Turhankin kova öljynpaine.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 3964, 15.7.2021.

  1. 3964

    3964 2nd gear

    Pontiac 455 ja varsinkin kylmänä öljynpaine on 90psi.stä ylöspäin yli 100psi.hin mittari loppuu siihen.

    Kuumana 20-90psi kierroksista riippuen.

    Kummalla puolen suodatinta tuo paine anturi on tuolla suodatinjalassa,ennen vai jälkeen suodattimen?

    Onko joku nyt virittänyt pumpun ylipaine venttiilin turhan tiukalle?
     
  2. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Taitaa olla aika paksua öljyä sulla koneessa?
    Tuttu tapaus jossa 20w-50 "ampui"joka kylmäkäynnistyksessä,siis kesällä kesäautossa,öljyä
    suodattimen välistä aika tavalla mutta vaiva loppui kun öljyksi pistettiin pikkasen lievempää 10 tai 15w:tä.
    Tässäkin tapauksessa öljynpaine oli ns yli asteikon kylmänä mutta tipahti järjellisiin lukemiin lievemmällä öljyllä ja ihan tavallista jotain halpaa mineraalia merkiltään eikä kuluttanut sitä tai kussut alleen sillä joten kaikki osapuolet tyytyväisiä.
    Ponchon paineanturista en osaa sanoa enkä tuosta ylipaineventtiilistäkään,tarttis olla näköpuhelin rasvanäppitunnistimilla mutta voisko tuo öljy siis olla turhan paksuhkoa helppona ratkaisuna?
     
  3. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

  4. 3964

    3964 2nd gear

    Tiedän että painetta on (liikaa),auto on uusi tuttavuus ja öljyinä 20w-50 puuro.

    Onko joku ohuempi öljy jossa on riittävästi zinkkiä jyrkkäramppiselle laahurinokalle?(tästä alkaa varmaan hirmuinen öljy kiistely)

    Vanhasta kokemuksesta nuo hydenostimet tykkäis paksusta öljystä,tahtoovat olla aika äänekkäitä ohuemmilla.

    Jos alan zinkki lisäaineen kanssa touhuamaan,ni sitten sinne voi kaataa mitävaan liukasta.
     
  5. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000111/Red-line-sisaanajo-lisaaine


    Tuota olen itte käyttäny vanhassa "early hemissä" niin ei tarvi selvittää paljonko sinkkiä on öljyssä.

    Taas toisaalta. Itellä on noissa tojotan 4.2turbodiiseleissä ollu kylmänä tyhjäkäynnillä/kierroksilla öljynpaineet VDO:n mittarin mukaan 7bar eikä koskaan mitään ongelmia. Siitä ne sitten lämmetessään on tippuneet alas.
     
  6. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Minulla on samaa colognessa, varmistan että jokaisessa öljyn vaihdossa on 1200ppm zddp.
     
  7. 3964

    3964 2nd gear

    On tuota myrkkyä tuossa ihan kotona.

    Kävin nyt hakemassa mobil super 2000 10w-40.

    Joku kirjoitteli tuolla jossain öljy topikissa että tuossa pitäisi olla tuota zinkkiä riittävästi.
     
  8. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tuon sinkikin "tarpeellisuudesta"montaa mieltä ja luinpa muistaakseni Teboilin sivuilta että
    öljyn pintapaineen lisäaineet joita noissa nykyöljyissä on sinkin sijaan ajaisi saman asian vanhuksissakin käytettäessä.
    Liekö mistä lukenut myös että STP:tä Amerikassa moottoripäät käyttivät aikoinaan "lisäaineena"juurikin sen sinkin vuoksi mitä siinä on muiden aineiden ohella.
    Ennenmuinoin sitä oli kuulemma rutkasti enemmän nykykoostumkseen verrattuna.
    Moniko moisia sinkkiöljyjä ja -lisiä on käyttänyt lopulta tai paremminkin edes vaihtanut tuoreita kelvollisia öljyjä autoonsa niiden aktiiviaikoina kun edes keinuvipuja näe törkyn seasta monissa usa-tuontiautoissa eli tehdäänkö kärpäsestä härkänen?
    Jokainen toki tankkaa koneensa omalla,kavereiden tai mainosmiehen mielimerkillä tai -kuvilla ja maksaa kassalle omasta pussistaan mutta eiköhän tuore ja viskositeeteiltaan kelpo liukaste auta jo aika pitkälle ,merkistäkin viis?
     
  9. sbm396

    sbm396 Gearhead

    526 BAE hemi tekee kylmillä uusilla SAE50 öljyillä joku 150-160psi
     
  10. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Öljyn suodattimeen takaisku- ja 3 bar ohitusventtiili
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noita mineraalidieselöljyjä on tullut käytettyä perusvehkeissä joissa laahaavat venttiilikoneiston osat, vakioissa tai liki vakioissa ja hyvin on pelanneet. Halpaa ja niissä on sitä sinkkiäkin vielä.

    Yks tutkittava kohde tuollaisessa tapauksessa missä on kylmänä turhan isot paineet mutta kuumana tyhjäkäynnillä ok olis mun mielestä öljypumpun rajoitinventtiili. Voi olla jumissa kiinni asennossa?
     
  12. tero79

    tero79 3rd gear

    nonni! tarkistas öljysuotimen jalassa oleva ohitus linja ettei oo jumissa ja toinen on että onko joku "virittäny öpumppua" laittamalla rikkaa ohitus linjan jousen alle.. taikka sit pumpun ohitus jumissa.. soitas josko helepommalla pääsee 040-1647366 tero
    ja sinkillä ei oo mitään tekemistä tän asian kanssa....
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei tietenkään vaikuta öljyn lisäaineet paineeseen, lähinnä tarkoitin sanoa että dieselöljyjä saa vaikka 10W-30 viskositetilla, ja silti lisäaineet riittävät laahurinokalle.
     
    valtope ja Vermilion tykkäävät tästä.
  14. 3964

    3964 2nd gear

    Ilmeisesti se paine anturi on ennen suodatinta,tuo tietohan ei ole luotettavaa jos on bypass kanava tukittu suodatin jalasta.

    Jossain virranjakajan juuressa vissiin ois paine kanava johon ois mahdollista laittaa mittari kiinni ja saisi todellisen moottorissa olevan öpaineen.
     
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ei ole liikaa painetta. Ihan normipaineet pontiacciin. 10w 30 öljyt vaan koneeseen.
     
  16. 3964

    3964 2nd gear

    Nyt on 10w-40 liemet sisällä ja kuumapaineet 20-80psi joka on ok.

    Edelleen kylmänä tyhjäkäynnillä 85psi ja hieman kierroksia ni mittarin pohjaan.

    Nostimien ääni lisääntyi selvästi noihin puuroihin verrattuna.xe284 comp joka on tunnettu äänekkyydestään.

    Jos tuota konetta on tarvetta joskus avata ni varmaan tähänkin tulee sitten mekaaninen nokka.
     

Kerro tästä muillekin!