Turbiineista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sbc327, 6.9.2002.

  1. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Neuvokaas tietämätöntä. Miten korkeampi stall-speedinen turbiini vaikuttaa normaaliajoon. Tästähän on keskusteltu muualla ton Pro´55 kohdalla. Oma autoni on myös -55 Chevy, 327 + TH700. Kone on melko vakio, nokka on käsittääkseni jonkin verran vakiota jyrkempi (280?) mutta en ole siitä varma. Haluaisin hieman lisää puhtia lähtöön, nyt se puutuu ennen kuin saa kierroksia. Auto on kuitenkin puhtaasti katucruisailua varten ja en halua tinkiä hiljaa ajo ominaisuuksista. En todellakaan tiedä miten turbiinin vaihto vaikutta joten neuvokaa.
     
  2. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Perä on jotakuinkin 3.7:1 ja niinkuin sanoin kone on muuten vakio. Taitaa olla, että joskus kun oon oikein innostunut niin kierrokset on voinu käydä yli 5000:n. Muistutan edelleen,että auto on pääasiallisesti cruisailua varten, mutta olis kiva jos se liikennevaloista lähtiessä jaksas vähän liikahtaakin.
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kannattaisko ensin tutkailla sitä nokkaa? Vois olla ehkä fiksumpi laittaa vääntömallin nokka, tosin loikkarivaihteella voit käyttää tiheämpää perävälitystä, 4.11 (ehkä jopa 4.56?). Mites korkea takanakki, 26"?
     
  4. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Takarenkaan korkeus on kai n.25" (265/50-15). Välityksiin en ehkä haluais koskea, koska tykkään pienistä matka-ajo kierroksista. Nokan tutkiskelu tullee ajankohtaiseksi aikanaan mutta silloin pitäis olla puntti kunnossa myös laajempaa koneen läpikäyntiä/uusimista varten. Voin olla hullu mutta tykkään 327:sta jonkun idioottimaisen nostalgisuuden takia. Kuitenkin kun koneen läpikäynti tulee ajankohtaiseksi pitää miettiä, että olisko se kuitenkin 350.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    jos se motti on vakio, niin pitäis noilla välityksillä (700:ssa on lyhyt ykkönen) kyllä sysää ihan kohtuullisesti. 327 ei oo kovin hyvin alhaalta vääntävä motti, ainakaan ne virivirimotit jotka oon tehnyt, joten joku sellanen 11" limppu jollain 2-2500 stall speedilla vois olla aika muikee. Eikä vaikuta cruisailuominaisuuksiin mitään.
    PS. mun mielestäni 327 on ehkä makein gm:n pikkulohko (302:sta en oo päässyt koettaan). Meillä oli sellanen joskus '56 shivvyssä kevyesti viilattuna. Se anto dynossa 408 heppaa ja vääntö jostain 3000 ylöspäin oli liki viivasuora aina 600:n paremmalle puolelle, maksimi teho oli 6600:ssa hydraulinokalla. Laitteessa oli 10" turbiini n. 3000 stallilla, TH 400 ja 4.11 12 pulttinen ja se kulki 12.36/179 joka kymmenen vuotta sitten oli käyttövehkeelle ihan kunnioitettava aika.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mopeman 2002-09-06 12:55 ]</font>
     
  6. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Kiitoksia vastauksista. Olenko Ymmärtänyt oikein, että turbiini on vaihdettavissa konetta ja vaihteistoa irroittamatta?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Et ole ymmärtänyt oikein, kyllä jompikumpi pitää ottaa pois. Ja sitä ennen irroittaa vetolevyn pultit turbiinista.
     
  8. hagle

    hagle Gearhead

    No jos se kärsä olis 278/288 EP-1 eli tollanen Edelbrock Performerii vastaava niin
    se on 1500-4000 alueella. Mulla on just tollanen nokka pikkuletukassa ja TCI sizzler turbiini (1500-1700 stall) ja 3,42 välitys ja rengaskorkeus 28,25" ja noi toimii hyvin. Tietty sulla vois olla vähän korkeempi takakummi,nyt toi on 25,4", tohon välitykseen nähden. Mutta jos turbiinin vaihdat niin joku 2000-2300 vois olla hyvä.
    Kokolailla muuten kyllä pitäis olla ihan toimiva paketti.
    Jari: emmä näistä mitään tiedä mut on tätä kirjallisuutta....
     

Kerro tästä muillekin!