Turbiinin luisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja VesaR, 5.9.2007.

  1. VesaR

    VesaR 1st gear

    Oletteko mitä % käyttäneet tai jopa käytönnössä testanneet paljonko on tyypillinen turbiinin luisto prosentti mitä kannattaisi käyttää noissa varttimailin loppunopeuslaskureissa kun miettii optimaalisia perän välityksiä?
     
  2. martiar

    martiar 1st gear

    Muutama prosentti ....
    Mutta tärkeämpää on milaisesta välityksestä auto tykkää ... eli ykkösen ja perävälityksen suhdetta .... ja välttämättä liian tiheällä ykkösellä ei saavuteta nopeinta aikaa .....
    Ja loppu kierroksilla ei niin isoa merkitystä ole kuin yleensä luullaan ... Koska ollaan lopussa aina parhaimman vääntöalueen ulkopuolella...
    Aika tehdään loppujen lopuksi alkumatkasta ....

    AM-Racing
     
  3. VesaR

    VesaR 1st gear

    Joku 3-5% siis vaikka...

    Mulla nyt TH400 ja 3.08perä.

    Mitä tuolla tarkoitat:
    "Ja loppu kierroksilla ei niin isoa merkitystä ole kuin yleensä luullaan ... Koska ollaan lopussa aina parhaimman vääntöalueen ulkopuolella..."

    meinaan että mihin suuntaan tuon pitäisi valinnoissa ohjata?
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    3-5% kuulostaa mun korvaan tosi tiukalta. Mulla on 8" 5000+ stallaava limppu joka on tarkoitettu ilokaasukoneeseen, siis ylimitoitettu mun käyttöön. Se luistaa mulla about 7%. Sanoisin että alle 10% pitää päästä mutta alle 5% on jo tosi hyvin.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollasella harvalla perällä mennään maaliin kakkosella ja toi harva tekee vielä sellaisen "murheen" että jos koneessa on voimaa riittävästi niin luisto maalissa saattaa olla äkkiä jopa 20%. Toi turbiini tarttis olla siinä kuuluisassa balanssissa koneen ja välityksen kanssa jos varttia silmällä pitää.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ari puhuu vissiin stockereista. Niissä kun on rajallisesti voimaa käytettävissä, ton alun merkitys korostuu. Kun varttimailin kiihdytys kuitenkin on käytännössä sitä, että kenellä on 440 m matkalla kovin keskinopeus, niin noissa stockereissa panostetaan alkumatakaan loppuvauhdin kustannuksella. Eli niissä on järjenvastasen tiheet välitykset motin vetoalueeseen nähden jolla vauhti saadaan nopeasti nousemaan, ja mottia huudatetaan rajusti huipputehon yläpuolella loppupäässä. Sillee niissä pääsee parhaisiin aikoihin, vaikka loppunopeus sitten opikkasen kärsiskin, käsittääkseni. Mutta tollasessa harvavälityksisellä autolla tilanne on vähän toinen. Mä en oo kauheesti kiinnittänyt luistoprosentteihin huomioita, kunhan ne on olleet järjellisissä rajoissa, sanotaan perstuntumalla alta kymmentä prosenttia. Mä oon kadulla vissiin jo viistoista vuotta ajellut yhdistelmällä korkeekierroksinen turbiini ja harva välitys. Siis suhteellisen. Mut harva ruuvi kylä rajottaa kanssa loppua, etenkin jos sattuu sellaseen väliin, ettei motti ihan oo vielä alueella maaliin tultaessa.
     
  7. VesaR

    VesaR 1st gear

    Kyllä mun on pakko kolmosella mennä maaliin nytkin...26 tuuman korkeat renkaat ja 5400rpm vaihtohetki ja 6000rpm rajoitin nyt. Turbiini on uusi ATIn 10" Fuel&Blown 3500+stallilla ja custom tilattu mun auton tiedoilla (3.08 peräruuvi, koneen vääntö ja teho tiedot / rpm ja auton paino ym)
     
  8. VesaR

    VesaR 1st gear

    No nyt ymmärrän....kiitosh!
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tsekkasin tossa äkkiä räkreisinanalysaattorilla että maalissa jortaani pyörii 4160rpm ja kone 5123rpm, hylsyn paino 3500lbs. Aikas raju luisto joka johtuu peräruuvista.
    Ruuviksi 4.10 niin luisto on enää 550rpm jne.. Aika parani .10sekkaa ja loppunop sama.
     
  10. VesaR

    VesaR 1st gear

    Siis onko nuo minun arvoilla laslettu vaiko sun auton? Ai pystyykö tuollaisen laskemaan...luulin että se luisto olisi niin paljon siitä kiinni miten se turbiini on tehty että se siksi olisi niin tapauskohtaista ettei sitä ehkä voisi tuolla lailla laskea ollenkaan...vaikka jotain oletusarvoja siihen kompuutteriin varmaan pitää toki syöttää?
     
  11. martiar

    martiar 1st gear

    Juuri näin vipottaja ... :)
    Se on aina sen oikean kombinaation etsimistä ....

    AM-Racing
     
  12. VesaR

    VesaR 1st gear

    Kun ei mistään mitään tiedä niin pakko vielä tehdä toinenkin kysymys eli onko se niin että sama turbiini samassa autossa luistaa oleellisesti erimäärän riippuen käytettävästä perävälityksestä (siis esim. 3.08 vs 4.11)?
     
  13. martiar

    martiar 1st gear

    Kyllä niissä on eroa ....
    Mutta sinuna miettisin onko se 6000 ehdoton max. rundi lopussa ???
    Koska nyt mekin huudatammemaalissa yli 1000 rpm maksimitehon yläpuolella ....
    Turbiinilla on iso merkitys millainen 60 jalkainen autolla saadaan ....
    Ehkä tolla turbiinilla ei saada nopeinta kombinaatiota aikaan ....
    (4500-5000 olisi lähempänä optimia riippuen ihan koneen toimialueesta ja jne....)
    Varmasti joudut kokeilemaan vaihdevälityksiä laatikossa ja jne ...
    Stock autot on viety näiltä osin varsin optimiin ....

    AM-Racing
     
  14. VesaR

    VesaR 1st gear

    Mulla on koneen tehokäppyröissä suurin vääntömomentti melko lailla tasan 4000rpmssä ja suurin teho 5800ssa
     
  15. martiar

    martiar 1st gear

    Niin on meilläkin ... mutta missä tehopiikki ????

    AM-Racing
     
  16. martiar

    martiar 1st gear

    Meillä ei juuri korkeammalla ole tehokaan joten noilla tiedoilla voin sanoa että oikea turbiini on lähempänä 5000 ja mahdollisesti korkempikin ja loppupäässä kierrätetään vaan vääntöalueen ulkopuolella ....
    Näin saadaan nopeampi kombinaatio ....
    Ja vaihdeväli eivät saa olla liian isoja .....

    AM-Racing

    (PS. itse käytin 5700 ja max teho jo 6000)
     
  17. VesaR

    VesaR 1st gear

    Editoin sen tuohon jälkikäteen eli 5800rpmssä tehopiikki
     
  18. martiar

    martiar 1st gear

    Toivottavasti näistä tiedoista oli jotain apua .....
    Vai menikö edelleen pasmat lisää sekaisin ... :)

    AM-Racing
     
  19. VesaR

    VesaR 1st gear

    Kiitos kovasti, tottahan toki auttoi...tosin tuokin pitää paikkansa että pasmat vaan sekaantuu lisääkin :rotfl: kun nälkä alkaa taas kasvavaan lisää kun miettii mahdollisuuksia :D
     
  20. Fordvessa

    Fordvessa Gearhead

    Turbiinin luiston pystyy kyllä laskee jos tietää koneen kierrokset maalissa...
    Ja perävälityksen vaihto ei välttämättä vaikuta hirveitä liukkaalla radalla...
     

Kerro tästä muillekin!