Turbiini mietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja C-Body Polara, 27.5.2017.

  1. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Olis tarkoitus päivittää turbiinia. Stallia sais tulla lisää. Autona painava -69 polara. Kone "400"heppainen 440. Nokkana compin 274, välläri 3.23. Vähä turhan löysä tuo alkuperäinen. Valikoima vähä heikkoa suomessa. Kattelin us-partsilla noita b&m holeshot turbiineja.
    Onko tuo 3000 stallinen liian raju? Ja jos hommaa tuon 2400 stallisen, ni mikähän lie todellinen stall speed? Eroaako sitte vakiosta mitenkään.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa suomessa tehty limppu 727 toosaan. Nää ei tietenkään ole halpoja, mutta ikuisia vaikka olis enemmänkin puhtia. Stallin saa valita 1000-7000 RPM väliltä.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. palontie

    palontie Double Gearhead

    Missäs hintaluokassa noi pyörii?
     
  4. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Missähän hinnoissa pyörii?
     
  5. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Kyselin th-maticilta ja jn-tradingilta. Aihioita ei ollu. Mudracerin ehottama ois varmaan hyvä, mutta hintaki on hyvä. En oo nyt varma tuosta paikallaan olevasta turbiinista, mutta varmaan se 12" low stall turbiini. Tarttuu kiinni jo 1500 kierroksessa. Saiskohan siitä nostettua stallia ilman järkyttävää luistoa? Mitähän muuta keksis? Saako jostain 500e hyvää turbiinia?
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noi moparin omat limput ei ole mitään hirveen kestäviä kun sisukalut on tehty melko ohkasesta pellistä mutta tollasen 400kaakkia pitäis kestää ihan hyvin. Stallia siitä ~11" limpusta saa 2200-2400 irki silleen että ei luista maantieajossa juurikaan vakiota enemmän. Kaikki mitä myydään korkeammalla stallilla niin ne on tehty välystä kasvattamalla ja sellainen luistaa ihan koko ajan. Siis tosta vakiosta muokattuja.

    Tossa toi toinen vasemmalta on billettinaamainen 9.5" spesiaalilimputin joka menee isolohkostroukkikoneen persiiseen ~2500 jenkan stallilla.
    Se maksaa hunajaa mutta rikki sitä ei saa ja stallia saa nostettua ylöspäin useamman tuhatta jenkaa.
    [​IMG]
     
  7. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Ajatus oli saaha +2500. Jos ei nyt parempaa aihiota löydy, ni kai se pitää tuon kanssa koittaa. Ottaa sen irti mitä saa ilman luistoo.
     
  8. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  9. max

    max Double Gearhead

    Ikuinen kysymys vaikka en asiasta paljon tiedäkään.
    Omassa tapauksessa motti on BBC 454 ja voimaa on 582 HP ja vääntö 710 NM.
    Selkeästi ylävireinen ja aloittaa toiminnan 4000 rpm ja olen käyttänyt sitä 7000 rpm.
    Nokka 276/282@.050 ja nostoakin lähes o.7".välitys 3.73

    Ainoa mikä mun palapeliin tarjolla oli TCI "8" 3500 stall "Lauantai illan Disco Fewer".
    Mukavasti päästää nokan alueelle,ihan kadullakin.
    Korkeampi Stall Speed ei merkitse luistamista,vaan aivan tavalliseen tapaan voi tiellä pörrätä.Jos se luistelee,niin vikaa on sit jossain.
     
    C-Body Polara tykkää tästä.
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu ja ei, asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Mitä isompi halkaisija niin sen enemmän pitää jättää välystä jos haluaa sen 3500rpm stallia. Ja se välys tiputtaa hyötysuhdetta ja limppu luistaa koko ajan.
     
    max tykkää tästä.
  11. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    eikö tuo hughes oo ihan hyvä merkki? vai millanen on verrattuna esim us-partsin B&M turbiineihin?
    Tuota 3000 stallista tekis mieli kokeilla. Miten lie venyy sitte matalilla kierroksilla.. Jos ois jollain kokemusta ni vois kertoa.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollanen 500$ limppu on rahteineen ja veroineen on melkein sellasen Suomessa tehdyn billettilimpun hintainen joka maksaa jenkeissäkin sen 1000$ . Mutta elämä on.
     
  13. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Jos nyt päädyn siihen korkeempaan stalliin ni kyllä varmaan fiksumpaa on ottaakki sinun kautta se kunnon turbiini. Jos kuulis vaan jonku kokemukset tuosta hughes 2500 stallin limpusta.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Omassa tapaukseessa voisin kuvitella,että stall speed vois vois olla tonnin enemmänkin(4500 rpm).
    Toikin on veteen piirretty viiva.120 HP 305 Chevy käyttäytyy eri tavalla limpun etupuolella kuin mun 582 HP 454 BBC.

    Voisin kuvitella pahemman asian vakion turbiinin kanssa, rankan moottorin joka menee polvilleen ja pahimmassa tapauksessa detonoi.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mul on hughesin turbiini tos maasturis ls1 perässä. Tosi nätisti vetää ja lämpenee vähemmän kuin edellisen tci:n kanssa, joka myöskin hajosi. Stallia noin 2000.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei siihen pelkkään stalliin kannata tuijottaa vaan myös se tuotteen halkaisijaa. Halvimmat "high" stalliset on yleensä niitä +11" öölinkeittimiä.
     
  17. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Joo näyttää tuo 3000 stallinenki olevan 11"
     
  18. fenix

    fenix 3rd gear

    Onko sitten pienen halkaisijan suhteen mitään uusia haittavaikutuksia, jos liian pientä voi ylipäätään valita? Omassa tällä hetkellä B&M 2400 hole shot th700 lukkoturbiini. Se on palvellut hyvin, mutta uuden kokoonpanon myötä vääntöhuippu karkaa ~4500rpm. (+nos). Kunhan saan aikanaan tehokäyrät paperille niin tarkoitus ollut ostaa n.4000 stallinen ja vahvistettu. Yankkeja jenkit kehuvat ja tarkoitus panostaa kunnon turbiiniin normiajoakin ajatellen, vaikka auto onkin vain viikonloppuinen stressinpoistolelu. Eli turbiini valitaan enemmän tunteella kuin järjellä. Suosituksia?
     
    Muokattu: 15.2.2018
  19. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    C-Body Polara tykkää tästä.
  20. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Kiitos linkeistä. Tuo menee nyt harkintaan.
     

Kerro tästä muillekin!