Turbiini vs perävälitys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Camino81, 24.8.2016.

  1. Camino81

    Camino81 1st gear

    Jep eli kyseessä on -78 aspen jossa tekniikka 440 727 ja 8 1/4 koneessa 9.5 puristus, alukannet, moparperf 292 nokka ja 750 kaasari. Turbiinin stall 3500 ja perävälitys 2.4 ongelmana on että vaikka voimaa pitäisi tuossa koneessa olla, niin sitä ei mitenkään huomaa, eli kun kaasua painaa Niin fiilis on kuin repisi purkkaa tukasta. Kysymys on siis onko vika turbiinissa, perässä vai molemmissa? Onko järkevämpää pitää tuo perä jolloin sillä voi ajaa pidemmällekkin ilman järkyttävää bensankulutusta ja vaihtaa orkkis turbiinin jolloin se vastaisi nopeammin kaasuun, vai pitääkö tuo korkea stalli ja vaihtaa perävälitys jolloin se heräisi aiemmin ja kärsii bensankulutuksen?
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    No onhan tuo perävälitys melkoinen aavikkoruuvi, mutta kyllä sekin raakaa voimaa tottelee. Voisi äkkiseltään kuvitella että tuollaisella turbiinilla sen pitäisi nimenomaan liikahtaa.

    Onhan kone perussäädöiltään kunnossa?
    Taitavammat konevelhot varmaan kommentoivat asiantuntevammin, mutta voisi kai tuota ruttua olla vähän enemmänkin tuohon nokkaan nähden?
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyllä toi välläri ton menon etupäässä sotkee. Ruttua myös sais tolla nokalla olla enemmän jos toi 9.5 on ihan staattinen laskettu fakta.

    Mulla vei b-body 500cid kireähköllä rullanokkakoneella 3.55 vällärillä ja 10" 3000 stall markettiturbaanilla 17-18l moottoritieajossa 110-130kmh. En usko että sulla menee kauheesti pienemmällä nyt? Sekin oli aika kuminauha ja olis kaivannu ripeempään menoon tiuhenpaa ruuvvia.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noita oldin rieselejä kun vaihdettiin -90 luvulla urakalla niin moneen tuli laitettua 455 pannu ja kyllä jopa deltta88 liikku ihan saatanasti vaikka peräskruuvit oli 2.29:1-2.41 ja turbiinit vakioita pääsääntöisesti.
    Toi 3500 stalli ei kerro juuri mitään, onko varvikelloa autossa? Harva perä ja korkee stalli on silleen vittumainen yhdistelmä että se saattaa vääntää sen stallin jonnekkin 5tonnin paikkeille ja meno on kuin remmivetoista vulvaa ajais.
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mut sehän tossa onkin että enemmän vakiommalla koneella ja turbaanilla toi aloituspostin vekotin vois tuntua jopa nopeemmalta. Toi nokka ja suht matala ruttu vakiokokosessa 440 ei kovin alhaalta tee vielä mitään.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu samaa mieltä mutta toi limppu taitaa "antautua" pikkasen liikaa kun kone menee vetoalueelle? Kannattais tsekata jarrua vastaan paljon jenkat paikallaan nousee, ja flash stalli nousee siitä vielä yli.
     
  7. Camino81

    Camino81 1st gear

    Rundikello on ja tuntuma onkin ettei tuo stalli pidä paikkaansa. Nokka nyt sattui jo valmiiksi olemaan ja siksi se tuohon päätyi. Kone ei ole säädetty eikä vielä hirveesti ajettu,mutta sekalaisessa ajossa ilman vedättelyä,kulutus noin 35l/100km
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Onpas miehekkäät lukemat :D Ettei nyt kaasari ois vähä sohlo tai jotai kun noin törkeesti ottaa?
     
  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyllä se tuo kokonaisuuden epäsopivuus isossa osassa on tuon kulutuksenkin suhteen. Itse kun oon tossa hieman seuraillut, nykyinen ajoauto 500ci koneella ja turhan rikkaalle säädetyllä 1050 dominaattorilla vie kymmenisen litraa vähemmän reippaassa seka-ajossa.

    Toki se kaasarikin kannattaa sun säätää nyt vaikka ekaksi. Itse vaihtaisin lisäksi tuohon jonkun nykyaikaisemman nokan, välitys sinne 3.5 korville, ja sit turbiini niiden mukaan.
     
  10. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Millaset sytkäennakot koneessa? Tollanen, matala puristeinen, setup vaatii 20-25 perusennakkoa, nopeen rampin ja kokonaisennakoa sen 36-38. Jollain alle 10 perusennakoilla ja hitaalla rampilla tollanen vati voi olla tosi hengetön alhaalta / "normiajossa".

    Kannatta kokeilla myös vakuumisäädön kanssa jos ei jo ole. Jotkin kokoonpanot tykkää tosta vakuumiennakosta, toiset taas menöö huonommaksi ja kilistelevät, mut noilla puristuksilla ei pitäs tulla nakutusongelmia.
     
  11. Camino81

    Camino81 1st gear

    Kokonaisennakko 35 ja jakajan jouset niin lievät että ottaa Kokonaisennakkon heti käyttöön. Vakuumi ei käytössä. Kaasarin akselit jonkun verran väljät eli se varmaan menee vaihtoon talven aikana.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pikkasen ihmettelen tota sun nokkavalintaa tollasella peräruuvilla ja puristuksilla.
    Vaikka kone on isohko niin silti toi on katuvehjekseen melko raju.
    Esim tohon tälläsin 274 kepakon vaikka ruttuja on pikkasen enemmän kun sulla ja vetää ihan saatanasti het alhaalta 3.23:1 peräskruuvilla.
    [​IMG]
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Joo, jos kokonaisuus on täysin pielessä niin ei sitä ennakoilla tai kaasarinvaihdoilla (pelkästään) pelasteta.

    Mun yhdestä 500cid moparista mittaillu just tässä huvikseen kulutusta. Siinä vielä säätämätön 1050 domu päällä, afr kokoajan siellä 12-13 ja mun ei todellakaan niin rauhallises seka-ajossa 25-27 menny satkulla. Ja ikivanha se kaasari, eli ei varmaan tiukimmasta päästä se muutenkaan.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kuten edellä jo todettu, autossa on useampikin kohde jotka eivät ole aivan ihanteellisia parhaan ja taloudellisen etenemisen kannalta.
    Siksipä vastakysymys kuuluukin että mitä ensisijaisesti autoltasi haluaisit?

    Race-henkinen revittelijä joka ei paljon matka-ajoa harrasta, ehkä pitäis nokan ja turbiinin entisellään, mutta vaihtais perävälityksen todella tiheään jolloin turbiinikin kykenis tekemään muutakin kuin luistamaan.
    Jos taas tykkää rauhallisemmastakin cruisailusta ja pitkistä maantiematkoista, vois perävälityksen jättää ja vaihtaa turbiinin vakioon ja valita nokan valikoimien toisesta päästä.

    Mikäli haluaa vähän kaikkea, täytyis melkein vaihtaa kaikki kolme.
    Sieltä voimansiirtopuolesta alottaisin vaikka kohde kerrallaan, koska 2.4 perä ja turbiini jonka stalli on 3500 ja flashaa varmaan reippaasti päälle 4 tonnin, eivät sovi yhteen.
     
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kasivartissa menee carrier vaihtoon jos laittaa tiuhempaa ratasta kun 2.4. Onpa sitten uus lukko samalla.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei välttämättä, jos joku valmistaja tekee "paksua" lautaspyörylää. Ja saahan siihen väliin tehtyä sovitteen.
     
  17. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Varmaan tekee mitä vaan jos maksaa tarpeeksi. Lautaspyörän pultit on vasenkatisellä kierteellä niitäkään ei ole olemassa pidempänä sitä välike viritystä varten.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä niitä vasureitakin saa pidempinä. Tähän perään ei taida saada paksua lautaspyörää jotenka halvin on tehdä spacer väliin.
     
  19. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Sitten ei ole kummoinen tehdä. Itse niitä pidempiä pultteja löytänyt. Eipä ole enää autoakaan johon moista viritystä suunnittelin. Aspen 2.4 rattailla :D
     

Kerro tästä muillekin!