Tuontiauton rekisteröintikatsastuksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Make500, 30.6.2009.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Sain tullilta määräyksen hoitaa tuontiautoni rekisteröintikatsastus viikon sisällä, kun sain sieltä 3kk:n siirtoluvan. Tulli tarvitsee autosta verotusta varten painotiedot katsastuskonttorin kautta. Tiedän, että auto ei tule läpäisemään katsastusta mm. huonon rengastuksen ja rikkuneiden valojen vuoksi + ym. pientä.

    Siis kysymys kuuluukin että meneekö tämän jälkeen uusintanäytöllä rekisteriin, vai pitääkö suorittaa taas normaali katastus ja kelpaakohan hylätty leima tullille?
     
  2. kapa

    kapa 3rd gear

    korjaat viat kuukauden sisällä ja eikun konttorille jälkinäytön hinnalla.
    tullille kelpaa vikalistan kera saatu rekisteröintitodistus, eli ei haittaa vaikka olis pikkuvikoja. tarrakilvillä ajelet sitten siihen asti kun veropäätös on tullut ja se on eräpäivään mennessä maksettu.
    korjatkaa jos meni väärin
     
  3. lesabre

    lesabre 1st gear

    Mitäs muutoksia tuohon tuli EU:n pakottamana taannoin? Puhettahan on ollut juuri siitä, että olisi laitonta vaatia Suomessa uutta katsastusta (edes rekisteröinti) jos auto on EU:n alueella (esim Saksa) rekisteröity laillisesti. Tämä ei ilmeisesti vielä silti päde vai?

    Mikäs tossa sitten muuttui, oliko se vaan se, että Suomessa ei enää tarvitse ottaa uutta vakuutusta siirtokilpien ajaksi kun autossa sellainen on jo esim Saksan siirtokilpien myötä Saksaan kerran maksettuna?
     
  4. Mac

    Mac Gearhead

    Noniin, pitäisi käydä omaakin tuontiautoa näyttämässä katsastuskonttorilla, tykkäävätköhän kovinkin pahaa (ts ajokieltoa) kun seuraavat puutteet viat ainakin on:
    Pakki puuttuu
    Pyyhkijät ja pesulaite puuttuu
    Apukuskin turvavyö puuttuu
    Töötti puuttuu
    Ja ties mitä muuta normaalia vikaa
    Ja autohan on -73 Challenger
     
  5. GULF

    GULF Gearhead

     
  6. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Minä kävin konttorilla pelkästään punnittamassa ja ne kirjoitti siitä vapaamuotoisen lapun: "Esitetty auto D valmistenumerolla xxx, paino y kg.
    Maksoi jotain 10-20 eur ja sen sitten laitoin veroilmoon. Katsastus oli sitten muutamaa päivää myöhemmin. Olis pitäny aloittaa tuo katsastus aiemmin, mutta ei ollut vapaita aikoja ennen veroilmoituksen jättöpäivää, kun auton käyttöönotto oli just ennen pääsiäistä.

    Valot ja runkonumero piti fiksata, uusinta näytön sain kuukauden päähän kaupan päälle. Ehkä se lähes turhaan tehty punnitus ja sen maksu niitten mielestä korvasi tuon uusintanäytön hinnan... ;)

    Eli samaan rahaan 225,- + kilvet ja rekisteröinti 27,- sain sitten suoraan museokilpiin kun ei ollut paljoa sipisteltävää. Pari viikkoa olin ajamatta veropäätöksen eräpäivästä, odotellen museotodistusta postista. Vältin näin uuden erillisen muutoskatsastuksen museovehkeeksi.
     
  7. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Mikään noista vioista ei johda ajokieltoon, ei ainakaan pitäisi (ei kuitenkaan haittaa vaikka ottaa luurin käteen ja pirauttaa sille konttorille, jossa on aikonut käydä näyttämässä autoa, konttoreissa ja palveluissa kun on eroja).

    Vastatuodussa autossa kuten kaikissa muissakin autoissa on olennaista turvallisuus, eli: rakenteessa ei saa olla vaarallisia heikkouksia (miehen mentäviä reikiä lattioissa, runko ja kori suurin piirtein irti toisistaan, jne), valot pitää olennaisilta osiltaan pelata ja tietysti ainakin jonkunlaiset jarrut pitää löytyä. Ja jos olisi uudempi auto, päästöt eivät saisi ylittää maksiminormeja, siitäkin voisi rapsahtaa ajokielto.

    Jos nämä ehdot on kunnossa, ei pitäisi olla mitään syytä miksi ajelu ei jatku ensimmäisen konttorilla käynnin jälkeen.

    Tietysti nuo sun mainitsemat viat rajoittaa jo käyttömukavuuttakin, joten jos ei ole ihan kauhea pakko ajella, lykkäisin konttorilla käyntiä ja laittaisin kärryä ensin vähän parempaan kuntoon...
     
  8. virta

    virta Gearhead

    On tullilla sitten vaatimukset ja kaikki kaatuisi jos oikeudenmukaisuus katsottaisiin EUssa.On kaikki niin vaikeaksi tehty,pyörät ei maata saisi kosketta ennen kuin sitä ja tätä teet ja ettei vain olisi muuta kuin omaan käyttöön.Kuka hullu nyt kalliita värkkejä muitten käyttöön toisikaan :D :D Ja sitten aina vaan hämmästyttää tuo maahantuontikatsastuksen hinta kun 220 euroa jo menee rikki.
    Vaan siltä se näyttää jos veikata täytyy että autovero pian Suomesta joudutaan poistamaan kokonaan.
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Aika monet autokauppiaat jotka eivät siis saa 3kk tarralappuja.

    Mä en oo kyllä koskaan maksanut lähellekään 200:aa rekisteröinnistä mut jos ne sit jossain maksaa.
     
  10. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Ikävä kyllä jossain ne maksaa paljon ylikin... Konttoreissa on valtavia eroja tässäkin suhteessa, eli kannattaa taas ottaa sitä luuria käteen ennen kuin ryntää auton kanssa ensimmäiselle katsastusasemalle...
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, tiedän et jotkut hinnoittelee noi siten ettei niitä tarttis tehdä kun on mukavampaa vuosikatsastaa tojotajariksia. Mut kuten sanoit nykyään on valinnanvaraa niin hintojen kuin palvelun suhteen. Yks tuttu teki just noin viime viikolla, ekalla konttorilla todettiin ettei tätä saa kilpiin ja toisella konttorilla tuli laput heti.
     
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    No niin... Tuli haettua vikalista.. Eli autolla saa ajaa sen 3 kk. puuhalapuilla tai veron eräpäivään asti. Konttorilla vain hoidettiin rekisteröintikatastus, josta ne faksas tulliin rekisteriotteen maininnalla HYLÄTTY. Tulli näkee tästä otteesta kaiken tarpeellisen verotusta laskiessa.
    Nyt mulla on kuukausi aikaa korjata viat:
    -kaikki ajovalot pimeenä
    -oik. takajarru 0%
    -oik. seisontajarru 0 %
    -vas. etujarruletku murtunut
    -taustapeili puuttuu
    -parkkivalojen kytkentä ( ei kuulemma saa sammua parkit, kun ajovalot panee päälle ? )
    -eturenkaat on mateennahat
    -runkonumero meistettävä
    -äänimerkki ei toimi


    Eivät sentään ajokieltoon panneet.

    Ja leima tulee sitten uusintanäytön hinnalla...
     
  13. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Noniin tuontiauto ei mennyt läpi eka yrittämällä kun runkonumeroa ei ollut meistetty valmiiksi, on kuulemma itse tehtävä, inssi kyllä oli avulias ja näytti paikan mihin sen haluaa... :mad: minä oon luullu,että tuo tehdään asemalla.

    Nii ja parkeissa oli vääränvärinen linssi :odroll:
     
  14. virta

    virta Gearhead

    No kyllä toisilla konttoreilla tekevätkin Runkonumeron jos nätisti pyytää..

    Mut ei hätää haet motonetistä tollasen kympin meistinsarjan ja mäiskimään.Tuollainen vähän kirvesmiehen vasaraa raskaampi on hyvä hommassa.Laudanpala viereen ja siihen ensin koelyönti jotta meisti on varmasti oikeinpäin näpeissä ja jotta saa vähän tuntumaa ja sitten varsinainen lyönti,näin eteenpäin ja merkkien luku moneen kertaan jottei noita virheitä tulisi.Päälle tai yläpuolelle voi korjauksen tehdä jos huti tulee.

    Ei ole yhtään vaikeaa mutta tietty kun toiset harrastajat tuovat vain sen ýhden auton niin on vähän outoa.Sitten kun on useita tuonut niin menee jo niinkuin luonnostaan.
     
  15. Adams

    Adams 1st gear

    Lowriderit

    Moro,

    onkos kellään kokemusta saako ylipäätänsä tuollaisia low rider autoja rekisteriin?? niitähän on erinlaisia kaasu/ilmajousi virityksiä jenkkilässä!
    mutta mites suomen direktiivit ja katsastus ukot sanoo??? :p
     
  16. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Oliskos tämä sopiva topikki kysyä että kun ajattelen tuovani 90-luvun auton jenkeistä, niin onko jotain vuosimallirajaa joka pitäisi ottaa huomioon kilpien saantiin vaikuttavana? Ja ei siis mikään muuttoautojuttu kyseessä.
     
  17. impala1968

    impala1968 Gearhead

    henkilöautossa 1996, tästäkin on juttua varmaan parissakymmenessä keskustelussa tällä palstalla
     
  18. HT

    HT Gearhead

    Yritin haulla etsiä missä olisi listattuna mitä muutoksia tarvitaan maahantuontikatsastuksessa 70-luvun lopun jenkkiin. En löytänty, mutta jospa joku linkittää tai laittaa tähän perään ne.
    Kiitos. :D
     
  19. stangrider

    stangrider Gearhead


    En tekisi mitään muutoksia tuon ikäiseen. Varaa aika konttorille, siellä kertovat kyllä mitä tarttee tehdä heidän mielestään juuri tänä päivänä ja tämän konttorin mukaan.. :-?

    yleisin on varmaan: valmistenumeron meistäminen konehuoneen puolelle jollei siellä lätkää jo ole.
     
  20. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Keltaiset parkit valkoisiksi
     

Kerro tästä muillekin!