oma oletus on että vaikutus on täysin päinvastainen. Jos ei mitään vastaväitteitä kuulu niin verot jatkaa nousuaan jokaisella osa-alueella ja uusia keksitään.

    Ja kyllä, niitä käyttömaksujen ja polttoaineverojen korotuksia täytyy myös vastustaa!
     
  9. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Hei "vitun" Hölley,
    Niin aion tehdäkin, etkä voi sitä mitenkään estää!

    Get a life... :wc:
     
  10. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Tänään tupsahti vain puolentoista viikon odotuksen jälkeen Dodge Coronet 1973 veropäätös: 129,92€, veroprosentti 29...

    Ja isomman rapakon takaa tämäkin tuli, joten toi chrysy on nyt saanut eriarvoista kohtelua?

    Eihän näin vanhoissa ole kun kympeistä kiinni mitä tuo vero on oikealla prosentilla, mutta kyllä tullin pitää oppia laskemaan verot oikein silti. :odroll:
     
  11. DD6

    DD6 Gearhead

  12. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Tuolla on lisäinfoa varsinaisesta päätöksestä elv-caseen liittyen
    http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/743217 ... oikeudessa

    Kannattaa tiedostaa että kyseessähän on vasta käräjäoikeuden päätös, jonka Tulli varmasti vie eteenpäin hoviin jne.

    Ja mielestäni on kyllä kovin ennenaikaista hehkuttaa, että tämän perusteella myös CO2-casen vanhenemisajat olisi heti saatu murrettua. Varmastikin nämä ovat ainakin Tullin lakimiesten mielestä kaksi täysin erilaista tapausta, jotka eivät mitenkään vaikuta toisiinsa. Niillä on siellä kuitenkin lyömäaseena edelleen mm. KHO:2014:183 http://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/vu ... 58527.html

    :argue:
     
  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    hahhaaaa tullintäti soitti ja happamena ilmoitti että tulli joutuu palauttamaan jotain mulle. summista ei puhunut mutta ilmeisesti wanhasta harrasteautosta ei olisi tullia saanut periä!!!

    kiitti impala1968 jusu vinkeistä miten hakea. tämä asia on käsittääkseni oleellinen peruste jos joltain on tullia aiheetta peritty:
    "Täyttää nimikkeen 97050000 vaatimukset tullia peritty aiheetta. Tullimaksu arvonlisäveroineen palautettava"
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Pystytkö hieman avaamaan tätä asiaa. On meinaan 2013 jusun tullaama auto mistä maksettu 10% tullia ja alvit. Autona 1962 impala. Toinen 2012 eteläsuomensijoituksen tullaama 1963 belair.

    Alanko rustaamaan lappuja!?
     
  15. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Ilmeisesti tässä on siis kyse siitä pitäisikö ajoneuvoa Tullin näkökulmasta pitää "museoautona" vai ei? Sillä onko laite sittemmin Suomessa virallisesti museorekisteröity ei pitäisi olla merkitystä. Toki jos on, niin argumentointi on vielä pykälän helpompaa.

    Muun muassa tuolla jotain juttua aiheesta: viewtopic.php?f=30&t=268388
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Luin tuon jutun, mutta ei auennut asia juurikaan lisää. Kuinka moni on tullannut autonsa tuolla koodilla ja mitä selvityksiä on tarvinnut tehdä?? Kauanko on valitusaikaa??

    Itse olen tosiaan maksanut tuon 10% kolmesta yli 30 vuotta vanhasta autosta tässä muutaman vuoden sisällä.
     
  17. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Täällä yksi 0%:lla tullattu kiesi; Haminan tullissa ei sen kummempia selvityksiä tarttettu, kun jusun täyttämissä lapuissa oli esitetty tuota keräilyesine- tai museoautotariffia. Mulla papereita käsitteli joku harjoittelija, mutta hänen kokeneempi kollega soitti johonkin auttavaan puhelimeen asian tiimoilta. Mulle jäi se kuva, että Haminassa riittää että on yli 30 vuotta ikää, alkuperäinen (tätä ei tarkistettu) ja että tullausarva oli vähintään joku 4-5 tonnia...

    -JJ-
     
  18. karra

    karra Double Gearhead

    Viime elokussa tullasin 1980 mallisen mersun nollaprosentilla, alvi pelkästään meni. Olin asiasta useampaan otteeseen meiliyhteydessä kanssa Etelä-Suomen Sijoitukseen. He sanoivat että aina hakevat nollatullia jos ehdot täyttyy, eli auto kokonainen ja suht harvinainen ts eli ei yleinen. Joskus tullaus ottaa kauemmin jos haetaan nollatullia koska tullin päätöksessä saattaa kestää.

    Kuulemma se valitus on hankalaa ja sen onnistumisesta ei takeita eli parempi hakea se nollatulli kerralla, itse tein kunnollisen kirjallisen perusteen auton harvinaisuudesta, melkein A4 tuli tekstiä.
     
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    juuri näin. kantsii tehdä valitus jos wanhasta autosta on peritty 10%:n tulli. valitusperuste tuo minkä aiemmin kirjoitin. tullia ei ole peritty kaikissa tapauksissa. Monista halvahkoista ns. tavallisista harrasteautoista jotka tuli hämeenlinnaan perittiin tulli ymmärtääkseni.
     
  20. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    -71 Plymouth Cuda
    Autovero 135,53 (yleinen myyntiarvo 344,-)
    Vero% 39,40

    Verrokkina
    Ford Mustang 5,0 V8 GT 418hv A6 fastback
    Yleinen pyyntihinta lisävarusteineen 77210,55

    Aikaa meni kaksi ja puoli viikkoa..
     

Kerro tästä muillekin!