turbon pakoputken koko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jake, 29.1.2016.

  1. Jake

    Jake Gearhead

    Autoon on tulossa holseti ahdin,jossa pakopuolen lähtöaukon koko on 76 mm. Ajattelin downpipen tehdä 3,5 tuuman putkesta. Kyse olisi loppuputken koosta. Pitäisikö senkin olla 3,5 tuuman putkella vai voisiko sen supistaa ennen vaimenninta 3 tuumaan? Nuuka kun olen, olisi hyllyssä sopivat 3 tuuman uudehkot vaimentimet ja haluaisin niitä käyttää. Vai kannattaako vetää loppuputkikin 3,5 tuumaiseksi. Kone on moparin 400 cid isolohko, ahdin holset hx50/55 hybridi ja tarkoitus olisi vetää vain yksi putki.
     
  2. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Turbon kanssa pitää kuulemma olla iso ja lyhyehkö putki. Voihan se toimia pienemmälläkin mutta mites ne pakopaineet ja lämmöt?
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Tulipa tuossa mielenkiinnolla tutkittua itekkin vähän asiaa ja näin se ilmeisesti on, isompi parempi turbon kanssa.
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllähän tuon kokoiselle turbolle on jo 3.5" liian pientä. Taitaa lähes kaikissa vakioissa tuon kokoisella olla 4-5 tuumaista.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  6. shr1

    shr1 Gearhead

    Onhan vaimennin ns. läpivirtaavaa mallia...? "Chambered" änkkäri ei oo paras mahdollinen turbon kanssa. Yksikin pönttö vois riittää, ellei naapurit ole aivan nihilistejä. Ite tekisin niin isosta rööristä kun vaan saa sopimaan.
     
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Millä perusteella te tarvitte noita hirmu hormeja? :odroll:

    Kaveri oli kanssa joskus rakentamassa OIKEESTI tehokkaaseen Bemuun putkea, ja oli sitä mieltä, ettei alle 3,5" riitä. :lol:

    Jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksia :D
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Saabin pikkuselle mitsun turbolle 3" downpipe ei ollut lainkaan ylimitoitettu. Vakiokin oli vähintään 2-2,5".

    Sulla isompi mylly ja turbo niin 3,5" kuulostas paremmalta kun 3. En tosin oo turpo asiantuntija.
     
  9. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Paljonko siinä moottorissa on tehoa? Se on tietääkseni ainoa asia joka siihen putken kokoon vaikuttaa.
     
  10. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Joku Saabi ei todellakaan tarvi mitään 3,5" putkea. Ei vaikka olis kuin paljon tehoa. :lol:
     
  11. J.J.

    J.J. Gearhead

    Isompi parempi.
    Itse laittaisin minimissään 4" downpipen ja vähän kapiampaa torvea sitten loppua kohden.
    Toki vaikuttaa paljon otat laitteista irti ja vedätkö hukkaportin myös pakoputkeen. Äänenvaimentajaksi riittää hyvin joku läpivirtauspönttö.
    Kannattaa kokeilla käytellä myös ilman valmentajaa, huomaat kuinka hyvin se turbo vie ääntä.

    Ja totta munassa tarvii ison hormin isolle teholle, sitä pakopainetta ei halua kukaan turhaan riesaksi.
    Ja tuskin tuo mopen isolohko mihinkään saappiin tulee. :poff:
     
  12. musta78

    musta78 Gearhead

    Yleensä kannattaa tehdä muutaman senttimetrin mittainen levityskartio turbon pakoaukon jälkeen ennen kuin ns. downpipe laajenee koko mittaansa. Kartion tarkoitus on saada pakokaasu pyörteilemään tarkoittaen pakokaasun nopeampaa virtausnopeutta => vähemmän vastapainetta.Downpipen koko noin 20-25% suurempi kuin turbon pakoaukon koko.
     
  13. Jake

    Jake Gearhead

    Tehotavoite on 500 heppaa, hukkaportti tulee erillisellä putkella. Pitää kokeilla tollaista 3,5 tuuman putkea, riittänee varmaan suunnitelmiin. Putkesta on tarkoitus tehdä mahdollisimman lyhyt.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun suunnittelee putkistoa niin kannattaa laskea eri putkikokojen poikkipinta-alat niin ymmärtää paremmin mikä on iso ja mikä todella iso.

    Halkaisija X halkaisija X .7854 = putken poikkipinta-ala

    3.5" putki vastaa siis melko tarkalleen kahta 2.5" putkea ja vähän päälle 4" vastaa jo kahta 3 tuumasta.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vajaa 300. Enkä väittänytkään että saabi tarvis 3,5 hormia. Sanoin että 3" ei ollut ylimitoitettu joka oli kysyjälle vinkiksi koska hänen mylly ihan eri kaliiberia kun saabin joten se oli vinkkinä siihen suuntaan.


    Ja varnasti löytyy sellainen saab mihin 3,5" sopii. Saabien tekniikkaa ja mahdollisuuksia turbopuolella ei kannata väheksyä mutta se ei taas tähän ketjuun kuulu :)
     
  16. ramman

    ramman Double Gearhead

    jep. mulla oli reippa 300 hp aerosaapissa 3" putki db.ltä loppuun asti. Ei ollut ainakaan yhtään liian iso tuohon komboon.
     
  17. Willhard

    Willhard 1st gear

    Liian iso putki turbon perään on sellanen joka ei mahdu auton alle.
     
  18. 300

    300 2nd gear

    Itsellä Vw Golf 8 Gti Mitsun Tdo4 Hl15G7 ahdin muistaakseni (Volvo T5). 3" downpipe, loppu 2,5". 221hp. Loppuputken muutos 3" 237hp. Ei muita muutoksia. Molemmat putket oli 1 kpl Simonsin läpivirtaavalla pöntöllä.
     
  19. qaw

    qaw 2nd gear

    yhden 3,5" putken pinta-ala on n. 62cm^2
    kahden 2,5" putken yhteenlaskettu pinta-ala on n. 63cm^2

    Kukaan ei varmaan ole sitä mieltä, että 2x 2,5" putket olisi jotenkin ylimitoitettuja edes vapaastihengittävälle 400 isolohkolle.

    --> en laittas turbotetun 400 isolohkon perään vain yhtä 3" putkea, mieluummin kaksi tai sitten vähintään se 3,5". Downpipe saisi olla isompi.
     
  20. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Tiedän tapauksen jossa pyöreästi 790hv/940nm, 4" putki fööniltä takapuskuriin ja 1 pönttökin välissä. On ainakin tähän asti riittäny:)
     

Kerro tästä muillekin!