Turbiinin lukko lipsuu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Wäiski, 11.5.2009.

  1. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Kun esim. cruisella ajelee 100km/h loivaan ylämäkeen, alkaa semmonen kummallinen jytke, ihan kuin turbiinin lukko temppuilisi ja ei oikein osaisi päättää lukittaako vai ei. Mitähän tälle voisi / osaisi tehdä? Auto on -97 Chevy Tahoe ja laatikko tais olla 4L60E. Kilometrejä takana about. 280t. ja öljyillä ajettu n.40tkm.
     
  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Koitappa lukea koodit, 4L60E ohjautuu sähkösolenoidella turbiinilukkoa myöden.
    Niiden viat sytyttelee koodeja. Tosin tuommoinen ajoittainen häiriö ei välttämättä näy, aski voi luulla toimivansa oikein.
    Sitte voishan nuo öljytkin vaihtaa.
    Mulla porsi samanlainen aski 260tkm mittarissa, remppasin sen ja taas mennään.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Luullakseni turbiiniakselin pään kulunut o-rengas voi myös tehdä tuollaista.
     
  4. sevrolet

    sevrolet 1st gear

    Itsellä vastaava vika th700:ssa, täristää kun tulee vähän vetoa, ennen kuin lukko aukeaa.
    Yksi versio minkä olen kuullut on, että turbiini olisi "pullistunut" eikä lukko sitten enää jaksa pitää.
    Vielä kuitenkin selvittämättä, kun ei nyt ainakaan ole rahaa turbiiniin.
    Kuulemma huomaa siittä, kun irrottaa turbiinin vetolevystä, niin turbiini lykkää itseään ulospäin.

    Ps. tietääkö joku voisiko olla näin?
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ^Ei kovin helposti, jotta turbiini muutais muotoaan pysyvästi niin kierroksia tarttis olla reilusti yli 10000+RPM piiitkän aikaa.
     
  6. Panze

    Panze 3rd gear

    Mullakin jytkytteli aikansa 275tkm mittarissa. Lopulta 3-4 pakka sileenä. Kurkkaa ensin ne koodit. Öljynvaihdon kun teet niin näkee öljyistäkin jo jos alkaa olla pakka sileenä tai muuta mekaanista vikaa. Mulla olis korkeen öp,n suodattimia joutavana hyllyssä jos sulla on korkeella öljypohjalla. Myyjä toimitti väärät suodattimet joten tästä saa 3kpl suodattimia 30€,lla
     
  7. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    JepJep, en ole vieläkään saanut vikakoodeja luettua, eikä vika ole itsestään korjaantunut, kumma juttu :lol: Öljyt vaihdoin joskus viime syksynä, eikä siellä (ainakaan vielä) mitään ylimääräistä seassa ollut. Remppahan tässä edessä ihan varmasti on, mutta kesään asti pitäis vielä yrittää päästä. Lukon lipsuminen (?) vain pahenee ja jotain tekohengitystä pitäis keksiä, niin arvelin, josko tempasis lukon piuhan irti, että loppuis tämä nyt jo saatananmoinen nykytys about 70-120 km/h välillä ja pintakaasulla. Mistähän semmosen piuhan löytäisi; onko turbaanin lukolle oma liittimensä, vai meneekö se samassa nipussa muiden piuhojen kanssa? Tai löytyiskö lukon ohjaus vaikka jarruvalokatkaisijasta?
     
  8. Panze

    Panze 3rd gear

    Jotenkin tuntuu turhalta korjata vikaa kun ei tiedä varmaksi että onko se vaihteistosta johtuvaakaan. Ota moottorin johtosarja irti ei nyi enää :rotfl:
    Lue ensin ne koodit.
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    GM-vehkeistä en tiedä mutta Fordissa autto loodaöljyjen vaihto synteettiseen vastaavissa oireissa...

    Toki jos remppa tulossa ni vois Pilipalitemasta ostaa automaattivaihteiston tiivistysainetta pullon ja hujauttaa sen öljyjen sekaan :rotfl: . "Elvyttää" korppuja tiivisteitä.
     
  10. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Nyt on koodit luettu - ei löytyny kuin rikkinäiset happianturit.
     
  11. Pettynyt asiakas

    Pettynyt asiakas 1st gear

    Turbiinin lukko lipsuu

    Chevy Transportissa hajosi vaihdelaatikko joka oli toiminut ihan hyvin siihen asti. Yks kaks vaan kaikki vaihteet lipsui eikä autoa saanut liikkeelle kuin pakko ykkösellä. Vein auton AutoGeariin Jokioiselle jossa vaihdettiin kunnostettu laatikko tilalle. Siihen asti kaikki oli vielä hallinnassa, mutta kun ajoin autoa kotiin niin jo syttyi vikavalo ja koodi oli P1870 eli vaihteisto luistaa. Vein auton takaisin ja AutoGearissa kuitattiin valo pois ja sanottiin että siinä oli vaan öljyn pinta vähän alhaalla ja ilmaa öljyn seassa lisättiin öljyä. Valo tietenkin syttyi taas ja muutaman kerran AutoGearin korjaus oli sama. Valo kuitattiin pois, tehtiin koeajo ja kun valo ei silloin syttynyt niin auto pois ja valohan tietenkin syttyi taas myöhemmin. Selvisi ettei se ensimmäisen esiintymis kerran jälkeen annakkaan vika ilmoitusta, niinkuin ei tässä tapauksessa pidäkkään. No kun vein auton taas takaisin niin sen verran saatiin selville että lukon solenoidi suoraan maadoittamalla lukko menee päälle. Mutta kuukauden jälkeenkään ei vikaa ollut löytynyt, joten hain auton pois ja suostumuksellani siihen oli viritetty kytkin josta lukon saa manuaalisesti päälle. Kun hain auton pois niin kytkin oli jo valmiiksi lukkopäällä asennossa, vaikka tietääkseni lukon pitäisi kytkeytyä (eli tässä kytkeä itse) kun vauhti on tasainen isolla vaihteella.
    Tähän väliin kysymys 1: jos pakkolukko on päällä kun autoa jarrutetaan tai sen pysäyttää, niin eikö vaihteisto luista jostain muusta kohtaa?
    Autosta oli hakiessa akku tyhjänä johon arvelin syyksi lukon maadoituksen päälle jättämista. Kytkin lukon pois. Kun akku ei latautunut niin rupesin tutkimaan josko johto ottaa jostain muualta maahan. Huomasin että alipainemodulaattorin putki oli jätetty irti, Akun + johdon suojakansi oli rikki samoin apulaite "sytytin" pistokkeen joudellinen kasi roikkui velttona auki. Löytyi myös vika akun latautumattomuuteen, - eli maa johto oli paikallaan, mutta ruuvi irti eli kosketus satunnaisen huono. Lukko ei vieläkään kytkeydy itse päälle ja vika on ilmeisesti huonokosketus tai poikki mennyt johto.
    Kysymys 2: Mihin menee lukon maadoittava musta-keltainen johto kun se lähtee vaihdelaatikon liittimestä?
     
  12. jyssep

    jyssep 1st gear

    mulla ford f350 -92,lukko menee päälle nykien ja olevinaan liian pienillä kierroksilla. ja sama nykiminen alkaa kun vedättää ja lukko lähtee pois. entinen omistaja oli laittanut katkasialla lukon toimimaan mutta ei jaksais aina asua sen katkasian kans..mitähän pitäs tehdä ett sais nykimisen loppumaan? ja laatikko on remontoitu jossain vaiheessa ja muuten pelaa hyvin
     
  13. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Oon ajanu semmosta 80-lukulaista GM valmistetta jossa ei tahtonu lukkoturbiini pysyä päällä nimenomaan aivan pintakaasulla ajaessa, eli esim pienessä myötäleessä saattoi pudottaa lukon pois vaikka kaasua ei täysin ylös nostettukkaan.

    Tässä ilmeisesti selityksenä aavistuksen väärää dataa antava TPS-anturi, se kaiketi pudottaa lukon pois päältä kun havaitsee että kaasu nostetaan ylös?
     
  14. sevrolet

    sevrolet 1st gear

    Palataanpa vähän asiaan.

    Eli itsella turbiinin vaihto lopetti tuon täristämisen loivissa mäissä ja moottoriteillä.

    Mutta puolen vuoden jälkeen on vika palaamassa takaisin.
    Mikä olisi voinut aiheuttaa uuteen turbiiniin saman vian?

    Vanhassakin turbiinissa näytti olevan vielä kitkapintaa vielä hyvin jäljellä.

    Luistoa/tärinää ei ole havaittu muuten kuin turbiinin ollessa lukossa nelosella.

    Nimim. en viitsisi vaihtaa turbiinia puolen vuoden välein.
     
  15. tabs

    tabs Gearhead

    Anteeksi, mutta "turbiinin kitkapinta"?!?
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lukkoturbiinissa on lukkolevy jossa on ihan normi kitkapinta.
     
  17. sevrolet

    sevrolet 1st gear

    turbiinin sisällä oli jossain levyssä tuollanen n. tuuman levuinen kiekko, minkä ymmärsin olevan kitkapinta. Tämän levyn sitten öljynpaine painaa turbiinin kuorta vasten, jolloin turbiinista tulee "kiinteä"

    Joku asiaa paremmin tunteva voi halutessaa korjata tämän väitöksen.

    näin vain päättelin, kun ensimmäisen kerran näin turbiinin sisälle.

    edit: keskustelu olikin näköjään jo jatkunut.
     
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    itsellä reilu vuosi sitten samanlaista täristämistä vajaa satasen vauhdissa,kikkarin vaijeria ulospäin niin loppui,nostaa paineita.
     

Kerro tästä muillekin!