Tuontiauton verotus (USA:sta!.)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja SinglehandedSailor, 11.8.2003.

  1. Pääsin tänään läpi tullin asiakaspalvelu puhelimeen ja sain viimein kysyttyä hintaa 73 Newportin maahantuonnille Kaliforniasta. Halpaa tulee olemaan :smile:

    Ostajan on esitettävä tullissa kuitit auton ostohinnasta + rahdista. Näistä peritään 10% tullimaksu ja 22% alv. 2500 euron autosta tulee tullimaksujen ja rahdin jälkeen noin 3300 euron auto.

    Tämän jälkeen auto verotetaan normaalin bensa-auton verotuksen mukaan, 29% suomalaisen vastaavan mallin jälleenmyyntihinnasta (diesel-autossa vero 30%). Newportin hinnat Suomessa vaihtelevat aika reilusti, joten tullilla on kaksi eri ryhmää, jotka "arvioivat" ajoneuvon kunnon perusteella kyseiselle Moparille hinnan.

    Käytännössä verotusarvo vaihtelee 2500-7000 euron välillä. Ostaessa et siis tiedä lainkaan paljonko veroa maksettavaksi pätkähtää. Kyseessähän on kuitenkin harrasteauto, jonka hinta markkinoilla on melko myyjäkohtainen ja auton kunnon vaikutuksia hintaan todella vaikea arvioida.

    Autoveron päälle lisätään vielä käyttöönottovuonna voimassa ollut arvonlisävero. Vuosien 67-76 malleista alv on 14% ja 77-83:sta 16%.

    Vuoden 1956 auton (tai vanhemman) saa tuoda maahan ilman autoveroa. Vuoden 1967 malleista (tai vanhemmista) ei puolestaan mene autoverosta edellä mainittua arvonlisäveroa.

    2500 dollarin Newport, mallia 1973, halvalla rahdilla maksaa minulle siis Suomen liikenteeseen rekisteröitynä 5500 euroa....
    ..tai 7500! + saatanallinen puhelin/paperisota. Miksi edes yrittää raahata tommosia vehkeitä maahan, jossa joutuu verojen maksamisestakin maksamaan veroja??


    Halvemmalla siis pääsen kun ostan ko. auton Suomesta. Ja vähintään yhtä hyvä vehje tulee varmasti olemaan.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikö tosiaan Eduskunnasta löydy KANSANedustajaa, joka ottaisi tämmöisen mielivallan ja kansalaisen oikeuksien polkemisen esille? Ne vaan tekevät lehmäkauppoja ja nostelevat omaa palkkaansa. Paska maa....
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin justiin. Pois täältä.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muutamia verotusesimerkkejä:


    http://www.autoverotus.net/hae.asp?Merk ... bmitti=Hae
    CORVETTE CONVERTIBLE -69, verotusarvo 3953.29, vero 1333.04

    http://www.autoverotus.net/hae.asp?Merk ... bmitti=Hae
    CHEVROLET CORVETTE -71, verotusarvo 1708.75, verot 576.18

    http://www.autoverotus.net/hae.asp?Merk ... bmitti=Hae
    CADILLAC ELDORADO CONVERTIBLE -76, verotusarvo 3914.79, verot 1320.06

    http://www.autoverotus.net/hae.asp?Merk ... bmitti=Hae
    BMW 633 CSi A - 77, verotusarvo 1009.13, verot 352.01

    http://www.autoverotus.net/hae.asp?Merk ... bmitti=Hae
    JAGUAR XJ 12 L -73, verotusarvo 2270.53, verot 765.61

    http://www.autoverotus.net/hae.asp?Merk ... bmitti=Hae
    DODGE CHALLENGER -69, verotusarvo 2000, verot 674.4
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mietin tuossa justiin, että melko kallista tuo USA:sta tuominen nykyään on, kun vero mätkähtää kuitenkin jälleenmyyntiarvon mukaan. Missähän kunnossa tuo 2000 euron Charger oikein on ollut? Tuskin kovin häävi? 1969 Chargerin pelkkä kori ilman tekniikkaakin on jo melko hyvissä hinnoissa. Ja kun noita Atlantin takaisia myyntipalstoja seuraa, niin monesti nuo pelkät 60 luvun raadot on arvokkaampia kuin Suomessa.

    Kylläpä minä taidan omat vehkeeni ostaa täältä Suomesta.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Väärinpä menin lukemaan. Challenger se näköjään olikin. No kuitenkin....
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    82-mallia vanhemmilla maastureilla ei autoveroa.autossa oltava voimanulosotto.
     
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    tossa cuda71 kanssa tsekkailtiin noita ja tossahan on 58- uudemmista veroa automaattisesti 33%. eli aika paljon, eikös se ennen ollut 30%. perhana siis. kantsinee venata vuoden vaihteeseen jos asiat taas kehittyis...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nyt en ymmärrä. Onko siis maahan tuotu Challenger vuosimallia -70 jonka vastaavan suomalaisen auton hinnaksi on määritelty 2000 euroa eli 11900 FIM. Eihän sillä saa minkäänlaista Challengeria suomesta puuttui siitä sitten vaikka kaikki osat ja jäljellä on pelkkä tyhjä hylsy on sen arvo enemmän kun 2000 euroa. Miten tämä uusi vero nyt sitten oikein lasketaan ?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest


    Suomessa olevan sallankerin arvo on tosiaankin korkeintaan vain 2000 euroa. Joka muuta julkisilla foorumeilla väittää on kuitusen kätyri... :wink:


    ps. tätäkin palstaa lukee mm. katsastusmiehiä, polliiseja ja tullilaitoksen edustajia..
     
  11. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ennenkuin täysin riemastutte tuosta sivustosta, niin ottakaa huomioon että emme tosiaan tiedä missä kunnossa nuo värkit on ollut maahan tullessaan, veikkaanpa että kyseessä on saattanut olla melkoisia miinoja... nimittäin suomalainen hyvin harvoin ostaa kallista ja hyvää.vileenille kelpaa vain halpa ja huono!
     
  12. Chrome

    Chrome 1st gear

    Luulen et tuossa verotus arvossa saattaa olla kyse mitä se kasa maksoi amerikassa. Ja eikös tuolla autoverotus.net lue et tulli laskee 500 euron alen... ja jos siihen läppää ton 700 euroa veroo niin onhan se jo noin 3300 euron auto suomessa

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Chrome 2003-08-20 13:48 ]</font>
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ostan kaikki 2000 euron Challengerit pois. Myös Cudat samaan hintaan kerätään talteen.
     
  14. En tiedä tuosta Challengerista, mutta tuo ensimmäisessä viestissä käsitelty Newport ainakin tullin mukaan olisi arvioitu nimenomaan auton SUOMALAISEN arvon mukaan. Amerikan hinta vaikutti ainoastaan tullimaksun määrään.

    Tullissa on asiakaspalvelun mukaan muutama eri taho, jotka arvioivat auton SUOMALAISEN hinnan/arvon ja vero määräytyy sen mukaan.

    Mistään alennuksista jne. ei sanottu mitään. Kertasimme kaikki autoon kohdistuvat maksut ja kuulemma ensimmäisen viestin mukaiset maksut sisältävät kaiken mitä ko. autoon kohdistuu.

    P.S. Ostan jokaisen Challengerin jonka saan tuohon hintaan. Tarjouksia otetaan vastaan :
     
  15. kiesi

    kiesi 1st gear

    Tässä kun alkaa syksy tulemaan eli talviprojektin haku on käynnistymässä. Kaiken lisäksi iski armoton StingRay -himo.

    Soittelinpa siis tullin autoveroneuvontaan kolmesti, ja joka kerralla tuli tietenkin eri vastaus, joista erikoisin oli tällainen:

    Museoautoja (yli 25v vanhoja autoja) ei enää kohdella sen erikoisemmin, vaan sama ~25% autovero koskee niitäkin. Tälle tulee sitten alv 22%, ja jos auto tuodaan EU:n ulkopuolelta niin päälle pätkähtää 10% tulli.

    Tämä nyt ei vielä oo mitenkään erikoista, vaan se että tullin setä sanoi vielä: "...mutta, jos tällaisen klassikkoauton tapauksessa -kuten corvette on- tulli saa selville auton ostohinnan suomessa silloin kun se oli uusi, niin autovero menee sen mukaan."

    MITÄ?! En tiedä paljonko esim '77 stingeri on aikoinaan suomessa maksanut, mutta varmasti naurettavan paljon.

    Koittikohan herra autoveroneuvoja pelotella minua kammottavalla verotuksella, että ostaisin autoni suomesta vai mitä se tämmöinen peli on?
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    KÖYHÄT ITKEE!!!! Aina täällä jaksetaan valittaa kaikesta!!! sitä paitsi jos oikeasti haluu jotain niin ei silloin kysellä hintoja!!!
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos sulla on noin paljon massia niin anna mullekin - eipä tarvi itkee enää!
     
  18. kiesi

    kiesi 1st gear

    Huomaakos herra/neiti nimetön #1 että valittaa myös? Testiryhmä suosittelee rekisteröitymistä, siten sanoilleen saa edes jotain arvoa.

    Mutta kyse on siis verotuspäätöksen epävarmuudesta. Tullin eri ohjeiden mukaan '77 stingerin hinnaksi tulee 10000-20000 euroa joten mieluummin kyselen ensin hiukkasen ohjeita / kommentteja kokeneemmilta ennen kuin lähden rapakon toiselle puolen.
     
  19. V8power4ever

    V8power4ever 1st gear

    Autoverouudistusta on tullut tiiviisti
    seurattua - syvällä ollaan.

    Kansanedustajat luulivat vapauttaneensa
    "museoautot" verosta mutta tullipa toimii
    toisin. Sitä on yksi jos toinenkin harrastaja
    viestittänyt kansanedustajiin päin mutta
    tiedämmehän me sen miten kiire heillä
    on hoitaa muuta kuin kansanedustusta.

    Uusimmassa Tekniikan Maailmassa on erittäin
    hyvä ja selventävä yleisonosastokirjoitus
    josta näkee että kokonaisveroja tulleineen
    menee CIF-hinnan päälle 119% !

    Suomen kansa on niin nöyrää...

    Ennemmin tässä keskustelussa viitattiin
    tullin päätöksiin, mutta milloin ne on tehty?
    Uusi tappokäytäntö tuli voimaan 15.5.2003
     
  20. Continental56

    Continental56 Gearhead

    Ehdin tullata vaimon MGB Roadsterin pari kolme päivää ennen uuden lain voimaantuloa. Tullimies ihmetteli silloin miksen odota uutta lakia, koska silloin verotus menisi reilusti "markkinahinnan" mukaan...
    Vanhalla käytännöllä autovero ja alv oli yhteensä noin 600 euroa (tulli ja alv oli maksettu maahantuonnin yhteydessä v. 2000)
    Minua on jäänyt hiukan mietityttämään että kuinkahan paljon vero olisi ollut jos olisin odottanut niikuin ystävällinen tullimies ehdotti?
    Olisiko asia kuitenkin niin, etteivät tullarit itsekään tajunneet siinä vaiheessa miten uusi käytäntö lyö harrastajaa päähän?
     

Kerro tästä muillekin!