Tupla-akkujen jännite-ero

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Dewpoint, 7.4.2008.

  1. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Mittailin tuossa latausjännitettä ja huomasin että toiselle akulle ei tule kuin 12,5 voltin jännite. Laturilta lähtee 14 volttia, tämä jännite tulee toiselle akulle niinku pitääkin. Akkujen plusnavat on yhdistetty toisiinsa, miinuksilta menee omat johdot runkoon. Akut on samanlaisia ja ostettu viime syksynä.
    Auto on Olds Delta ex-diesel, tupla-akut dieselajan peruja.

    Onko tommonen jännite-ero normaali vai tarttisko tehrä jotai?
     
  2. T&S

    T&S Gearhead

    Puhdista huolellisesti kaikki johtojen liitokset akuilta ja miinuksien runkojen puoleiset päät, ja yritä tutkia onko kaapelit hapettuneet akunkengän liitoksen sisällä, jos on pulttiliitos niin pura ja puhdista.
     
  3. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Kannattaa myös mitata kummastakin akusta jännite plus-kengät irti eli "lepojännite". Ei sais olla alle 12voltin. Mulla oli toinen akku vastaavassa autossa oikosulussa, sen jännite rupesi laskemaan heti kun kengät irrotti.
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jos on pitkä matka kakkosakulle, johdossa tulee jännitteenalenemaa. Mitä ohuempi kaapeli ja mitä hapettuneemmat liitokset, sitä enempi jännite alenee ja päinvastoin.

    Voithan kokeeksi vaihtaa akut ristiin ja katsoa, millaisia tuloksia silloin saat. Oletettavasti pysyy samoina, kun akut on samanlaiset.

    Tosin tossa tuli mieleen, että jos noi akut on ex - dieselissä ja nykyisessä bensa-autossa, niin se varmaan tulis tätä nykyä toimeen yhdelläkin akulla?
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos auto käynnissä ja laturi toimii,saman jännite pitäisi löytyä mittaatpa mistä vaan.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja helppo tapa selvittää mahdollinen akkujen ulkopulinen ongelma: Mittaa ohmimittarilla kaapelit akuista irrotettuna akkujen miinusnapojen väliltä sekä plus napojen väliltä. Vastusta ei saisi olla kovinkaan monta ohmia.

    Sitten voi jännitehäviötä paikallistaa kuormitettaessa (auto käynnissä), mittaamalla akkujen plusnapojen väliltä jännitteen sekä sitten miinusnapojen väliltä. Ei saisi olla ainakaan kokonaisia voltteja jännite-eroa. Jos on jännite-eroa niin sitten tarvii paremmat liitokset tai paksummat kaapelit. Jos lokasuojien yms. vaihtelevien paikkojen kautta hoitaa miinukset, voi esim. lokasuojien ruuviliitoksissa olla ruostetta. Hyvä olisi että molemmat akut on liitetty suoraan moottoriin puhtailla kaapelikengillä.
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Näissä akkujen välisissä paksuissa kaapeleissa ei saa olla vastusta yhtäkään ohmia. Ei edes ohmin kymmenesosaakaan, muuten jännitehäviö starttivirroilla kasvaa valtavaksi (U=I*R eli jännite(häviö) = virta x vastus).
     
  8. makeheikki

    makeheikki 1st gear

    voiko diisselissa kayttaa optimaalisesti pensa koneen akkuja, jos toi toinen akku on diisselista tai pain vastoin?
     
  9. oh1gcg

    oh1gcg 3rd gear

    mielemmin molemmat akut samanlaisia. on meinaan eroja dieselin ja bensahirmun akkujen välillä.
     
  10. Aako

    Aako 1st gear

    Molemmat akut pitää olla samanlaisia, ja samassa kunnossa.
    Tuo johtojen tuitkiminen ei onnistu vastusmittarilla, jos luotettavaa tietoa haluaa, niin ainoa keino on kuormituksessa mitata jännitehänviö, eli ato käyntiin ja mittaat jännitteen +-napa+ napa väliltä ei saa olla yli 0.3v
    sama miitnuspuolella esim -navasta moottorin kylkeen mittaus, siis mittaat JÄNNITTEEN - navan ja moottorin kyljen välistä, ei saa olla yli 0.3v

    Jos + ja miinuspuolelta löytyy se 0.3 voltin häviö niin hukassahan on jo 0.6 volttia ja ampeereita niin pirusti...

    Varmin on aina noissa kahden akun systeemeissä, kun vetää paksuilla johdoilla suoraan akut toisiinsa kiinni, ilman mitään korin maadoituksen ym hyväksikäyttöa, siis ynnä ynnään ja miinus miinukseen SUORAAN!

    Toki silti siittä toisesta akusta voi olla kaverina se maajohto runkoon ja moottorin kylkeen, niin onpahan vahvat maatot
    JA huom! Mittaa akussa se jännite nimenomaan navasta, ei kengästä!
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Akut toisaan pitää olla samanlaisia ja samankuntoisia jos haluaa olla varma, tuurilla voi eripariakutkin toimia yhdessä. Jos toinen akku tyhjenee ikääntymisestä johtuen hiukan itsestään, tyhjentää se myös paremman akun.

    Ohmimittarilla pystyy ihan mainiosti haarukoimaan mahdollisen jännitehäviön aiheuttajan, siihen tuo neuvo on tarkoitettu. Ja jos miinuspuoli hoidetaan auton korin kautta, syntyy helposti mittarilla havaittavaa (ja paikannettavaa) vastusta. Jos molemmat akut liittää paksulla kaapelilla moottoriin, niin toimii ihan hyvin. Tehtaallakin akut on kytketty toisiinsa ainoastaan pluskaapelilla.
     
  12. Aako

    Aako 1st gear

    Ohmimittarilla ei pysty luotettavasti mittaamaan jännitehäviöitä, kas kun jännitehäviö ilmenee johdossa vasta, kun johdossa kulkee virtaa, vastuksen kun mittaa niin ei välttämättä ole vielä ohmeissa luettavissa sitä heikkoa kohtaa.
    Jos se häviö näkyy vastuksena niin häviö on jo todella iso!
     
  13. mke77

    mke77 Gearhead

    lataus johto molempiin akkuihin suoraan laturista, korjaa tommosen vian aikahyvin...

    jos tulee laturista yks johto vaan toiseen akkuun ni se laturi "haistelee" vaan sitä toista akkua....

    ja tämä tosiaan vaan kun on 12v-järjestelmä :rotfl:

    ja ne liitokset...niitä kun rassaa ja putsaa ....ja jopa vaihtaa uudet liitokset ja johdot ni "avot" kun iskee tuulta ja tappuraa.......
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ohmimittarilla näkee jos liittimessä on vastusta. Ja jos luet alkuperäisen kysymyksen, niin kyseessä on iso jännite-ero.

    Mitäs tuosta mittaustavasta jänkää, kuten kirjoitin ekassa viestissä, vastusmittauksella pystyy etsimään mahdollisen kosketushäiriöstä aiheutuvan vian. Jännitemittauksella pystyy tarkentamaan jos ei ongelmakohta löydy vastusmittauksella ja jännitemittauksella näkee että jos johto on liian ohutta. Latausvirran ollessa kyseessä jännitehäviö ei todenäköisesti johdu akkujen välisen kaapelin paksuudesta vaan akuista tai liitännöistä.
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jaa vai ihan on "Diesel-akkuja" ja Bensa-akkuja"?? Ettei vaan olisi istuttu liikaa abc.n edeltäjän essonbaarissa? Siellä noilla tarinoilla ei ole takuuta.

    Ainut ero mikä diesel ja bensa-version välillä akussa voi olla, on koko. Eli enemmän amperitunteja.

    Erikokoisia akkuja ei teitenkään saisi pistää rinnan. Samoin akkujen kunto pitäisi olla sama..
     
  16. Aako

    Aako 1st gear

    Mitakkoopa kukin tavallaan...
     
  17. oh1gcg

    oh1gcg 3rd gear

    eihän tuossa nyt fyysisistä mitoista sen enempää puhunutkaan.
    ampeereita kyllä ihan tarkoitin. samallahan ne "luovuttaa" erillailla niitä ampeereita (tuon luovutus jutun kyl kuulin abc piihovissa)
     
  18. makeheikki

    makeheikki 1st gear

    voiko etu-ja takamoottorisen akkuja kayttaa yhdessa vai tuleeko jotain puoltamista tai muuta ristivetooo?? enta voiko 4-tahti akkua kayttaa 2-tahti autossa jos siihen lisaa 2-4% hyvalaatuista 2-t oljya?? 2-t moottorissahan voitelu toimii kai vahan erilailla kun 4-t moottorissa???ittella warre vahan kenkkuili talvella, ei oikein meinannu lahtee pakkasestakaan...
     
  19. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    No niin, jännite-ero puolittui ollen nyt n. 0.8 volttia.
    Toimenpiteinä liitosten putsaus.

    Latausjännitteet siis 14 ja 13.2 volttia navoilta mitattuna, riittää mulle.
    Kiitos vastanneille, jatkakaa toki aiheesta vielä!
    :)
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    ei nyt ihan voi puhuu diiselin ja bensa auton akuista mut sinnepäin.......

    totta on se et bensaauto ei tarvii semmosta piikkiitehoa(aen) kuin diiseli!!

    moni diesel-letukan omaava varmaan allekirjoittaa tän varsinkin pakkasien aikaan .....
    chevroleetin kunniakas moottori kun on ronkeli siitä pyörintä nopeudesta....
    lähteekyl pakkasella käymään pienen sahauksen jälkeen!! mut jos pistää uudet piikkiteholtaan olevat akut kiine ja pakkanen on sama ...ei edes huomaa et mootori pyörii kun tärähtää jo käymään!!

    silloin kun sai viel usapartsista ac delcon sinikantisia (72ah/850aen) niin niillä lähti ihan eritapaan letukat käymään...vanhoilla akuilla joutus sahaamaan(vaikkakaan ei kauaa n2-3sek.) delcoilla lähti "avaimen hipaisusta" :rotfl:

    motounetista/muut vimpulaliikeistä löytyy 85amp tunnin akkuja mis aen:nnä voi olla 500:dan luokkaa....ni kyl siin aikamoinen ero on starttaus tehoon jos kolmannes puuttuu!!!!!!!!

    pensmiini auto kyl lähtee viel 40c pakkasessakin viel käymään noilla kun vettävaan....mutkun letukka nyt sattuu olee vaan hiukan rimpula tosta piikkitehosta!!

    niin ja tämä tosiaan korostuu missä on vanha suora vetonen starttimoottori mikä on suoravetonen.....eli ilman alennusvaihdetta...

    kiitos nippondenso kun lahjotti ameriikan pojille starttarin mallin millä auton saa pohjolassakin käymään :rotfl: :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!