Turbiinin valinta katuautoon (TH350)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jakulepi, 17.3.2017.

  1. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tiputtaa myöskin 3.42:1 ruuvin ykkösellä 4.15:1 ruuviksi, ja silloin pärjännee hieman matalampi stallisella turbiinillakin.

    No nämä nyt oli hieman ohi topikin, mutta näin Mopar ja AMC-klasien läpi joutuu hieman kadehtimaan ylivaihdelaatikkoon siirtymisen helppoutta GM:ssä.
     
  2. L-valine

    L-valine 1st gear

    Paljos te olette laittanu öljyy turbiiniin ennen kiinni laittoa jos olette?, vai onko mitään suurinpiirtein sopivaa määrä? Ohjeissa mainitaan että "lisää vähän".
     
  3. G20

    G20 Gearhead

    B&M ohje kertoo "pour 1 quart of ATF into the converter so there will be some lubrication on initial startup" ja reilun litrankin sai menemään ilman että tulee yli kun asentaa turbiinia..
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tähän vanhaan aloittamaani ketjuun tällaisena ns. loppukaneettina, että soittelin JN Tradingiin ja heiltä löytyi hyllystä peruskorjaamansa (ja parantelemansa) TCI:n limppu jolle luvattiin stallia 2500-2800 rpm välimaastoon moottorin tehoista riippuen. Tein siitä kaupat!

    Uskoisin, että tein ihan asiallisen valinnan, sillä XE274H nokan tehoalue alkaa 1800 rpm, ja toisaalta laskeskelin laskurilla että satasen matkanopeudessa kierrokset huitelevat 2800 hujakoilla jolloin turbiinin ei pitäisi enää paljolti luistaa.
     
    peltsi ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mitä moinen turbaani kustantaa?
     
  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    400€ oli hinta, jota pidin ihan kohtuullisena.
    Vertailun vuoksi, muistaakseni vakioturbiinin preppaus kustantaa jotain 350€ hujakoilla.
     
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kyllä kannattaa jo tuohon hintaan suosia kotimaista.:)
     
    Camino'79 ja jakulepi tykkäävät tästä.
  8. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Koko eka ajokesä meni hienosti, ja tää turbiini toimi laatikon kanssa hienosti yhteen. Välillä annettiin mailaakin kunnolla, käytiin stripillä, yms. Nou problems.

    Paitsi sit toissa päivänä kun piti ajaa kosla talvisäilöön. Fiilispohjalta otin vähän rivakamman poistumisen, ja jätin jälkeeni 300m vanan ATF:ää kunnes tajusin onneks vetää sivuun. Kabiiniin ei kuulunut mitään kolinoita tai rysäyksiä. Takana ajaneella tallikaverilla sen sijaan tuli hätä, että nyt toi vessa vuotaa kuiviin. Vedä nyt äkkiä sivuun! Hinausautokeikka sit tuli...

    Tänään totesin että turbiinin kuori oli jotenkin haljennut vetolevyn puoleisesta etureunasta.

    Että mitä helvettiä? Onko tämäkin oikeasti mahdollista?

    [​IMG]
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    On mahdollista ja siksi kait niissä paremmissa turbiineissa on vahvemmat kuoret.
     
    jakulepi tykkää tästä.
  10. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Jepjep. Kerrataanpas vielä kokemuspohjaisia suosituksia näistä paremmista turbiineista?
     
  11. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Tcin limpussa ei taida olla "anti ballooning platea", eikös sen pitäis estää juuri tuollaiset vauriot (ja viisaammat korjatkoon jos meni vituiks)
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä tykkään edelleen hughesin turbaaneista. Löytyy varmasti tarpeeksi kestävää mallia.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vaikka kuva on huono niin näyttää siltä että toi limppu on tehty 700/200 lukkolimpun kuoriin. Huonolla tuurilla tosta "aihiosta" on joskus lukkolevy luistanu ja syöny ainetta millitolkulla. Ja tosta on myös rälläköity orkkis kiinnityspaikat vetolevyyn ja voi olla että juurikin siihen kohtaan tuli vamma.
    Orkkis lukottomassa GM limpussa ei ole missään "tasaista" kohtaa.
     
  14. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mudracer olit oikeilla jäljillä, eli tuo turbiini oli tehty lukkoturbiinin kuoriin, ja suurella todennäköisyydellä just tämä modaus oli vaikuttanut kuoren lujuuteen, ettei se kestänyt mun käytössäni.

    Mutta edelleen erittäin asiallista asiakaspalvelua JN Tradingilta, ja katselemme nyt seuraavaa vaihtoehtoa ja versiota kokonaan uudelle turbiinille. Mahdollisesti vähän korkeammalla stallilla varustettuna.
     
  15. 383

    383 Gearhead

    SauliK ja jakulepi tykkäävät tästä.
  16. Nupa

    Nupa Double Gearhead

  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Edge racing converters teki limpun mun Darttiin. Pyydetty ja saatu kohtasivat hyvin.
     
  18. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Mulla ois tallin nurkassa ylimääränen B&M holeshot 2500, jos joku tarttee.
     
  19. Kaljanen

    Kaljanen Gearhead

    Vieläköhän tämä olis tarjolla?
     

Kerro tästä muillekin!