Turbokoneen rakentamisesta

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Taunus2.6, 12.2.2002.

  1. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    mitä luulette immeiset, kestääkö AE:n ns puolikilpamännät ahdetussa koneessa? periaatteessa kai mikä vaan mäntä kestäis jos kone ei nakuta...? ne AE:n männät on todella tukevan oloset ja männäntapin seutu on vahvistettu teräsliuskoilla, eli luulisi niitten kestävän?
     
  2. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    ei se koville ahdoille tuliskaan, joku 0.5bar maksimissaan. valumäntiä ovat juu, mutta pienillä ahdoilla pitäis kestää, kai. sittenhän sen näkee/kuulee, ovat meinaan senverran paljo halvemmat kuin takosellaiset etten viittis niitä ostaa...
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kyllä luulis kestävän kunhan ei nakuta ja soppa riittää ettei mene laihalle. Kokeile rohkeasti vaan, siinä säästyy monta euroa jos (kun) onnistut.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    mm volvossa ainakin b19 ja b21et ja b2xx koneissa on valumännät (mahle) ...hyvin on kestäneet...ainakin 1.4bar
     
  5. TwinturboCapri

    TwinturboCapri 1st gear

    käytännössä havaittu että n. 0.7bar asti kestää aika raakaakin käyttöä valumännillä, jos ovat noita AE:n laatumäntiä. seinämää männässä yli 5mm ja laki paksu kuin raamattu. mutta jos aikoo käyttää esim Cologne koneissa vakiona olevia kahvikuppeja niin ei kannata kyllä yli 0.3bar laittaa ja sekin on riskirajoilla. Mahlen männät luotettavia 1.0bar asti, sen jälkeen JE tai Wiseco on ainoa järkevä. JE:t ovat yhtä laadukkaita/parempia kuin Wisecot, ja tonnin halvempia kun puhutaan 6kpl sarjoista.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jaa mutta entäs Mahlen takomukit, niinkuin vaikka Saabin vakioturboissa?
     
  7. TwinturboCapri

    TwinturboCapri 1st gear

    No niitä mahlen takomukeja juuri edellisen viestini mahleilla tarkoitin. eli luulisi kestävän 1.0bar ainakin jonkin aikaa.
     
  8. prostreet

    prostreet 1st gear

    yleistä männistä:
    kuplan cima/mahle "takomännät" eivät ole vahvoja, ainoastaan kevyitä
    niillä saa halvan, mutta lyhytikäisen moottorin
    wiseco ja je ovat vahvoja takomäntiä, varsinkin jos ostaa ostaa/myyjä myydä oikeat turbo-mallin männät (vapari ja turbomalleja molemmilla valikoimissa)
    wiseco ja je ovat nykyään samaa firmaa, btw

    esim wisecon bmw/fulldome turbomäntä on alunperin suunniteltu 600-800+hv katukiihdytysautoihin ja sitä käytetäänkin em käytön lisäksi nopeissa katu-, rata- ja ralliautoissa
    (niissä on kivasti matskua muokata myös vapariin, viimeksi tuli 2,5-16v MB W201 rF ralliautoon männät sellaisista)
     

Kerro tästä muillekin!