Turbiinin kestävyys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja procold, 22.12.2010.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jos sulla tosiaan on tollanen B&M kotona hyllyssä ja vieläpä ehjä niin miksei sitä vois sit hyödyntää nimenomaan aihioks ja kilauttaa vaikka tonne JN Tradingiin niin kyllä ne siellä preppaa ja vahvistaa sen riittäväks ja hintaa sille operaatiolle tulee varmaankin jotain suunnilleen pari sataa € eli suht kohtuuhintaseks se jäis :wink:
     
  2. procold

    procold Gearhead

    B.B.Chevy, aikalailla samantehoinen pata.
    Miksi noin korkea stallspeed?
    Nokka ilmeisen raikas, omassa mainosasteet 286/292 ?
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meillä pata antoi tollaset lukemat Eagle Racingilla dynossa:
    4000 rpm 595 hp ja 940 Nm
    4500 rpm 712 Hp ja 1008 Nm
    5000 rpm 808 hp ja 1035 Nm
    5500 rpm 862 hp ja 1041 Nm
    6000 rpm 898 hp ja 1027 Nm
    6500 rpm 922 hp ja 966 Nm
    7000 rpm 930 hp ja 908 Nm
    7500 rpm 890 hp ja 811 Nm

    Eli tosta kattoen paras liikkeellelähtöalue tosikoitoksissa on sen kanssa tuolla 5000-5500 välillä jolloin stalli saa olla sen pari sataa rundia yli tuon eli joku 5500-5700 olis siinä aika ihanteellinen.
    Ja muutenkin ton paras räyhäämisalue on joku 5400-hiukka yli 7000 rpm eli koko tolla alueella tehojen keskiarvokin on noin 900 hp ja väännön keskiarvo noin 1000 Nm.
    Nokkana Iskyn mekaaninen rolleri, nostoa molemmin puolin .770 ja noi mainosasteet 324/324.
     
  4. procold

    procold Gearhead

    Samassa dynossa oman koneen paras teho (810hv) tuli 6000 rpm ja paras vääntö (1093Nm) 6300 rpm.
    Ilm. stallspeed vois olla jonkunverran korkeammallakin, mek. rolleri myös.
    Täytyy tietty muistaa että tarkoitus edelleen leimata auto ja ajaa kadulla.
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kirjoitusvirhe? Paras teho alempana kuin paras vääntö? :eek:

    Niin meilläkin oli ja alkuun leimattiinkin toi ChevyII:kin mut 2008 jälkeen se on vaan jäänyt ja auton kehittelyssä mopo vähän karannu lapasesta :rotfl:

    Mut tuimasti sulla on kyllä jo potkua leimatulle autolle 8)
    Paljos on ollut paras aika, jossainhan sä käsittääkseni oot käynyt kokeilemassa sitä?

    Tossa Joulun viettoon makusteluks meiltä yks sellanen keskikertainen veto viime kesältä, Kamasa Toolsista lauantain eka lajittelukierrokselta:
    http://www.youtube.com/watch?v=e9Wj-8kI ... re=related

    Pirun liukasta oli vielä tossa vaiheessa aamua ja häijysti luisteli alkumatkasta vaikka tossa lähdettiin mahdollista liukkautta ennakoiden poikkeuksellisen pienillä lähtörundeilla mut oikeni se siitä sit joten tostakin tuli ajaltaan ihan kelpo veto sille eka rundille :)

    Tossa kesältä 2007 yksistä cruisingeista missä tolla käytiin silloin tällöin vielä ajamalla ja leimattuna vähän leikkimässä:
    http://www.youtube.com/watch?v=9blEnH9PqfA
    Meni katuslicksit vähä huonoiks :rotfl:
    Tuolloin se meni stripillä 10 sek. aikoja, patana oli silloin 468 cid bbc.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Se on simmottinen juttu, et jos koneessa on XXX määrä ropoo kiinni, ni mitähän ..tun järkee on panna kaks ropoo siihen auton tärkeimpään osaan ostamalla joku suuryrityksen bulkkiturbiini jolla ne miljuunat nyyttönit pitäis lähettää eteenpäin? Se on veren kaivamista nenästään. Kantsii kysyä ihan noilta B&M:ltä tai TCI:ltä niiden omaa mielipidettä noiden turbiinien soveltuvuudesta, veikkaisin (tai oikeastaan tiedän) et tuomio on aika jyrkkä. :rotfl:
    Ite käyttänyt noita PTC:n tuotteita viimeaikoina silloin kun on uutena ostanut. Hinnat on kohtuullisia ja laatu hyvää. Meillä on VIPissä ollut vähän reilu 2000 nm perässä tollanen 850$ maksanut turbiini. Toi Jukalla oleva 9.5" oli siinä 400:n luokkaa. Se on kerran JNtardingilla korjattu. TCI:n 1400$ "pro mod" turbiini kesti meillä tasan yhden kakkoselle vaihdon kadulla ja sieltä oli ihan kaikki paskana.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ja toi tapahtu burniksessa paikallaan liukkaalla asvaltilla. Suoritus kesti noin sekunnin. :rotfl:
     
  8. f-85

    f-85 Gearhead

    Onko siihen puukkoon pakko kusta ennen kun sitä käännetään haavassa?

    Mut kaikki ei ihan aina oo niin proo.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos ois ollu pienii lapsii joilla kuitenkin suht hyvät voimat, ni siitä olis saanu näppärän helistimen!
     
  10. f-85

    f-85 Gearhead

    Aika äkkiä ois alkanu näkymään kenen perheessä on proo helistimet!
     
  11. procold

    procold Gearhead

    Ei tosiaan ole hakusessa halvin, haen vain tietoa että mikä varmasti kestäisi jos TCI:ltä speksien mukaan tilattu ei kestä.
    Aika monen mielestä olisi kestävin jos teettäisi vanhasta, tai ylipäätään teettäisi jossain.
     
  12. OL550

    OL550 1st gear

    Päädyttiin kans jokusia viikkoja sitte tilaamaan PTC:ltä. Jykän kirjotusten jälkeen :rotfl:
     
  13. mafo

    mafo 3rd gear

  14. procold

    procold Gearhead

    Kirjoitusvirhe? Paras teho alempana kuin paras vääntö? :eek:

    Tosiaan joku ajatus tai kirjoitusvirhe, eli paras vääntö 4700 rpm

    Soitin tuonne jntradingille ja sanoi että ehdottomasti kannattaa tuosta B&M:n turbiinista tehdä, olivat joskus avanneet ja kehui että oli hyvin tehty.
    Stallspeedia voi kuulemma nostaa ja lupasi että kestää nuo tehot.
    Nyt tuon turbiinin stallspeed on 2800-3300 rpm, mitä raati on mieltä, kuinka paljon tuota kannattaisi nostaa? En tosin vielä tiedä että kuinka paljon edes pystyvät nostamaan.
    Hinnaksi arvioivat 300-500e ja sanoivat että viikossa homma hoituu.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ongelmana noissa bulkkiturbiineissa tahtoo ola se, et ne on tehty vähän mistä sattuu. Et yks avattu ei välttämättä kerro koko totuutta, paljon riippuu siitä mikä on sattunut olemaan sen turbiinin lähtökohta. Mut epäilemättä JN pystyy sen tekemään ja jos virheitä on ni korjaamaan. Mä vähän luulen, et ku tollasen max 700nm perään tarkotetun 2800-3300 B&M:n lykkää reilu 1000 nm perään, ni se stalli voi olla jotain aivan muuta. Stall speedhan riippuu väännöstä, painosta ja välityksistä. Mitä sen sitten pitäis olla? Se riippuu siitä et mitä haetaan ja millasiin kompromisseihin on valmis. Siellä se sais olla maksimiväännön tuntumassa, ehkä vähän ylikin. sit jos tullaan kauheesti alaspäin nin tingitään suorituskyvystä. Kyll se tosin varmaan tolla väännöllä sutii silti.
     
  16. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kävin tuolla PTC sivuilla äsken mistä niistä lista turbiineista tietää mitä niis on stallia. Kun pitäis jotaki kunnollista löytää tuohon ahdetun moparin 397cid koneen ja 727 looran väliin
     
  17. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Lähetä niiden sivuilla se "spec sheet" niin sieltä tulee kyllä vastaus just sun tarpeisiin..
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, mun käsittääkseni niillä ei ole lainkaan "listaturbiineja", vaan ne turbiinit tosiaan tehdään tarkoitukseensa. Tai otetaan hyllystä siihen sopiva, mut nimeneomaan niin, et se mallataan auton ja moottorin spekseihin eikä niin, et katotaa jostain stallilistasta. Esimerkiks toi meidän PTC anto 6500 rpm meillä, toinen yks tehokkaimmista D-luokan vapareista hädin tuskin pääs sillä liikkeelle. Mulla on ollut aiemmin vaparissakin turbiini joka oli tullut jenkeistä 4500 stallisena 471 motin perässä ja kun sen lykkäs vähän vääntävämmän olosen 528:n jatkoks, ni stallia olikin 6200. On noita varamsti paljonkin hyviä turbiineja, ei mull aoikeestaan oo kauheesti ollu valittamista kun TCI:n super street fighterista joka oli hyötysuhteeltaan huono. Muuten niitä on tullu tkokeiltua varmaan kymmenkuntaa valmistajaa, ja kyllä ne kaikki (TCI:kin) osaa turbiineja tehdä halutessaan ja ostajan maksaessa. Mut sen takia tohon PTC:hen tykästynyt kun hinnat on enempi kun kohdallaan laatuun ja toimivuuteen nähden.
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Meinaatko että ne tietäis stallin ilman sun koneen ja auton tietoja? Se nyt on jo aika taikahatusta vetämistä.

    Meillä on myös ptc:ltä tilattu custom limppu. Tuli juurikin sellainen kun tilattiin, 8", annoin tiedot ja pyysin stallin tuonne 5800 tuntumaan ja stalli oli kokeiltaessa breikkiä vasten 5800. Jälkeenpäin se osottautu vähän matalaks ja sitä sitten nostettiin JN tradingillä 6300 asti. Ja edelleen vetää 2000 kierroksella ihan mukavasti, tollahan vois ajaa vaikka kadulla. :rotfl:
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meillä vähän päälle 900 Nm vääntösen 477:n kanssa 5500 stallinen muuttui vähän päälle 1000 Nm vääntävän 540 koneen kaveriks laitettuna stalliltaan 6200-6300 lukemille eli tosiaan ihan omien speksien mukaan noissa jo vähän vähempi vakiokoneisissa autoissa turbiinikin pitäs aina saada jossain teetettyä.
    Köyhälle harrastajalle tossa on ilkeintä se että aika usein konepuolella tapahtuu kuitenkin jonkunmoista yritystä parannukseen jolloin sitte mm. turbiinikin on sitte taas vääränlainen eli semmosta ketjureaktiotahan tossa aina on. Ja sikskin se on ilkeää ostaa kovin kallista limppua joten jonkunmoista kompromissia tossakin asiassa vaan joutuu hakemaan vaikkei se oliskaan tulosten puolella järkevin ratkaisu :-?
     

Kerro tästä muillekin!