Turbopakosarjojen hiekkapuhallus ja laippojen oikaisu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jake, 10.10.2016.

  1. Jake

    Jake Gearhead

    Projektissana on pakosarjat tehty mustista lvi- kulmista ja putkesta migillä hitsaamalla. Ne pitäisi saada puhtaaksi ulko- ja sisäpuolelta irtonaisista langanpätkistä ja roiskeista. Ajattelin, että homman voisi hoitaa hiekkapuhaltamalla. Onko tuo hyvä tapa hommaan , vai onko sitä tehty muullakin tapaa. Missä tälläisen voisi hoitaa pk- seudulla? Dama kysymys pakosarjojen laippojen oikaosista.Kiitos jo etukäteen vinkeistä ja tiedoista !
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Hiekkapuhaltaminen on kyllä hyvä tapa poistaa maalit, ruosteet ja muut epäpuhtaudet, mutta en oikein usko sen poistavan hitsausroiskeita tai mig-langanpätkiä sarjoista.

    Yleensä hitsausjäämät poisetaan jollain sopivalla sopivalla työstävällä hiomalaikalla, esim pikkurälläkän lamellilaikka tai karalaikkahiomakoneen ns. roloc-tyyppinen hiontalaikka tai perinteinen 'vinkuterä'
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jossain oli juttua hiekkapesusta pakosarjoille sisäpinnan puhdistukseen

    Muistelisin, et karkeampaa hiekkaa putkeen, päät tukkoon ja betonimyllyyn pyörimään

    Sen vierivän hiekan/kivien piti hakata ne purseet ja langanpätkät irti jotka vois käytössä irrota
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuskimpa lähtee betonimyllyssä vaikka laittais pieniä kiviä tai muttereita.
    tai miksei ehkä ajan kanssa...viikko...toinenkino_O
    ne roiskeet ja hitsauspurseet ja langat on hiottava sitä mukaa pois ja sarja viimeisteltävä sitä mukaa kun se valmistuu. sinne pimeisiin mutkiin on vähän huono mennä sorkkimaan jälkikäteen.
    ja tämä kokemuksen syvällä rintaäänellä
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    En ite kyseiseen metodiin panostaisi, mutta toisaalta kun se aloittajan pakosarja on jo nipussa ja endoskooppi alkaa olla 20e hintanen, niin miksei kokeilisi, etenkin jos sopiva pyöritin jo löytyisi

    Ite ravistelemalla menee varmasti ikä ja terveys
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    noita turbosarjoja lähinnä volvoon tuli 90-luvulla kokeiltua muutamanlaisia.
    senkun malttoi hitsauksen jälkeen heti viimeistellä ja jopa kiillottaa ennen seuraavaa mutkaa niin virtausvastuksen vähenemisen myötä lämmöntuottokin väheni kun kaasut vähän liukkaammin pakosiivelle päin matkasivat.
    päältäpäin en useinkaan jaksanut hifistellä vaan termotekkiin verhosin.
    muutama kaveri vähän vilkuili sivuilleen kun pääsivät sarjan sisälle kurkkaamaan.
     
  7. Jake

    Jake Gearhead

    Kyllä noita putkia vingulla hitsausten mukaan hiottiin, lähinnä viimeisiin kasaushitsauksiin jäi joihinkin kohtiin vähän lankaa. Ulkopuolelta on vingulla ja lamellilla putsattu kaikki irtoaines pois, sitä lähinnä maalin tarttumisen takia olisin puhalluttanut. Pitää tota hiekka ja betonimylly ideaa kokeilla. Sellaiset löytyy lähipiiristä.
     
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    rimaa hipoen aiheeseen liittyen muistelen että V8:ssa oli ammoisina aikoina juttu laitteesta ja työmenetelmästä joka työsti eräänlaisella hiontamassalla imusarjankanavia.
    massa siis liukuessaan hioi särmiä ja viimeisteli sisäpintaa jonkinmoisen pumpun liikuttaessa massaa.
    elikkäs ei muuta kuin yhteyksiä betonifirmaan. siellähän käsitellään betonimassaa ja sopivilla välilaipoilla pakosarja kiinni betonipumpun putkistoon. ja jo vain on putipuhdas pako/imu sarja.
    oho jopas taas lähti mopo käsistä...normipäivä tulossa
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Extrude honing hakusanalla löytyy lisää tuosta.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Oikea tyyli on toi mitä Bukero sanoi, aina edellistä saumaa päästävä rassaamaan jos hitsaa migillä/puikolla. Tig on tässäkin hitsauskessa se paras tyyli mun mielestä.

    Jos nyt kuitenkin satsi on jo läjässä niin olen niitä yhdensortin apukonstilla sisältä rassannut; vanhaan käsijarruvaijerin sisuskaluun hitsannut(hepannut) muutaman ketjun lenkin, ja sitä pyörittänyt varovasti paineilmaporalla saumojen kohdilla. Aika määrä roiskeita ja kuonaa(puikolla hitsatusta) tulee kyllä että jotain se irrottaa.
    Sit vaikka tarkistaa tollasella kameralla putket jos jäi arveluttamaan....
     

Kerro tästä muillekin!