Turbiinin oireilu "rated power" paremmalla puolella?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja saresks, 14.10.2019.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Olisiko turbiinien tuntijaa:

    GM 245mm lukkoturbiini, pienimmällä stallilla (ja vähäisimmällä momentinmuunnolla?) mitä joskus sai (eli nominal stall 2800 rpm). Up to 500 hp vahvistettu, mitä sit käytännössä tarkoittaakaan.

    Testikiihdyttelyjen dataa ja ääntä ihmetellessä koneen kierrokset nousee pykälittäin hetkestä kun staattori alkaa pysähtyä ja momentinmuunto loppuu (noin 5300-5500 kohdilla). Ihan kuin kuuntelisi jollain taajuusmuuttajalla portaittain ohjatun sähkömoottorin ääntä enempi tai vähempi 5300 ylöspäin. Samalla g-voimat alkaa sahaamaan, eli näkyy voimantuotossa myös.

    Tiivistettynä:
    voiko staattori yrittää pyöriä eli spragi ei pidä täysin vaan luistaa tai muuta periksiantamista turbiiniosastolla, kavitointia tms?

    ohessa kuva, jossa käppyrä "time vs rpm" näyttää parhaiten kuvana mitä yritän tässä oireista selittää.
    [​IMG]
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Staattori on paikallaan silloin kun lyödään lappu lattiaan ja voi olla että varttimaililla se on paikallaan koko ajan, riippuu tehosta jne. Sen takia kiihyttimien limpusta staattori muutetaan joskus kiinteäksi. Sulla siis se staattori lähtee pyörimään muun kaman mukana kun teho "loppuu" .
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Niinhän se oli, ei taas ajatus mukana. Voisiko tuo nyt takellella kun pitäisi pyöriä vapaasti kun moottorin rpm nousu muuttuu takeltelevaksi samoilla kohtaa ja siitä ylös?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä se on harvinaista että staattori jumiin jää, ennemminkin vapaakytkin pettää ja momentinmuunto loppuu siihen.
     
    saresks tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!