turbon pakoputken koko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jake, 29.1.2016.

  1. fenix

    fenix 3rd gear

    https://m.youtube.com/watch?v=azPKIjxmmdU
     
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kiitos! Tämähän se oli. Katsoin sen muistaakseni tällä viikolla, mutta en sitä nyt löytänyt.
     
  3. 300

    300 2nd gear

    Muistaakseni joku internettiedemies ­selitti ton... putken pinta-ala ei vaihdu, vain halkaisija. Eli kapeissa kohti virtaus kiihtyy ja taas hidastuu kun putki ei ole lommoilla. Jos vaikutuksen haluaisi nähdä, niin pitäisi melkein hakata putki umpeen. Eli tota lommosta putkea ei voi verrata pienempi vs isompiputki.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli jos oikeen ahtaat paikat tai maavaran kanssa ongelmia niin 3cm x 20cm putkea vaan ja virtaa? Taisiis koko laskettuna vrt pyöreä x " putki.
     
  5. musta78

    musta78 Gearhead

  6. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Heitän hatusta kaavan. Korjatkaa kerrointa jos siltä näyttää

    Imetty ilmamäärä (g/s) x 8
    =PAKOPUTEN POIKKIPINTA-ALA mm2

    Esimerkki:
    Kone haukkaa ilmaa 500g/s
    Pakoputken poikkipinta-alan tulisi olla 4070mm2 eli noin 3" putkea

    bonus kysymys:
    -Paljonko ahdettu mäntämoottori tuottaa tehoa 500g/s hengityksellä?
     
  7. 300

    300 2nd gear

    Siis kaasuhan ei välttämättä tarvitse pyöreätä putkea, että se virtaa parhaiten. Se on vaan helpoin toteuttaa. Esim Nascar vehkeissä on ton tyylinen pakoputkisto.
    [​IMG]
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Pyöreässä putkessa vaipan suhde pinta-alaan on pienin, eli kitkapainehäviö, joka tulee liikkuvan kaasun hankaamisesta putken seinämiin on pienin. Nassikassa lienee joku muu syy noille suorakulmaisille putkille, kuin virtaus.
     
  9. rb

    rb Double Gearhead

    Mä en oikein usko että Nascar autoon laitetaan semmoinen putkisto, millainen nyt sattu pajan nurkassa syntymään ja sopii vielä auton alle, vaan eiköhän putkistonkin osalta olla tehty lukematon määrä variaatioita, sekä loputtomasti dyno vetoja.

    Luulisin.....
     
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ei varmaankaan laiteta ei.. Pyöreä putki on myös kevyintä suhteessa poikkipinta-alaan nähden, eli joku juttu tässä on. Olisko noissa joku säädelty ground clearance, joka mitataan alimmasta kohdasta tms..

    Eikös muutenkin ole ilmanvastuksen kannalta edullisempaa puhaltaa pakokaasut ulos auton takaa "täyttämään" pyrstöimua?
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mielenkiinnosta kysyn eli missa rajoissa sytkäennakko oli normiajossa (ja ilmeisesti myös siellä dynossa)?

    Joskus tuntuu, että kovin harvoin normicruisalualuetta ja/tai osakaasua jaksetaan optimoida koska se maksaa (aikaa ja rahaa). Lieveilmiöinä voi kuitenkin olla liian korkeat pakolämmöt/moottorinlämmöt jo ihan vaparissakin. Vaikka täyskaasulla karjuisi kuin Nascar-moottori konsanaan.
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    MSD billet jakaja, ilman alipainetta. jos muistan oikein ni perus ennakko 20 ja 3000rpm jälkeen nostaa ennakon ja max 36 astetta. Päivä sitä dynos ajettiin ja säätöjä haettiin. Oli myös pakolämmöt kiinni.
    .
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Neliöputki kiinnostaa törkeesti. Mitä jos perus 3" putken painaa kasaan?
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Putken litistäminen pienentää hieman sen poikkipinta-alaa, mutta on ihan hyvä idea saada iso putki mahtumaan matalaan autoon.

    Tuskin tuossa nascar-putkistossakaan on sen kummallisempaa kuin että ahtaaseen tilaan on pitänyt saada tarpeeksi tilava putkisto.

    Jos otetaan vielä esille jo aikaisemminkin mainitun "Vitikaisen Taunon" opit, eli jos putkisto virtaa 2.2cfm/hp, niin moottori ei tiedä sen olemassa oloa lainkaan. 2 cfm/hp ei sekään vielä paljoa tehossa tunnu, mutta tästä alaspäin tehohukka alkaa lisääntyä.

    Tuolla kaavalla jo 2X3" putkisto on ihanteellinen 730-800 hepan koneelle, 2X4" 1300-1400hp ja 1X5" putkikin riittää yli tuhat heppaselle. Isommastakaan ei tietysti ole haittaa ja nämähän on lähinnä vaparikoneen kaavoja.
    Ahdinkoneissa voi vaatimukset olla jotain muutakin johon vaikuttaa myös ahtimen hyötysuhde. Vanhanaikainen suoralapainen roots on vähän eri juttu kuin nykyaikainen turbo tai ruuvi.
     
  16. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Arvaiskohan tätä juttua rönsyilyttää pikkasen remmiahtamisen puolelle. Päteekö samat mitoitukset sinne kuinka hyvin? Ja entäpä pakosarjamitoitus...?

    Itsellä omassa autossa oli vapariin ajateltu putkisto, mutta auto tuli jossain välissä ahdettua keskipakohyrrällä.

    1 3/4" pakosarjat, ja 2x2.5" tuplaputket x-pipellä. 700hp meni kutakuinkin ongelmitta, ahtoja nostettiin hieman, 770hp ja ampui pakosarjan tiivisteet aikalailla välittömästi pihalle.

    Pakoputket vaihdettiin 2x 3" mutta pakosarjat pysyivät samana, dyno vaihtui tässä välissä, mutta laskujen mukaan koneteho kasvoi runsaan 30hp pelkillä putkillä.

    Eiköhän tuo putkisto riitä, mutta minkäkokoiset pakosarjat tuo oikeasti vaatisi?
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Toisessa keskustelussa tuota pakosarjojen kokoa pohdittiin sekä konetehon että pakokanavan virtauksen kannalta ja ahdetussa se teho on varmaan parempi kriteeri.

    Sulle jotkut 1 7/8 - 2" on varmaan paremmat kuin nykyiset, mutta kuten siinä videossa todistettiin niin ne voi mättää myös lekalla kasaan ilman ihmeempää tehomenetystä, joten pikkutarkka hifistely on monessa tapauksessa turhaa.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joskus sämpyllä oli ruuviahdettu LS dynossa joka ei tuottanut ihan sitä mitä ameriikansedät lupasi, eli tonnia. Siin oli kans 1 3/4" sarjat ja ne epäili et oisko siit kii. Soitti sit mulle et oisko tietoo isommista, ja olihan sitä. 2" F-body sarjat kävivät hakemassa ja vaikutus oli 0. Sen sijaan ku puolat vaihto ni muuttu. Muistaakseni siit pidemmällä hieromisella sit tuli se tonni tai liki E85:lla, edelleen niil pienillä sarjoilla.

    Meil oli joskus 800 heppanen isolohko 8-71:llä mis 3.5" tuplat, siin ei havaittu mitään ongelmia pakoputkuttimien kanssa.

    Niija tost nascarkuvasta; kuka varasti X-putken?
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Ihan heittona, mutta alkaisiko pakoputkiston hyvyys / huonous korostua mitä härskimpään nokka-akseliin mennään?

    Joku vanha vakio nenällä varustettu mosa, jossa overlapia ei ole kun nimeksi ei ole kauhean ronkeli, kunhan ne pakokaasut jotenkin poistuu, mutta overlapin huiskennellessa 80 asteen nurkilla, niin hyvän ja huonon putkiston ero saattaakin olla hevosvoimissa jo kymmeniä prosentteja??
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllähän nää on niin tapauskohtaisia juttuja.
    Kuten on huomattu niin täysin perseelleen tehty pakopuoli voi tuottaa silti hirmu tehot, täysin vakio nuhapumppu piristyy pelkällä pakopuolen parantelulla oikein tuntuvasti ja jos koneessa on muuta vikaa tai se on muuten rakennettu perseelleen niin pakopuolen muutoksiin reagointi voi olla mitä tahansa tai ei mitään.

    Jotkut väittää myös että pakoputken pitää tuottaa vastapainetta ja liian iso olisi siis huono juttu, mutta enemmän asioita tutkineet sanoo että silloin koneessa on vaan väärä nokka-akseli.
     

Kerro tästä muillekin!