Tuplaputkista..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Taunus2.6, 13.1.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tää on hiukan asian vierestä, mutta eikös autot ole AINA katsastuskunnossa? Ei se katsastus ole mikään ylimääräinen "peikko" jota pitää pelätä ja johon pitää valmistautua. Kovin pienellä ylläpidolla ainakin itse olen saanut harrasteautoni pidettyä ajoneuvoasetuksen mukaisessa tieliikennekelpoisessa kunnossa. Sitähän katsastuksessakin valvotaan...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistä se johtuu, että pitää olla tuplaputket, vaikka ne ei oikein auton alle sopisikaan? Pikkulohko tuntuu puhuvan aika mukavasti yhdellä 3 tuumaisella putkellakin. Yksi vaimenninkin riittää.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Sitä minäkin ihmettelen. Johonkin piilofarmariin vedetään tuplat jotta kaikki 140 heppaa pääsee hengittämään kunnolla. :smile:
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tottakai autot on aina katsastuskunnossa, tai ainakin melkein! Eipä noiden vakiovehkeiden kanssa ole koskaan ollutkaan mitään ongelmia, mitä nyt joskus on pitänyt jotain pientä vielä näyttämässä uudelleen (v-mäistä sekin vaikka onkin pienehkö vaiva, mutta turhauttavaa).
    Impalaan jätettiin tuplaputket kun ne siellä oli isolohkon peruja ja jos kone ei ole saanut liikaa kipiää niin se saattaa tulla autoon takasin vielä tänä kesänä.
    Mutta joskus katsastus voi olla kivaa kun viet konttorille vähän vakiosta poikkeavan auton. Impalassakin oli ennen leviämistä todella kiristetty 402 kaikkine sen vaatimine lisäjuttuineen eli pientä aivovoimistelua katsastussedille, vaikka se oli vielä sieltä lievemmästä päästä kunnon katuautoja. Sitten kun siihen lisätään vielä kunnon keppiviidakot ja muut hämmentimet sotkemaan inssien ajatuksia niin tiukkapipoisimmat alkaa jo periaatteesta kettuilla.
    Yhdellä kaverilla oli takavuosina A-ryhmäläinen suomenkilpinen Audi Quattro ja sitäpä oli aina kiva katsastella (valtionkonttoreilla siihen aikaan). Tavallista käsijarrua ei autossa niillä systeemeillä enää voinut olla, kytkin oli mallia on/off eli ykskään inssi ei saanut autoa siirreltyä esim. rullilla. Kouvolan konttorilla ei kannattanut edes yrittää vaan ko. auto leimattiin aina Lappeenrannassa tai Haminassa. Stressaavaa puuhaa etenkin kun auto oli pelkästään kisakäytössä (kukapa ajaiskaan normaaliajoja tommosella missä kaiken muun lisäksi oli tietenkin aivan umpikovat iskarit ja jouset, kaikki verhoilut ja eristeet poistettu niin että siirtymilläkin käytettiin kuulosuojaimia jne.)
    Eli aina ei leimaaminen ole välttämättä helppoa vaikka auto kunnossa olisikin. Nykyisin tosin sentään helpompaa, ennenvanhaan saattoi joskus käydä niinkin että kun kyseinen katsastussetä ei pitänyt jenkkiautoista niin vikahan haettiin jostakinpäin.
    Että näin, pikkulohko 350:nen muuten puhuu nätisti yhdellä 3" putkella etenkin kun jättää sen ainukaisen pöntönkin pois. Näin vanissa viime kesänä, nyt sillä mummoillaan pönttö paikoillaan hiljaisemmilla soundeilla.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuplaputkien tarpeellisuudesta senverran, että kait sillä sitä soundia haetaan? ja katu-uskottavuutta! :smile: ...vaikka harva on edes kuullut miltä tehokas kasikone kuulostaa yhdelläputkella... onko kellään ääninäytettä tai videota, missä kuuluu yksputkisen kasin pörinät?

    BTW: ja tuplaputkien väliin kun laittaa x-putken, niin soundit paranee huomattavasti!
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Valitettavasti ei oo ääninäytettä viime kesältä, mutta yhdellä 3" suoralla putkella oli vanissa semmoset soundit että lähiympäristössä meni joko suut messingille tai käsi nyrkkiin. Eli palautetta tuli. Eniten tykkäävät kehuivat aina kun nähtiin, pari jenkkiautoja ymmärtämätöntä(?) naapuria kävi vähän kuumana aina kun sillä ajeli kotinurkilla.
    Kone autossa on 60-luvun lopun peruja oleva saastelaitteeton piristetty 350.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kuulostaa yhdellä putkella ihan hyvältä, vähän niinku tupla X-putkellakin mutta vielä tasaisemmalta.
     
  8. osilpi

    osilpi Gearhead

    H-putki ja X-putki... H-putken tiedän kyllä, mutta miten se X-putki toteutetaan? Yhtyykö ne putket siinä "X:n keskellä" vai miten? Itselläni on Oldsmobile Cutlassissa vakiossa 350:ssä koneessa vasemmalta kyljeltä tulevat tuplaputket, joissa molemmissa 1 pieni pönttö. Putket on edellisen omistajan itse väkertämät. Ei ole mitään H- tai X-virityksiä, joten kiinnostaisikin tietää, miten paljon esim H-putkeksi muuttaminen hyödyttäisi? Onko siitä mitään haittaa? Onko väliä, mihin kohtaan putkia tämä "väliputki" tulisi (mahdollisimman alkuunko?)? Ja sekö toteutetaan "tee-reikä-ja-hitsaa-putki" -menetelmällä? Putken tulisi varmaan olla alkuperäisten paksuinen?
    Entäpä mitkä ovat H- ja X-putkien käytännön erot normaalissa käyttäjenkissä?
     
  9. Lettu

    Lettu Gearhead

    Ote erään insinöörin päättötyöstä. Olennaisia pointteja putkia suunniteltaessa:

    Putki on valmistettu pitkästä reiästä, joka on ympäröity metalli- tai muovikuorella.
    Putken on oltava ontto koko matkalta - älä käytä eripituista reikää kuin kuori on.
    Putken sisähalkaisijan on oltava pienempi kuin ulkohalkaisija, muuten reikä jää ulkopuolelle.

    ..sori oli PAKKO :grin:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuolla toisella palstalla oli tämmönen linkki http://www.drgas.com/. Siellä on kuvia X-putkista ja juttua siitä, miten V8 koneessa saman puolen putkeen sytytetään peräkkäin ja yhdysputki pienentää painetta putkessa ja vaimentaa ääntä sekä tietysti lisää vääntöä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itseänikin kiinnostaisi tietää, onko h-putkesta mitään haittaa? Viekö se
    esim huipputehoja?
     
  12. timppa

    timppa Gearhead

    ->Lettu: Tuo putkijuttu taitaa olla filosofian tai jonkin "katsotaan asioita eri kanteilta"-aineen päättötyöstä...
     
  13. Stingray

    Stingray Gearhead

    Taitaa ainoa haittapuoli olla, että saattaa olla tiellä vaihteistoa pois otettaessa / paikoilleen laitettaessa.
     
  14. Tapi

    Tapi Gearhead

    Eiköhän tuo H-putken hyöty riipu melko paljon yksittäisen tapauksen pikkuisista eroista/tarpeista.

    V8-Magazinen testeissä H-putkesta oli hyötyä. HOT ROD-Magazinen testeissä vääntö pysyi samana, mutta teho laski muutaman humman.

    Tuo pakoputkiston toiminta riippuu niin monesta pikkuasiasta, että tuskin voi yleistää H-putkesta olevan kaikille hyötyä/haittaa.

    Prätkässäni sellainen on alkuperäisenä. Silti tiedän muutaman kovemman pelin ilman sitä. Autotehtaat toimivat hyvänä mallina näissä muutoksissa. Jos heidän pitkissä testeissään moinen putki lisää hyötysuhdetta, niin tuskin sitä jätetään pois.
     
  15. Slant6

    Slant6 3rd gear

    Riippuu tietenkin putkien seinämävahvuudesta ja kohdasta mihin h-liitos tulee, mutta saattaa aiheuttaa epämukavaa huminaa auton sisälle.
     
  16. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    H- tai X-putki tasaa v-koneen paine-eroja, jotka johtuvat sytytysjärjestyksestä. H-putken ääni on röpöttävä kierroksilla ja X-putkella ääni nousee, no ei nyt kimeäksi mutta korkeammaksi kuitenkin. Mitä dyno-testejä olen nähnyt, niin molemmat pesee yhdysputkettoman tuplaputkiston.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    miten toi pitää laskea ?
    a miten pelti sarjat lasketaanko
    nekin ton mukaan vsi miten on

    ja miten ylen säkiin lasketaan pelti sarjat?

    tarteis tehdä semoiset!

    rover 215 + amatson
     

Kerro tästä muillekin!