turbon pakoputken koko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jake, 29.1.2016.

  1. Sardiinipurkki

    Sardiinipurkki Gearhead

    Poimin tähän olennaiset asiat keskustelusta. Ei mulla muuta.
     
  2. Keme

    Keme Gearhead

    Tuottaako 6.5 litrainen 500hp bensakone enemmän pakokaasua kuin 2 litrainen 500hp bensakone?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Taitaa ainakin gm uudemmissa dieselvaneissa olla vakiona taakse asti 4" tuubaa?

    Ei liittynyt kysymykseen toki
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mielestäni isompi tilavuus tuottaa pakokaasua enemmän. Se että onko se tehokkaampi ei liity asiaan. Teho tulee sylinteripaineesta ja sen täytön tehokuudesta.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No pienessä ahdinkoneessahan sitä seosta ahdetaan koneeseen periaatteessa sama määrä kuin isommassa vaparissa. Kyllä siitä saman seosmäärän polttamisesta suurinpiirtein sama määrä tulee pakokaasua koneen koosta riippumatta.
    Ahdin ei kykene sitä tehoa tuottamaan mistään tyhjästä vaan sen avulla kyetään polttamaan enemmän ilma/polttoaineseosta = enemmän tehoa = enemmän pakokaasua.
    Ja silloin kun ilman ahdinta tuotetaan muulla "täytön tehokkuudella" lisätehoa tulee sekin pääasiassa suuremman seosmäärän polttamisesta.

    Kyllä pakokaasujen määrä seuraa pääasiassa tehoa.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    700hv Supra menee yhdellä 3" mut 700hv ahdettu iso isolohko tarvii 2x4". Mites se selittyy..?
     
  7. jar

    jar Gearhead

    Huonommalla hyötysuhteella, ainakin fysiikan lakien mukaan;

    Moottori on lämpökone, ja ne isolohkon häviöt (kitka, lämpö, palamaton bensa yms. ovat suuremmat kuin Supran koneessa)
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tottakai niissä jonkunlainen ero on pakokaasujen tuotossa, mutta kun 2X4" putket virtaa 3.5 kertaa enemmän kuin 1X3", niin eihän tällaisesta erosta ole tietenkääm kyse.

    Supraan olis sopivampi se 4" putki, eikä sen isolohkonkaan tarve ole noin suuri. Voimat tuskin hirveesti putoais vaikka siihenkin laittais vaan yhden 4" putken.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyl se isolohko tehtiin ensin 2x3" mut ei riittäny. Putket lämpes ihan normiajossa niin et takapuskurin alla putkien päässä viel vesi kiehu ja illalla auton alla näki värin vaihtuvan. Isommassa ei ole em. ongelmia. Mieluummin noin kuin et mahd. polttaa pakoventtiilit.

    Mut se isolohko onkin melkein 3x supran koneen kokoinen.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    700hv supraan ja bemariinkin se 3" pelleilyä?


    Liittyykö kulutus pakokaasun muodostamiseen? Luulis että iso kulutus tekis paljon sauhua huomaahan sen talvellakin vai onko vaan vesihöyryä?
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Seos, ennakko jne vaikuttaa kyl pakokaasun lämpöön ehkä enempi kun se "teho" tai tilavuus. Tietty jos sinne laittaa 10" röörit niin pysyy kylmempänä kun enempi pinta-alaa ja massaa. Mut tästäkin artikkelista viisastuneena tarvii siis ryhtyä pakoputkien tekoon...
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No meil oli motti ajettu moottoridynossa ja uskallan väittää et em. asiat oli kohdallaan.
     
  13. shr1

    shr1 Gearhead

    Eikös ton vois ajatella karkeesti sillain, että sama pakokaasuahdin x joka antaa kasissa sen 500hv laitetaan pieneen samaan tehoon kykenevään neloseen ja puhalletaan siitäkin 500hv. Todennäköisesti nelosta saa ahtaa jonkun verran enemmän ja silti pakopaineet on pienemmät. Mun sivistymätön veikkaus on, että pakokaasua pyrkii kasissa aika paljon enempi putkeen.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Tuollain minäkin sitä ajattelen, että siinä kasissa vaan tulee sen huonomman hyötysuhteen takia enempi pakokaasua, ja siinä siten isommat rännit tarpeen...

    Jos nyt vaikka sitä kahdeksikkoa ajattelee niin onkohan se mitoitus pahasti pielessä jos yhden tuuman isompaa piippua on ahtimen jälkeen mitä se ahtimen ulostulo on noin downpipessä, ja sit siitä pikkusen pienentää loppuun putkiin? Tämä tuuman isompi siis niissä turboissa joissa on pätkä suoraa ennen pakoputken liitosta, osassa turboissa kun on kartion mallinen se ulostulo, ja niissä vois riittää se sama halkaisia mitä siinä turbossa isoimmillaan on?
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miten oisko sen 8 suuremman pakokaasun tuoton takana se, et siinä vaan on enemmän litraa mikä tuottaa sitä pakokaasua


    Jos otetaan 0,9L sylinteritilavuudella oleva 2 sylinterinen ja otetaan sylinteristä ulos turbolla 100hp
    Samalla sylinterillä tehdään V8 josta joka sylinteristä otetaan 100hp 4;jällä turbolla

    Niin olettaisin, ettei se 5 litraa ylimääräistä pakokaasua sinne tuumaseen putkeen mahdu vaikka 1,8;sissa mahtuisi täysin moitteetta hyvin pienillä pakopaineilla



    Mut pitääkös se paikkaansa, et turbolla pitää olla putki, mutta ei haittaa vaikka se olisi niin isoa kuin alle mahtuu
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos se bensa poltetaan tehokkaasti, se tuottaa kyl ihan saman verran pakokaasua käytettyä yksikköä kohden, aikalailla riippumatta moottorin koosta. Optimi Seossuhde moottorista riippumatta on hyvin liki, siinä ei kymmenien prosenttien heittoja ole. Ilmaa X-määrä, bensaa Y määrä = pakokaasua Z määrä. Sit on tietty sellasta hyötysuhdetta et paljonko x-määrä bensaa muuttuu tehoks. Siinä voi olla vähän isompiakin heittoja mut en kyl yhtään osaa sanoo miten hyvä tai huono tollanen turbovati siinä on verrattuna vapariin. Vapareissa niis voi olla hyvinkin 1.5 kertasia eroja. Mut pääasia kai on et tekee putkensa niin et en miellyttää ja tuntuu oikeelta.
     
  17. musta78

    musta78 Gearhead

  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  19. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Helvetti, kun en löydä enää sitä youtubevideota, missä testataan peltisarjojen klommoisuuden vaikutusta tehoihin. Kone on koko ajan testipenkissä, ja aluksi koittavat lyödä vähän klommoa sarjoihin. Ei vaikutusta tehoihin/vääntöön.
    Lyövät koko ajan enemmän, ja aina testaavat välissä.
    Loppujen lopuksi lyövät ne lekalla ihan kasaan, eikä silti ole juuri eroa tehoissa/väännössä. Jos oikein muistan, oli kyseessä n.400 heppainen vapari V8.
     
  20. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Hyvin olet saanut irroitettua kommentit asiayhteyksistä. :odroll:
    Oletko joku lehden toimittaja, tms.? Yhtä lahjakkaasti onnistuit.
    Luitko muut kommenttini?
     

Kerro tästä muillekin!