Tuplafletien kytkentäongelma, apuuuuva

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja VesaR, 26.5.2007.

  1. VesaR

    VesaR 1st gear

    Kerrataanpa sitten tekstillä kytkennät eli ohjauspuoli menee näin:
    -Kabiinista maasta lähtee johto keinu(on/off) kytkimelle josta johto jatkaa kohti releitä. Vähän ennen releitä haarotin sen kahtia ja molemmat haarat on kutketty oman releensä 86 nastaan.
    -Molempien releiden 85 nastoista vedin piuhat jotka yhdistin toisiinsa ja yhditetty piuha jatkaa sulakkeen läpi matkaa + virtapaikkaan
    Vahvempi virtapuoli menee näin:
    -Akusta lähtee paksu johto jonka haaroitin kahtia ja molemmat haaroitetut laitoin menemään omien 30A sulaikkeiden läpi. Ja kumpikin johto päätyy oman releensä 30 nastaan.
    -Molempien releiden 87 nastasta sitten lähtee kustakin oma piuha omalle flektille ja flektistä johto maihin.

    Ja kun painan kytkimestä mitään ei tapahdu

    Ja sitten kokeilin että otin toisen ohjausvirta piuhan irti, siis toisen releen 85 nasta jää vapaaksi - tällöin jos kytkin on ON asennossa hörähtää se toinen flekti käyntiin. Ja sitten kokeilin toisinpäin eli äskeinen piuha takaisin siihen releensä 85 nastaan ja vuorostaan toisesta relestä 85 piuhasta + piuha irti ja avot toinen flekti lähtee päälle.

    Ja koska molemmat releet eli piirit itsenäisesti toimii ok ajattelin uudestaan laittaa + ohjausvirran takaisin niin että se tulee molempien releiden 85 nastoihin ja edelleen kun kytkin on ON asennossa mitään ei tapahdu missäään
    :eek:
     
  2. terroristo

    terroristo 1st gear

    Sulla on ainakin tossa ohjauspuolella piuhat ristissä,eli 86 napaan virtaa ja 85 maihin sen katkaisijan kautta.

    Mun mielestä olet tehny vähän turhia johdotuksia,koska sen herätteen siihen napaan 86 olis voinu "varastaa" navalta 30 lyhyellä hyppyjohdollakin,mut ihan miten vaan.
     
  3. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    niin ja tosiaan kannattaa tsekata ettei sulla sitten ole sellainen rele jossa on diodi tuon kelan koskettimien rinnalla....silloin tarkka tosta kytkennästä että tulee lussat ja miikat oikealle puolelle.elikkäs juur tuo 85 ja 86...muutenhan se on aivan sama kumpan sulla tulee ne.

    ja toisaalta sulla on nyt sulakkeitakin sielä ehkä turhan monta.... tai jos haluaa varmistaa oikein kunnolla....yleensä se riittää kun olet sulakkeet laittanut siihen laitteen syöttöön ennen relettä tai jälkeen....miten vain.

    Mut mut..eipä se "pääsulake" huonosta ole.

    Oletko varma että saa nyt varmasti maita kunnolla ja on off kytkimellä ei ole muita kantoja..esim sisäinen valo, johon nyt olisit kytkenyt.


    Ja nyt kun lukasin loppuun sun jutun niin kuinka paksua kaapelia sulla on se haarotuksen jälkeen tuleva jatkuva +...ja kuin paksua haaroituksesta akulle.
    Saa olla vähintään 2,5mm2...kun kuitenkin vie paljon virtaskaa.
     
  4. VesaR

    VesaR 1st gear

    Aiheuttaisiko tuo ohjauspuolen "väärinpäisyys" tuon ongelman? No kkeilen vaihtaa toisinpäin - tosiaan yksi kerrallaan ne toimii kyllä ok vaikka onkin 86 ja 85 väärinpäin...

    Joo aiemmin otin sen tuolla lailla 30stä, mutta ajattelin että jos tekee näin niin jos toinen piiri simahtaa niin toinen silti voisi toimia kun ovat mahdollisimman itsenäiset...
     
  5. VesaR

    VesaR 1st gear

    Mistä sellaisen releen tunnistaa? Diodi ja kela jo sanoina menee yli ymmärryksen...molemmat releet on nyt sellaisia että niissä on kummassakin 4 metallinastaa eikä muita. Kuitenkin ne on sillä lailla erilaisia että toisessa 86-85 ja 30-87 nastaparit on samalla sivulla kun taas toisessa relessä nuo parit on ikäänkuin vastakkain, mutta kuitenkin paikoista riippumatta kytkin numeroiden mukaan. Molemmat on 30A. Niin ja toisen keskellä lukee muovissa 87a siinä muovissa muttei siinä mitään nastaa ole.

    Siinä on-off kykimen napissa on valo eli se syttyy kun on asennossa ON...eli olisiko siinä jotain väärää nyt? Mutta silti miksi se toimii kuitenkin jos vain yhteen flektiin/releeseen kerrallaan sen kytkee muttei kun molempiin yhtäaikaa...muistelen että siitä katkaisimesta jäi yksi kanta jotenkin käyttämättä...

    Maa tilannehan on vakio eli lienee kunnossa eli kun vaihtaa tuolla lailla jompikumpi tai molemmat niin ainoastaanhan muutan sitä ohjaus + johdon paikkaa ja muut on paikallaan...

    Nuo johdot tuolla 30-87 puolella on sellaista noin 4-5mm paksua jötikkää akulta flekteille...muut on varmaan tota 2,5mm paksua
     
  6. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    niin siis tuo kelan nastat on nuot 85 ja 86.... koskettimien nastat nuo 87(a) ja 30. Jos on diodi tuon 85 ja 86:n välillä niin se kyllä on piirretty releen kylkeenkin. muutoin ei ole siis väliä kuinka päin sulla ne johdot siihe tulee.

    Ja jos sulla on vaihtorele, jota ei nyt ole, niin silloin on käytössä myös 87a nasta keskellä. silloin saat virran kulkeen 30 suoraan 87a:han kun kela ei vedä. vetäneenä on kytketty tuo 30 --->87.

    Mutta nyt ei tunnu olevan siitä kyse vaan ihan jostain muusta. releet on kytketty kyllä luultavasti oikein. Johdotus puolella mättää.....tai sitten ei.. :odroll:
     
  7. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    ohjausvirta kulkee polttimonlangan kautta, tällöin polttimon resistanssi on liian suuri kahden kelan vetämiseen vaadittavalle virralle.
    tai jotain sinnepäin.

    vaihda siinä kytkimessä se laita johto siihen toiseen vapaaseen napaan.
    sit pitäs releitten vetää, tosin valo ei silloin pala.
     
  8. VesaR

    VesaR 1st gear

    Ahaa koitan välittömästi!
     
  9. VesaR

    VesaR 1st gear

    Äsken vaihdoin että ohjaus + tulee 86siin ja ohjaus maa on 85sissa. Ei auttanut tilanne sama.

    Myös huvikseen vaihdoin toisen erilaisen releen kolmanteen joka on samanlainen kuin paikalle jäänyt (lukee 97a keskellä muttei lisänastaa) -> tilanne säilyi samana ei muutosta eli tuplana ei mitään tapahu mutta kumpikin erikseen futaa...
     
  10. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    jos se kytkin on kolminapainen kokeile vaihtaa siinä se laita johto toiseen laitaan.
    sen merkkivalopolttimon resistanssi on luultavasti se ongelma.
     
  11. VesaR

    VesaR 1st gear

    Valtava KIITOS - homma ratkesi. Eli se oli kolminapainen se keinu katkaisija. Nyt siis OFF on OFF ja ON niin molemmat flektit pyörii mutta valo ei syty katkaisimessa. Kiiittos!!!
     
  12. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    nyt vaan heität sen hyppylangan sille katkaisimen valolle niin saat senkin palamaan.
     
  13. VesaR

    VesaR 1st gear

    Ai miten? Mistä mihin?
     
  14. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    ei onnistu hyppylanka judaris siinä kytkimellä kun mailla ohjaillaan.
     
  15. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    aivan juu..totta.
     
  16. VesaR

    VesaR 1st gear

    OK pärjään mainiosti ilman valoa :D
     

Kerro tästä muillekin!