turbo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja esco_73, 3.7.2006.

  1. esco_73

    esco_73 3rd gear

    kaks vaihtoehtoo olis kuulemma saatavilla ar 1.00 ja ar 0.78. toi pienempi olis vissiin parempi jos toi nyt sitten on ees sopiva.
     
  2. antonmies

    antonmies 1st gear

    Mikä T04?
     
  3. antonmies

    antonmies 1st gear

    .78 on parempi, mutta tolla turbiinisiivellä 'herää jos herää' Mikään "nautinto" ei tule olemaan.
     
  4. esco_73

    esco_73 3rd gear

    jaa että vissiinkin on vähän liian iso tommoseen koneeseen, myyjä kyllä veikkas että jos kone on hyvin tehty niin 3000-3500 alkais heräileen.
     
  5. antonmies

    antonmies 1st gear

    No tietty riippuu sun tehotavoitteesta ja pitkälti nokka-akselista. Jos sulla on joku puolikiree vaparinenä, se ei herää "ikinä"...

    Tämä siis vain minun näkemys...
     
  6. esco_73

    esco_73 3rd gear

    sellasta 250hv oon ajatellu ja nokkana on burtonin bf134 asteita 266 ja nostoa 11.68.
     
  7. jakari

    jakari Gearhead

    Entä nokkien välinen kulma ja mitä se tarttis olla,?
    Projektini on 1200kg painava ja ahdin 2 toiminen kompressori 68mm ja pako puoli 89mm riitää kuulema 750 hp (garret). Perusmotti 2,5 litranen volvo.
    Kansi on 531 46mm imu ja pako 42mm kumpikin puoli virtaa 230 hp.
    Nokaksi suunittelin bmw m3 profilia ja 30mm perus ympyrällä jossa on 295 astetta ja .050 asteet 270, nostoa 12,7 mutta millasilla nokka kulmila oote ajaneet?
     
  8. antonmies

    antonmies 1st gear

    Se sun hyrrä on yli 400hv puhallin... Se mitsu vois olla jees vaihtoehto tai sit tommonen Master Powerin malli 802312
     
  9. antonmies

    antonmies 1st gear

    Omasta mielestäni maksiminostojen välinen kulma(tarkoitan lobe separationia) tulisi olla yli 112 astetta
     
  10. jakari

    jakari Gearhead

    Omasta mielestäni maksiminostojen välinen kulma(tarkoitan lobe separationia) tulisi olla yli 112 astetta[/quote]

    Eikös ne nykyään aja aika pienilläkin jopa 108 kulmilla.
    Mitä tollasella kulmalla tarttis ottaa huomioon puristus suhde kait sais olla vähän korkeampi?
     
  11. esco_73

    esco_73 3rd gear

    toinen vaihtoehto olis sitten tommonen to3, A/R 0.48, kompressori 46mm, turbiini 49mm joka vissiinkin pelittäis tässä paremmin, emmä sitten tiiä onko tää samanlainen kun mä oon enempääkin kyselly.
     
  12. napa

    napa 3rd gear

    osaako joku sanoa mitään noista mitsun nokista turbokäytössä (toinen siis on tuplaturbon ja toinen vaparin)

    imu nokka molemmis sama, mutta pako nokka turbossa näyttäis olevan "kireämpi" asteiltaan :odroll: (oma projekti perustuu vapari koneeseen... ja siis sen nokkiin) ja en ole vielä ehtinyt tuohon nenäkeppi politiikkaan turbojen yhteydessä hirveästi perehtyä :oops:

    nimim.heitänkö heti suosista pako nokkaa yhden hampaan myöhäisemmälle :p

    taitaa tulla hiottavaa jossain vaiheessa projektia :odroll: (sitten menee kai nuo hydrauliset nostajatkin vaihtoon... mutta ne onkin tuos mitsun konees aina olleet sellainen "vikaherkkä" alue)

    [​IMG]
     
  13. Juho81

    Juho81 1st gear

    Unoha jo nuo ikivanhat Garretit... Samalla rahalla saat paljon parempaa.
     
  14. Mikitus

    Mikitus 1st gear


    Toi on ihan hyvä vaihto ehto parempi kuin se To4 ja kyllä itte oon oolu tyytyväinen tohon "ikivanhaan Garrettiin" omassa Tanessa on To3/4 kompura 54mm(ar60) ja turbiini 57mm(ar63) niin hyvin herää jo 2500-3000 väliin sekä ykkös vaihteella nousee paine jo 1,3baariin joten hyvin tuo "ikivanha" Garretti tehtävästään soriutuu.
     
  15. Mikitus

    Mikitus 1st gear


    Toi on ihan hyvä vaihto ehto parempi kuin se To4 ja kyllä itte oon oolu tyytyväinen tohon "ikivanhaan Garrettiin" omassa Tanessa on To3/4 kompura 54mm(ar60) ja turbiini 57mm(ar63) niin hyvin herää jo 2500-3000 väliin sekä ykkös vaihteella nousee paine jo 1,3baariin joten hyvin tuo "ikivanha" Garretti tehtävästään soriutuu.
     
  16. esco_73

    esco_73 3rd gear

    ja kyll tossa to3 taitaa potkua piisata ihan tarpeeks näin aluks
     
  17. Aksu900

    Aksu900 1st gear

    Jos joku aikoo ostaa t03 garretin niin mistä voi päätellä että se on ikivanha?

    On muuten 03set muuttunu vuosien varrella. ;) Ja uusi moinen on hemmetin hyvä ahdin.
     
  18. esco_73

    esco_73 3rd gear

    onkohan noissa t-5 volvoissa montakin eri kokoista ahdinta, kun myyjä myis ahtimen mutta ei tiedä ja ei osannu kattoa minkä kokonen ahdin on. Jos on yhden kokosia, niin kuinkahan alhaalta alkaa vetää ja mihin asti potkua piisais tommosessa.
     
  19. esco_73

    esco_73 3rd gear

    niin ja kuinkahan väljäks tommonen ahdin käy jos sillä on ajettu 200tkm.
     
  20. napa

    napa 3rd gear

    ei se enää uusi silloin ole :wink: yleensä ne levahtaa tuos jossain 250000 km paikkeilla normaali ajossa (kisakäytössä kestää hyvällä säkällä n. 5000 km keskimäärin, joskus joutuu turbon remppaamaan joka 100 km tai lyhemmän ajon jälkeen, riippuu tietysti käytöstä)
     

Kerro tästä muillekin!