Turvakaarista / -kehikosta...

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Mopuristi, 25.7.2008.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Hydrauliputkena löyty viimeks tota 3mm, vai oliks se 3.2?
     
  2. Jza

    Jza Gearhead

    Ei se haku ainakaan tunne hydrauliputkea. Saumattoman kyllä, mutta ei löydy kokoja.... Tarttee soittaa ja kysyä.

    Mut kelpaako tommoinen kolmeseiska putkeksi? Onhan se helppoo työstää, mutta kun tulppaa pään, niin senhän puhaltaa toisesta päästä palloksi :rotfl:
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En mä tiedö kun ton herra 47:n. Ei kai noille mitään sen kummempia määrityksiä ole, niinku ei hitsuutuslaadullekaan.
     
  4. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Saannoissa taidetaan vaan puhua saumattomasta putkesta. aka ''Mild steel''
    Hydrauli putkea loytyy 3mm seinamalla 38 ja 42mm halkaisijoilla. 45mm mennee sitten jo 4mm seinamaan.
    Tossa hyva taulukko, nakee myos painon/metri:
    http://polarputki.tulilla.fi/datafiles/ ... YD0609.pdf

    Aikoinaan oli saanoissa myos minimi lujuus putkelle merkittyna. Mulla oli Valtterissa 45.8X2.6 putkesta tehdyt kaaret ja ne taytti sen saannon.
    Jatin viela putken leimat nakyvalle paikalle jos menee mittaukseen joskus, ja tais semmonen paperikin olla joskus tallessa missa luki noi lujuudet.
    Sittemmin toi lujuus lukema poistettiin saantokirjasta, eraan katsurin mukaan tulkinta vaikeuksien vuoksi. :odroll:
     
  5. Jza

    Jza Gearhead

    Okei, kiitoksia paljon!
     
  6. MJL_

    MJL_ 3rd gear

  7. 144

    144 3rd gear

    Sattuipa hyvin tämä topic kohdalle. Nyt on ittelläkin kehikon rakentelu tullut ajankohtaiseksi niin alkoi askarruttamaan kun FHRA:n sääntökirjan kuvassa kehikko on tyyppiä pääkaari + etukaari ja edes vaihtoehtoa ei ole etukaari + sivukaaret mahdollisuudelle? Onko asia todellakin noin vai saako tehdä pääkaarella ja sivukaarillakin? Ei se nyt sinäällään vaikuta rakentamiseen juuri millään tavalla, mutta selkeyden vuoksi. Ainakin AKK:n ralli/rata kaarissa on molemmat vaihtoehdot erikseen mainittu sääntökirjassa.
     
  8. 144

    144 3rd gear

    Nyt on tossa putket hommattuna ja kokeiltu rypyttimellä taivuttaa, mut ei suostu ei. Eli taarvette ois vuokrata pääkaupunkiseudulta putkentaivutin putkea seuraavalla lestillä (42mm), mistäköhän löytyisi? Laitoinkin siitä jo viestiä tänne http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=178094 mutta taitaa tässä olla paremmin esillä ihmisille jotka tietävät? Nyt apua tarttis.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ihme homma, että rypytti, kyllä meillä on aina onnistunut ihan avolestillä ilman ryppyjä. No, toivottavasti löytyy oikeenlainen työkalu lainaan.
     
  10. 144

    144 3rd gear

    Joo, kummastutti muakin. Toi ei nyt varsinaisesti tehnyt kun yhden nippa nappa havaittavan poimun sisämutkaan pikkusen vajaassa 90 kulmassa, mut en sitä oikeen silloin kelpuuta itselleni. Tuntuu olevan putkissa eroja kun edellinen vastaava putki taipui ilman murheita ko. kamppeella.

    Olisin valmis vuokraamostakin hakemaan jos joku osaisi vinkata missä löytys, tän hetken työtilanne ei jätä aikaa soitella vuokraamoita läpi päivällä ja nettikataloogeja ei tunnu noilla olevan.
     
  11. mafo

    mafo 3rd gear

    Vanhasta ruotsin sääntökirjasta löytyi semmoinen kun DIN 2391
    Minä oon käyttänyt tarkkuus putkia seinämä vahvuus 3.000 !
    ja ainakin fhra:n mittari näytti 3.00
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, toi tarkkuusteräsputki oli sonicmittarin mukaan kyllä hauskaa katottavaa, kohtuu tasalaatusta!
     
  13. Jza

    Jza Gearhead

    Siltä kuulostaa :eek: Saa jo autoon mennessä ja tullessa olla tarkkana, ettei hinkkaa siitä yhtä saturaista veke :lol:
     
  14. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Ruotsinkin säännöt uudistumassa tiukempaan suuntaan. Näyttäis kuitenkin siltä, että aika paljon tulkinnanvaraa jätetään katsastusmiehille.

    http://msdr.se/chassie.htm
     
  15. Erska

    Erska 3rd gear

    Onkos teidän mielestä historikkiin kelpaavat peruskaaret autoon hitsausta vaille paha jos hintana on 485€? Kyseessä 4 ovinen sedan
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En kylllä tiedä mitä putkea historicciin vaaditaan, mutta ei toi pahalta kuulosta.
     
  17. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Niin, kandee tarkistaa ensin etta mita putkea ovat etta kayko ne Drag Racing saantoisiin. Siis jos niita siihen suunnittelet.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Vanhaa aihetta ylös kun tälläinen haulla löyty.
    FHRA:n sääntökirjaa tullu tuossa selattua ja turvakehikon liittämisestä runkoon ei ole sanottu muuta kuin että kehikko hitsattava runkoon.
    Nyt olis sellanen laite kyseessä(C3 Corvette) jossa etujalkatila on rungon sisällä, ja näin ollen joku "kotelo" tms. sille kaariputken päälle täytyis tehdä runkoon. Millainen olis hyväksytty?
    Vähän sama juttu olis pääkaaren kans, jonkun kotelon sekin vaatii runkoon tehtäväksi että liitos on mahdollinen.
    Normaalisti rungollisessa autossa ei taida olla samanlaisia ongelmia tuon liitoksen suhteen, sen kun hitsaa kiinni vaan....?
    Corvetessa muitakin haasteita takajousituksesta lähtien täyttää säännöt ja tuskin sillä tarvitsee kuvitella kilpaa ajavansa koskaan mutta olishan se kiva saada ns. säännön mukainen kehikkö autoon.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Aikani yritin vakoilla miten muut ovat asian hoitaneet ja ne kuvat jota aiheesta löytyi niin eivät varsinaisesti auttaneet, niin monenlaista on liitostyyliä runkoon.
    Tein tuollaiset, laput 3mm tavaraa niinkuin on putken seinämäkin.

    [​IMG]


    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!