turvaistuimet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja pikkupiru, 29.10.2009.

  1. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Varmasti tuo turvaistuin saa olla myös tilapäisistuimella, koska kyse ei ole mukavuus- vaan turvallisuusvarusteesta. En ainakaan usko että siitä maksuunpantaisiin perimättä jäänyttä autoveroa. Varmempaa on tietysti jokaisen henkilökohtaisesti liikkuvan pollarin isoille pampuille, että millainen ohjeistus kentällä on nykyisin.

    Kun omat muksut alkoi tarvita ko. turvalaitetta, niin kysyin vaasan lp:n päälliköltä, että onko sallittua laittaa tilapäisistuinta, niin hän antoi henkilökohtaisen luvan juuri tuon ylhäällä olleen turvavarustepykälän mukaan.

    Tarkista kuitenkin viranomaisilta ennen kuin laitat istuinta ja pyydä vastaus kirjallisena.
     
  2. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Saako tilapäisistuimessa olla turvavyötä? jolla köyttää lasten turvaistuin kiinni? Jos ei niin millä sen saa sitoa kiinni ettei tulkita "kiinteäksi" verolliseksi istuimeksi.
    Ei enään henk. koht. ongelma mutta näyttäis että liikkuva tuomaristo tienpäällä tekee omia tuomaritulkintoja asiasta.
     
  3. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Tilapäisistuointahan ei käsittääkseni saa varustaa turvavyöllä, eli leimalle piiloon...

    Mutta tästäpä keskusteltiin erään korkean poliisimiehen kanssa vapaa-ajalla joskus, ja hän oli myös sitä mieltä että saa laittaa, ja tunnusti vielä et omassaankin on... :rotfl: :rotfl: :rotfl: ja kun utelin noista vöistä, kun pitäisihän se jollain kiinnikin saada, niin oli sitä mieltä ettei kukaan virkavallan edustaja ala tuollaiseen puuttumaan, parempi kaikkien kannalta että ne siellä LAILLISESTI matkustavat ihmiset on jollain kiinni köytetty. Et kai maalaisjärkeäkin vielä käytetään. 8)
     
  4. Stoge

    Stoge 2nd gear

    En tiedä tuosta, mutta onhan stargraft ja c-tech vaneja joissa on tilapäis-istuimissa turvavyöt ollu jo alunperin...
     
  5. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Kaikki ohjeet ja vinkit jotka antaa vaikka kuinka korkea-arvoinen päättäjä eivät kuitenkaan ole päteviä jos niiden kanssa joutuu käräjöimään.
    Millä mitoilla/ohjeilla/säännöillä lisäpenkit on joskus saanut tehdä?
    Tienpäällä on kuitenkin toinen toistaan erilaisia tuomareita jotka tulkitsee asiat just niinku ne haluu.
    Tietääkseni suomessa lisäpenkitettyihin pakettiautoihin ei turvavöitä saanut laittaa. Ja sillä ei tosiaankaan ole mitään tekemistä järjen eikä turvallisuuden kanssa, koska lisäpenkit ei saanut olla liian mukavia/turvallisia muutenhan kaikki olis niitä pakuihinsa tehny.
    Voihan joku tulkita turvaistumen pehmusteeksi jota lisäpenkissä ei saa käyttää, ja taas räpsähti veroa.
    JOS joku ns. päättäjä on niin siviilirohkea että uskaltaa laittaa nimensä paperiin missä hän on antanut luvan laittaa turvaistuin turvavöillä kiinni, ni sitten on edes jotain mihin vedota.
     
  6. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

  7. mustang-70

    mustang-70 1st gear

    Onko kukaan laitellut 3-pistevöitä 60-luvun jenkki vehkeisiin? Täytyykö autosta löytyä valmiit paikat mihin kiinnittää olkavyö vai saako viriteltyä jotenkiin esim. taakse c-pilariin?

    Haluaisin 60 -luvun vehkeen johon saisi turvaistuimiin 3 lasta kyytiin.
     
  8. 64kaukovaara

    64kaukovaara 1st gear

    Meillä on sekä '64:ssa että '60:ssä 3 turvaistuinta kiinni kuormaliinoilla ja hyvin on nuo vintiöt pysyneet kyydissä. Ensin selkä menosuuntaan ja nyt kun ovat kasvaneet niin on käännetty. Mitään isofixjuttuja ei ole vaan pari Britaxin istuinta ja sitten yksi akta gracon tms. ei näitä uusia vaan hieman vanhempaa mallia.

    Meillä tulee kohta vastaan istuinten koko; eivät siis mahdu kohta enää vöihin kiinni, ja pitäisi siirtyä noihin koroketyyppisiin, mutta kun niissä ei ole omia vöitä :eek:
    Pitäisikö ensin köyttää korokepenkki autoon ja sitten lapset liinoilla kiinni penkkiin vai mitä tehdä? Löytyisikö neuvoja?

    Kuitenkin tehdään joskus pidempääkin reissua noilla autoilla niin ei ole kiva jos lapset on takana ilman mitään vöitä....
    Ja 3 pistevyötä ei saa kiinni, ainakaan keskipaikalle....
     
  9. kingsway

    kingsway Gearhead

    Meilläkin on Akta Gracon ja Britaxin penkit olleet kuormaliinoilla kiinni. Molemmat mallit on lannevyöllä kiinnitettäviä, joten 3-pistevöitä ei tarvinnut suunnitella. Nyt täksi kesäksi tarvis istuinkorokkeet, joissa olisi omat vyöt. Katselin Anttilassa vyöllisiä istuinkorokkeita, joissa oli erillinen alusta, telakka. Niinku esim Gracon turvakaukaloissa. Näytti vaan sen verran korkealta rakennelmalta, että yksi lannevyö ei taida riittävän tukeva olla. Toki noissa on usein lisäksi ne ohuemmat vyöt omilla kiinnikkeillään.
    Meinaan että istuinkorokkeita omilla vöillä on siis olemassa (vaikka sillonhan ne on vähä niinku turvaistuimia...).
     
  10. mustang-70

    mustang-70 1st gear

    Saako nuo Akta Gracot kiinni pelkästään lannevyöllö kasvot menosuuntaan?
    Itse luin ohjekirjasta että ainoastaan keskelle selkä menosuuntaan olisi sallittu.

    Pari muksua menisi viel tämän kesän noissa Gracoissa, mutta sitten pitäisi saada noihin koroke istuimiin. Ja vanhin on jo korokeistuimella.

    Soittelin tuonne turvavyö Oy:n mutta he eivät enää tee turvavyö asennuksia kun ovat niin työläitä. Monessa autossa on kyllä paikat lannevyölle mutta tuo yläkiinnikkeen rakentaminen voi olla kinkkinen homma :(
     
  11. kingsway

    kingsway Gearhead

    Ei sitä tuossa Cosmicin ohjeessa ainakaan kielletä. Ja teknisesti kiinnittäminen tapahtuu samalla tavalla kasvot menosuuntaan kaksi- ja kolmipistevöilä. Kolmipistevyön paluupätkä pitää vaan lukita rullavyön löystymisen estämiseksi. Käytännössä kiinnittämisessä ja kiinnityspisteillä ei ole eroa.
    Mikäli istuinta käyttää vain istuinkorokkeena eli ottaa vyöt pois istuimesta ja käyttää lapsella auton omia vöitä, niin tällöin penkkiä saa käyttää ainoastaan paikalla, jolla on kolmipistevyöt. Toki ihan ymmärrettävää.
     
  12. 64kaukovaara

    64kaukovaara 1st gear

    Mites kun autossa EI ole edes lannevyötä? Kuormaliina on ainoa tapa millä kiinnittää.
    Ukko mietti, että jos laittaisikin 4 pistevyöt; ne sais kuulemma ihan hyvinkin kiinni. Olkahihnat tulis selkänojan takaa ja lantio-osa istuimen välistä. Olisi siis kiinni penkin rungossa.
    Mitähän katsuri tuohon sanoisi? Tuleeko merkintä otteeseen?
    Ja saako ne ottaa sitten pois kun ei niitä enää tarvita?
     
  13. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    Meil oli lannevyöllä isännän autos kii juniori-istuin (maksaa at-osassakin jotai 69e) ja hyvin pysy. Mun autoon tulee seuraavax se versio josta saa istuinkorokkeen kunhan vaihetaa turvavyö ( en luota niin paljo ton pontiacin turvavyöhön). Se tapahtuu varmaan siin vaihees ku on pakko eli ku nykynen versio josta poika jo kasvanu ulos saadaan myytyä ( on kuulemma TOSI vaikeeta vaihtaa turvavyö ym muut kootut selitykset).

    ONX PONTIACIIN VAIKEE VAIHTAA TURVAVYÖ?
     
  14. 64kaukovaara

    64kaukovaara 1st gear


    Tämä kesä on edelleen menty tuolla systeemillä, mutta ensi kesänä on pakko olla jotain muuta, nuo lapset kun tuppaa kasvamaan :eek:

    Istuimia joissa on vyöt löytyy kyllä, mutta ohjeissa sanotaan aina että auton omilla vöillä kiinni...
    Ja netistä kun kun katsoo istuimia, niin koskaan ei ole kuvaa istuimesta takaa vaan aina edestä :-?
    Se takaosa kun kiinnostaisi kuitenkin tuon kiinnityssysteemin takia...
    Ja kaikkia istuinmalleja kun ei saa Suomesta, niin ei niitä pääse hypistelemäänkään.....

    Joten vinkkejä kaivataan sekä kiinnityksestä että istuinmerkistä :)


    -tiitu
     
  15. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    vaihettiin tojota corollasta vyö varakuskin paikalle ( takana kovapenkki) ku nykynen on se selkänojallinen korokeistuin ( 90cm pitkä pystyy jo istumaan, maksaa noin 89e). isäntä laitto rambleriin kolmipistevyöt taaksekin.
     
  16. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    korokeistuinta ei mun käsityksen mukaa saa laittaa lannevyöhön
     
  17. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

    Ja muistakaa nyrkkisääntö! Alle 3-vuotiasta ei saa laittaa mihinkään istuimeen kasvot menosuuntaan päin. Niskat ei kestä,jos tulee äkkirysäys.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mitäs jos joku ajaakin perään? Itte en kyllä suoraa nokkakolaria ole koskaan ollut todistamassa, mutta muita kyllä.
     
  19. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

    Pääasia,että pikkuskidit on mahdollisimman turvallisesti siellä autossa.Peräänajokolarissa on kyllä niskat taas kovilla.
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Turvallisuus lienee tilastotiedettä.
    Yleisin törmäyssuunta taitaa olla nokka edellä/joku vino. (etu kulma)
    Peräänajo on harvinaisempi, mutta siihen varautuminen samaan aikaan/samalla rakenteella tai tekniikalla on vaikeaa.
    Eli turvajärjestelmiä tehdään yleisimpien vahinkojen välttämiseksi.
     

Kerro tästä muillekin!